Sledger
Basic
Körde du motorväg?
Buller brukar ju inte höras under 100
Motorväg kördes med båda. Låg i 120-130 några minuter med båda bilarna på samma sträcka så var lätt att jämföra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Körde du motorväg?
Buller brukar ju inte höras under 100
Nja nog finns det fler än tre bilmärken men är man låst till dem så ja då är det nog såTack! Ingen 3-serie för mig alltså om den nya gen. kommer så snart.
Störigt: V60 ska också uppdateras inom kort. Återstår bara Audi A4 i den storleksklassen då.
Du har förstås helt rätt.Nja nog finns det fler än tre bilmärken men är man låst till dem så ja då är det nog så![]()
Fick bara lite lust att dryga migDu har förstås helt rätt.
Nej, inte alls. I efterhand ser jag att mitt inlägg kan tolkas som rätt så inskränktFick bara lite lust att dryga mig
Hoppas du inte tar illa upp!
Nej, inte alls. I efterhand ser jag att mitt inlägg kan tolkas som rätt så inskränktKlart det finns fler tillverkare i den storleksklassen. Dpck kör jag ju VW idag och vill pröva något nytt, gärna tyskt.
Även om inköpspriset är samma lär driftskostnaderna vara dubbelt så höga på Panameran dock. Värt det? Säkert om man kan.En beggad Panamera från ca 2013-2014 skulle nog trilla in på ungefär samma belopp som en fritt utrustad 3-serie/C-klass/A4. Jag vet vilken jag hade valt.![]()
Nu brukar det väl iofs vara värdetapp som är den största kostnaden?Även om inköpspriset är samma lär driftskostnaderna vara dubbelt så höga på Panameran dock. Värt det? Säkert om man kan.
Nu höftar jag bara:Nu brukar det väl iofs vara värdetapp som är den största kostnaden?
Fast åtgärder på några år gamla "lyxbilar" kan sticka iväg något jävulskt. Jag var sugen på Q7 eller ML förut och kollade litet på priser. Service och servicedelar var ju lugnt, men om modellspecifika grejer börjar gå sönder (kan absolut hända även på nyare bil, och behöver absolut inte vara garantifall) så kan det sticka iväg branog jämfört med vanligare modeller.Nu brukar det väl iofs vara värdetapp som är den största kostnaden?
Visst är det så, men rent generellt så. Folk verkar även lägga lite för stor vikt vid bränsleförbrukning. Räknade lite snabbt på't och tror min gamla "lyxbil" kommer vara ett riktigt billigt bilägande trots v8 och nypris på runt miljonen.Fast åtgärder på några år gamla "lyxbilar" kan sticka iväg något jävulskt. Jag var sugen på Q7 eller ML förut och kollade litet på priser. Service och servicedelar var ju lugnt, men om modellspecifika grejer börjar gå sönder (kan absolut hända även på nyare bil, och behöver absolut inte vara garantifall) så kan det sticka iväg branog jämfört med vanligare modeller.
Bränsleförbrukning är helt klart överskattat i en totalkostnad, jag håller med.Visst är det så, men rent generellt så. Folk verkar även lägga lite för stor vikt vid bränsleförbrukning. Räknade lite snabbt på't och tror min gamla "lyxbil" kommer vara ett riktigt billigt bilägande trots v8 och nypris på runt miljonen.
Nej, är en 5-serie så inte mycket special där inte. Så klart det är stor skillnad mellan olika, speciellt lite udda, bilar om man ser till modellspecifika komponeneter. Sedan ska man helt enkelt ha tur också...Bränsleförbrukning är helt klart överskattat i en totalkostnad, jag håller med.
Hur är det med din (mycket snygga!) lyxbil, är det mycket modellspecifikt i den, om man tittar på delar som rimligtvis kan gå sönder, drivlina, bromsar, elektronik?
Värdeminskningen torde vara något lägre redan efter 3-4 år då de första 50% är borta. 10-15% är en rimlig årlig värdeminskning efter det initiala tappet. Ligger väl runt litern i förbrukning, så det är klart, lite törstig men inget som sticker ut i bilklassen heller. Ang. servicekostnader: http://www.porsche.com/norway-son/no/service/serviceprices/panamera/Nu höftar jag bara:
Service för 20k vartannat år - kan leva med
Törstig bil - kan leva med
Värdeminskning på 6-7k i månaden - svårare att leva med..
