• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Japp min. 2006a, S på 295hk o manuell spak.

Rolig att köra, men lite bullrig vid högre hastigheter. Men är en sportbil, så det ingår i konceptet
Härligt! En sånn vill man ju ha:)
Ställde frågan ovan till par men du kanske har lika bra koll, vad får man ge för en idag? Är priserna på blocket rimliga eller finns det en anledning till att bilarna
ligger ute så länge osålda?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Härligt! En sånn vill man ju ha:)
Ställde frågan ovan till par men du kanske har lika bra koll, vad får man ge för en idag? Är priserna på blocket rimliga eller finns det en anledning till att bilarna
ligger ute så länge osålda?
Bra fråga. Betalde väl ca 250-259,000 för den för knappt ett år sen. Dock inte så mkt lull lull på den. Hade gått knappt 5000 mil
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Härligt! En sånn vill man ju ha:)
Ställde frågan ovan till par men du kanske har lika bra koll, vad får man ge för en idag? Är priserna på blocket rimliga eller finns det en anledning till att bilarna
ligger ute så länge osålda?

Nu har jag inte hårdgranskat just marknaden för Cayman, men om en bil ligger länge så kan man nog anta att priset inte är särskilt rimligt.

Framför allt inte vid denna tiden på året...
Schyssta Caymans med rätt pris borde sälja som smör i solsken.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
...
 

Bilagor

  • IMG_0183.JPG
    IMG_0183.JPG
    181.5 KB · Visningar: 1,187
Senast ändrad:

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Bra fråga. Betalde väl ca 250-259,000 för den för knappt ett år sen. Dock inte så mkt lull lull på den. Hade gått knappt 5000 mil
Vad saknar du för "tillbehör"?
Nu har jag inte hårdgranskat just marknaden för Cayman, men om en bil ligger länge så kan man nog anta att priset inte är särskilt rimligt.

Framför allt inte vid denna tiden på året...
Schyssta Caymans med rätt pris borde sälja som smör i solsken.
När är "rätt" tid att köpa? När ökar utbudet? Är helt novis...
 

par

Patek
2-Faktor
Njae automat är inte ett absolut måste men det hade varit trevligt fast manuell kanske är roligare i slutändan..
Har kikat en del på blocket och porsche forum men det som finns på blocket verkar ligga osålt och då känns priserna lite åt det högre hållet...
Vad är rimligt att betala för en S, manuell?

Sir yessir!

Riktigt läcker! Är det din? Är du nöjd?:)
Jag har inte koll på priser hos första gen Cayman, men du fick bra svar ändå tror jag:)

Någon annan kanske kan svara på hur vanligt IMS är på cayman?
 

mykie

Omega
Fortfarande på pallbockar i garaget, men idag startades motorn för första gången på 7 månader!
Har under vintern fått Motorsport AOS installerat, främre GT3 controll armar, FVD Deep sump oljetråg och Michelin Sport Cup 2 R-däck.
Bilden från förra året:
20160528_123424_HDR.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fortfarande på pallbockar i garaget, men idag startades motorn för första gången på 7 månader!
Har under vintern fått Motorsport AOS installerat, främre GT3 controll armar, FVD Deep sump oljetråg och Michelin Sport Cup 2 R-däck.
Bilden från förra året:
20160528_123424_HDR.jpg

Riktigt, riktigt bra!

Precis så skulle jag vilja ha min om jag haft en...

Fortfarande fördelaktigt att ta hem från staterna? Eller flyttgods kanske?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sportar är ju fel ordval för denna men men...
Bytte i vintras vår gamla V50 (2008) som var lite liten för oss mot en större och ny Renault megane 2017. Kändes spontant prisvärd i sitt segment ~200k, sen återstår det ju se hur den är i längden men hittills nöjd iaf! Fin tycker jag den är med och väldigt lätt att köra :)
IMG_2116.JPG
 

mykie

Omega
Det existerar väl på 996, 997/1 och 987/1 hade jag köpt en hade det varit en som inte hade risken av att drabbas.

Det var ett problem på M96 motorerna, Boxster 987 -2005 kan också ha IMS av den äldre typen.
M97 motorerna har ett uppgraderat IMS lager som "inte"lider av detta problem.
Alla Cayman 987 har M97 motorer med uppgaderat IMS samt även Boxster 987 ifrån 2006. Det är endast Boxster 987 -2005 som kan ha det sämre lagret.

Men det är ett lager och det kan haverera, med på M97 motorn är det så ovanligt att det inte finns någon riktig statistik på det, dock mycket rykten.
Som någon skrev på ett forum så är det större risk att träffas av blixten än att få IMS haveri på M97 motorn.. lite överdrivet kanske ;)

Sen finns det ju andra saker som känns som en större risk som t.ex repade cylindrar, spruckna cylinder foder & ovala cylindrar, tänjda vevstaksbultar...
På svenska banor så är det ingen större risk för oljeförsörjningen om man har bafflat tråg samt Motorsport AOS. Vi har inte dom snabba långa svepande kurvorna med dom G-krafterna.

