• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bästa tjänstebilen? Sett till ekonomi, utrymme, bekvämlighet. Är egen så vill inte slösa men lägger gärna pengar på "rätt" bil. Hellre högt inköp och låg förmån, tänk supermiljöbil. Men inga 600 000 utan kanske mer 400 000.
Förutsättningar:
3 kids. 9, 6 och 3 år
4500 mil/år
400' räcker bara till Outlander PHEV eller GTE. Tänk dock på att om du är egen slår restvärdet hårt och än så länge är det ingen som riktigt vet vad som händer med "miljöbilarna" i andra hand. Lite förändrade skatteregler....så kan det svänga lite hur som helst. En totalkostnadskalkyl på operationell leasing med fast restvärde var för mig lägre på Passat 2.0TDI 4M än GTE trots högre förmånsvärde. Bättre rabatter, bättre beräknat restvärde. Fick jag dessutom fyrhjulsdrift också vilket jag behöver (dock personligt).

Jag skulle köpt en E-klass själv om jag skulle lägga 400k på förmånsbil och fick välja fritt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
IMG_0476.JPG


Under 8,5 BB!
 

Edin

Panerai
Tycker ändå Alfa lyckats med sin nya design. Quadrofoglio är ju kalas i min mening och vinner ju många fina ord av många testare. Hoppas på sedvanligt Alfa prisfall men att kvaliteten är bättre än sedvanlig alfa kvalitet för då blir det en rolig bil om nått år. Känns inte direkt heller som en bil man köper och enbart buskör med utan snarare kör med till och från jobbet.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
400' räcker bara till Outlander PHEV eller GTE. Tänk dock på att om du är egen slår restvärdet hårt och än så länge är det ingen som riktigt vet vad som händer med "miljöbilarna" i andra hand. Lite förändrade skatteregler....så kan det svänga lite hur som helst. En totalkostnadskalkyl på operationell leasing med fast restvärde var för mig lägre på Passat 2.0TDI 4M än GTE trots högre förmånsvärde. Bättre rabatter, bättre beräknat restvärde. Fick jag dessutom fyrhjulsdrift också vilket jag behöver (dock personligt).

Jag skulle köpt en E-klass själv om jag skulle lägga 400k på förmånsbil och fick välja fritt.
Rent spontant känns det som man går miste om rätt mycket utrustning om man köper en E-klass för 400k jämfört med Passat eller Outlander?
Det som lockar är firman ligger 5,5 mil från hemmet, alltså hade drygt halva den sträckan dagligen kunnat köras "gratis". När jag är på långresor inser jag att det spelar liten roll.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rent spontant känns det som man går miste om rätt mycket utrustning om man köper en E-klass för 400k jämfört med Passat eller Outlander?
Det som lockar är firman ligger 5,5 mil från hemmet, alltså hade drygt halva den sträckan dagligen kunnat köras "gratis". När jag är på långresor inser jag att det spelar liten roll.
I grundutförande är inte Passat särskilt välutrustad egentligen. Dock är ju Executivepaketet ganska billigt. Inte koll riktigt på vad extrautrustningen kostar till eklass men deras Fleet Edition brukar ju vara oerhört prisvärt.

Vad gäller totalkostnad har andrahandsvärdet långt större påverkan än soppaförbrukningen, därav att jag tog upp mitt exempel med TDI vs GTE. Det hjälper liksom inte med låg förbrukning och gratis laddning om ytterligare 80.000kr ska slantas i värdeminskning i kalkylen...
 
Senast ändrad:

falten

Cartier
En cupra st 290 fick det bli, velat fram och tillbaka bra länge nu. Och när detta fina exemplar med en noggrann privatperson som enda ägare med 1800mil på mätaren fanns det inga bortförklaringar för att inte slå till:)

Och tack för köptipsen då man aldrig handlat privat innan:)

image.jpeg


image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    232 KB · Visningar: 26
  • image.jpeg
    image.jpeg
    332.5 KB · Visningar: 26

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skönt att skriva lite här igen.... :)

Någon mer som står i kö för en Tesla Model 3?

