• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

joca

Patek
2-Faktor
När jag har jämfört så kommer jag alltid fram till att ST1 och Ingo är billigast att tanka på. Oavsett om man har rabatt hos Preem, Cirkle K osv.
Och även dom tar Amex, perfekt kombination för mig iaf :)

absolut. har tyvärr ingen st1/ingo nära mina normala körsträckor...
Tar båda amex? (om du vet)
Yes!

Då är vi två. Skönt att slippa bråka med poäng, bättre att få en utbetalning kontant istället.

Beror på vad man är ute efter.. Med hjälp av mina poäng på Amex som jag samlade in 2016 genom att använda kort och bjuda in vänner kan jag åka förstaklass till Maldiverna 2 personer. Inte helt fel enligt mig :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Och även dom tar Amex, perfekt kombination för mig iaf :)


Yes!



Beror på vad man är ute efter.. Med hjälp av mina poäng på Amex som jag samlade in 2016 genom att använda kort och bjuda in vänner kan jag åka förstaklass till Maldiverna 2 personer. Inte helt fel enligt mig :)

Förklara för en oinvigd hur Amex fungerar och vad det kostar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Amex är ett kreditkort där du samlar Membership Rewards- poäng som du erhåller vid köp. Poängen kan du använda för avdrag på fakturorna. Beroende på vilket kort man har finns även olika förmånsnivåer.
...men alla butiker och andra näringsidkare tar inte Amex pga att det kostar en del för dem. Bra att hålla koll på!
 

joca

Patek
2-Faktor
Förklara för en oinvigd hur Amex fungerar och vad det kostar.
Enkelt förklarat som @eccj nämner så samlar du poäng på allt du handlar.

Detta nedan gäller det "vanliga" Sas Eurobonus American Express Premium-kortet, Det finns ett Elit-kort också men det kostar 5k/år. Premium 1k/år (500 första året vid inbjudan).
Om du blir inbjuden till Amex och handlar för 15 000 de första 3 månaderna får en du bonus på 12 000 poäng.
Om du bjuder in någon får du 12 000 poäng (max 100k/år för inbjudningar).
Handlar du för 150k från jan-dec får du en kupong som gör att du får åka 2 till priset av en med samtliga bolag inom Star Alliance, http://www.staralliance.com/en/member-airlines.
Du får även 15 poäng för varje 100kr du handlar för.
Utöver detta finns lite erbjudanden här och där t.ex. 10k poäng om du byter till Fortum. 10k poäng om Bjurfors värderar din lägenhet osv..

Låt säga att du blir inbjuden och handlar under ett år för 200 000 SEK. Utöver detta bjuder du in din sambo/fru och en vän (billiga bonuspoäng att bjuda in sin sambo sedan ska ni självklart samla poäng tillsammans..).
Du får du 12k poäng för att ha blivit inbjuden och troligtvis handlat för 15k på 3 månader (eftersom 200k/år är mer än 5k/månad i snitt utgår jag från det).
Du får 24k poäng för att ha bjudit in två personer.
Du får 30k poäng för det du har handlat.
Totalt får du alltså 66k poäng under detta år.

I och med att du i exemplet ovan har handlat för över 150k/år får du en kupong som gör att du reser två till priset av en. Du kan därför boka en resa som du betalar med poäng och då resa gratis..
66k poäng tar dig antingen till USA eller Asien. Du använder dina poäng för att boka resan och du betalar endast skatter och avgifter (måste alltid betalas tyvärr. Ca 700/person om du åker till USA med SAS).

Alternativet till ovan är att samla poäng ett år till och sedan åka något mer fancy. Förstaklass till Maldiverna med Turkish Airlines kostar 120k poäng. Alltså inte helt orimligt :)

PM'a om du vill ha mer information eller vill ha hjälp med en inbjudan :)

EDIT: Med Elite-kortet får du 20 poäng för varje hundralapp alltså 10k poäng mer i exemplet ovan. Du har även lite andra förmåner men nu tog jag endast upp exemplet med poäng-samlandet :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag är typ intresserad.
Har dock aldrig haft ett kreditkort i mitt liv (undantaget ett som jag blev "påtvingad" när jag bytte bank och sedan aldrig använde). Inte ens när jag drev eget (enskilt) bolag under några år.

