• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kostsam däckvår i år. Audihjulen ser dock lite löjliga ut...
#ostsnack
IMG_6524.JPG
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Äntligen vårfin.
Nypolerad och med sommarhjulen på.

IMG_2138.JPG
Galet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym! :)
Var väldigt nära att slå till på en sådan för några månader sedan då jag sålde bort en av mina entusiastbilar (M3 GT - 95). Var ute o kollade och testade men sen fann jag något annat som jag inte kunde stå emot, det blev en Mini John Cooper Works -17 istället. Men vi får se, har inte släppt M2 ur siktet heller så kanske jag slår till på en sådan framöver någon gång när det är rätt tid för mig.
Kul att få se din bil! :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Galet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym! :)
Var väldigt nära att slå till på en sådan för några månader sedan då jag sålde bort en av mina entusiastbilar (M3 GT - 95). Var ute o kollade och testade men sen fann jag något annat som jag inte kunde stå emot, det blev en Mini John Cooper Works -17 istället. Men vi får se, har inte släppt M2 ur siktet heller så kanske jag slår till på en sådan framöver någon gång när det är rätt tid för mig.
Kul att få se din bil! :)
Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration. :)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Galet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym! :)
Var väldigt nära att slå till på en sådan för några månader sedan då jag sålde bort en av mina entusiastbilar (M3 GT - 95). Var ute o kollade och testade men sen fann jag något annat som jag inte kunde stå emot, det blev en Mini John Cooper Works -17 istället. Men vi får se, har inte släppt M2 ur siktet heller så kanske jag slår till på en sådan framöver någon gång när det är rätt tid för mig.
Kul att få se din bil! :)
Tack så hemskt mycket för de fina orden :)
Jag är fruktansvärt nöjd med bilen. Har dock inte hunnit testa ordentligt med sommarhjulen ännu då det är så pass kallt fortfarande men den känns sjukt bra på vägen och m-diffen är magisk.

Kul med en Mini JCW. Har många ggr undrat hur en sån är att köra då de ser fruktansvärt underhållande ut med sin låga vikt och minimala överhäng.
Små snabba hatchbacks rockar.
 

Kugghjul

Panerai
Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration. :)
Varför väljer man MCS roadster över en MX-5? Utseende? Högre effekt?
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Varför väljer man MCS roadster över en MX-5? Utseende? Högre effekt?
Jag vet inte, provkörde bara den S-modell handlaren hade inne just då. :) Har kört senaste modellen av MX-5 också, och jag kunde kunde inte få till en vettig körställning då ratten inte går att justera i djupled. MX-5 var kul att köra med inspirerande ljud, bra balans och med driv på rätt axel. MCS roadster är dessutom rätt så ful, hehe.
 

MrPlow

Rolex
Var vi några fler som sportade Volkswagen Passat med Active Info Display här? Jag har ett konstigt problem med iPhone och bluetooth (kan inte använda Siri) som VW inte lyckas lösa och jag vill komma i kontakt med någon som har samma problem... Eller inte har det problemet.

2015_volkswagen_passat_variant_37_1920x1080.jpg
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration. :)

Ja du, det är blandade känslor men saken var den att min M3 GT såldes inte för att skaffa annat (JCW:n köptes för att ha som åretruntbil då jag ville ha en liten bil denna gång) utan snarare för att den inte fick luftas tillräckligt tyvärr (jag åker annars en något trimmad Focus RS 2009 när tillfälle ges). Så GT:n blev mer som ett monument här hemma vilken jag envist vägrade göra mig av med fast jag märkte att den inte fick den tid den borde få. Det är pinsamt att säga detta men den rullade inte mer än ca 300 mil på 14 år. Tråkigt både för mig och bilen (och andra som inte fick se den). Skulle våga påstå att den är en av de mest välbevarade exemplaren som existerar av de 356 tillverkade bilarna, aldrig krockad eller skadad, inga som helst tråkigheter utan helt i nyskick med nybilslukten kvar inuti (tro det eller ej). :)

