• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag brukar sätta in pengar på kortet. Har ca 30 000 kr insatt (1,45 % ränta på 15 000 kr dessutom) och en kredit på 50 000 kr. Då slipper jag tänka på att betala någon räkning.
Och 1.45% är högre än vårt bostadslån ;) I jämförelse med banker och klassiska kreditkort såsom Amex etc känns bensinstationerna riktigt vassa när det kommer till bonus/cashback i förhållande till kostnad för kort :)

IMG_0849.JPG

Skulle inte oroa mig för att den vore buskörd. En relativt ny med 1000-3000mil är inget jag skulle nojja över.. Tidigare ägarna har betalt åtminstone 350k-400k för bilen och de rullar till stor del på sträckor med annan trafik och du vet ju själv hur "enkelt" det är att busköra.. skulle snarare säga att de som lägger dessa cash på en golf R inte är typen som är ute och buskör utan snarare söker en roligare leasingkärra eller en familjeräcer som pappa kan ha lite kul med ibland när ungar och shit är på fotbollsträningen..

Det har du faktiskt rätt i, och en R är väl faktiskt gjord för att klara en del påfrestningar. Är ju faktiskt värre om en billigare, enklare bil är "buskörd", då den inte alls är gjord för det.

Jag hade också gått på en begagnad Golf R för de pengarna du pratar om.
Har kört någon Mini och visst, de är lite kul, men jag tycker de har gjort väldigt mycket kompromisser för att den ska vara "rolig". Vad jag menar är att inredningen till exempel ska vara så designad så de överger en del ergonomi. På just Clubman modellen är ju den tvådelade bakluckan ett jävla påhitt till exempel. Dels har du en konstant linje mitt i synfältet bakom dig, och när du kör i slask och den blir skitigt har du bara de där två små torkarna som rengör varsin liten "pizzabit" så du ser knappt något.

För vissa kanske det är värt uppoffringen och de gillar att det är gjort annorlunda, men det är inget för mig.
Audi a3 eller till och med en s3 kanske kan vara nått?

Jo, bakdörrarna är jag medveten om. Praktiska i vissa sammanhang men jäkligt dryga i andra. Även tittat lite på Countryman. Där får man "normal" baklucka, lite högre höjd, men tappar tydligen lite i körkänsla. Ska vara lite svampigare tydligen.

Inte helt lätt detta. :)

Det har du faktiskt rätt i, och en R är väl faktiskt gjord för att klara en del påfrestningar. Är ju faktiskt värre om en billigare, enklare bil är "buskörd", då den inte alls är gjord för det.

Jo, bakdörrarna är jag medveten om. Praktiska i vissa sammanhang men jäkligt dryga i andra. Även tittat lite på Countryman. Där får man "normal" baklucka, lite högre höjd, men tappar tydligen lite i körkänsla. Ska vara lite svampigare tydligen.

Inte helt lätt detta. :)

Skulle dessutom gå för en kombi om jag valde en R.. Just för utrymmet och det kommer du uppskatta med ungar och dylikt :)

Till alla teslafans. 2045 idag amerikansk tid (pacific, alltså plussa 9 timmar för svensk tid) kommer tesla ha någon form av officiell premiärvisning för tesla 3. Kan bli spännande. Tänker närmast på saker som hur den färdiga interiören ser ut, specen rent generellt, leveranstid etc hade varit fint om de kunde adressera.

Vilken skulle ni köpa? Inte just de objekten på bild utan visar bara modell. (bilder lånade från nätet)
Skoja till det med en Mini Cooper S Clubman All4.
2017-Mini-Clubman-Cooper-S-All4-front-three-quarter-02.jpg

Eller "safe" med en Golf 1.4 tsi GT R-line.
i

Vet inte hur kvalitén på Mini är. Någon som äger, har ägt? VW briljerar väl iofs inte med superkvalitéer på allt. :)
Några andra tips på hyfsat körglad bil, för 250-300k, som passar den lilla familjen med två vuxna och ett barn?[/QU
Felpost

Nöjd?
Lite sugen på hybrid eller annan el-lösning nästa gång. Jag har 3,5 mil till jobbet, och kan ladda där. Det känns som om det borde vara en väldigt prisvärd och smidig variant. Outlandern är ju väldigt populär, men det kanske mest är tjänstebilar?
(Och till eventuella intresserade, jag har släppt att skaffa en jättebil.)

Vi har fem stycken på jobbet, de har fungerat jättebra och de som kör dem är väldigt nöjda. Ibland snackas det lite bland "de som kan" om att den drar 1.5l/mil när batteriet är urladdat men det stämmer inte alls, de går hyggligt snålt även då. Men den är ju bara försvarbar som förmånsbil, annars är den helt ointressant.

