• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

image.jpg
image.jpeg

(Bild 1, ber om ursäkt för kvallen) Kör idag en A5 2,0 tdi quattro, blir omkörd av precis alla men den är billig i drift och snygg som fan när den är ren! Konkava fälgar och sänkningssats ska på tills sommaren.

(Bild 2) Sportade denna före audin, skön bil men att den drog 18l/100km var mindre skönt :D nismo trimmad.

Senast ändrad:
alfa quadf är klart cool och snabb, osäkerheten på alfakvalite gör att jag inte vågar beställa en sådan.

Senast redigerad av en moderator:
alfa quadf är klart cool och snabb, osäkerheten på alfakvalite gör att jag inte vågar beställa en sådan.

Tror nog den är bra mycket bättre än tidigare med tanke på att de plockat kvalitets chefen från Bmw till Alfa har jag för mig det var. Vad andrahands priserna blir är nog en minst lika stor oro för de som funderar på att beställa...

Tror nog den är bra mycket bättre än tidigare med tanke på att de plockat kvalitets chefen från Bmw till Alfa har jag för mig det var. Vad andrahands priserna blir är nog en minst lika stor oro för de som funderar på att beställa...
Jao, men å andra sidan finns det väl få som beställer nya bilar som bryr sig om andrahandsvärde. Det är ju i sanning den sämsta affären man kan lyckas med att köpa en helt ny bil.

Alfa har inte sämre kvalitet än någonting annat numera. Vad som hände för 15 år sedan är rätt irrelevant och även då var kvalitetsryktet sämre än vad det egentligen förtjänade. Bussosexornas enda problem var ju egentligen bara de dyra kamremsbytena.

Just den detaljen är riktigt skitjobbigt med att kolla på äldre bilar som varit/är "stekämne".

Suck.
Jag vill ju bara ha en stor bil, som inte är en minibuss.
Skulle ju kunna köpa en nyare, men i och med att den kommer rulla väldigt lite känns det trist med en väldigt hög månadskostnad.
Tittat på Suburban eller MB GL?
Kanske roligare med annat när du redan har en cheva men en gmt900 är ju en annan, nyare bil

Senast ändrad:
Frun vägrar suburban, har lurat henne att köra syrrans Avalanche, det blir ju typ samma körupplevelse och hon gillade det inte alls.
GL, är de så stora egentligen?
Det är såklart inte en suburban men om du funderar på q7 är det ett (bättre) alternativ.
Bagage som en polo men hyfsad tredje sätesrad, bättre än q7 skulle jag säga men har bara sett in i en 7-sitsig q7 som hastigast.
Hur stora barn har du?
https://www.svd.se/jamn-match-mellat-tyska-tungviktare

Det är såklart inte en suburban men om du funderar på q7 är det ett (bättre) alternativ.
Bagage som en polo men hyfsad tredje sätesrad, bättre än q7 skulle jag säga men har bara sett in i en 7-sitsig q7 som hastigast.
Hur stora barn har du?
https://www.svd.se/jamn-match-mellat-tyska-tungviktare

Ja, 7-sitsigheten hos q7 är lite diskutabel...
Vi åker sällan fler än mig, frun, bebisen och 9-åringen. 2xbarnstol äter dock utrymme! Tanken där vara att kunna ha komfort i "vanliga" baksätet och sedan ha riktigt stor koffert. Det är ganska sällan vi är fem i bilen några längre sträckor, 16-åringen är inte så pepp på familjeutflykt alla gånger.

Frun hävdar att Merca är gubbigt.

Klart det är gubbigt men du är ju urtypen för en riktig gubbe, typ 150 år gammal dessutom.

Jag skulle åka och testa/kolla in en iaf. Halvrisig, halvny Audi kanske inte är gubbigt men inte heller bättre.
Och jag tror förresten få gubbar kör just GL, nypriset är ganska ogubbigt. Anser att GL är en grym familjebil. Med gott om plats för fem, även på bredden vilket är viktigt mtp barnstolarna.
Dessutom har de med större motor ofta hög/låg samt låsbara diffar- inte så mycket att fundera på mao..

