• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
En BMW 320d lär tappa mer än 150.000:- på tre år, en vanlig tumregel är ju 50% på tre år (4500 mil, normalt slitage) så du får nog lägga på 50.000:- på den posten.
Man får utan större problem 200k för en 36mån, 4500 milad 320d som man köpt för kampanjpris 350k. En otroligt populär bil på begagnadmarknaden men då gäller kampanjbil Touring med Xdrive och automat.

Sedan, M-sport, större stereo, adaptiv farthållare, större fälgar = pengar i sjön. Restvärdet på sådan lös utrustning ligger på 20-25%.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kika på alkalisk avfettning det brukar ta det mesta. Lägg på torr bil och låt verk 3-5 min typ (dock ej torka!).
Upprepar det där med aldrig torka. Talar av egen erfarenhet tyvärr. Svart bil utomhus, det var sol men inte varm (15 grader kanske) och avfettningen låg 2-3 minuter. Den svarta plasten blev reptilrandig efteråt. Går inte att få bort.

Tur att det var fruns bil bara :rolleyes:
 
ALDRIG TORKA! Talar av egen erfarenhet tyvärr. Svart bil utomhus, det var sol men inte varm (15 grader kanske) och avfettningen låg 2-3 minuter. Den svarta plasten blev reptilrandig efteråt. Går inte att få bort.

Tur att det var fruns bil bara :rolleyes:
Kan inte understrykas nog tyvärr som du beskriver!

Haha ja det var ju tur det ;) har du testat typ carpro perl eller solution finish gör att se om det avhjälper plasten?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan inte understrykas nog tyvärr som du beskriver!

Haha ja det var ju tur det ;) har du testat typ carpro perl eller solution finish gör att se om det avhjälper plasten?
...så var det där med att det var fruns bil. Hon bryr sig inte, jag orkar inte. (Det är 15-20cm område under grillen som drabbats). Men jag är fortfarande förbannad, för jag tyckte inte jag lät avfettningen ligga för länge.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Man får utan större problem 200k för en 36mån, 4500 milad 320d som man köpt för kampanjpris 350k. En otroligt populär bil på begagnadmarknaden men då gäller kampanjbil Touring med Xdrive och automat.

Sedan, M-sport, större stereo, adaptiv farthållare, större fälgar = pengar i sjön. Restvärdet på sådan lös utrustning ligger på 20-25%.
Fast just M-sport är väl ett tillval som står sig väldigt (nästan orimligt) bra över tid?
Och det gör ju onekligen bilen lite fagrare att titta på under de tre år man har den. ;)
Hade inte velat vara utan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast just M-sport är väl ett tillval som står sig väldigt (nästan orimligt) bra över tid?
Och det gör ju onekligen bilen lite fagrare att titta på under de tre år man har den. ;)
Hade inte velat vara utan.
M-sport håller ungefär samma andrahandsvärde i % som bilen (vilket är bra jämfört med annan utrustning). Men man "tjänar" absolut inget på det som vissa ibland vill få det till, tvärtom blir det bara en ytterligare förlust som ska vägas mot hur mycket snyggare och trevligare bilen blir under tiden. För det håller jag helt klart med om att den bli. Men även en vanlig 320d med Sportline är väldigt kul att köra och ser snygg ut :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
M-sport håller ungefär samma andrahandsvärde i % som bilen (vilket är bra jämfört med annan utrustning). Men man "tjänar" absolut inget på det som vissa ibland vill få det till, tvärtom blir det bara en ytterligare förlust som ska vägas mot hur mycket snyggare och trevligare bilen blir under tiden. För det håller jag helt klart med om att den bli. Men även en vanlig 320d med Sportline är väldigt kul att köra och ser snygg ut :)

Nej, så klart. Menade bara att det inte handlar om 20-25% på M-sport.
Men absolut - mer värdetapp i reda pengar.
 

san

Cartier
2-Faktor
Försöker vara lite försiktig med bilder numera med tanke på att min 335a stals hemma på uppfarten och för att inte nämna det Niklas blev utsatt för..

Är iaf en vit M235i x-drive från 2016!
Än så länge original förutom 19" fälgar.
Scorpion cat-back på ingång :)
Jag förstår. Hur som helst, grattis till en fin bil!
 

JohanHLM

Rolex
Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.
Min sambo droppade precis igår att hon skall ha en familjebuss, jag som kollat en massa större personbilar under flera månader... :banghead:

Anledningen är för att kunna skjutsa kompisar, själv tänker jag att dom kan ordna med det själv :D.

Bra gilla läget antar jag...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min sambo droppade precis igår att hon skall ha en familjebuss, jag som kollat en massa större personbilar under flera månader... :banghead:

Anledningen är för att kunna skjutsa kompisar, själv tänker jag att dom kan ordna med det själv :D.

Bra gilla läget antar jag...
Har samma diskussion här. Bara att visa henne en Audi A5 och en VW Sharan och sen låta henne välja baserat på känsla :)
 

pankhurst

Omega
Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.


Skodas nya Kodiaq då?
 

Edin

Panerai
Fick precis överta mormors Polo(w) från 2011. brutalt snabb med sina 80 ponnys och automat. :D
Bilder kommer då jag hämtat ut den från lackverkstaden då hon blev påbackad (igen) för nån månad sedan så det ska till en ny front, huv, flygel, strålkastere och sen ska en buckla i en dörr tryckas ut.

