• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
För närvarande denna
IMG_20170315_091058_01.jpg


Billig automatare ska dock införskaffas av olika anledningar. Vad för tips har ni under 80.000 kr som gått max 20.000 mil, max 0.9 blandad körning (får gärna ha hyfsad utrustning) och det ska gå att lasta två golfbagar.

Skickar med en bonusbild på en bil jag såg igår
IMG_20170716_174310.jpg
Någon Toyota kanske? Lite enklare och tråkigare men generellt väldigt, väldigt pålitliga.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_6_VVT_i__AUTOMAT_M_VARMARE_74228786.htm?ca=11&w=1

Är man intresserad av att bilen är lite billigare i inköp och drift är de inte så dumma, och komforten är helt ok om man kör lite kortare sträckor.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
IMG_0878.JPG
IMG_0879.JPG


Kvalar man in med en lite äldre A4:a så är här min.
Har haft några, 11 Allroad:en som skymtar på bild är nuvarande A4:a. Har dock insett att den är svinliten nu när ett barn till dök upp. Tur att man har en redig bil å hela familjen ska med! Minisemestern i veckan blev dock med takbox på Audin i stället, Cheva i Stockholm är lite opraktiskt.
IMG_6735.JPG
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hej

Det är inget jag är orolig över detta var mest lite info hur det är i IRL. :D

Volvo har ett eget program dom kör med polerstar tror jag det heter. (felstavat) Detta är nog någorlunda safe. (Om detta är inlagt vid nybilsköp så står dom för detta)

Varför mappa i bänk då man inte kommer att kunna få resten av fordonet att hålla ( i dagens läge då bilarna inte klarar alt för stora Hk/vridmoment höjningar)
Nu tror jag inte inte BSR gör det på en box modd Mapping

Iofs det som BSR har en box du plugar in och matar in en STD mapp som finns i deras lista för just den modellen. :rolleyes: Det kan se bra ut på ett papper HK/Vrid men sedan var den levererar är helt annat.

Sedan det med ARN och tandlösa konsumentköplagen (KKöpL)
Dom kommer inte att lägga ner någon tid på detta om det blir fel.

//Simon
Håller med. Många som tror att teknikerna på BSR är kunnigare än Volvos egna. Så är det givetvis inte. Även om vissa typer av trim är förhållandevis små modifikationer på en drivlina med bra marginal blir det inte kul OM något händer. Då är knappast BSRs "garanti" vatten värd.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Någon Toyota kanske? Lite enklare och tråkigare men generellt väldigt, väldigt pålitliga.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_6_VVT_i__AUTOMAT_M_VARMARE_74228786.htm?ca=11&w=1

Är man intresserad av att bilen är lite billigare i inköp och drift är de inte så dumma, och komforten är helt ok om man kör lite kortare sträckor.

Tack Tapiren för tipset! Har kollat en del på Toyota. Dock tror jag en Auris blir för liten + att en del sträckor jag kör är lite längre, 10-20 mil, och då vill jag nog ha något bekvämare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack Tapiren för tipset! Har kollat en del på Toyota. Dock tror jag en Auris blir för liten + att en del sträckor jag kör är lite längre, 10-20 mil, och då vill jag nog ha något bekvämare.
Köp en V70N Classic av sista årsmodellerna 2007-2008. Håller bra, bekväm, rymlig och krocksäker.

5-serie Touring av tidiga årsmodeller är fulla av typfel. Trasig nivåeeglering, kablar i bakluckan går av dessutom rostar de mycket och ofta.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Köp en V70N Classic av sista årsmodellerna 2007-2008. Håller bra, bekväm, rymlig och krocksäker.

5-serie Touring av tidiga årsmodeller är fulla av typfel. Trasig nivåeeglering, kablar i bakluckan går av dessutom rostar de mycket och ofta.

