• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ok tack för input! Ska köpa en leon 2.0 tfsi (185hk) och såg att de hade en del till VAG även kikat på BSR. Tänkte göra ett steg 1 men Stertman är lite dyrare men kan kanske vara värt det.

En bil långt ifrån många i tråden men känns bra som andrabil i familjen och känns lite roligare än en 1.2 Golf i varje fall. Gissar att man kan vara enda Seatägaren i denna tråden :)
Stertman optimerar din bil på plats efter förutsättningarna som din bil har, hos BSR får du bara en färdig programvara så personligen hade jag lagt till de extra kronorna och åkt till Stertman :)
 
Ok tack för input! Ska köpa en leon 2.0 tfsi (185hk) och såg att de hade en del till VAG även kikat på BSR. Tänkte göra ett steg 1 men Stertman är lite dyrare men kan kanske vara värt det.

En bil långt ifrån många i tråden men känns bra som andrabil i familjen och känns lite roligare än en 1.2 Golf i varje fall. Gissar att man kan vara enda Seatägaren i denna tråden :)

Tror jag absolut inte! Väldigt bred variation av bilar i den här tråden :D
 
Min lilla pärla från -88 som står mest stilla.
20161107_195958.jpg


Edit: inte världens bästa bild, men den ända som fanns.
 
Just nu är det inte särskilt sportigt alls...

Efter att jag sålde min Subaru Impreza WRX STI Type R från -97 för några månader sedan har det bara varit bruksbil för hela slanten. En VW Polo 1.4 -11 tråk edition.

Kan bjuda på en bild på Subban så ni i vart fall blir lite glada. :D
3.jpg

Modellen är den enda 2-dörrars Impreza som finns(Förutom 22B men den gills inte...) och tillverkades endast under några få år i slutet på 90-talet endast för högerstyrda marknader som "Type R" med turbo och som "RS" för den amerikanska marknaden dock utan turbo. 280 hk, 1300 kg konstant 4-krafs med ställbar diff, det rör på sig rätt hyfsat! 0-100 på 4.7 sekunder enligt officiella siffror.

Senaste åren har jag haft några olika kul bilar, men efter att Imprezan hade krånglat jävel från första dag jag köpte den så råtröttnade jag på att skruva och sålde kärran, sa upp hobbygaraget och lånade ut mina maskiner till några kompisar på obestämd framtid.

Nu är nästa plan att skaffa MC-kort till våren och kolla om det är kul. Det rycker något fruktansvärt i "köpa ny bil"-tarmen eftersom Polon är så himla tråkig men eftersom jag inte vet vad för hoj jag ska köpa när jag fått kortet eller om jag ens ska köpa någon alls nästa säsong så tänker jag absolut försöka vänta till våren med att handla nytt... Om det nu går.

Sen blir det som vanligt krångel med att hitta den perfekta bilen. Den ska vara bekväm, välutrustad, ha en del utrustning, vara driftsäker och krocksäker samtidigt som den helst inte ska kosta så mycket... Omöjligt! :(
 
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag tänker spontant på en sådan här (E28)
cov-1024x476.jpg


Den faller dock på att man inte törs skicka iväg sambon i den, samt att man se ut som en idiot om man är född 83 och kör runt i en. Kanske om man drar ned på tyskstuket litegrand.

Jag tänker alltså en äldre bil som man ordnar upp rejält, alltså byter allt i hjulupphängningen, servar upp drivlinan, lackerar om, ordnar inredningen så att den ser mer eller mindre ny ut.

Jag är alltså ute efter ett litet projekt som jag sedan kan nyttja rent praktiskt under många år framöver.
Årgångarna jag söker kan man säga är -75 till -93

Posta förslag tillsammans med bilder tack. :D


Edit:
En amazon är kanske det jag kan sträcka mig till i kombiväg, men den suger rent nå jävulskt på väldigt många andra punkter. En E28 som är rätt gjord är typ som en modern bil rent kör och komfortmässigt.
 
E34 är ruggigt najs, den kan man ju även hitta med den finfina 525tds-motorn vilket jag gillar mycket. En E34 med ruggig puts kanske man kan komma undan med utan att stoltheten går totalt åt skogen?

W123 är också najs nå jävulskt. Det går tyvärr väldigt många sådana här i krokarna med neon och baslåda varpå risken att förknippas med detta klientel är alltför hög.
 
Nu verkar du redan dissat E34 men jag röstar på den i alla fall. Få bilar som har kvalitén som en E34 Norrlänningen.