Köp en 987.1 och lägg undan mellanskillnaden ifrån 987.2 till en framtida motorrenovering (läs uppgradering 3.8 Liter) eller lägg ut mer och gå på 987.2 som inte alls har IMS-lager och mycket bättre oljeförsörjning (fler pumpar). Tar man 987.2 med PDK så slipper man oroa sig för dåliga nedväxlingar som är den absolut vanligaste orsaken till motorras (övervarvning och sträckta bultar)!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Fortfarande på pallbockar i garaget, men idag startades motorn för första gången på 7 månader!
Har under vintern fått Motorsport AOS installerat, främre GT3 controll armar, FVD Deep sump oljetråg och Michelin Sport Cup 2 R-däck.
Bilden från förra året:
20160528_123424_HDR.jpg

Frågan som följer är absolut inte tänkt som ngn dryg fråga för att skapa en diskussion

Är det sunt att inte ha igång motorn på ett halvår? Är det tom bra?
Jag har alltså Ingen aning, om jag hade tvingats att uttala mig under pistolhot så hade min hjärna sagt att oljor riskerar att torka och beläggningar i rören kan stelna.
 
Frågan som följer är absolut inte tänkt som ngn dryg fråga för att skapa en diskussion

Är det sunt att inte ha igång motorn på ett halvår? Är det tom bra?
Jag har alltså Ingen aning, om jag hade tvingats att uttala mig under pistolhot så hade min hjärna sagt att oljor riskerar att torka och beläggningar i rören kan stelna.
Nu talar jag bara för mig själv men i den situationen hade jag sett till att byta oljor och dyl innan någon körning gjordes men då det i just detta fallet förefaller vara en banbil är nog risken stor att så görs :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ny för säsongen. Min pärla! En Volvo S80 med 2,5L Turbo som trycker ut 209hk till framhjulen. En hittills riktigt bekväm och rolig diplomatvagn!
IMG_5526.JPG
Dom där är riktigt sköna. En riktig fullträff av volvo. Jag har kört just den modellen o motorn en del. Riktigt pigg stabil på vägen o bra på vintern.

Hållet även stilen idag trots några år på nacken. är det en 04-05?
 

mykie

Omega
Frågan som följer är absolut inte tänkt som ngn dryg fråga för att skapa en diskussion

Är det sunt att inte ha igång motorn på ett halvår? Är det tom bra?
Jag har alltså Ingen aning, om jag hade tvingats att uttala mig under pistolhot så hade min hjärna sagt att oljor riskerar att torka och beläggningar i rören kan stelna.
Det är nog så livet är för dom flesta sport och entusiastbilar i Sverige, vinterdvala.
Olja byter man vid avställning för att inte låta bilen stå med dom slagg och restprodukter som finns i gammal olja.
Sen så har Tobias rätt i att denna bil får väldigt täta oljebyten då den går mycket på bana, även bromsvätska byts varje år, dock vid påställning. När man har ställt av den så ska man inte hålla på att starta motorn om man inte tänker ge sig ut och köra så att motorn blir fullt uppvärmd. Startar man utan att varmköra motorn ordentligt så bildas kondens och massa skit som man inte vill ha i sin motor vid avställning. Men jag gillar tanken med oljor som stelnar, märks att det är ett klockforum :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är nog så livet är för dom flesta sport och entusiastbilar i Sverige, vinterdvala.
Olja byter man vid avställning för att inte låta bilen stå med dom slagg och restprodukter som finns i gammal olja.
Sen så har Tobias rätt i att denna bil får väldigt täta oljebyten då den går mycket på bana, även bromsvätska byts varje år, dock vid påställning. När man har ställt av den så ska man inte hålla på att starta motorn om man inte tänker ge sig ut och köra så att motorn blir fullt uppvärmd. Startar man utan att varmköra motorn ordentligt så bildas kondens och massa skit som man inte vill ha i sin motor vid avställning. Men jag gillar tanken med oljor som stelnar, märks att det är ett klockforum :)

Plus att det finns lite teorier som gör gällande att starter då och då är dåligt iom att cylinderväggarna tappar son olja, den rinner helt enkelt av, och är därmed osmorda de första kolvslagen vilket gör att det sliter mer på kolvar och foder. Gör man om denna procedur då och då under tex en vinter kan det slita en hel del.
 

POO

Panerai
Plus att det finns lite teorier som gör gällande att starter då och då är dåligt iom att cylinderväggarna tappar son olja, den rinner helt enkelt av, och är därmed osmorda de första kolvslagen vilket gör att det sliter mer på kolvar och foder. Gör man om denna procedur då och då under tex en vinter kan det slita en hel del.
Teorier framtänkta av forumteoretiker oavsett genre är de bästa. Alla forum har sina. Kryddat med den nästan magiska faktorn "olja" och man kan få fram teorier värdiga Einstein, här ligger klockteoretikerna i lä. Hur lång tid tar det innan oljan rinner av s.a.s.?
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Innan förra veckan var det en Peugeot 508SW, sportig? Nej, men överlag överaskades jag den bilen. Har alltid gått i tankarna om att Peugeot inte är nått för oss här i Norden, men det var en utomordentligt bra familjebil, billig i inköp, drack så gott som ingen soppa, enorm invändigt och riktigt tyst. Fick dock lämna in den och plocka ut en ny VW Passat GTE Sportcombi, än så länge riktigt nöjd. Mest nöjd är man när man kör eldrift. Ett plus hade varit om det fanns snabbladdare och batteriet klarade +10mil.

Någon som har bra koll på vart man laddar gratis i Göteborg? Förutom IKEA. 4h som det tar att få fullt batteri på 10A gör att de 4 milen man kommer på den "gratis" elen kostar 5000kr samt släphyra om frugan är med, så IKEA försöker jag undvika :pompus:
 
Topp