Rullat ca 5000 mil och helt original. Ja, helt enkelt en fantastisk bil på alla sätt. Att den dessutom var utrustad med någon av de ovanliga detaljer som inte alla hade var ju än mer kul. Dock så blev denna endast en samlarbil och pga ohälsa och saker i livet som satte hinder så fick den som sagt inte rulla eller komma ut på träffar och liknande. Kände därför att tiden egentligen varit inne länge för att låta den gå till någon ny ägare men har inte haft orken (läs ohälsa och sjukhusvistelser) att ta tag i det fast jag varje år tänkt på saken. Sen kände jag nog ett visst motstånd mot att annonsera ut den för att sedan inte veta vem/vilka som svarar m.m. Men så föll sig allt väl och en samlare (av just BMW) lyckades få höra att jag ev. funderade på att sälja och vips, två dagar senare var det klart. Han visste redan vad detta var för ett exemplar då han hade haft koll på den i flera års tid. :)
Han köpte den osedd och skickade en vän att styra upp det praktiska. Fantastiskt smidigt och trots att det var en fantastisk bil på alla vis som bara kommer stiga i värde ju äldre den blir så var det bäst så här. Nu kommer den troligtvis att synas på lite evenemang och utställningar framöver.

Så för att återgå till din fundering. Bilarna är olika i karaktär och känsla när man kör. GT:n är ju fantastisk bil med grym väghållning och vrid över hela registret samt bromsar som bettar rejält när det behövs. Bilen byggdes ju för att köras i en serie som sedan aldrig blev av, så som trackday bil är ju en sådan här bil ett intressant val om man kan finna en förstås. :)

Saxat:
"E36 M3 GT är en begränsad upplaga av den Europeiska marknadens 3,0 M3 Coupe som utvecklats till att homologisering motor och karosseri till en likvärdig konkurrens modell i FIA GT-serien (division II) och den amerikanska IMSA GT Serien. Sammanlagt 350 exemplar producerades i vänsterstyrd form från februari till juni 1995 (utöver sex i förproduktionsstadietfordon som tillverkades i december 1994)."

När man däremot sätter sig i JCW:n så är det lite annorlunda. Det första som jag tycker är det mest uppenbara är hur smidig bilen känns, galet smidig och är som en förvuxen gokart när man kör med sportläget inkopplat (hårdast möjliga fjädring inställd då, samt annan respons i ratten och betydligt ettrigare gång i motorn är kännetecken på att sportläget är i). Har automatlåda med möjlighet till att lägga i manuellt läge och växla med antingen spaken eller paddlar bakom ratten. JCW:n är rapp (och spinner lätt loss om du pressar den oavsett om du svänger eller ska dra iväg från stillastående men är inget som jag direkt stört mig på) men har ju en annan karaktär än GT:n. För att överdriva det hela lite så för att förstå skillnaden är det som att köra Saab 900S (med lättrycksturbo) mot att sätta sig i en 900 16V AERO (dvs fulltryck). Men med en viss skillnad från tiden med Saabarna (det härliga 80- och 90-talet) är ju att den där ketchupeffekten att turbotrycket inte ger mer efter ett visst varvtal gäller inte på JCW:n. Den fortsätter snällt att accelerera tills du väljer att släppa lite på högerfoten. :)

M3 GT är en fantastisk bil och framförallt en ikon men JCW:n är mer lek o skoj och om jag uttrycker det rakt o enkelt - enrom körglädje. JCW:n drar till sig nyfikna människor som faktiskt kommer fram och pratar lite eller bara är nyfikna och vill fråga nåt. Har hänt flera ggr att folk vid parkeringar kommenterat bilen och undrat något. Och då i olika åldrar kan jag säga. Väldigt kul och trevligt!

En kamrat till mig sa faktiskt samma sak som du där gällande Porsche. Han kände att körglädjen i JCW:n var likadan som i den Porsche han ägde innan (minns inte modellen tyvärr). Kontentan var iaf att han tyckte det var en skojig bil med mycket närvaro och känsla.

Oj, sorry, det blev ett långt inlägg. :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ja du, det är blandade känslor men saken var den att min M3 GT såldes inte för att skaffa annat (JCW:n köptes för att ha som åretruntbil då jag ville ha en liten bil denna gång) utan snarare för att den inte fick luftas tillräckligt tyvärr (jag åker annars en något trimmad Focus RS 2009 när tillfälle ges). Så GT:n blev mer som ett monument här hemma vilken jag envist vägrade göra mig av med fast jag märkte att den inte fick den tid den borde få. Det är pinsamt att säga detta men den rullade inte mer än ca 300 mil på 14 år. Tråkigt både för mig och bilen (och andra som inte fick se den). Skulle våga påstå att den är en av de mest välbevarade exemplaren som existerar av de 356 tillverkade bilarna, aldrig krockad eller skadad, inga som helst tråkigheter utan helt i nyskick med nybilslukten kvar inuti (tro det eller ej). :)

