• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Glömde kommentera Mercan.
Tycker de släppt gubbstämpeln på senare tid och passar lika väl hos den yngre generationen som hos den äldre. Svärfar fick precis sin GLC 43 AMG och den passar lika bra till en gubbe som en 20-åring. Tycker med andra ord att Merca på senare år lyckats bredda sig rejält och dessutom får jag inte känslan av att de inte är dyrare än alla andra (Volvo, BMW, Audi) nu för tiden.
Helt klart, känna inte gubbiga längre.
Men mercan o volvon har ungefär samma "körglädje"

Jag har haft E klass kombi och har nu XC70.
Båda är riktigt bra bilar, Mercan lite mer premium såklart samt större inuti samt bagage.

Men med småbarn passar xc70 mig bra. Praktisk med plast osv samt bra fästen för barnstolar. Säker samt håller värdet bra.

Tycker inte den är helt tokig i utseende heller.

20170722_090719.jpg

XC70 tycker jag är en riktigt schysst bil, gör sig dessutom mycket bra i vitt. Tycker Volvo generellt gör väldigt mycket bra just nu, ska bli intressant att se vad de spottar ur sig kommande fem åren :)

Har kört V70 i 3 år och därefter W212. Trevliga bilar med körglädje speglas imho över förarens närvaro på vägen tillsammans med bilen.

Tyvärr är "handlingen" på V70 inte alls i närheten mot Mercedes.
V70 upplevdes "gunga" i motorvägsfart och att på något sätt sitter man PÅ Volvon istället för inuti. Vetifasen svårt att sätta ord på men W212 var mycke mer än bil för föraren, speciellt på Autobahns ibland hyfsat skarpa kurvor.

I stadstrafik är de nokk skitsamma.

Tjenare vänner,

Min lillebror fyller 18år i februari och önskar sig därför en bil. I ett svagt ögonblick, rätt rejält alkoholpåverkad, lovade jag honom att köpa sistnämnda i 18års present. Min fråga är därför följande; vad fasen köper jag? Han har kikat på en Volkswagen Scirocco samt Audi A1, båda runt 100tkr om jag inte missminner mig. Med nämnda budget (men gärna söderöver), vad har ni för förslag?

Jag gav min mor en Fiat 500 i present för ett par år sedan, men denna vill han såklart inte ta över, den var tydligen för tjejig.

Please, hit me.

/Benjamin.
Nu vet jag ju inte vad budget är.
Vad sägs om en leasing polo -18 3 år kostnad ca 70k, sjukt fett för en 18 åring!

Har en BMW X1 och en Audi A1 i dagsläget men en ska bort och en stor bil införskaffas. Bilen ska vara lämplig för en familj med 3 barn och en jycke modell mindre.
Frun vill gärna ha en hög 7-sitsig bil med stort bagage. 7-sitsig för att kunna skjutsa hem kompisar till barnen efter skolan, men eftersom vi har mindre än 500 m till skolan har jag lyckats flytta ner 7-sitsig från krav till önskemål.
Själv vill jag ha något som inte är allt för slött (behöver inte vara en racer), riktigt bra lastutrymme samt lämplig att dra hyfsat tungt släp.
Vi har dessutom hittat några gemensamma önskemål i form av automat, helläder, 4wd, GPS, backkamera.
Allt från nästan ny (skulle svida för hårt med en helt ny när ungarna drar ryggsäcken längs sidan, trycker fötterna i ryggstödet samt kasar in och ur bilen med grusiga skor) till 3-4 år gammal med max 7-8 000 på mätaren är aktuellt. Tänk ett maxtak på 350 tkr.

På topplistan ligger följande modeller:
Land Rover Discovery Sport
Kia Sorento
Audi A6 Allroad
Mercedes E-Class

Andra modeller/märken som kan vara intressanta:
VW Passat Alltrack
VW Touareg
Volvo XC70
Audi Q7
BMW X5
BMW X5

Vilken skulle ni valt på "topplistan" och varför? Skulle ni köpt en bil med lägre nypris framför en med högre nypris men med fler år och mil på nacken? Exempelvis en Passat från 2016 med 1000 mil på mätaren eller en Audi Q7 från 2012 med 8000 mil på mätaren?
Främst vill vi ha en tillräckligt stor, driftsäker bil med relativt låg värdeminskning (skatt och förbrukning är relativt ointressant) och rimliga reparationskostnader.
Fundera lite på Mercedes ML 350 också. Förvisso inte 7-sitsig men det känns som att bagaget med lätthet skulle svälja en stor barnvagn+hund och dessutom kan man nog få ganska mycket bil för pengen eftersom de inte känns lika eftertraktade som X5, Q7, Range Rover mfl.
Den är ju dessutom ganska bred så det är kanske inte omöjligt att klämma in 3 barnstolar bak varav en bakåtvänd?
Någon som äger/ägt den senaste modellen av ML och kan ge sina synpunkter?