Beställde precis 25-40 sänkfjädrar och ska fixa några nya 18" fälgar så man rullar ståndsmässigt och skiljer sig från de övriga fem polo ägarna på jobbet. :)

Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.


MB E klass går ju in i den ekvationen. Har inte undersökt saken närmare men E klassen har ju ett bra stort bagageutrymme i kombi utförande. Jag skulle i alla fall vart lycklig med den familjebilen. :)

Min sambo droppade precis igår att hon skall ha en familjebuss, jag som kollat en massa större personbilar under flera månader... :banghead:

Anledningen är för att kunna skjutsa kompisar, själv tänker jag att dom kan ordna med det själv :D.

Bra gilla läget antar jag...

Stackare!
Jag skulle allvarligt talat ta ut skilsmässa om det skulle komma in en minibuss i familjen. Nu har jag iof ingen familj men mamma var när på att köpa en Golf Plus eller vad de heter nu och då sa jag bara att hon får sköta tvätt/städ och allt annat själv då.
 
Senast ändrad:

Roxen

Cartier
Tjenare vänner,

Min lillebror fyller 18år i februari och önskar sig därför en bil. I ett svagt ögonblick, rätt rejält alkoholpåverkad, lovade jag honom att köpa sistnämnda i 18års present. Min fråga är därför följande; vad fasen köper jag? Han har kikat på en Volkswagen Scirocco samt Audi A1, båda runt 100tkr om jag inte missminner mig. Med nämnda budget (men gärna söderöver), vad har ni för förslag?

Jag gav min mor en Fiat 500 i present för ett par år sedan, men denna vill han såklart inte ta över, den var tydligen för tjejig.

Please, hit me.

/Benjamin.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Älskar tyska Autobahn nattetid
image1.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tjenare vänner,

Min lillebror fyller 18år i februari och önskar sig därför en bil. I ett svagt ögonblick, rätt rejält alkoholpåverkad, lovade jag honom att köpa sistnämnda i 18års present. Min fråga är därför följande; vad fasen köper jag? Han har kikat på en Volkswagen Scirocco samt Audi A1, båda runt 100tkr om jag inte missminner mig. Med nämnda budget (men gärna söderöver), vad har ni för förslag?

Jag gav min mor en Fiat 500 i present för ett par år sedan, men denna vill han såklart inte ta över, den var tydligen för tjejig.

Please, hit me.

/Benjamin.

Han kommer krascha den i vilket fall som helst. Ge han en V50 för runt 40 tusen...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.
Jag har haft E klass kombi och har nu XC70.
Båda är riktigt bra bilar, Mercan lite mer premium såklart samt större inuti samt bagage.

Men med småbarn passar xc70 mig bra. Praktisk med plast osv samt bra fästen för barnstolar. Säker samt håller värdet bra.

Tycker inte den är helt tokig i utseende heller.

20170722_090719.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Jag har haft E klass kombi och har nu XC70.
Båda är riktigt bra bilar, Mercan lite mer premium såklart samt större inuti samt bagage.

Men med småbarn passar xc70 mig bra. Praktisk med plast osv samt bra fästen för barnstolar. Säker samt håller värdet bra.

Tycker inte den är helt tokig i utseende heller.

20170722_090719.jpg
Precis som du antyder är nog XC70 det säkraste valet om man ser till värdebeständigare och driftsäkerhet.
Den känns dock inte särskilt kul men ska man ha bilen för att ta sig från A-B så är den optimal.Jag har i princip bara haft den typen av bilar då jag lagt prio på låg förbrukning, skatt i försäkring. Denna gången tänkte jag bortse helt i hållet från det och helst ha en bil som kan vara rolig när man väl känner för lite spänning i vardagen. Antingen kan det vara i form av hästkrafter eller möjlighet att köra lite offroad.
 

JohanHLM

Rolex
Jag har haft E klass kombi och har nu XC70.
Båda är riktigt bra bilar, Mercan lite mer premium såklart samt större inuti samt bagage.

Men med småbarn passar xc70 mig bra. Praktisk med plast osv samt bra fästen för barnstolar. Säker samt håller värdet bra.

Tycker inte den är helt tokig i utseende heller.

20170722_090719.jpg
Glömde kommentera Mercan.
Tycker de släppt gubbstämpeln på senare tid och passar lika väl hos den yngre generationen som hos den äldre. Svärfar fick precis sin GLC 43 AMG och den passar lika bra till en gubbe som en 20-åring. Tycker med andra ord att Merca på senare år lyckats bredda sig rejält och dessutom får jag inte känslan av att de inte är dyrare än alla andra (Volvo, BMW, Audi) nu för tiden.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Precis som du antyder är nog XC70 det säkraste valet om man ser till värdebeständigare och driftsäkerhet.
Den känns dock inte särskilt kul men ska man ha bilen för att ta sig från A-B så är den optimal.Jag har i princip bara haft den typen av bilar då jag lagt prio på låg förbrukning, skatt i försäkring. Denna gången tänkte jag bortse helt i hållet från det och helst ha en bil som kan vara rolig när man väl känner för lite spänning i vardagen. Antingen kan det vara i form av hästkrafter eller möjlighet att köra lite offroad.
Ja då är inte volvon rätt val för den är rätt trist att köra.
Bmw är ju alltid bra på det så du får väl kika på en stark 5 serie med x drive.
 
Topp