Vilken skulle ni köpa? Inte just de objekten på bild utan visar bara modell. (bilder lånade från nätet)

Skoja till det med en Mini Cooper S Clubman All4.
2017-Mini-Clubman-Cooper-S-All4-front-three-quarter-02.jpg

Eller "safe" med en Golf 1.4 tsi GT R-line.
i

Vet inte hur kvalitén på Mini är. Någon som äger, har ägt? VW briljerar väl iofs inte med superkvalitéer på allt. :)
Några andra tips på hyfsat körglad bil, för 250-300k, som passar den lilla familjen med två vuxna och ett barn?

Citerar mig själv. :)
Tog med gumman och lillgrabben och provkörde först en Golf tsi GT 150hk, och snacka om såsig bil. På lägre varv hände det absolut ingenting och när väl turbon kickat in lite så är det till att hålla den på höga varv om man vill känna lite fart. Kupén kändes så sjukligt tråkig och det bullrade mer än i vår Mazda 3 vi har idag. Så vi kan lugnt säga att det inte blir en Golf. :)
Sedan åkte vi till Mini-handlaren och dessvärre fanns det ingen S för provkörning men vi tog en tur med en Cooper 5-dörrars med en 3-cylindrig motor på 1,5 liter som ger 136hk, och med en 6-stegad automat. Mini levererade väldigt bra tycker jag. Trots lilla motorn så kändes den både piggare och starkare än Golfen. Inredningen känns riktigt bra även om det är lite spacigt med vissa grejer. :)
Hela lilla familjen diggar nu Mini och frågan är om vi ska nöja oss med en 5-door istället för en Clubman. Mindre skuffutrymme och lite mindre baksäte i 5-door men tror vi klarar oss bra ändå. Oavsett så lär det bli en Mini iaf, och närmare bestämt en S-variant. Om lilla motorn kan leverera så mycket kul så lär den större bli riktigt rolig. :)

Citerar mig själv. :)
Tog med gumman och lillgrabben och provkörde först en Golf tsi GT 150hk, och snacka om såsig bil. På lägre varv hände det absolut ingenting och när väl turbon kickat in lite så är det till att hålla den på höga varv om man vill känna lite fart. Kupén kändes så sjukligt tråkig och det bullrade mer än i vår Mazda 3 vi har idag. Så vi kan lugnt säga att det inte blir en Golf. :)
Sedan åkte vi till Mini-handlaren och dessvärre fanns det ingen S för provkörning men vi tog en tur med en Cooper 5-dörrars med en 3-cylindrig motor på 1,5 liter som ger 136hk, och med en 6-stegad automat. Mini levererade väldigt bra tycker jag. Trots lilla motorn så kändes den både piggare och starkare än Golfen. Inredningen känns riktigt bra även om det är lite spacigt med vissa grejer. :)
Hela lilla familjen diggar nu Mini och frågan är om vi ska nöja oss med en 5-door istället för en Clubman. Mindre skuffutrymme och lite mindre baksäte i 5-door men tror vi klarar oss bra ändå. Oavsett så lär det bli en Mini iaf, och närmare bestämt en S-variant. Om lilla motorn kan leverera så mycket kul så lär den större bli riktigt rolig. :)
Du kan väll inte på allvar mena att Minin var tystare invändigt?:D

Du kan väll inte på allvar mena att Minin var tystare invändigt?:D

Både jag och tjejen upplevde det så ja. Om det sedan är lägre db i Minin eller inte kan jag inte svara på. kanske är en behagligare frekvens bara. Jag trodde Minin skulle vara bullrigare och kännas billigare men den gav ett kvalitativt intryck på mig iaf.

Både jag och tjejen upplevde det så ja. Om det sedan är lägre db i Minin eller inte kan jag inte svara på. kanske är en behagligare frekvens bara. Jag trodde Minin skulle vara bullrigare och kännas billigare men den gav ett kvalitativt intryck på mig iaf.
Jag hade en mini clubman för några år se n, skulle man köra långresor fick man använda hörlurar för stereon hördes i princip inte.

Har letat ny bil men fortfarande inte bestämt mig 100%. Är just nu innr på 320D touring ny från handlare. Vi har en tvååring, är inte särskilt långa så vi behöver inte utrymmet man får i 5-serien. (tycker dessutom bättre om linjerna i f31)

Eftersom tanken är att köpa en ny och utrusta precis som man vill ha den så blir det ju rätt stor värdeminskning under ägandet. Vill inte lägga beställning för att sedan märka att det kommer en ny 3-serie året efter. Någon som vet ungefär när nya 3-serie touring släpps? @alfgren ?

Jag hade en mini clubman för några år se n, skulle man köra långresor fick man använda hörlurar för stereon hördes i princip inte.

Usch då! Låter inget vidare. :D Var det gamla modellen med självmordsdörren? Var en vanlig 5-dörrars jag provade, men ska ut och prova en Clubman i veckan. Ska ta med decibelmätaren och kolla. Tar en tur med en Golf igen också. :)

• Like
Reactions: par
Usch då! Låter inget vidare. :D Var det gamla modellen med självmordsdörren? Var en vanlig 5-dörrars jag provade, men ska ut och prova en Clubman i veckan. Ska ta med decibelmätaren och kolla. Tar en tur med en Golf igen också. :)

Är ganska stor skillnad mellan nuvarande modell och föregående, men någon exceptionellt tyst bil är det ju inte. Har iofs bara kört hatchen, men haft 5 st och den senaste var mycket behagligare i motorvägsfart. Inte JCW:n dock...