Jo, det är en 645. Var lite otydlig ser jag nu.Värdeminskningen torde vara något lägre redan efter 3-4 år då de första 50% är borta. 10-15% är en rimlig årlig värdeminskning efter det initiala tappet. Ligger väl runt litern i förbrukning, så det är klart, lite törstig men inget som sticker ut i bilklassen heller. Ang. servicekostnader: http://www.porsche.com/norway-son/no/service/serviceprices/panamera/
Förvisso i NOK (förmodar jag), men inte så extremt högt som folk vill tro. Och en uppsättning bromsskivor och bromsok är inte gratis på en BMW heller. Hyfsat jämförbart med "vanliga" Porsche.
@Aurum det är väl en 640 du kör, inte en femma? Eller har du bytt?Men om du menar att 6-serien i praktiken är en 5-serie så är jag med.
Tankelek mellan ny 320d a 350.000' och Panamera på 3 årNu brukar det väl iofs vara värdetapp som är den största kostnaden?
Tankelek mellan ny 320d a 350.000' och Panamera på 3 år
320d
Försäkring 15.000kr
Service 0kr
Däck 10000kr (vinterdäck)
Skatt 4500kr
Värdeminskning 150.000kr
Soppa 1500mil/år 40.000kr
= 6097kr/mån
Panamera 4S
Försäkring 45.000kr
Service 30.000kr
Underhåll+reparationer 20.000kr
Däck 20.000kr
Skatt 12000kr
Värdeminskning 100.000kr (lågt?)
Soppa 80.000kr
= 7.972kr/mån
Kanske inte "samma pengar" men inte enormt långt ifrån heller. Dock är ju risken i en beggad Panamera väldigt mycket högre. Underhållet och är en stor osäkerhetsfaktor.
Båda exemplen är räknade på 3 år och 1500 mil per år.Notera att mitt förslag rörde sig om en 3-4 år gammal Panamera, som redan haft sitt stora värdetapp. 4S är dessutom dyrare än en "vanlig" 4. Varifrån får du att en service kostar 30.000 kr? Skatten är såvitt jag vet inte så hög heller, men kan ha fel. Har som referens en väns Panamera 4 och vad han redogjorde för mig. Han räknade med en skatt om 2.400 kr/år. Man byter knappast däck en gång om året heller, om man nu kör 1500 mil. Varifrån kommer underhåll och reparationer om 20.000 kr, och varför har du inte räknat med en motsvarande kostnad för 320d? Överlag, oklart på vilken horisont du räknar. Är det på årsbasis eller något annat, då det inte verkar konsekvent om man ser till siffrorna du har angett. Ca 2000 kr/mån är en ganska stor skillnad, men vill tro att skillnaden är lägre. Tror sanningen ligger närmare 5.500-6000 kr/mån att köra en 3-4 år gammal Panamera.
Ok, nu är jag med på hur du räknar. Sorry, missade att du hade skrivit 3 år i början också (såg det nu). Din kalkyl verkar vettig. Kanske går att reducera servicen på panameran något då man inte behöver göra en stor service varje år, men vi pratar i så fall kanske om en reducering på 10kSEK vilket inte gör någon nämnvärd skillnad på månadskostnaden. Ang. Cayenne så har du också rätt; de har ju sjunkit som en sten. Panameran verkar ha klarat sig lite bättre när den väl har stagnerat lite dock. Det är väl en mer attraktiv bil med en något mer tidlös design. De 5500-6000 kr jag hänvisade till var mer sett till ägande under ett års tid, om man köper en nyservad bil, skippar däckköp och klarar sig ifrån större underhåll. Lite väl optimistiskt såklart för att ha det som basis för en budget.Båda exemplen är räknade på 3 år och 1500 mil per år.
En Panamera 4S som ser vettig ut verkar kosta runt 400k. https://www.blocket.se/stockholm/Porsche_Panamera_4S_Automat_PDK_Sport_Chrono_74253011.htm?ca=11&w=1 3 år senare har jag extremt svårt att tro att man får mer än 300k för den. Tror snarare mindre, så värdeminskningen borde vara högre i mitt exempel. Kanske identisk. Kolla vad lite äldre Cayenne 4S kostar. De är nere runt 60-70 tusen nu...