Tack för tipset alfgren! Är dock lite anti volvo men ska ta en titt ändå :)

Har läst det också om E6x fram till LCI kom i mars 2007. Får hålla utkik på lite senare modeller. Dock blir priserna dyrare då också.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset alfgren! Är dock lite anti volvo men ska ta en titt ändå :)

Har läst det också om E6x fram till LCI kom i mars 2007. Får hålla utkik på lite senare modeller. Dock blir priserna dyrare då också.
Ska du ha en e61 är det bästa valet en 525d facelift med automat. Mest felfria modellen. Bensinarna efter 2008 har tyvärr mycket problem kopplat till direktinsprutningen. Den mindre 520d har problem med utslitna kamkedjor och utslitna svänghjul/koppling. 530d/535d har något som kallas swirl-flaps som kan gå sönder och då rasar hela motorn.
Har haft 2st e61 själv. Fina bilar helt klart men mer problemförföljda än V70N. (Som dock är som att köra en bogserbåt i jämförelse väghållningsmässigt)
 

matalm

Cartier
En a4 till. Min (vår) Audi a4 1,8t Avant 2006 hos svärfar för vattenpumps- och kamremsbyte i våras. 17 500 mil på mätaren. Trotjänare. Om vi ska ha barn nr två måste vi byta upp oss. Kan vara till salu till rätt pris kompis
IMG_20170120_140856.jpg
...
 
Senast ändrad:

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Ska du ha en e61 är det bästa valet en 525d facelift med automat. Mest felfria modellen. Bensinarna efter 2008 har tyvärr mycket problem kopplat till direktinsprutningen. Den mindre 520d har problem med utslitna kamkedjor och utslitna svänghjul/koppling. 530d/535d har något som kallas swirl-flaps som kan gå sönder och då rasar hela motorn.
Har haft 2st e61 själv. Fina bilar helt klart men mer problemförföljda än V70N. (Som dock är som att köra en bogserbåt i jämförelse väghållningsmässigt)

Tack för infon om modellerna och vanliga problem! Osäker på om diesel är för mig, kommer köra mindre än 1000 mil per år och en hel del blir inne i stan. Om jag får fråga vilka e61or hade du? Angående v70 vs e61 kan jag tänka mig att det BMWen är roligare att köra.
 

Tapiren

Cartier
Tack Tapiren för tipset! Har kollat en del på Toyota. Dock tror jag en Auris blir för liten + att en del sträckor jag kör är lite längre, 10-20 mil, och då vill jag nog ha något bekvämare.
Ja, kör man långt så är framförallt stolarna alldeles för klena i Auris, i synnerhet om man är lite längre.

Det finns ju större Toyotor också, och andra japanska bilar.

Men det beror ju lite på vad du har för motiv till bilbytet, om du vill ha stabilt och billigt ägande eller en lite roligare bil (om än för små pengar)?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för infon om modellerna och vanliga problem! Osäker på om diesel är för mig, kommer köra mindre än 1000 mil per år och en hel del blir inne i stan. Om jag får fråga vilka e61or hade du? Angående v70 vs e61 kan jag tänka mig att det BMWen är roligare att köra.
BMW 525da Touring 2007 facelift och BMW 530xda 2008 Touring facelift.

Med mindre än 1000 mil per år och mest stadstrafik hade jag nog undvikit diesel pga partikelfilterproblem och skatten på ~5000kr per år.
 

DrKlocka

Audemars
Tack för infon om modellerna och vanliga problem! Osäker på om diesel är för mig, kommer köra mindre än 1000 mil per år och en hel del blir inne i stan. Om jag får fråga vilka e61or hade du? Angående v70 vs e61 kan jag tänka mig att det BMWen är roligare att köra.
Har själv en 525Xi Touring E61 2006 med manuell låda och jag är nöjd. Hade gärna haft lite mer pulver under huven även om den duger gott. Upplevs inte som ett fartmonster. Mycket bekväm bil i övrigt. Komfortpaketet rekommenderas, otroligt bekväma stolar.
Vanliga svagheter för modellen är en slang till kompressorn till nivåregleringen som spricker och gör att kompressorn drar in skräp och går sönder. Kostar ungefär 10,000kr att byta kompressorn, men slangen borde vara bytt på de flesta som rullar idag.
Kablar som går genom bakluckan på touringmodeller går förr eller senare av, se till att det är bytt.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Ja, kör man långt så är framförallt stolarna alldeles för klena i Auris, i synnerhet om man är lite längre.

Det finns ju större Toyotor också, och andra japanska bilar.

Men det beror ju lite på vad du har för motiv till bilbytet, om du vill ha stabilt och billigt ägande eller en lite roligare bil (om än för små pengar)?
Ska kolla lite mer på de japanska bilarna.