Jag vet iaf säkert att om 20 år kommer jag att köra en E39 i mint condition. En sådan renoverad till nyskick är i princip bättre än de flesta förekommande bilar idag.
En 528 M-sport 2003 är bland det bättre jag har åkt i. 2004 - 2011 är tyvärr en era av 5-serier som jag inte vill erkänna som något från Bmw.
Egentligen så är E90 också kass ur ett 3-serieperspektiv. E46an är bättre på samtliga punkter.

X3an är hemsk, X5an är en katastrof fram till 2008, 1-serien har jag haft en av och det är en mardröm att ens tänka på eländet.

Bmw var som bäst från 79 till 2003. Sen är dom ok från 2011 fram till nu, men tyvärr får jag lite migränvibbar av den nya femserien. Både MB och (hemska tanke) Audi ser trevligare ut, och det tar ont i mitt Bmw-hjärta.
 
Jag vet iaf säkert att om 20 år kommer jag att köra en E39 i mint condition. En sådan renoverad till nyskick är i princip bättre än de flesta förekommande bilar idag.
En 528 M-sport 2003 är bland det bättre jag har åkt i. 2004 - 2011 är tyvärr en era av 5-serier som jag inte vill erkänna som något från Bmw.
Egentligen så är E90 också kass ur ett 3-serieperspektiv. E46an är bättre på samtliga punkter.

X3an är hemsk, X5an är en katastrof fram till 2008, 1-serien har jag haft en av och det är en mardröm att ens tänka på eländet.

Bmw var som bäst från 79 till 2003. Sen är dom ok från 2011 fram till nu, men tyvärr får jag lite migränvibbar av den nya femserien. Både MB och (hemska tanke) Audi ser trevligare ut, och det tar ont i mitt Bmw-hjärta.

Kul idé! Vad räknar du med för renoveringskostnad? Gör du det själv? Vinterkör du sen?
 
Jag vet iaf säkert att om 20 år kommer jag att köra en E39 i mint condition. En sådan renoverad till nyskick är i princip bättre än de flesta förekommande bilar idag.
En 528 M-sport 2003 är bland det bättre jag har åkt i. 2004 - 2011 är tyvärr en era av 5-serier som jag inte vill erkänna som något från Bmw.
Egentligen så är E90 också kass ur ett 3-serieperspektiv. E46an är bättre på samtliga punkter.

X3an är hemsk, X5an är en katastrof fram till 2008, 1-serien har jag haft en av och det är en mardröm att ens tänka på eländet.

Bmw var som bäst från 79 till 2003. Sen är dom ok från 2011 fram till nu, men tyvärr får jag lite migränvibbar av den nya femserien. Både MB och (hemska tanke) Audi ser trevligare ut, och det tar ont i mitt Bmw-hjärta.
En mint e39 m5 är ju trevlig och respektabel.

En fin E32 eller en E38 då?
 
Kul idé! Vad räknar du med för renoveringskostnad? Gör du det själv? Vinterkör du sen?

Ingen budget renoveringsmässigt. Jag gör det själv, den kommer att användas året om som bruksbil. Vi har ca en mil in till tätorten med jobb och dagis, så den ska i princip fungera till det.

Men snabb budget:

- Inköp 50k
- Motor/Drivlina 50k
- Hjulupphängning 25k
- Exterior 30k
- Interior 20k
- Diverse 20k

Dessa poster varierar såklart något enormt beroende på vilket exemplar man hittar, men i grova slängar känns detta rimligt.
 
En mint e39 m5 är ju trevlig och respektabel.

En fin E32 eller en E38 då?

E38 är också en bil från Bmw:s gyllene era. Skulle man springa på en -98a med rätt utrustning (trådbunden telefon i mittarmstödet bl.a) så kan den vara intressant.
Men kommer man undan med en sådan? Jag är nog trots allt ute efter något äldre där man tydligt ser att detta är en entusiastbil och inte något man har köpt för att man vill åka 7-serie på budget.

En snabb sökning på blocket efter E28 visar att det kan bli stora bekymmer att ens hitta ett utgångsexemplar att tala om. Fler än hälften har "turbo" "500hk" "intercooler" "drifting" i sin annonstext. :-(
 
Jag vet iaf säkert att om 20 år kommer jag att köra en E39 i mint condition. En sådan renoverad till nyskick är i princip bättre än de flesta förekommande bilar idag.
En 528 M-sport 2003 är bland det bättre jag har åkt i. 2004 - 2011 är tyvärr en era av 5-serier som jag inte vill erkänna som något från Bmw.
Egentligen så är E90 också kass ur ett 3-serieperspektiv. E46an är bättre på samtliga punkter.

