• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fil 2016-10-25 20 11 26.jpg

Jag såg detta och får ta och slå dem en signal!
Lyfter denna frågan då ja funderar på samma till min passat med led high också. Fick du något bra svar från VW? Vad låg isådana fall inkopplingskostnaden på?
 
Ursäkta kvalitén på bilden, hittade ingen bättre.
Jag som vaxar bilen minst en gång per månad, blev helt paff efter att ha lämnat in den på lackbehandling (första gången på 5 år).
Något jag nu kommer att fortsätta med varje år. Fick visserligen en liten polering + vaxning på köpet.. :D
Fick en liten nybilskänsla när jag hämtade ut den från behandlingen. Så härligt.

Svampen glider så vackert över bilen när man tvättar den, även ett par månader senare.
Ska hålla i "24 månader", men är glad om det håller 12 månader. Min polare utförde hela arbetet.

a7.png
 
Sicket tjafs det är om en VAG kombi. Det är ju en kombi, inte en sportbil. Alltså något man har för att frakta hund, barn, barnvagn och resten av familjen. Nej är man barnlös ska man ha något mer opraktiskt. Funkade tillochmed
Avbryter ert snack om Audi och träpaneler.
Ny bil på ingång, svart solid färg (ej metallic), behövs lackskydd?
Om ja, vilken typ är att föredra (9H, PPS, Ditec, permashine)?

Tycker definitivt du ska kosta på dig någon form av lackskydd! Den stora vinsten med det är att du får en bil som är lättare att hålla rent. Jag har till och med lack konserverat mors gamla Audi från 90 bara för att den ska vara lättare att hålla ren. Den är inte att jämföra med en ny bil men en stor vinst som mamma ser det är att snön inte "fastnar" på de plana ytorna utan glider av. Att du sen får en blankare bil som ser än bättre ut är ju bara det värt jobbet/kostnaden.
 
@MaziK @Guden @Edin
Jag har förstått att det handlar om att underlätta skötseln av bilen mer än något faktiskt "skydd" mot repor. Som med alla andra hantverk är det viktigare att hitta en operatör som är skicklig än vilka coola produktnamn som ska användas.

Faktum kvarstår dock, vilken firma ska man välja? Har ingen tidigare erfarenhet av rekondgubbar och garaget.se blir man inte klok på..
 
@MaziK @Guden @Edin
Jag har förstått att det handlar om att underlätta skötseln av bilen mer än något faktiskt "skydd" mot repor. Som med alla andra hantverk är det viktigare att hitta en operatör som är skicklig än vilka coola produktnamn som ska användas.

Faktum kvarstår dock, vilken firma ska man välja? Har ingen tidigare erfarenhet av rekondgubbar och garaget.se blir man inte klok på..

Nu vet jag dock inte om du bor i Stockholm men om så är fallet har jag hört att J Sandell ska vara mycket bra. Jag upplever det även som att det ger en ökad motståndskraft mot repor i form av tvättrepor och lättare stenskott (men det är nog mer en inbillning).

Man behöver ju inte gå till överdrift heller och kan göra det själv om man så vill. Jag har kört ett tag med Carlacks produkter och det är varken svårt att använde eller dyrt. Gör du det när bilen är ny är det ju "bara" wax on, wax of. :)

Bästa tipset är dock att hålla dig borta från alla maskintvättar, tvättborstar och att alltid ha en ny svamp när du tvättar bilen. Inget gnidande och alltid använda avfettning innan svampning. Man ser mångasom inte verkar ha koll på dessa enkla saker i GDS hallarna när de kommer med sina numer svarta svampar...
 
@MaziK @Guden @Edin
Jag har förstått att det handlar om att underlätta skötseln av bilen mer än något faktiskt "skydd" mot repor. Som med alla andra hantverk är det viktigare att hitta en operatör som är skicklig än vilka coola produktnamn som ska användas.