Men...
Hur mycket hassle är det egentligen?
Bortsett från specialerbjudanden vid byte av elbolag (kommer aldrig att hända, åtminstone inte på ett kreditkortbolags villkor) eller värdering av bostad (kommer aldrig att hända, åtminstone inte om vi inte funderar på att sälja) som skrapar ihop en massa poäng.
Hur mycket samlar man egentligen ihop på sitt vanliga leverne?
Och med det menar jag egentligen - vem tar Amex? Poängen kan jag sedan räkna ihop ganska lätt själv...
Tar Ica? ca 4-5.000kr/mån
Tar Circle K/Preem/OKQ8/obemannade stationer? ca 4-5.000kr/mån
Restauranger/uteställen?
Tar internethandeln överlag?
Tar klockbutiker överlag? ;)
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Enkelt förklarat som @eccj nämner så samlar du poäng på allt du handlar.

Detta nedan gäller det "vanliga" Sas Eurobonus American Express Premium-kortet, Det finns ett Elit-kort också men det kostar 5k/år. Premium 1k/år (500 första året vid inbjudan).
Om du blir inbjuden till Amex och handlar för 15 000 de första 3 månaderna får en du bonus på 12 000 poäng.
Om du bjuder in någon får du 12 000 poäng (max 100k/år för inbjudningar).
Handlar du för 150k från jan-dec får du en kupong som gör att du får åka 2 till priset av en med samtliga bolag inom Star Alliance, http://www.staralliance.com/en/member-airlines.
Du får även 15 poäng för varje 100kr du handlar för.
Utöver detta finns lite erbjudanden här och där t.ex. 10k poäng om du byter till Fortum. 10k poäng om Bjurfors värderar din lägenhet osv..

Låt säga att du blir inbjuden och handlar under ett år för 200 000 SEK. Utöver detta bjuder du in din sambo/fru och en vän (billiga bonuspoäng att bjuda in sin sambo sedan ska ni självklart samla poäng tillsammans..).
Du får du 12k poäng för att ha blivit inbjuden och troligtvis handlat för 15k på 3 månader (eftersom 200k/år är mer än 5k/månad i snitt utgår jag från det).
Du får 24k poäng för att ha bjudit in två personer.
Du får 30k poäng för det du har handlat.
Totalt får du alltså 66k poäng under detta år.

I och med att du i exemplet ovan har handlat för över 150k/år får du en kupong som gör att du reser två till priset av en. Du kan därför boka en resa som du betalar med poäng och då resa gratis..
66k poäng tar dig antingen till USA eller Asien. Du använder dina poäng för att boka resan och du betalar endast skatter och avgifter (måste alltid betalas tyvärr. Ca 700/person om du åker till USA med SAS).

Alternativet till ovan är att samla poäng ett år till och sedan åka något mer fancy. Förstaklass till Maldiverna med Turkish Airlines kostar 120k poäng. Alltså inte helt orimligt :)

PM'a om du vill ha mer information eller vill ha hjälp med en inbjudan :)

EDIT: Med Elite-kortet får du 20 poäng för varje hundralapp alltså 10k poäng mer i exemplet ovan. Du har även lite andra förmåner men nu tog jag endast upp exemplet med poäng-samlandet :)