Har letat ny bil men fortfarande inte bestämt mig 100%. Är just nu innr på 320D touring ny från handlare. Vi har en tvååring, är inte särskilt långa så vi behöver inte utrymmet man får i 5-serien. (tycker dessutom bättre om linjerna i f31)

Eftersom tanken är att köpa en ny och utrusta precis som man vill ha den så blir det ju rätt stor värdeminskning under ägandet. Vill inte lägga beställning för att sedan märka att det kommer en ny 3-serie året efter. Någon som vet ungefär när nya 3-serie touring släpps? @alfgren ?

Ny 3-serie brukar följa cirka 2 år efter 5-serien. Så cirka 2018 med årsmodell 2019.

IMG_6336.JPG
IMG_6349.PNG
IMG_6362.JPG

IMG_6386.JPG

Så, kom hem imorse efter en helnattare, ssta etappen blev 140 mil ner genom inlandet. Episk roadtrip!

235:an har imponerat stort, för biltypen grym komfort, tillräcklig bagagekapacitet och underhållande köregenskaper. Älskar mångsidigheten, hur bilen kan vara seriöst busig ena stunden och stabil milslukare nästa, helt efter humör och väg. Den har utsatts för allt från grusvägar över 1000 möh till landsväg och någon liiiiiten snutt motorväg.

Så om någon vill ha en sportishcoupé med vardagsbruksighet kan jag rekommendera en varmt, den fixar det! Behöver man inte större bil är den helrätt. Jag behöver då verkligen inte större bil, och är inte beredd att ge avkall på busigheten för mer utrymme. Den är kompetent!

IMG_6336.JPG
IMG_6349.PNG
IMG_6362.JPG

IMG_6386.JPG

Så, kom hem imorse efter en helnattare, ssta etappen blev 140 mil ner genom inlandet. Episk roadtrip!

235:an har imponerat stort, för biltypen grym komfort, tillräcklig bagagekapacitet och underhållande köregenskaper. Älskar mångsidigheten, hur bilen kan vara seriöst busig ena stunden och stabil milslukare nästa, helt efter humör och väg. Den har utsatts för allt från grusvägar över 1000 möh till landsväg och någon liiiiiten snutt motorväg.

Så om någon vill ha en sportishcoupé med vardagsbruksighet kan jag rekommendera en varmt, den fixar det! Behöver man inte större bil är den helrätt. Jag behöver då verkligen inte större bil, och är inte beredd att ge avkall på busigheten för mer utrymme. Den är kompetent!
Vad har du legat på i medelförbrukning? :)

Vad har du legat på i medelförbrukning? :)

Glömde nolla förbrukningen innan, är väl ärligt talat inget jag bryr mig mycket om. Men lite snabbt överslag vid tankning har gett under litern på dom flesta tankarna, neråt 0,8 på några. Klart bra siffror, med tanke på att vägarna valts uifrån kulfaktorn och antalet höjdmeter vi gjort. Tappat räkningen på antal fjäll vi passerat.

Skulle överslagsräkna precis under litern/milen. Hade väl förväntat mig uppåt 1,2-1,3 med tanke på vägarna och körstilen.

Glömde nolla förbrukningen innan, är väl ärligt talat inget jag bryr mig mycket om. Men lite snabbt överslag vid tankning har gett under litern på dom flesta tankarna, neråt 0,8 på några. Klart bra siffror, med tanke på att vägarna valts uifrån kulfaktorn och antalet höjdmeter vi gjort. Tappat räkningen på antal fjäll vi passerat.

Skulle överslagsräkna precis under litern/milen. Hade väl förväntat mig uppåt 1,2-1,3 med tanke på vägarna och körstilen.
Nej det gör man ju oftast inte om man köper en bil med lite större motor, men kan vara kul att veta ändå :) N55 är rätt bränslesnål med tanke på effekten!

Har inte uppdaterat här i tråden men jag landade faktiskt också en M235xi för några veckor sedan! sjukt rolig bil och är väldigt nöjd hittintills :D

Nej det gör man ju oftast inte om man köper en bil med lite större motor, men kan vara kul att veta ändå :) N55 är rätt bränslesnål med tanke på effekten!

Har inte uppdaterat här i tråden men jag landade faktiskt också en M235xi för några veckor sedan! sjukt rolig bil och är väldigt nöjd hittintills :D

Körde en fullsize-Bronoco med bensin-V8 och 33" som vinterskott något år, den är mitt benchmark för förbrukning. 235:an är rena snålbilen, alltså :D

Grattis! Ut på roadtrip och njut av bilen, och spamma tråden med bilder! ;)

Tillbaka
Topp