Rullat ca 5000 mil och helt original. Ja, helt enkelt en fantastisk bil på alla sätt. Att den dessutom var utrustad med någon av de ovanliga detaljer som inte alla hade var ju än mer kul. Dock så blev denna endast en samlarbil och pga ohälsa och saker i livet som satte hinder så fick den som sagt inte rulla eller komma ut på träffar och liknande. Kände därför att tiden egentligen varit inne länge för att låta den gå till någon ny ägare men har inte haft orken (läs ohälsa och sjukhusvistelser) att ta tag i det fast jag varje år tänkt på saken. Sen kände jag nog ett visst motstånd mot att annonsera ut den för att sedan inte veta vem/vilka som svarar m.m. Men så föll sig allt väl och en samlare (av just BMW) lyckades få höra att jag ev. funderade på att sälja och vips, två dagar senare var det klart. Han visste redan vad detta var för ett exemplar då han hade haft koll på den i flera års tid. :)
Han köpte den osedd och skickade en vän att styra upp det praktiska. Fantastiskt smidigt och trots att det var en fantastisk bil på alla vis som bara kommer stiga i värde ju äldre den blir så var det bäst så här. Nu kommer den troligtvis att synas på lite evenemang och utställningar framöver.

Så för att återgå till din fundering. Bilarna är olika i karaktär och känsla när man kör. GT:n är ju fantastisk bil med grym väghållning och vrid över hela registret samt bromsar som bettar rejält när det behövs. Bilen byggdes ju för att köras i en serie som sedan aldrig blev av, så som trackday bil är ju en sådan här bil ett intressant val om man kan finna en förstås. :)

Saxat:
"E36 M3 GT är en begränsad upplaga av den Europeiska marknadens 3,0 M3 Coupe som utvecklats till att homologisering motor och karosseri till en likvärdig konkurrens modell i FIA GT-serien (division II) och den amerikanska IMSA GT Serien. Sammanlagt 350 exemplar producerades i vänsterstyrd form från februari till juni 1995 (utöver sex i förproduktionsstadietfordon som tillverkades i december 1994)."

När man däremot sätter sig i JCW:n så är det lite annorlunda. Det första som jag tycker är det mest uppenbara är hur smidig bilen känns, galet smidig och är som en förvuxen gokart när man kör med sportläget inkopplat (hårdast möjliga fjädring inställd då, samt annan respons i ratten och betydligt ettrigare gång i motorn är kännetecken på att sportläget är i). Har automatlåda med möjlighet till att lägga i manuellt läge och växla med antingen spaken eller paddlar bakom ratten. JCW:n är rapp (och spinner lätt loss om du pressar den oavsett om du svänger eller ska dra iväg från stillastående men är inget som jag direkt stört mig på) men har ju en annan karaktär än GT:n. För att överdriva det hela lite så för att förstå skillnaden är det som att köra Saab 900S (med lättrycksturbo) mot att sätta sig i en 900 16V AERO (dvs fulltryck). Men med en viss skillnad från tiden med Saabarna (det härliga 80- och 90-talet) är ju att den där ketchupeffekten att turbotrycket inte ger mer efter ett visst varvtal gäller inte på JCW:n. Den fortsätter snällt att accelerera tills du väljer att släppa lite på högerfoten. :)

M3 GT är en fantastisk bil och framförallt en ikon men JCW:n är mer lek o skoj och om jag uttrycker det rakt o enkelt - enrom körglädje. JCW:n drar till sig nyfikna människor som faktiskt kommer fram och pratar lite eller bara är nyfikna och vill fråga nåt. Har hänt flera ggr att folk vid parkeringar kommenterat bilen och undrat något. Och då i olika åldrar kan jag säga. Väldigt kul och trevligt!

En kamrat till mig sa faktiskt samma sak som du där gällande Porsche. Han kände att körglädjen i JCW:n var likadan som i den Porsche han ägde innan (minns inte modellen tyvärr). Kontentan var iaf att han tyckte det var en skojig bil med mycket närvaro och känsla.

Oj, sorry, det blev ett långt inlägg. :)

Ja, jag minns rätt så väl ett inlägg i Bilsport om just GT-modellen för en väldans massa år sen och blev helt såld såklart. Tack för att du delade med dig av din och bilens historia! Jag tycker det gav en fin och ärlig inblick i dilemmat "använda/samla". Måste i alla fall kännas väldigt bra att GT:n kommit till ett nytt hem som kommer att uppskatta den som sig bör. Jag måste försöka prova en JCW, har som sagt bara kört S-modellen. :)
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Tack så hemskt mycket för de fina orden :)
Jag är fruktansvärt nöjd med bilen. Har dock inte hunnit testa ordentligt med sommarhjulen ännu då det är så pass kallt fortfarande men den känns sjukt bra på vägen och m-diffen är magisk.