Tack för ett utförligt och etablerat svar. Imponerande! Jag blir dock lite snurrig och det känns som en hel del att hålla reda på. Undrar om det verkligen är något för mig?
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag är typ intresserad.
Har dock aldrig haft ett kreditkort i mitt liv (undantaget ett som jag blev "påtvingad" när jag bytte bank och sedan aldrig använde). Inte ens när jag drev eget (enskilt) bolag under några år.
Men...
Hur mycket hassle är det egentligen?
Bortsett från specialerbjudanden vid byte av elbolag (kommer aldrig att hända, åtminstone inte på ett kreditkortbolags villkor) eller värdering av bostad (kommer aldrig att hända, åtminstone inte om vi inte funderar på att sälja) som skrapar ihop en massa poäng.
Hur mycket samlar man egentligen ihop på sitt vanliga leverne?
Och med det menar jag egentligen - vem tar Amex? Poängen kan jag sedan räkna ihop ganska lätt själv...
Tar Ica? ca 4-5.000kr/mån
Tar Circle K/Preem/OKQ8/obemannade stationer? ca 4-5.000kr/mån
Restauranger/uteställen?
Tar internethandeln överlag?
Tar klockbutiker överlag? ;)

Jag kan svara på lite mer frågor i PM då detta blev en liten avstickare i en biltråd :)
Det är inte någon hassle alls skulle jag säga.. Du handlar bara och sparar poängen. Beroende på din spend/år (se nedan). Spenderar man 5-10k/månad så ger det inte så mycket.. De flesta tar Amex.. Alla uteställen jag är på samt restauranger. COOP/Ica/stadium/ikea osv osv tar självklart Amex... Nymans och Rob tar Amex. Var inga problem att handla för 200k+ med Amex på Rob iaf.. :)
Internethandel beror på vart du ska handla på nätet, skulle nog säga att det beror på där. Har själv inte så mycket erfarenhet så kan ej svara ett "ja" som jag sedan står för :)


Tack för ett utförligt och etablerat svar. Imponerande! Jag blir dock lite snurrig och det känns som en hel del att hålla reda på. Undrar om det verkligen är något för mig?
Det beror på din spend skulle jag säga. Handlar du för 150k/år kan du räkna med att flyga gratis inom europa 2 personer varje år. Dvs inte så supermycket värde..
Ligger du däremot på 250k+/år och har möjlighet att kanske bjuda in någon då och då eller iaf 1-2st kanske. Då kommer man ju upp i rätt bra volymer.. 300k spend/år ger ju 45k poäng samt kupongen. 2 års spenderande ger då resa till tex Asien/USA i förstaklass (ca 90k poäng) eller lite mer sparande av poängen då för t.ex. 2 personer till Maldiverna för 120k pts.
 

Vesper

Rolex
Du verkar väl insatt @joca, har själv Amex gold men det låter nästan som att eurobonus kortet verkar vara betydligt mkt förmånligare. Det har blivit lite hotellnätter genom åren men inte mkt mer än så och kortet är välanvänt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har haft Amex under ett par år och min bild var att efter en halv miljon i spend så fick jag en Webergrill för poängen. Sade upp eländet och har inte brytt mig sedan dess.

Amex har man om man kan betala jobbets utlägg och ta poängen själv. Annars är det poänglöst (sic!).
 

joca

Patek
2-Faktor
Du verkar väl insatt @joca, har själv Amex gold men det låter nästan som att eurobonus kortet verkar vara betydligt mkt förmånligare. Det har blivit lite hotellnätter genom åren men inte mkt mer än så och kortet är välanvänt.
Tycker absolut du ska fundera på det iaf om det används ofta :)

Jag har haft Amex under ett par år och min bild var att efter en halv miljon i spend så fick jag en Webergrill för poängen. Sade upp eländet och har inte brytt mig sedan dess.

