Kostsam däckvår i år. Audihjulen ser dock lite löjliga ut...
#ostsnack
#ostsnack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Äntligen vårfin.
Nypolerad och med sommarhjulen på.
![]()
Rullade du på centralbron för en stund sen?Äntligen vårfin.
Nypolerad och med sommarhjulen på.
![]()
Norrgående?Rullade du på centralbron för en stund sen?
YesNorrgående?
isf var det nog jag![]()
Galet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym!Äntligen vårfin.
Nypolerad och med sommarhjulen på.
![]()
Funderar på 340i nästa byte. Back to the roots! 3.0 rak bensin sexa.... någon som kör?
Längtar...
Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration.Galet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym!
Var väldigt nära att slå till på en sådan för några månader sedan då jag sålde bort en av mina entusiastbilar (M3 GT - 95). Var ute o kollade och testade men sen fann jag något annat som jag inte kunde stå emot, det blev en Mini John Cooper Works -17 istället. Men vi får se, har inte släppt M2 ur siktet heller så kanske jag slår till på en sådan framöver någon gång när det är rätt tid för mig.
Kul att få se din bil!![]()
Tack så hemskt mycket för de fina ordenGalet snygg! En fröjd för ögat och helt enkelt en fullträff vad gäller form och design! M2 är grym!
Var väldigt nära att slå till på en sådan för några månader sedan då jag sålde bort en av mina entusiastbilar (M3 GT - 95). Var ute o kollade och testade men sen fann jag något annat som jag inte kunde stå emot, det blev en Mini John Cooper Works -17 istället. Men vi får se, har inte släppt M2 ur siktet heller så kanske jag slår till på en sådan framöver någon gång när det är rätt tid för mig.
Kul att få se din bil!![]()
Varför väljer man MCS roadster över en MX-5? Utseende? Högre effekt?Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration.![]()
Jag vet inte, provkörde bara den S-modell handlaren hade inne just då.Varför väljer man MCS roadster över en MX-5? Utseende? Högre effekt?
Oj, hur känns det att gå från M3 GT till MCS JCW? Jag har bara provkört en MCS roadster med strax under 200hk, och upplevde hjulspinn i kurva när man trycker på något som frustrerande, men det kanske är mer en fråga om körstil FF vs FR. I övrigt tyckte jag att MCS är sjukt kul, och gav definitivt samma glädje som 997 C2S i fartkänsla / acceleration.![]()
Ja du, det är blandade känslor men saken var den att min M3 GT såldes inte för att skaffa annat (JCW:n köptes för att ha som åretruntbil då jag ville ha en liten bil denna gång) utan snarare för att den inte fick luftas tillräckligt tyvärr (jag åker annars en något trimmad Focus RS 2009 när tillfälle ges). Så GT:n blev mer som ett monument här hemma vilken jag envist vägrade göra mig av med fast jag märkte att den inte fick den tid den borde få. Det är pinsamt att säga detta men den rullade inte mer än ca 300 mil på 14 år. Tråkigt både för mig och bilen (och andra som inte fick se den). Skulle våga påstå att den är en av de mest välbevarade exemplaren som existerar av de 356 tillverkade bilarna, aldrig krockad eller skadad, inga som helst tråkigheter utan helt i nyskick med nybilslukten kvar inuti (tro det eller ej).
Rullat ca 5000 mil och helt original. Ja, helt enkelt en fantastisk bil på alla sätt. Att den dessutom var utrustad med någon av de ovanliga detaljer som inte alla hade var ju än mer kul. Dock så blev denna endast en samlarbil och pga ohälsa och saker i livet som satte hinder så fick den som sagt inte rulla eller komma ut på träffar och liknande. Kände därför att tiden egentligen varit inne länge för att låta den gå till någon ny ägare men har inte haft orken (läs ohälsa och sjukhusvistelser) att ta tag i det fast jag varje år tänkt på saken. Sen kände jag nog ett visst motstånd mot att annonsera ut den för att sedan inte veta vem/vilka som svarar m.m. Men så föll sig allt väl och en samlare (av just BMW) lyckades få höra att jag ev. funderade på att sälja och vips, två dagar senare var det klart. Han visste redan vad detta var för ett exemplar då han hade haft koll på den i flera års tid.