Samtidigt så funderar jag extremt starkt på att strunta i den. Har mycket mycket, ja väldigt osunda tankar på en M2, Camaro eller nya Mustangen(kommer till sverige nästa år). Det som gör att jag tvekar är att jag vill inte köra med dem på vintern och ha tre bilar är inte ok(vinterbil + damens bil). Tanken har då slagit mig att köpa en Mazda MX-5 RF, men då kan inte hela familjen åka med. Porshce 911 är tok för dyra... Har börjat snegla på en Leon Cupra 300... Tror inte en sådan kommer kännas lika speciell.

Alternativt och klokast är en beggad Mustang 2015 års modell typ:
http://www.blocket.se/vi/73804666.htm

Har varit igenom lite saker sistone, vill ha något som jag får glädje av. Mitt ego som pratar, ytterst oklart om jag blir lyckligare av en fräsig bil
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Skönt att skriva lite här igen.... :)

Någon mer som står i kö för en Tesla Model 3?

Samtidigt så funderar jag extremt starkt på att strunta i den. Har mycket mycket, ja väldigt osunda tankar på en M2, Camaro eller nya Mustangen(kommer till sverige nästa år). Det som gör att jag tvekar är att jag vill inte köra med dem på vintern och ha tre bilar är inte ok(vinterbil + damens bil). Tanken har då slagit mig att köpa en Mazda MX-5 RF, men då kan inte bela familjen åka med. Porshce 911 är tok för dyra... Då har jag börjat snegla på en Leon Cupra 300... Tror inte en sådan kommer kännas lika speciell.

Alternativtet och klokast är en beggad Mustang 2015 års modell typ:
http://www.blocket.se/vi/73804666.htm

Har varit igenom lite saker sistone, vill ha något som jag får glädje av. Mitt ego som pratar, ytterst oklart om jag blir lyckligare sv en fräsig bil
Köp någon av de tre översta förslagen, lägg även till nya rs3 lim som tänkbar. Kör den du väljer året runt, njut och ha kul!
 

Edin

Panerai
Grattis till en riktigt läcker cab! Perfekt kattbil också har jag förstått, men jag hoppas att du fick en bra rabatt när du lät reklamen för Hedins sitta kvar framför bakhjulen? ;)
Hedin Bil (small).jpg


Förstör ju tyvärr intrycket lite. Jag drar gränsen vid något diskret på skylthållaren i bak.
420 GC 2017-04-28 (4).jpg


All reklam på ens bil är dålig reklam!
Bort med Proauto (även om de är ruggigt trevliga och bra som BMW handlare). ;)
 

Mr.Chang

Audemars
Grattis till en riktig gubbil!
Menar absolut inget illa med gubbil. Hade en kort stund föregångaren till den karossen men det var inte en långvarig romans. Sjukt skön bil men inte nått jag ville behålla länge med tanke på dess pris..
Klart det är gubbbil och jag med mina 50+ fyllda ska ha en sådan , det är inte så långt kvar så det är dags att sätta sprätt på pengarna.:D;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skönt att skriva lite här igen.... :)

Någon mer som står i kö för en Tesla Model 3?

Samtidigt så funderar jag extremt starkt på att strunta i den. Har mycket mycket, ja väldigt osunda tankar på en M2, Camaro eller nya Mustangen(kommer till sverige nästa år). Det som gör att jag tvekar är att jag vill inte köra med dem på vintern och ha tre bilar är inte ok(vinterbil + damens bil). Tanken har då slagit mig att köpa en Mazda MX-5 RF, men då kan inte hela familjen åka med. Porshce 911 är tok för dyra... Har börjat snegla på en Leon Cupra 300... Tror inte en sådan kommer kännas lika speciell.