X3an är hemsk, X5an är en katastrof fram till 2008, 1-serien har jag haft en av och det är en mardröm att ens tänka på eländet.

Bmw var som bäst från 79 till 2003. Sen är dom ok från 2011 fram till nu, men tyvärr får jag lite migränvibbar av den nya femserien. Både MB och (hemska tanke) Audi ser trevligare ut, och det tar ont i mitt Bmw-hjärta.

Vi hade lite diskussioner kring detta på Zatzy. Vi var inte helt överens om E60. Idag är vi dock helt överens. BMW är idag så fula att jag enbart tittar på MB och Audi. Tycker fortfarande att BMW är den bättre bilen.
 
E34 är ruggigt najs, den kan man ju även hitta med den finfina 525tds-motorn vilket jag gillar mycket. En E34 med ruggig puts kanske man kan komma undan med utan att stoltheten går totalt åt skogen?

W123 är också najs nå jävulskt. Det går tyvärr väldigt många sådana här i krokarna med neon och baslåda varpå risken att förknippas med detta klientel är alltför hög.

Åker du en rostfri och putsad e34 med fina fälgar på vintern som sommarn är det allt annat än skadligt för stoltheten, det höjer bara din cred. Alla kan ju åka nytt men få gammalt och fräscht.
 
Ingen budget renoveringsmässigt. Jag gör det själv, den kommer att användas året om som bruksbil. Vi har ca en mil in till tätorten med jobb och dagis, så den ska i princip fungera till det.

Men snabb budget:

- Inköp 50k
- Motor/Drivlina 50k
- Hjulupphängning 25k
- Exterior 30k
- Interior 20k
- Diverse 20k

Dessa poster varierar såklart något enormt beroende på vilket exemplar man hittar, men i grova slängar känns detta rimligt.

De flesta av de modellerna är idag rosthögar, det går att hitta fina exemplar men oftast är det tomhylsor med tråkiga motorer. Laga rost är inte roligt om det ska göras rätt. Då får man i stort sett blästra och lacka om hela karossen. Har funderat i dina banor också men det faller alltid på att dessa bilar inte klarar av många svenska vintrar innan det ser för jäkligt ut.
 
E28an är magisk i m535 samt m5, men ur perspektivet säkerhet med din sambo o barn, hade inte jag köpt en sådan.
Spontant kommer jag inte på ngn bil i registret de årgångarna som känns säkerhetsmässigt ok. Min 993tt -97 ansåg jag ok/gränslandet till ok ur ett säkerhetsperspektiv den hade iaf airbags. Obs inget proffs på krocksäkerhet, men ägde en mkt fin e28m535, såhär i efterhand så känns det som att man inte skulle krockat med den!
W124 e500 kanske hade bättre krocksäkerhet, börjar bli hysteriskt dyr dock.
IMG_9312.JPG
 
Jag vet iaf säkert att om 20 år kommer jag att köra en E39 i mint condition. En sådan renoverad till nyskick är i princip bättre än de flesta förekommande bilar idag.
En 528 M-sport 2003 är bland det bättre jag har åkt i. 2004 - 2011 är tyvärr en era av 5-serier som jag inte vill erkänna som något från Bmw.
Egentligen så är E90 också kass ur ett 3-serieperspektiv. E46an är bättre på samtliga punkter.

X3an är hemsk, X5an är en katastrof fram till 2008, 1-serien har jag haft en av och det är en mardröm att ens tänka på eländet.

Bmw var som bäst från 79 till 2003. Sen är dom ok från 2011 fram till nu, men tyvärr får jag lite migränvibbar av den nya femserien. Både MB och (hemska tanke) Audi ser trevligare ut, och det tar ont i mitt Bmw-hjärta.

Jag röstar för en gammal s2a eller en s4! En Rs2 vore ännu fetare men springer iväg
 
En bekant hade en 500e (viktigt med bokstaven E på rätt sida om siffrorna, annars blir det helt fel bil :D )för ca tio år sedan som då hade gått 1500 mil (!). Det var hans farbror som köpte den ny. Jag vet inte vad som hände med den, men det är en otrolig bil som har bland det snyggaste i inredningsväg som jag har sett iaf.
 
Tillbaka
Topp