• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En fråga till er som är vana vid att handla nya bilar hos handlare:
Hur många % kan man få i "rabatt" eller pruta på en ny bil (ej tagen i trafik av någon ägare än) som stått i hallen ett tag och är från 2016, dvs den räknas ju som fjolårets modell trots allt :)

Edit: Bör kanske tillägga att det är en Merca, antar att det har rätt stor betydelse på vilken tillverkare och modell det handlar om..

Tack! Är vansinnigt nöjd!
Den har det mesta, mycket av det bekväma men även Sport chrono , PDK, sportstolar, PASM, 20 tum carrera hjulen, mm
Helrätt! Tycker 718 ser ut som en suv utan pasm:) Är inget stort fan av nya sport design paketet på 718 heller för den delen.

Har du sportavgas? Jag har bara kört utan och kan inte påstå att det saknades ljudvolym

Helrätt! Tycker 718 ser ut som en suv utan pasm:) Är inget stort fan av nya sport design paketet på 718 heller för den delen.

Har du sportavgas? Jag har bara kört utan och kan inte påstå att det saknades ljudvolym

Har standard systemet och körde en annan 718 två timmar med det... i sportläge låter den i mitt tycke fantastiskt!
PASM är ett måste för mig på modern Porsche!
Sport chrono är kul då man kommer ned till 4,7 sekunder 0-100 hehe..

Svårslagna grejer
20170205_121942.jpg

@krämbulle har du något schysst tips på bilvärldens Rolex då kanske ? dags att nörda ner sig i något nytt låter det som, speciellt nu när jag precis köpt bilen :)

Jag brukar gå in typ här och kolla ibland:

http://www.bollnasbilvard.se/

Läser på om de olika produkterna, lägger lite i varukorgen, och sen stänger jag sidan utan att köpa något för jag blir helt svettig av hur nördigt det kan bli och hur mycket ångest jag skulle få om jag inte fick perfekt finish efter att ha lagt 2 dagar på att polera bilen (vilket iof. har hänt ändå...).

Jag brukar gå in typ här och kolla ibland:

http://www.bollnasbilvard.se/

Läser på om de olika produkterna, lägger lite i varukorgen, och sen stänger jag sidan utan att köpa något för jag blir helt svettig av hur nördigt det kan bli och hur mycket ångest jag skulle få om jag inte fick perfekt finish efter att ha lagt 2 dagar på att polera bilen (vilket iof. har hänt ändå...).
Underbart! Förstår precis vad du menar! Började läsa lite på bilvårdsforum och inser att man (jag) också vill nörda ned sig i detta men hinner inte riktigt.
Ett underbart citat jag vill dela med mig fr det forumet:
"Nu ska vi se om jag kommer vidare med skrivandet om testet... Jobbet stjäl lite för mycket tid ifrån en ibland
icon_e_sad.gif

Först så tar vi ett tak behandlat med Dodo Juice - Diamond White... Applicerades med fingrarna direkt för närmsta sensuella bilgos
icon_lol.gif
.. Man lär känna sin lack på ett mycket trevligt sätt via denna påläggningsmetod..."
:woot::hilarious:
Ps BBV Är toppen!

Bättre än biltema och andra aktörer i min närhet iaf :) är inte så bevandrad då jag tog körkort för typ 3-4år sedan. Får kika lite på nätet låter det som framöver :D funkade fint med dessa för mig. Jobbigt att hitta bra tvätthallar i min stad dock! Men men nu är den ren..are.
20170205_123433.jpg

Bättre än biltema och andra aktörer i min närhet iaf :) är inte så bevandrad då jag tog körkort för typ 3-4år sedan. Får kika lite på nätet låter det som framöver :D funkade fint med dessa för mig. Jobbigt att hitta bra tvätthallar i min stad dock! Men men nu är den ren..are.
20170205_123433.jpg
jag tycker dom har bra grejer har ändå testat mycket. från pingen osv.

lättjobbat bra resultat o luktar gott.
helt klart Rolex...

Hur många % kan man få i "rabatt" eller pruta på en ny bil (ej tagen i trafik av någon ägare än) som stått i hallen ett tag och är från 2016, dvs den räknas ju som fjolårets modell trots allt :)

Edit: Bör kanske tillägga att det är en Merca, antar att det har rätt stor betydelse på vilken tillverkare och modell det handlar om..

Gjorde nyss det du beskriver, dvs köpte en ny bil i hallen av 2016-års modell. Fick 10 procents rabatt på listpriset, vinterdäck på original alu-fälg samt 15-20 tkr "för mycket" för inbytesbilen

Beror också mycket på vilken modell det gäller. :) Men det finns säkert marginal på lagerbilar, absolut.

Gjorde nyss det du beskriver, dvs köpte en ny bil i hallen av 2016-års modell. Fick 10 procents rabatt på listpriset, vinterdäck på original alu-fälg samt 15-20 tkr "för mycket" för inbytesbilen

Känns som om det är lite marginal då! Jag har ju dock fördelen att jag inte har någon inbytesbil :)
Kanske inte den bästa fingervisningen då jag lyckades få någon sjuk deal verkar det som, men..