Klart det är gubbigt men du är ju urtypen för en riktig gubbe, typ 150 år gammal dessutom.

Jag skulle åka och testa/kolla in en iaf. Halvrisig, halvny Audi kanske inte är gubbigt men inte heller bättre.
Och jag tror förresten få gubbar kör just GL, nypriset är ganska ogubbigt. Anser att GL är en grym familjebil. Med gott om plats för fem, även på bredden vilket är viktigt mtp barnstolarna.
Dessutom har de med större motor ofta hög/låg samt låsbara diffar- inte så mycket att fundera på mao..
GL är ju ohotat den grymmaste SUV som finns i mitt tycke, MB har dragit ifrån rejält från BMW och Audi för mig.
Q är ju mest wannabee kärra :D

Ja, 7-sitsigheten hos q7 är lite diskutabel...
Vi åker sällan fler än mig, frun, bebisen och 9-åringen. 2xbarnstol äter dock utrymme! Tanken där vara att kunna ha komfort i "vanliga" baksätet och sedan ha riktigt stor koffert. Det är ganska sällan vi är fem i bilen några längre sträckor, 16-åringen är inte så pepp på familjeutflykt alla gånger.

Frun hävdar att Merca är gubbigt.
Äsch, gubbigt..
Porsche > Merca > Allt annat.

Tycker dessutom att GL är den fetaste stor-SUV'en.
Hade kunnat tänka mig att flytta in i en GL63 och bo där. Behöver inget hus.

Nu är ju jag SUV-motstondaren No. 1 men i mitt tycke är ändå Q7 fetare än ML och GL. Jag har kört alla tre och visst, Q7 känns riktigt gammal invändigt. dock tycker jag ML och GL räntt gamla vid det här laget med. de är ju som sagt inte nya modeller heller. Q7 känns som ett skepp. Sjukt skön att ratta men stor när man ska parkera. GL är ju än värre och känns som en gungig, rundbottnad båt från 60-70 talet i min mening. Stor som satan men det känns ju oerhört onödigt med så pass stor bil om det är relativt sällan ni åker allihopa. Om två år har ni ju en 18-åring som troligen inte kommer vara mer pepp på familjeutflukter (jag har gärna fel där för er skull!)..

Högt nypris är väl lika med gubbil?

Högt nypris är väl lika med gubbil?
Vi tänker oss nog lite olika gubbar men jag förstår hur du menar.
Gubbe i bilsammanhang blir för mig i första hand han som köper en octavia "för att det är samma bil som en Audi". Typ. (Kanske det är numer, erkänner att jag inte har riktig koll där men du fattar).
Och han köper ingen GL, köper han suv blir det santa fe eller kanske en dacia duster.

Gubbe i bilsammanhang blir för mig i första hand han som köper en octavia "för att det är samma bil som en Audi". Typ. (Kanske det är numer, erkänner att jag inte har riktig koll där men du fattar).
Och han köper ingen GL, köper han suv blir det santa fe eller kanske en dacia duster.
Min fru tycker att en gubbe är en pompös jävel utan kompetens att använda blinkers. Gubben-i-fråga kör även för sakta, och vägrar släppa förbi.

Tycker jag har en riktig gubbil, lite för dyr och bekväm. En låtsassportbil. Bmw 6-serie utan m-paket, otonade rutor och kromlister.

Min fru tycker att en gubbe är en pompös jävel utan kompetens att använda blinkers. Gubben-i-fråga kör även för sakta, och vägrar släppa förbi.
Låter mer som en gubbjävel? Kan nog i och för sig stämma in på GL-föraren. Utom kanske kör för sakta.
Sen är ju bilen i sig ganska massiv och det kan säkert förstärka såna intryck.

Tillbaka
Topp