Kul med en Mini JCW. Har många ggr undrat hur en sån är att köra då de ser fruktansvärt underhållande ut med sin låga vikt och minimala överhäng.
Små snabba hatchbacks rockar.

Det förstår jag att du är! Verkligen en kul och fin bil! Den överlägset snyggaste BMW jag sett på evigheter.
Jag har alltid haft BMW och Audi som de stora favoriterna i mitt bilintresse ända sedan de fjuniga tonåren. Har passerat många bilar genom åren av olika varianter (vågar inte gissa men är nog uppåt 50 någonting) och den första "coola" bilen i mina ögon var min första 900 AERO från -87 som jag hade jobbat och sparat till. Från att tidigare åkt Ford Escort -76 och Saab 99 så var steget stort till en AERO. Det var en dröm som gick i uppfyllelse! :)

Men det som alltid lockade var BMW och Audi, dock för dyra för mig då. Men sedan blev det av med lite sådant, bl.a BMW E30 325 -88 (ombyggd), E36 325, E28 528 m.m. Men Audi kom att bli den stora favoriten under många år och några av favoriterna som ägdes var exempelvis Audi S2 -93 (stilrent exemplar), Audi RS2 -94 (Audi/Porsche) med fina Porsche split fälgar som var galet jobbiga att rengöra, Audi S4 -93 (aka gangsterbilen, fick själv stå ut med att bli kallad Don CB av kamrater när jag rullade omkring i denna bil, den var mörkt lila med nära på kolsvarta rutor utom i fram där den bara var rejält tonad (vet, inte var det lagligt men jag var ung och dum (eller dummare) ;), sedan har det funnits en Audi S4 Biturbo -00 i svart och en av få svensksålda vilken var en stor favorit.

Ja, det har varit en hel del bilar helt enkelt och jag är helsåld på bilar och kommer alltid vara det. :)

Istället för att som tidigare få åka i "gangsterbilen" har min bil nu av mina vänner fått namnet "radiobilen" (och tror då inte de menar radiobil som i polisbil utan sanrare radiobil stil gröna lund, he he). :)

Jo, du har helt rätt i dina funderingar. JCW är mycket underhållande att köra (se mitt tidigare inlägg) och är som en stabil gokart med mycket motor. Riktigt härlig känsla i ratten och styrningen samt bra respons i pedaler och paddlar. Sen har den ett härligt ljud vid acceleration samt ett bluddrande ljud när du släpper gasen efter acceleration vilket gör att mungiporna åker upp lite till. Att man dessutom sitter väldigt bra i stolarna gör inte saken sämre. Dock så ska man ju tänka på att alla Mini och detta inkluderar ju även JCW är ju "personliga" och går att beställa väldigt snålt utrustade till att ösa på med allt så sitter man i exempelvis en Cooper S eller JCW och inte gillar stolarna så är det ju möjligt att det inte alls är samma upplevelse när du sätter dig i nästa S eller JCW med underbara fina sportstolar. Jag började bygga två olika bilar innan det slutligen blev en färdig som de trevliga herrarna på Bavaria hade klurat på och "byggt" ihop. Det var lite lustigt, det enda måste-ha-kravet jag hade i utrustningsväg var det enda jag inte fick. :)
Hade sagt till mig själv att det jag bara ska ha är framrutesvärme för det är så skönt och bekvämt men sen slutade det med att jag slog till på deras maxutrustade JCW som hade allt, förutom just detta. :)

Kanske går att ordna så du kan få testköra JCW någon gång framöver så du inte behöver fundera hur de känns utan vet hur det känns istället. Detsamma gäller @rdianat . Skicka PM så tar vi det därfirån och inte i tråden. :)

Oj, långt igen, sorry (för de som inte är intresserade är det bara att inte ge inlägget någon vidare uppmärksamhet)...
Är väl det att jag går igång på att snacka bilar... Får nog logga ut från forumet för att få något gjort idag.