Det är en bra fråga faktiskt, jag vet inte riktigt. Tanken är att jag behöver en bil som inte kostar så mycket när den väl är köpt (Dvs inte så mycket mer än min nuvarande Hyundai). Dock tänker jag att eftersom jag kör så sällan så kan det vara trevligt att ha en rolig/bekväm bil att köra när det väl är dags.

BMW 525da Touring 2007 facelift och BMW 530xda 2008 Touring facelift.

Med mindre än 1000 mil per år och mest stadstrafik hade jag nog undvikit diesel pga partikelfilterproblem och skatten på ~5000kr per år.
Tack alfgren, ja precis det känns inte riktigt lönt/värt det med en diesel för mina ändamål.

Har själv en 525Xi Touring E61 2006 med manuell låda och jag är nöjd. Hade gärna haft lite mer pulver under huven även om den duger gott. Upplevs inte som ett fartmonster. Mycket bekväm bil i övrigt. Komfortpaketet rekommenderas, otroligt bekväma stolar.
Vanliga svagheter för modellen är en slang till kompressorn till nivåregleringen som spricker och gör att kompressorn drar in skräp och går sönder. Kostar ungefär 10,000kr att byta kompressorn, men slangen borde vara bytt på de flesta som rullar idag.
Kablar som går genom bakluckan på touringmodeller går förr eller senare av, se till att det är bytt.

Tack för infon aptorsken, ska hålla koll på begagnatmarknaden för en 525i LCI :)
 

DrKlocka

Audemars
Ska kolla lite mer på de japanska bilarna.

Det är en bra fråga faktiskt, jag vet inte riktigt. Tanken är att jag behöver en bil som inte kostar så mycket när den väl är köpt (Dvs inte så mycket mer än min nuvarande Hyundai). Dock tänker jag att eftersom jag kör så sällan så kan det vara trevligt att ha en rolig/bekväm bil att köra när det väl är dags.


Tack alfgren, ja precis det känns inte riktigt lönt/värt det med en diesel för mina ändamål.



Tack för infon aptorsken, ska hålla koll på begagnatmarknaden för en 525i LCI :)
Jag har en icke lci. Finns både för och nackdelar. Lci har den nya motorn som har fler svagheter t. ex.
 

LUFC

Cartier
2-Faktor
Har en 03:a Audi A4 1.8T med multitronic.
När jag ligger på ca 1800-2000 rpm och ger lite lättare gas då varvar bilen till lite. Den rycker till lite lätt, känns oftast när det kommer en längre uppförsbacke. Likadant blir det om man väljer att växla "manuellt".

Någon här som har någorlunda koll, så vore jag tacksam om ni orkade ta er tid.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hej

Nu vet jag inte vilken bil du har eller vart du bor och var det är för typ av bränsle du behöver. 95/98 Vissa obemannade stationer har inte 98

**Shell Mastercard ------- (kostar inget att ha kortet) Autogiro.

**Bilia Visa ------- (på denna kan du välja kod skjälv) i en Volvo butik (kostar inget att ha kortet) Autogiro.

Samtliga kort går då dom flesta stationer som jag har skrivit om :rolleyes: Då dessa är Visa /Mastercard :cigar:

Det finns flera sök på dom bensinstationer du känner till så löser det sig :D

//Simon
Tänkte mest vad som var förmånligt, jävla djungel när man söker.

Kommer bara tanka diesel. Ett par tankar i månaden.

Finns många stationer o välja på, Stockholm.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Sticker in med en till fråga. Finns det någon möjlighet att byta ut navigationsappen som är inbyggd i XC60 till Waze? Årsmodell 2014.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vi bor ju näta varandra :) Tar Cirkle K i Lomma/Bjärred Amex alltså?
Japp. Aldrig mött en cirkle K som inte tar amex. Regga det till cirkle k extra får man 15 öre extra o var 6 kaffe gratis.
Tankar alltid m amex. Förr var det strul med okq8, men bor inte nära någon så vet inte längre om det är problem.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Japp. Aldrig mött en cirkle K som inte tar amex. Regga det till cirkle k extra får man 15 öre extra o var 6 kaffe gratis.
Tankar alltid m amex. Förr var det strul med okq8, men bor inte nära någon så vet inte längre om det är problem.

När jag har jämfört så kommer jag alltid fram till att ST1 och Ingo är billigast att tanka på. Oavsett om man har rabatt hos Preem, Cirkle K osv.
 
Topp