• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En lite annorlunda fråga kanske men finns ju en del entusiaster här så gör ett försök!

Är sugen på att framöver renovera en bil, då ja är relativt kass på mekande överlag (olje- och däckbyte är väl nivån typ) är detta alltså en ganska omfattande utmaning. Anledningen är att jag dels är intresserad av bilar så klart men också att jag på ett personligt plan vill bevisa för mig själv att jag kan och inte är så kass som man intalar sig (hoppas man ju i varje fall). Men nu till frågan, vad ska man satsa på för bil, och på vilken nivå ska man lägga sig på objektet? jag vill inte lägga flera hundra tusen på det men inser ju att pengar kommer det alltid att gå men säg en ett inköpspris på max 60-70 och sedan en totalkostnad på 150.

Önskan är ju då också att stå med en bil som faktiskt är värd i varje fall dessa 150 och gärna mer så klart :)
Tips??
Mina gissningar: Allt beror ju på hur duktig du är hantverksmässigt, dessutom får man sällan ekonomin att gå ihop med detta, oftast mycket billigare att köpa en bil med bra skick från början, än att renovera den. Jag tror du kan se de 100 000 du lägger på renoveringen som nöjespengar, förvänta dig inte att få mycket av det tillbaka (för att inte tala om din arbetstid, men den kalkylerade du väl till 0 från början?).

Mina gissningar: Allt beror ju på hur duktig du är hantverksmässigt, dessutom får man sällan ekonomin att gå ihop med detta, oftast mycket billigare att köpa en bil med bra skick från början, än att renovera den. Jag tror du kan se de 100 000 du lägger på renoveringen som nöjespengar, förvänta dig inte att få mycket av det tillbaka (för att inte tala om din arbetstid, men den kalkylerade du väl till 0 från början?).
Jo jag misstänker väl att det tyvärr är så bistert. Min egen tid är värderad till 0 rent ekonomiskt självklart, detta är till för ett högre syfte :)

En lite annorlunda fråga kanske men finns ju en del entusiaster här så gör ett försök!

Är sugen på att framöver renovera en bil, då ja är relativt kass på mekande överlag (olje- och däckbyte är väl nivån typ) är detta alltså en ganska omfattande utmaning. Anledningen är att jag dels är intresserad av bilar så klart men också att jag på ett personligt plan vill bevisa för mig själv att jag kan och inte är så kass som man intalar sig (hoppas man ju i varje fall). Men nu till frågan, vad ska man satsa på för bil, och på vilken nivå ska man lägga sig på objektet? jag vill inte lägga flera hundra tusen på det men inser ju att pengar kommer det alltid att gå men säg en ett inköpspris på max 60-70 och sedan en totalkostnad på 150.

Önskan är ju då också att stå med en bil som faktiskt är värd i varje fall dessa 150 och gärna mer så klart :)
Tips??
Om det är en bil du hade tänkt behålla sen så skulle jag iallafall satsa på nån pojkdröm, typ en Mustang. Tror såna renoveringsobjekt inte borde gå tokdyrt.
Du har inte nån gammal drömbil som kan passa?

Om det är en bil du hade tänkt behålla sen så skulle jag iallafall satsa på nån pojkdröm, typ en Mustang. Tror såna renoveringsobjekt inte borde gå tokdyrt.
Du har inte nån gammal drömbil som kan passa?

Mitt tips är att försöka hitta något objekt som har bra kaross och inte behöver rostlagas till döds då det blir både dyrt, svårt och tidskrävande om man inte kan.

Rätt väg att gå tror jag. Det kommer gå åt helvete ekonomiskt* så lika bra att du har kul och är nöjd under tiden.

* det gör det alltid vid renovering
Tack för input och jag förstår helt klart vad ni menar. Då lutar det ju främst åt att kika på någon äldre Jaguar, MG eller drömmen Morgan. Tyvärr lär ju dessa vara dyra även som objekt och framförallt att renovera! Ett annat alternativ är ju att kika efter en 60-70 tals muskeljänkare.

Tack för input och jag förstår helt klart vad ni menar. Då lutar det ju främst åt att kika på någon äldre Jaguar, MG eller drömmen Morgan. Tyvärr lär ju dessa vara dyra även som objekt och framförallt att renovera! Ett annat alternativ är ju att kika efter en 60-70 tals muskeljänkare.

En MG A eller MG B tror jag, i sammanhanget, kan vara "billigare" att renovera. Det jag syftar till då är att det är en liten bil med lite teknik och som idag ses som en rätt simpel bil. Sen kan ju delarna till den vara svindyra. det har jag ingen vetskap om tyvärr..

En sånhär kanske? :D
https://www.blocket.se/orebro/Willys_jeep_CJ_3A_75552682.htm?ca=11&w=3
2721837368.jpg

Tjena

ja den bör bli bra, kanske får komplettera med en mindre tryckluftare också.