Han köpte den osedd och skickade en vän att styra upp det praktiska. Fantastiskt smidigt och trots att det var en fantastisk bil på alla vis som bara kommer stiga i värde ju äldre den blir så var det bäst så här. Nu kommer den troligtvis att synas på lite evenemang och utställningar framöver.
Så för att återgå till din fundering. Bilarna är olika i karaktär och känsla när man kör. GT:n är ju fantastisk bil med grym väghållning och vrid över hela registret samt bromsar som bettar rejält när det behövs. Bilen byggdes ju för att köras i en serie som sedan aldrig blev av, så som trackday bil är ju en sådan här bil ett intressant val om man kan finna en förstås.
Saxat:
"E36 M3 GT är en begränsad upplaga av den Europeiska marknadens 3,0 M3 Coupe som utvecklats till att homologisering motor och karosseri till en likvärdig konkurrens modell i FIA GT-serien (division II) och den amerikanska IMSA GT Serien. Sammanlagt 350 exemplar producerades i vänsterstyrd form från februari till juni 1995 (utöver sex i förproduktionsstadietfordon som tillverkades i december 1994)."
När man däremot sätter sig i JCW:n så är det lite annorlunda. Det första som jag tycker är det mest uppenbara är hur smidig bilen känns, galet smidig och är som en förvuxen gokart när man kör med sportläget inkopplat (hårdast möjliga fjädring inställd då, samt annan respons i ratten och betydligt ettrigare gång i motorn är kännetecken på att sportläget är i). Har automatlåda med möjlighet till att lägga i manuellt läge och växla med antingen spaken eller paddlar bakom ratten. JCW:n är rapp (och spinner lätt loss om du pressar den oavsett om du svänger eller ska dra iväg från stillastående men är inget som jag direkt stört mig på) men har ju en annan karaktär än GT:n. För att överdriva det hela lite så för att förstå skillnaden är det som att köra Saab 900S (med lättrycksturbo) mot att sätta sig i en 900 16V AERO (dvs fulltryck). Men med en viss skillnad från tiden med Saabarna (det härliga 80- och 90-talet) är ju att den där ketchupeffekten att turbotrycket inte ger mer efter ett visst varvtal gäller inte på JCW:n. Den fortsätter snällt att accelerera tills du väljer att släppa lite på högerfoten.
M3 GT är en fantastisk bil och framförallt en ikon men JCW:n är mer lek o skoj och om jag uttrycker det rakt o enkelt - enrom körglädje. JCW:n drar till sig nyfikna människor som faktiskt kommer fram och pratar lite eller bara är nyfikna och vill fråga nåt. Har hänt flera ggr att folk vid parkeringar kommenterat bilen och undrat något. Och då i olika åldrar kan jag säga. Väldigt kul och trevligt!
En kamrat till mig sa faktiskt samma sak som du där gällande Porsche. Han kände att körglädjen i JCW:n var likadan som i den Porsche han ägde innan (minns inte modellen tyvärr). Kontentan var iaf att han tyckte det var en skojig bil med mycket närvaro och känsla.
Oj, sorry, det blev ett långt inlägg.![]()
Tack så hemskt mycket för de fina orden
Jag är fruktansvärt nöjd med bilen. Har dock inte hunnit testa ordentligt med sommarhjulen ännu då det är så pass kallt fortfarande men den känns sjukt bra på vägen och m-diffen är magisk.
Kul med en Mini JCW. Har många ggr undrat hur en sån är att köra då de ser fruktansvärt underhållande ut med sin låga vikt och minimala överhäng.