I slutet på 2015 kollade jag runt med farsan efter en bil i Audi A4-klassen.
- Det var för lång leveranstid på A4an tyckte vi.
- När vi gick till BMW så var de inte alls intresserade av att sälja en bil till oss, fastän vi hade köpt en 2 år innan hos samma handlare. Priserna har ändå gått upp överdrivet mycket på 3- och 4-serien tycker jag, så vi sket i det.
- När vi drog till Mercedes så hittade vi inget intressant där heller. C-klass med FleetEdition verkade tråkiga och allt annat var dyrt.
A4 verkade ligga bäst till.

Vi tänkte ta en vecka på oss att fundera på saken. 3 dagar senare ringer försäljaren från Mercedes och tipsar om en nästan-fullutrustad C220 4MATIC som finns i garaget just nu för 330k, org. pris ca 500k.
Vi klippte till direkt. Tror att vi även fick med vinterhjul.

Edit: Det var alltså i slutet av 2015, bilen var en 2016-modell.
Beror också mycket på vilken modell det gäller. :) Men det finns säkert marginal på lagerbilar, absolut.

Problemet jag har är att bilen jag är intresserad utav är ju ingen "svensson-bil" vilket innebär att de kanske inte har så mycket marginaler på dem, fördelen är kanske att de inte är lika lättsålda?
Lättast är väl att bara fråga sig fram, men man vill ju inte vara rent för oförskämd heller utan kan vara bra med lite kött på benen ang. hur mycket som är "normalt" att kunna pruta :)

Senast ändrad:
Känns som om det är lite marginal då! Jag har ju dock fördelen att jag inte har någon inbytesbil :)

Problemet jag har är att bilen jag är intresserad utav är ju ingen "svensson-bil" vilket innebär att de kanske inte har så mycket marginaler på dem, fördelen är kanske att de inte är lika lättsålda?
Lättast är väl att bara fråga sig fram, men man vill ju inte vara rent för oförskämd heller utan kan vara bra med lite kött på benen ang. hur mycket som är "normalt" att kunna pruta :)
Vet inte hur marginalerna ser ut, men spontant känns det som att en lite mer svårsåld bil borde vara enklare att pruta ned om du visar dig vara en seriös köpare.
Brukar ju oftast vara "lätt" att få 7-10% rabatt vid beställning av ny bil. Jag hade nog velat ha minst 5% extra vid köp av en lagerbil.
Om jag är helt ute och cyklar så får något proffs här skrika till, samtidigt som denne skickar PM till dig och ger dig en exakt procentenhet (på den specifika modellen). :)

Vet inte hur marginalerna ser ut, men spontant känns det som att en lite mer svårsåld bil borde vara enklare att pruta ned om du visar dig vara en seriös köpare.
Brukar ju oftast vara "lätt" att få 7-10% rabatt vid beställning av ny bil. Jag hade nog velat ha minst 5% extra vid köp av en lagerbil.
Om jag är helt ute och cyklar så får något proffs här skrika till, samtidigt som denne skickar PM till dig och ger dig en exakt procentenhet (på den specifika modellen). :)
Är en Cla45 AMG det handlar om, om den sen är svårsåld eller ej kan jag ju inte svara för, känner bara rent spontant att dem förmodligen säljer fler Cla 200 än 45 AMG ;)

Leta upp den billigaste motsvarande bilen, om det är i Sverige eller Tyskland spelar inte någon större roll. Där har du prutmånen. Det finns alltid argument från säljaren att bilen du vill ha, har bättre stolar eller något annat mindre kosmetiskt. Men han vet inte vad du värdesätter mest, det är bara att hävda motsatsen, du håller i taktpinnen.

Tror inte man behöver stirra sig blind på procent och prislistor, allt handlar om hur intresserade de är av att sälja. Personligen brukar jag leta upp små handlare "ute i skogen" som tom verkad sälja med förlust ibland. Samma gäller båtar. Köpt bla en flång ny båt med motor och trailer för 135k, billigast på blocket 169k och då var även 169 ett bra pris. Kan finnad många orsaker till att man slopar bort prylarna. Generellt är det betydligt svårare att pruta i dag än bara för ett par år sedan, särskilt på båtar som fått ett rejält uppsving de senaste åren.

Tänk på att det är stor skillnad i att köpa bil som privatperson som leasing. De högre rabatterna är förbehållna förmånsbilar eftersom generalagenten då ersätter handlaren med ungefär halva rabatten. Mycket högre än 6-8% är svårt att få som privatperson vid egenkonfigurerad bil. Kampanjer osv är undantaget, då kan man förstås nå högre procentsatser men det är inte samma sak.

Lagerbilar är något annat, där kan bonusmål, årsmodellsbyten och liknande framkalla riktigt bra affärer.

Rabatterna beror ju också på modellen så klart. Har letat bil ganska länge och min erfarenhet är att lite udda modeller kan ge riktigt bra rabatter jämfört med list. Tex var jag nära att så till på en ny Jeep Cherokee där rabatten hamnade på ca 140 tkr mot list. Har sett liknande rabatter på Ford Edge. I mitt fall handlade det om en typ business-utrustad BMW X-1. Totalt landade jag väl runt 15 procent i rabatt plus vinterdäcken. Inte lika bra rabatt som på Jeep, men troligen en bättre affär över tid.

Tillbaka
Topp