Amex har man om man kan betala jobbets utlägg och ta poängen själv. Annars är det poänglöst (sic!).
Håller delvis med men det beror ju som sagt på hur mycket spend man har själv..
500k spend skulle ju ge 75k poäng vilket tar dig en en till person gratis till USA/Asien T/R. Kanske inte "wow" men jag tycker det är en trevlig bonus jämfört med att använda ett vanligt VISA :)
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Provkörde Mazda cx-3 idag, trevlig liten bil.
IMG_2634.JPG
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Billigare att tanka på ST1 och Ingo än Preem trots rabatt där.
Ja precis, gör samma sak här.
Beror på vad man är ute efter.. Med hjälp av mina poäng på Amex som jag samlade in 2016 genom att använda kort och bjuda in vänner kan jag åka förstaklass till Maldiverna 2 personer. Inte helt fel enligt mig :)
Kostade resan mer än 1% av vad du handlar för på ett år?
 

joca

Patek
2-Faktor
Ja precis, gör samma sak här.

Kostade resan mer än 1% av vad du handlar för på ett år?

Yes. Känner till att man kan få 1% Cashback annars med andra kort :)
Edit: Hade många poäng efter att ha bjudit in många bekanta/vänner :) Långt över 1% blev det!
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Okej, najs. :)
Lönar det sig sedan när du har bjudit in alla du känner?

Det beror lite på vad man använder kortet till och vart man har sin "spend" samt om man är villig att t.ex. byta elabonnemang för poäng osv osv.
Rekommenderar dig att läsa på businessclass.se där finns mycket bra information :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Om man bortser från att bjuda in vänner då ?
Se mitt svar ovan. De på andra forumet är mer insatta än vad jag är. För mig passar det bra :)


EDIT: Men enkelt räknat så får du 60 000 poäng (med SAS Eurobonus American Express Premium-kortet) när du handlat för 400 000 vilket då räcker för 2 personer till USA t/r med SAS.
Vad kan två biljetter kosta ordinarie pris? 8-10k kanske? då borde det bli runt 2-2.5% cashback
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mor min ska sälja sin E91 325dA -09 om någon skulle vara intresserad. Går kanonbra. Ca 24.000 mil. Grå med svart halvskinn och en del utrustning. Svensksåld.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Och även dom tar Amex, perfekt kombination för mig iaf :)


Yes!



Beror på vad man är ute efter.. Med hjälp av mina poäng på Amex som jag samlade in 2016 genom att använda kort och bjuda in vänner kan jag åka förstaklass till Maldiverna 2 personer. Inte helt fel enligt mig :)

Jag kan svara på lite mer frågor i PM då detta blev en liten avstickare i en biltråd :)
Det är inte någon hassle alls skulle jag säga.. Du handlar bara och sparar poängen. Beroende på din spend/år (se nedan). Spenderar man 5-10k/månad så ger det inte så mycket.. De flesta tar Amex.. Alla uteställen jag är på samt restauranger. COOP/Ica/stadium/ikea osv osv tar självklart Amex... Nymans och Rob tar Amex. Var inga problem att handla för 200k+ med Amex på Rob iaf.. :)
Internethandel beror på vart du ska handla på nätet, skulle nog säga att det beror på där. Har själv inte så mycket erfarenhet så kan ej svara ett "ja" som jag sedan står för :)



Det beror på din spend skulle jag säga. Handlar du för 150k/år kan du räkna med att flyga gratis inom europa 2 personer varje år. Dvs inte så supermycket värde..
Ligger du däremot på 250k+/år och har möjlighet att kanske bjuda in någon då och då eller iaf 1-2st kanske. Då kommer man ju upp i rätt bra volymer.. 300k spend/år ger ju 45k poäng samt kupongen. 2 års spenderande ger då resa till tex Asien/USA i förstaklass (ca 90k poäng) eller lite mer sparande av poängen då för t.ex. 2 personer till Maldiverna för 120k pts.
Beklagar off topic, men måste ändå skriva lite till.
Jag spendar utlägg på företaget samt hamdlar så mycket jag kan med amex. Förra året var familjen (2vuxna o ett barn) på island ocjh i berlin. I år blir det Idland igen samt st petersburg. Betalar bara skatterna och kortavgift. Alternativet hade varit att köpa allt med visa.
Som @joca skriver/promotar, KOLLA UPP DETTA! Jag har inte bjudit in någon.
 
Topp