Alternativtet och klokast är en beggad Mustang 2015 års modell typ:
http://www.blocket.se/vi/73804666.htm

Har varit igenom lite saker sistone, vill ha något som jag får glädje av. Mitt ego som pratar, ytterst oklart om jag blir lyckligare sv en fräsig bil
Mustangen måste ju vara det tråkigaste alternativet? Värre svenssonbil än en V70.. (IMO kanske jag bör tillägga)

Köp en M2 och släng på vinterdäck till vintern!
Det "vettigare" (vad är vettigt egentligen?) alternativet är en M235i/40i X-drive så behöver du inte oroa dig för att du behöver en vinterbil!

Annars är ju Rs3an en bra kandidat! gillar själv inte hatchback så har du budgeten så kör på nya sedanen :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skönt att skriva lite här igen.... :)

Någon mer som står i kö för en Tesla Model 3?

Samtidigt så funderar jag extremt starkt på att strunta i den. Har mycket mycket, ja väldigt osunda tankar på en M2, Camaro eller nya Mustangen(kommer till sverige nästa år). Det som gör att jag tvekar är att jag vill inte köra med dem på vintern och ha tre bilar är inte ok(vinterbil + damens bil). Tanken har då slagit mig att köpa en Mazda MX-5 RF, men då kan inte hela familjen åka med. Porshce 911 är tok för dyra... Har börjat snegla på en Leon Cupra 300... Tror inte en sådan kommer kännas lika speciell.

Alternativtet och klokast är en beggad Mustang 2015 års modell typ:
http://www.blocket.se/vi/73804666.htm

Har varit igenom lite saker sistone, vill ha något som jag får glädje av. Mitt ego som pratar, ytterst oklart om jag blir lyckligare sv en fräsig bil
Med tanke på hur mycket du funderat på V8 måste det väl vara läge att slå till? Man lever bara en gång. Kör!

Elbil kommer vi nog få åka framöver oavsett om vi vill eller inte.

MX5 har jag kört och den ger mig ingenting. Det saknas 100hk hur man än vänder och vrider på det.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min sambo droppade precis igår att hon skall ha en familjebuss, jag som kollat en massa större personbilar under flera månader... :banghead:

Anledningen är för att kunna skjutsa kompisar, själv tänker jag att dom kan ordna med det själv :D.

Bra gilla läget antar jag...
Ja, som sagt. Bara att gilla läget. Är det dumt att köpa imoprterad bil? Tycker den här ser rätt trevlig ut jämfört många andra på marknaden.

Kommer oftast gå korta sträckor mellan hem och förskola men även längre resor ibland, totalt någonstans mellan 1000-1500mil/år. Är det bättre med bensin än diesel när den går ofta och kort (några km till förskola)? Antar den här drar sjukt mycket bensin men totalekonomin kanske ändå är bättre?

https://m.blocket.se/stockholm/Chrysler_Grand_Voyager_Town___Country_3_8L_73570827.htm?ca=11&w=3

Screenshot_20170815-121446.png
Screenshot_20170809-172656.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja, som sagt. Bara att gilla läget. Är det dumt att köpa imoprterad bil? Tycker den här ser rätt trevlig ut jämfört många andra på marknaden.

Kommer oftast gå korta sträckor mellan hem och förskola men även längre resor ibland, totalt någonstans mellan 1000-1500mil/år. Är det bättre med bensin än diesel när den går ofta och kort (några km till förskola)? Antar den här drar sjukt mycket bensin men totalekonomin kanske ändå är bättre?

https://m.blocket.se/stockholm/Chrysler_Grand_Voyager_Town___Country_3_8L_73570827.htm?ca=11&w=3

Screenshot_20170815-121446.png
Screenshot_20170809-172656.png

Det är väl inte nödvändigtvis dumt att köpa rätt importerad bil, men det är ju trots allt en något större risk.
Nu kanske det är en obefogad rädsla - men bilar från USA, och tiden strax efter Sandy, hade jag spontant hållit mig borta ifrån.
Något som däremot talar för denna bilen är väl att nuvarande ägare haft den ett bra tag. Hade den varit fulreparerad och behäftad med en massa elfel så hade man säkert bytt den tidigare.