Små snabba hatchbacks rockar.
Ja, jag minns rätt så väl ett inlägg i Bilsport om just GT-modellen för en väldans massa år sen och blev helt såld såklart. Tack för att du delade med dig av din och bilens historia! Jag tycker det gav en fin och ärlig inblick i dilemmat "använda/samla". Måste i alla fall kännas väldigt bra att GT:n kommit till ett nytt hem som kommer att uppskatta den som sig bör. Jag måste försöka prova en JCW, har som sagt bara kört S-modellen.![]()
Jag kör en passat med Active info displayen. Skriv på så ska jag se om jsg har problemetVar vi några fler som sportade Volkswagen Passat med Active Info Display här? Jag har ett konstigt problem med iPhone och bluetooth (kan inte använda Siri) som VW inte lyckas lösa och jag vill komma i kontakt med någon som har samma problem... Eller inte har det problemet.
![]()
Med rätt spec och Sv-såld så är det en bil som håller värdet bra och är lättsåld. Vad tittar du för gen? Svensksåld!Har någon här erfarenhet av cayman? Har försökt läsa på lite på rennlist men undrar lite över era erfarenheter. Är den svårsåld om man skulle tröttna? Hur är värdeförlusten? Var ska man köpa ifrån förutom blocket? Hur resonerar ni gällande svensksåld/importerad?
Tack. Tänker mig en 06-07a. Vad ska man ha för spec? Vill ha automat och 295hk variantenMed rätt spec och Sv-såld så är det en bil som håller värdet bra och är lättsåld. Vad tittar du för gen? Svensksåld!
Tack. Tänker mig en 06-07a. Vad ska man ha för spec? Vill ha automat och 295hk varianten![]()
Jag vågar påstå att du inte ska ha en automat om du tittar 06-07 då du får en väldigt trist automat. Den ska vara manuell av den årgången. Ska du absolut ha automat, gå på 09ans facelift och framåt för att få pdkTack. Tänker mig en 06-07a. Vad ska man ha för spec? Vill ha automat och 295hk varianten![]()
Jag vågar påstå att du inte ska ha en automat om du tittar 06-07 då du får en väldigt trist automat. Den ska vara manuell av den årgången. Ska du absolut ha automat, gå på 09ans facelift och framåt för att få pdk
Man måste tillverka en bil som har möjlighet till handikappanpassning. Då förstår jag varför man tvingade in en tiptronic...Jag är erkänner att jag är en fanboy. Och jag håller många Porsche-produkter högt. PDK är fantastisk, speciellt de senaste generationerna (har dock inte provat någon) verkar magiska.
Men tiptronic, där vettetusan hur man tänkte nere i Zuffenhausen...
S och manuellt är väl givet!
Entusiastbil för bövelen!
Korrekt val! Tiptronic ska man nog undvikaS och manuellt är väl givet!
Entusiastbil för bövelen!
Korrekt val! Tiptronic ska man nog undvika
![]()
Njae automat är inte ett absolut måste men det hade varit trevligt fast manuell kanske är roligare i slutändan..Jag vågar påstå att du inte ska ha en automat om du tittar 06-07 då du får en väldigt trist automat. Den ska vara manuell av den årgången. Ska du absolut ha automat, gå på 09ans facelift och framåt för att få pdk
Sir yessir!S och manuellt är väl givet!
Entusiastbil för bövelen!
Riktigt läcker! Är det din? Är du nöjd?Korrekt val! Tiptronic ska man nog undvika
![]()
Japp min. 2006a, S på 295hk o manuell spak.Njae automat är inte ett absolut måste men det hade varit trevligt fast manuell kanske är roligare i slutändan..
Har kikat en del på blocket och porsche forum men det som finns på blocket verkar ligga osålt och då känns priserna lite åt det högre hållet...
Vad är rimligt att betala för en S, manuell?
Sir yessir!
Riktigt läcker! Är det din? Är du nöjd?![]()