Underhåll och reparationer på 6000kr per år är inte mycket på en begagnad bil generellt sett och siffran är svårligen lägre på en Panamera. Räcker med lite bromsar, belägg, nån givare osv så är man uppe i de pengarna. Att det är 0kr på en 320d är för att den har 2års garanti och efter det maskinskadeförsäkring. Så kanske en tusenlapp eller två borde lagts till 320d på 3 år.
Min bedömning är att 5-6k för en 400k Panamera är direkt önsketänkande. Vill du laborera lite med siffror kan du använda denna också: http://www.bilkalkyl.be så ser man hur olika parametrar slår.
Mer info, och glöm inte bilderna!Nej det gör man ju oftast inte om man köper en bil med lite större motor, men kan vara kul att veta ändåN55 är rätt bränslesnål med tanke på effekten!
Har inte uppdaterat här i tråden men jag landade faktiskt också en M235xi för några veckor sedan! sjukt rolig bil och är väldigt nöjd hittintills![]()
En BMW 320d lär tappa mer än 150.000:- på tre år, en vanlig tumregel är ju 50% på tre år (4500 mil, normalt slitage) så du får nog lägga på 50.000:- på den posten.Tankelek mellan ny 320d a 350.000' och Panamera på 3 år
320d
Försäkring 15.000kr
Service 0kr
Däck 10000kr (vinterdäck)
Skatt 4500kr
Värdeminskning 150.000kr
Soppa 1500mil/år 40.000kr
= 6097kr/mån
Panamera 4S
Försäkring 45.000kr
Service 30.000kr
Underhåll+reparationer 20.000kr
Däck 20.000kr
Skatt 12000kr
Värdeminskning 100.000kr (lågt?)
Soppa 80.000kr
= 7.972kr/mån
Kanske inte "samma pengar" men inte enormt långt ifrån heller. Dock är ju risken i en beggad Panamera väldigt mycket högre. Underhållet och är en stor osäkerhetsfaktor.
Nja, håller med @alfgren . Köper man den till rätt pengar och med rätt spec så klarar man sig nog med 150 på så låga milEn BMW 320d lär tappa mer än 150.000:- på tre år, en vanlig tumregel är ju 50% på tre år (4500 mil, normalt slitage) så du får nog lägga på 50.000:- på den posten.
Jag hoppas du har rätt men jag har sålt bilar och för några år sedan var det snarare regel än undantag att det stämde med 50%. I vilket fall, jag hade valt Panameran alla dagar i veckan;-)Nja, håller med @alfgren . Köper man den till rätt pengar och med rätt spec så klarar man sig nog med 150 på så låga mil
Absolut finns det risk att man får ett värre tapp men köper man en 320d aut med rätt spec och för rätt pengar så klarar man 150 i tapp. En panamera får ha ett större "i fall något händer-konto"Jag hoppas du har rätt men jag har sålt bilar och för några år sedan var det snarare regel än undantag att det stämde med 50%. I vilket fall, jag hade valt Panameran alla dagar i veckan;-)
Försöker vara lite försiktig med bilder numera med tanke på att min 335a stals hemma på uppfarten och för att inte nämna det Niklas blev utsatt för..Mer info, och glöm inte bilderna!
Jag hoppas du har rätt men jag har sålt bilar och för några år sedan var det snarare regel än undantag att det stämde med 50%. I vilket fall, jag hade valt Panameran alla dagar i veckan;-)
Kika på alkalisk avfettning det brukar ta det mesta. Lägg på torr bil och låt verk 3-5 min typ (dock ej torka!).Vad använder entusiasterna här inne för att få bort insekter som suttit ett tag? Får oftast fläckar kvar vid tvätt trots användandet av diverse medel. Gillar inte att gnugga hårt på huven. För att vara lite on topic så är bilen en Toyota Auris från -17 med en ynklig 1.2l bensin. I en underbar gubbröd nyans. Låter bli att besudla denna tråd med bilder på skapelsen![]()