Tack, det ska vi! Ser lika mycket fram emot bilåkandet genom Tyskland som allt det andra. :)
Härlig resa! Have fun! Du har säkert kört på autobahn tidigare, men om inte eller om det var länge sen, ha i åtanke att trafiken inte har samma flow som E4:an. Ganska ryckigt, särskilt i omställningarna från fri fart till 120 km/h (och vice versa, men då trycker man ju på, hehe). Bitvis alldeles för många vägarbeten, så man får vara med på resoluta inbromsningar. Annars, håll koll på bilarna i mittfilen när det är fri fart då få kan bedöma i vilken fart du kommer.

Härlig resa! Have fun! Du har säkert kört på autobahn tidigare, men om inte eller om det var länge sen, ha i åtanke att trafiken inte har samma flow som E4:an. Ganska ryckigt, särskilt i omställningarna från fri fart till 120 km/h (och vice versa, men då trycker man ju på, hehe). Bitvis alldeles för många vägarbeten, så man får vara med på resoluta inbromsningar. Annars, håll koll på bilarna i mittfilen när det är fri fart då få kan bedöma i vilken fart du kommer.
Tack och tack för upplysningen. Har själv aldrig kört på Autobahn, men farsan har många gånger och är van vid hur trafiken kan vara där. Hoppas ju få köra lite själv såklart så ska ha dina ord i bakhuvudet och hålla fokus uppe. :)

Om man tänker köpa en bil som har en skuld till ett kreditbolag med återtaganderätt måste väl enklast vara att jag som köpare kontaktat kreditbolag, kollar att det är ok att köpa bilen samt ta reda på vart jag kan betala av resterande del av skuld samt återstående del av köpekontrakt betalas till säljare? Eller finns andra bra sätt att göra detta på? Hur mkt man vill lita på folk så vågar jag inte tro på säljarens ord om att lova att betala tillbaka resterande del av skuld efter köp sen står man där med byxorna nere... (Har aldrig köpt bil privat innan) tacksam för tips! På väg att äntligen hitta en bil man har drömt om länge :)

Om man tänker köpa en bil som har en skuld till ett kreditbolag med återtaganderätt måste väl enklast vara att jag som köpare kontaktat kreditbolag, kollar att det är ok att köpa bilen samt ta reda på vart jag kan betala av resterande del av skuld samt återstående del av köpekontrakt betalas till säljare? Eller finns andra bra sätt att göra detta på? Hur mkt man vill lita på folk så vågar jag inte tro på säljarens ord om att lova att betala tillbaka resterande del av skuld efter köp sen står man där med byxorna nere... (Har aldrig köpt bil privat innan) tacksam för tips! På väg att äntligen hitta en bil man har drömt om länge :)

Säljaren ska lösa skulden innan du tar över den.

Gör upp affären på bank. Banken löser så skulden hos kreditbolaget och överför mellanskillnaden till säljaren.

Gör upp affären på bank. Banken löser så skulden hos kreditbolaget och överför mellanskillnaden till säljaren.

Då löser ni skulden ihop tycker jag. Ring kreditgivare och be om en motsvarande lösenfaktura

Tack för bra synpunkter, tänkte försöka kontakta kreditbolaget för att kolla hur de vill göra, synd bara att jag skulle vilja göra detta på en helg då bilens finns 3h från hemmet och på vardagar har jag två småbarn att handskas med:) får se hur det blir!

Tack för bra synpunkter, tänkte försöka kontakta kreditbolaget för att kolla hur de vill göra, synd bara att jag skulle vilja göra detta på en helg då bilens finns 3h från hemmet och på vardagar har jag två småbarn att handskas med:) får se hur det blir!
Det är ju upp till säljaren om han vill göra det praktiskt möjligt att köpa bilen utan att riskera att bli blåst. Han kanske kan möta dig halvvägs en torsdageftermiddag på en lämplig bank som inte stänger 15:00.

Bästa tjänstebilen? Sett till ekonomi, utrymme, bekvämlighet. Är egen så vill inte slösa men lägger gärna pengar på "rätt" bil. Hellre högt inköp och låg förmån, tänk supermiljöbil. Men inga 600 000 utan kanske mer 400 000.
Förutsättningar:
3 kids. 9, 6 och 3 år
4500 mil/år

Tillbaka
Topp