Kör själv för skojs skull, när väl garaget hemma är på plats så kan det nog hända att jag kör på kompisar och kollegors bilar med.

Kikar runt lite beg.
Försöker bredda perspektivet lite och inte enbart kolla tyskt. Kan kanske @alfgren eller någon annan tänkas fylla i kring Saab 9-3 turbo X?
Har inte haft någon Turbo X men däremot en 9-3 Aero 2.8t som delar mycket av drivlinan förutom fyrhjulsdriften. Men mja, det är ingen bil som åldrats med någon större värdighet. Den kanske var konkurrenskraftig som ny första tiden men utvecklingen har verkligen tagit stora kliv sedan dess. Framförallt är det saker som att inredningen är verkligen tafflig vad gäller plasters yta och känsla, skinnet i stolarna, skrammel i inredningen. Min var manuell så det vinglade och slirade så fort man använde gasen. Ty gas är däremot ingen bristvara jävlar vad den rörde på sig. Det blev en kort romans för min del, ersatte den med en BMW 325 E90 M-sport som kändes 10 år nyare trots att det bara skiljde något år.

Tjena

ja den bör bli bra, kanske får komplettera med en mindre tryckluftare också.

Kör själv för skojs skull, när väl garaget hemma är på plats så kan det nog hända att jag kör på kompisar och kollegors bilar med.
Ok tänkte mest det är ju väldigt påkostade maskiner som man ofta inte uppskattar om man inte polerar mycket då det numera finns väldigt bra maskiner till halva pengen :)

What he said @Tobias Eriksson :)
Jag har och haft problem med att jag ångrar saker och ting. Numer köper jag det jag vill ha så att säga
Absolut, var inte menat som någon kritik eller dyl så hoppas det inte togs så. Var mer än reflektion då jag själv polerar en del och vet att vissa (många) tyvärr köper låångt mycket bättre prylar än de kan hantera och har råd med :) men då du väl är i tagen att skaffa fet jänkare om jag inte minns fel är nog det ingen risk misstänker jag!

Ute efter en ”billig liten elbil” tesla model 3 för långt borta och för dyr.
Vad säger panelen kring renault Zoe? När man kör max 5km varje riktning tycker jag det verkar vettigt!
40 mil på pappret och 30 mil i verkligheten, ca pris 270k.
Om ngn äger en vore kul med input.
Vet att det finns golf e-brukare här, som är nöjda!? @Norrlänningen ?
Äger ingen Zoe själv men har det som poolbil på jobbet. Vi har både den nya som klarar runt 30 mil och den gamla som klarar drygt 10 mil. Känns som en helt vanlig småbil kvalitetsmässigt med högt vägljud så snart man kommer över 60-70 km/h. Funkar dock perfekt om det bara är stadskörning som gäller. Det enda fel jag vet att vi haft än så länge är däcktryckssensorerna. En ytterst liten detalj jag irriterar mig på är att löv och snö samlas i ovankant av dörren och trillar in i sätena på bilen när man öppnar dörren. Har aldrig märkt detta "problemet" på någon annan bil.

Har inte haft någon Turbo X men däremot en 9-3 Aero 2.8t som delar mycket av drivlinan förutom fyrhjulsdriften. Men mja, det är ingen bil som åldrats med någon större värdighet. Den kanske var konkurrenskraftig som ny första tiden men utvecklingen har verkligen tagit stora kliv sedan dess. Framförallt är det saker som att inredningen är verkligen tafflig vad gäller plasters yta och känsla, skinnet i stolarna, skrammel i inredningen. Min var manuell så det vinglade och slirade så fort man använde gasen. Ty gas är däremot ingen bristvara jävlar vad den rörde på sig. Det blev en kort romans för min del, ersatte den med en BMW 325 E90 M-sport som kändes 10 år nyare trots att det bara skiljde något år.

Ah typisk. Som jag befarade. Ingen premiumkänsla mao?
Vem sa att det skulle vara lätt. Just nu är siktet inställt på C350 men dom känns rätt slöa innan facelift (2012) och generellt rätt överprisade jämfört med både Bmw och Audi.
Tack för input!

Ute efter en ”billig liten elbil” tesla model 3 för långt borta och för dyr.
Vad säger panelen kring renault Zoe? När man kör max 5km varje riktning tycker jag det verkar vettigt!
40 mil på pappret och 30 mil i verkligheten, ca pris 270k.
Om ngn äger en vore kul med input.
Vet att det finns golf e-brukare här, som är nöjda!? @Norrlänningen ?

Har en Nissan Leaf. Vi är mkt nöjda och den har nästan helt konkurrerat ut familjekombin. Helt ok komfort och lastar mer än man tror. Känns mer som en bil än Zoe som är betydligt mindre.

Tillbaka
Topp