Kan kanske framöver rota fram någon/några bilder om det är någon bil som verkar intressant och någon vill se. :)
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Ja, jag minns rätt så väl ett inlägg i Bilsport om just GT-modellen för en väldans massa år sen och blev helt såld såklart. Tack för att du delade med dig av din och bilens historia! Jag tycker det gav en fin och ärlig inblick i dilemmat "använda/samla". Måste i alla fall kännas väldigt bra att GT:n kommit till ett nytt hem som kommer att uppskatta den som sig bör. Jag måste försöka prova en JCW, har som sagt bara kört S-modellen. :)

Jo, det stämmer bra! Har nog den Bilsport tidningen kvar någonstans (hamster som jag är). :)
Visst är det så...
Känns oerhört bra att den kommer till en annan entusiast och att bilen får ett bra hem och blir vårdad som den är värd!
Kanske vi kan ordna någon gång... läs i mitt svar till @F1zbo . :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Var vi några fler som sportade Volkswagen Passat med Active Info Display här? Jag har ett konstigt problem med iPhone och bluetooth (kan inte använda Siri) som VW inte lyckas lösa och jag vill komma i kontakt med någon som har samma problem... Eller inte har det problemet.

2015_volkswagen_passat_variant_37_1920x1080.jpg
Jag kör en passat med Active info displayen. Skriv på så ska jag se om jsg har problemet :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har någon här erfarenhet av cayman? Har försökt läsa på lite på rennlist men undrar lite över era erfarenheter. Är den svårsåld om man skulle tröttna? Hur är värdeförlusten? Var ska man köpa ifrån förutom blocket? Hur resonerar ni gällande svensksåld/importerad?
 

par

Patek
2-Faktor
Har någon här erfarenhet av cayman? Har försökt läsa på lite på rennlist men undrar lite över era erfarenheter. Är den svårsåld om man skulle tröttna? Hur är värdeförlusten? Var ska man köpa ifrån förutom blocket? Hur resonerar ni gällande svensksåld/importerad?
Med rätt spec och Sv-såld så är det en bil som håller värdet bra och är lättsåld. Vad tittar du för gen? Svensksåld!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag vågar påstå att du inte ska ha en automat om du tittar 06-07 då du får en väldigt trist automat. Den ska vara manuell av den årgången. Ska du absolut ha automat, gå på 09ans facelift och framåt för att få pdk

Jag är erkänner att jag är en fanboy. Och jag håller många Porsche-produkter högt. PDK är fantastisk, speciellt de senaste generationerna (har dock inte provat någon) verkar magiska.

Men tiptronic, där vettetusan hur man tänkte nere i Zuffenhausen...
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Kikar en del på E90 320i från 2007-2008. Smart, men samtidigt lite lurigt, det här med att bilen själv genom CDB:n bestämmer när och vad som ska servas. Inga serviceintervall alltså. Kollade t.ex. På en som först servats årsvis med ca 1500-2000 mil mellan service, för att sedan öka upp till ca 3000 mil mellan service senaste 3 åren. Dyker det alltså inte upp något ens på 3000 mil? Känns spontant rätt långt. Har själv aldrig kört så mycket per år, så jag har inte sett det själv "first hand".
 

par

Patek
2-Faktor
Jag är erkänner att jag är en fanboy. Och jag håller många Porsche-produkter högt. PDK är fantastisk, speciellt de senaste generationerna (har dock inte provat någon) verkar magiska.

Men tiptronic, där vettetusan hur man tänkte nere i Zuffenhausen...
Man måste tillverka en bil som har möjlighet till handikappanpassning. Då förstår jag varför man tvingade in en tiptronic...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag vågar påstå att du inte ska ha en automat om du tittar 06-07 då du får en väldigt trist automat. Den ska vara manuell av den årgången. Ska du absolut ha automat, gå på 09ans facelift och framåt för att få pdk
Njae automat är inte ett absolut måste men det hade varit trevligt fast manuell kanske är roligare i slutändan..
Har kikat en del på blocket och porsche forum men det som finns på blocket verkar ligga osålt och då känns priserna lite åt det högre hållet...
Vad är rimligt att betala för en S, manuell?
S och manuellt är väl givet! :)

Entusiastbil för bövelen!
Sir yessir!
Korrekt val! Tiptronic ska man nog undvika

IMG_6819.JPG
Riktigt läcker! Är det din? Är du nöjd?:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Njae automat är inte ett absolut måste men det hade varit trevligt fast manuell kanske är roligare i slutändan..
Har kikat en del på blocket och porsche forum men det som finns på blocket verkar ligga osålt och då känns priserna lite åt det högre hållet...
Vad är rimligt att betala för en S, manuell?

Sir yessir!

Riktigt läcker! Är det din? Är du nöjd?:)
Japp min. 2006a, S på 295hk o manuell spak.

Rolig att köra, men lite bullrig vid högre hastigheter. Men är en sportbil, så det ingår i konceptet
 
Topp