Faktum kvarstår dock, vilken firma ska man välja? Har ingen tidigare erfarenhet av rekondgubbar och garaget.se blir man inte klok på..

Skötseln blir enklare, skydd mot report låter jag vara osagt!
Som nämnt så är Jsandell bra har även hört gott om Täby bilvård om du bor i Sthlm.

Wellkept i Solna verkar ha bra omdöme också
 
@MaziK @Guden @Edin
Jag har förstått att det handlar om att underlätta skötseln av bilen mer än något faktiskt "skydd" mot repor. Som med alla andra hantverk är det viktigare att hitta en operatör som är skicklig än vilka coola produktnamn som ska användas.

Faktum kvarstår dock, vilken firma ska man välja? Har ingen tidigare erfarenhet av rekondgubbar och garaget.se blir man inte klok på..
@Edin och @MaziK har nog bättre koll. :)

Var i kontakt med Mr. Cap en gång, minns tyvärr inte det exakta priset - men även deras "kompis-pris" var inte billigt. :rolleyes: Om det är värt det eller ej kan jag inte uttala mig om.
Istället gjorde min polare det för halva priset. Han har haft eget inom rekond och jag hade full tillit för hans arbete. Tror dock inte att han tar jobb på beställning så att säga.
 
Jo, sant! Kanske onödigt med cab och mc... Saknar min gamla S2000 jag hade förra sommaren dock. Provkörde då en MX-5 NB och även om den absolut var rätt skoj så var den inget för mig. För trång och klen.

Jag tänker mig 3-serie-klassen, så det finns ju som du säger mycket att välja på!
BMW 3-serie
Audi A4
VW Passat CC
Mercedes C-klass
Lexus IS
Volvo S60

Volvo har lite familjestämpel, Merca är för gubbigt, VAG vågar man väl inte köpa... Så Lexus eller BMW kvar då. Cadillac kanske? Alfa Romeo? Jaguar?

Lexus känns ju rätt safe med kvalitetsryktet, massor av Toyota-verkstäder som löser service... Dessutom låg förbrukning med hybriddriften.

Fan, det vore bättre om Sverige vore kommunistiskt så det bara fanns en bil att välja på. :D
Både Alfa Romeo, Jaguar och Cadillac är trevliga märken, men var uppmärksam på andrahandsvärdet! :)
 
@demondave visst har du en M235i? Vill minnas jag läst det här tidigare..
Har börjat snegla lite åt en sådan som ersättare till min 335:a, som jag förövrigt var sjukt nöjd med men 235an har dykt i pris och känns helt plötsligt väldigt prisvärd!
Hur liten är den egentligen? Har varken barn eller hund och åker nästan aldrig mer än 2pers, så bagageutrymme och att man endast kan ha 3 passagerare känns inte riktigt som ett problem! Tänker mest ur förar-perspektiv?
 
@demondave visst har du en M235i? Vill minnas jag läst det här tidigare..
Har börjat snegla lite åt en sådan som ersättare till min 335:a, som jag förövrigt var sjukt nöjd med men 235an har dykt i pris och känns helt plötsligt väldigt prisvärd!
Hur liten är den egentligen? Har varken barn eller hund och åker nästan aldrig mer än 2pers, så bagageutrymme och att man endast kan ha 3 passagerare känns inte riktigt som ett problem! Tänker mest ur förar-perspektiv?

Jag tycker den känns väldigt mycket E46 3-serie coupé i storlek. På inget vis för liten, faktiskt upplever jag den som rätt bred i stan. Precis sådär lagom stor för att ge närvaro, men liten nog för att kännas agil och rapp.

Baksätet går faktiskt lirka in två skapligt vuxna men viga personer i, bagaget är rätt stort, baksätet fällbart. Enda nackdelen jag kan komma på är dörrarna, satan så långa dom är. Viss vighet krävs på trånga parkeringar, även om man backar in svinnära grannens passagerarsida. Det lider ju iofs alla coupéer av, inget 235-unikt.