Bortsett från det så kan jag inte säga så mycket om den specifika bilen.
Men ja, bensin låter vettigare än diesel i ditt fall.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Med det som @Anders Forsberg skriver i åtanke så tycker jag inte att det är några problem att köpa import. Man får dock göra sin läxa och vara noggrann när man kollar bilen. Trevlig bil med hög komfort och smart stollösning. Funderar dock på om en en sådan med 3,8l inte är väldigt trögsåld när det blir dags att byta. Behöver ni en fullt sjusitsig bil? Det finns ju mindre varianter som är sex- och sjusitsiga, men med trängre tredjerad. Ex Peugeot 307/308, Opel Zafira mm
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är väl inte nödvändigtvis dumt att köpa rätt importerad bil, men det är ju trots allt en något större risk.
Nu kanske det är en obefogad rädsla - men bilar från USA, och tiden strax efter Sandy, hade jag spontant hållit mig borta ifrån.
Något som däremot talar för denna bilen är väl att nuvarande ägare haft den ett bra tag. Hade den varit fulreparerad och behäftad med en massa elfel så hade man säkert bytt den tidigare.

Bortsett från det så kan jag inte säga så mycket om den specifika bilen.
Men ja, bensin låter vettigare än diesel i ditt fall.
Tack för input! Värt mycket med information från folk som kan bilar. :)
Med det som @Anders Forsberg skriver i åtanke så tycker jag inte att det är några problem att köpa import. Man får dock göra sin läxa och vara noggrann när man kollar bilen. Trevlig bil med hög komfort och smart stollösning. Funderar dock på om en en sådan med 3,8l inte är väldigt trögsåld när det blir dags att byta. Behöver ni en fullt sjusitsig bil? Det finns ju mindre varianter som är sex- och sjusitsiga, men med trängre tredjerad. Ex Peugeot 307/308, Opel Zafira mm
Personligen hade jag varit väldigt nöjd med en större kombi. Sambon vill ha något mer bekvämt och praktiskt vilket jag kan förstå till viss del. Mindre sjusitsiga känns lite halvdant, lika bra att gå all in tänker jag. Vet inte hur mycket bränslekostnaden kan skilja vs en mindre...

Tack för input!:)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för input! Värt mycket med information från folk som kan bilar. :)

Personligen hade jag varit väldigt nöjd med en större kombi. Sambon vill ha något mer bekvämt och praktiskt vilket jag kan förstå till viss del. Mindre sjusitsiga känns lite halvdant, lika bra att gå all in tänker jag. Vet inte hur mycket bränslekostnaden kan skilja vs en mindre...

Tack för input!:)
Ska du lägga 120k hade jag tittat på VW Sharan, Volvo XC90 och Ford S-Max. Så länge du kör långsträcka åtminstone en gång i månaden så är det inga problem med diesel. Dessa bilar har också ofta dieselvärmare så de kommer bli varma fortare än Voyagern. Räkna med 1.5 liter per mil på 3.8an och att den är oerhört svårsåld när du tröttnat.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ska du lägga 120k hade jag tittat på VW Sharan, Volvo XC90 och Ford S-Max. Så länge du kör långsträcka åtminstone en gång i månaden så är det inga problem med diesel. Dessa bilar har också ofta dieselvärmare så de kommer bli varma fortare än Voyagern. Räkna med 1.5 liter per mil på 3.8an och att den är oerhört svårsåld när du tröttnat.

Absolut, det räcker med en långkörning nån gång då och då för att hålla DPF i schack.
När jag valde bensin framför diesel gick jag mer på att högre inköpspris och väsentligt högre (än värre framöver, förmodligen) årsskatt slås ut ganska mycket över bara 1.000 mil med lägre förbrukning.
Men absolut - en Chrysler 3.8 kanske inte är det hetaste på begagnatmarknaden, så det kan mycket väl bli så att värdefallet på denna slås ut ännu värre.
 
Topp