Jag är sjukt nöjd med bilen! Tanken är en 240xi om två år om faceliften blir bra, såvida inte det dyker upp något vettigt elalternativ med motsvarande körglädje på marknaden.
 
Jag tycker den känns väldigt mycket E46 3-serie coupé i storlek. På inget vis för liten, faktiskt upplever jag den som rätt bred i stan. Precis sådär lagom stor för att ge närvaro, men liten nog för att kännas agil och rapp.

Baksätet går faktiskt lirka in två skapligt vuxna men viga personer i, bagaget är rätt stort, baksätet fällbart. Enda nackdelen jag kan komma på är dörrarna, satan så långa dom är. Viss vighet krävs på trånga parkeringar, även om man backar in svinnära grannens passagerarsida. Det lider ju iofs alla coupéer av, inget 235-unikt.

Jag är sjukt nöjd med bilen! Tanken är en 240xi om två år om faceliften blir bra, såvida inte det dyker upp något vettigt elalternativ med motsvarande körglädje på marknaden.
Låter bra:)
Klart en M2 hade varit trevligare, men tycker prisskillnaden på en bättre begagnad 235 jämfört med M2 är för stor! 235 känns klart mer prisvärd..
Har x-drive i din? M-performance avgas?
Kikar nämligen på en med m-performance! Hade Akra på 335an men enligt tuben är där väldigt skön sång i m-performance också :)
 
Låter bra:)
Klart en M2 hade varit trevligare, men tycker prisskillnaden på en bättre begagnad 235 jämfört med M2 är för stor! 235 känns klart mer prisvärd..
Har x-drive i din? M-performance avgas?
Kikar nämligen på en med m-performance! Hade Akra på 335an men enligt tuben är där väldigt skön sång i m-performance också :)

M2 är grym, inget snack om saken. Men jag hade inte valt M2 som enda bil. Märkbart bullrigare och obekvämare, inte alls samma användbarhet. Det jag gillar med 235:an är att den kan vara helt okej långfärdsräcer i GT-stuk i komfortläget, samtidigt som den kan busa rejääält i sportläget. Adaptiva chassit rekommenderas, likaså M-performancedämparen.

Jag har x-drive. 326 hästar och bakhjulsdrift ger inga vidare vinteregenskaper. Fyrkrafsen är såpass bra att jag inte ser några nackdelar. Visst, glöm drifting på torr asfalt, men man känner fortfarande mer överstyrd balans vid hårdare körning.. och på vintern kan man köra brett och roligt. Rejält roligt! Trodde automatlådan skulle förta mycket, hade manuell och x-drive gått att kombinera hade jag valt det. Idag skulle jag inte tveka en sekund, automaten är grym. Ingen slushboxkänsla alls, distinkt och snabb i sportläge.

Måste för mig hade varit tyg/alcantara, adaptivt chassi, adaptiv xenon, keyless från tillvalslistan och dämpare och alcantararatt från M-perfkatalogen. Dämparen är inte Akraklass, men sett till priset värd det. Orginalrattens blanka skinn är på tok för halkigt.

Tillvalshögtalarna är sådär, men vill man inte pyssla med eftermarknad får det duga. M-performanceläppen på bakluckan gör mycket till för utseendet, om det blev nån tusenlapp över.

Kör du eftermarknadsfälgar är utbudet rätt skralt. Små hjulhus kombinerat med udda et begränsar.
 
Senast ändrad:
Den svarta på blocket?

Låter bra:)
Klart en M2 hade varit trevligare, men tycker prisskillnaden på en bättre begagnad 235 jämfört med M2 är för stor! 235 känns klart mer prisvärd..
Har x-drive i din? M-performance avgas?
Kikar nämligen på en med m-performance! Hade Akra på 335an men enligt tuben är där väldigt skön sång i m-performance också :)
 
Tillbaka
Topp