• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Gick faktiskt på "snikvarianten" med V8. Det är så galet mycket dyrare att driva runt V10 med tanke på att det är Lamborghini-motor i den.

Grattis till en fin kärra!
Perfekt vinterbil med :)
Körde min R8a hela förra vintern, men nu är den såld.


Har något annat på G ;-)
Inget klubbat än, men nära!
 

Kugghjul

Panerai
Jag tror Chevrolet BOLT är riktigt bra, i princip en Tesla Model 3 som går att köpa idag utan kö, med rabatt.
https://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle

Tyvärr är ju Chevrolets modellprogram i Sverige enbart Camaro och Corvette idag. Och Opel-versionen verkar det inte bli något med?
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/opel-ampera-e-kommer-kanske-aldrig-till-sverige/

Egentligen är ju Chevroleten smartast då den är mer kombi-formad.

Här kan ni se Doug när han testar de två:




Har en Nissan Leaf. Vi är mkt nöjda och den har nästan helt konkurrerat ut familjekombin. Helt ok komfort och lastar mer än man tror. Känns mer som en bil än Zoe som är betydligt mindre.

Äger ingen Zoe själv men har det som poolbil på jobbet. Vi har både den nya som klarar runt 30 mil och den gamla som klarar drygt 10 mil. Känns som en helt vanlig småbil kvalitetsmässigt med högt vägljud så snart man kommer över 60-70 km/h. Funkar dock perfekt om det bara är stadskörning som gäller. Det enda fel jag vet att vi haft än så länge är däcktryckssensorerna. En ytterst liten detalj jag irriterar mig på är att löv och snö samlas i ovankant av dörren och trillar in i sätena på bilen när man öppnar dörren. Har aldrig märkt detta "problemet" på någon annan bil.
 
Senast ändrad:

Johanw

Cartier
Nytt jobb & pendlar 11 mil nu dagligen. Har en stor bil så kollar på en liten snål bil. Provat 116 & 118 diesel med automat. Gillade 116 mer då den inte rycker lika mycket eller låter som en fiskebåt. Dock kommer suget givetvis när man tittar på en 120d istället som har x-drive och massa extra utrustning "på köpet".
 

Kugghjul

Panerai
Nytt jobb & pendlar 11 mil nu dagligen. Har en stor bil så kollar på en liten snål bil. Provat 116 & 118 diesel med automat. Gillade 116 mer då den inte rycker lika mycket eller låter som en fiskebåt. Dock kommer suget givetvis när man tittar på en 120d istället som har x-drive och massa extra utrustning "på köpet".
Alltid kul med ny bil, förväntar du dig att få mindre utgifter med bytet, eller främst en roligare bil?
 

Brunleif

Panerai
Ska skilja mig och måste komma ner i de fasta kostnaderna.
Har en X3a som förmånsbil idag, vad ska jag titta på i typ samma storlek?
Förmånsvärde idag 7675, vill gärna ner runt hälften om det är möjligt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska skilja mig och måste komma ner i de fasta kostnaderna.
Har en X3a som förmånsbil idag, vad ska jag titta på i typ samma storlek?
Förmånsvärde idag 7675, vill gärna ner runt hälften om det är möjligt...
Passat GTE och Kia Optima plug-in är egentligen de enda stora bilar som finns som har väsentligt lägre förmånsvärde. 330e kanske också men den är klart mindre.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ska skilja mig och måste komma ner i de fasta kostnaderna.
Har en X3a som förmånsbil idag, vad ska jag titta på i typ samma storlek?
Förmånsvärde idag 7675, vill gärna ner runt hälften om det är möjligt...

Är SUV ett måste?

Kör 3-serie GT som förmånsbil (320d) och förmånsvärdet är strax över 4'.

Rymlig bil :)
 

Brunleif

Panerai
Passat GTE och Kia Optima plug-in är egentligen de enda stora bilar som finns som har väsentligt lägre förmånsvärde. 330e kanske också men den är klart mindre.
Är SUV ett måste?

Kör 3-serie GT som förmånsbil (320d) och förmånsvärdet är strax över 4'.

Rymlig bil :)
Kian känns av någon anledning mest intressant, däremot är jag lite avigt inställd till det här med laddkabel...
Jag får åka och provköra.

SUV är absolut inget krav, det viktigaste nu är att allt blir billigare så att jag fortfarande kan ha ett skapligt nöjeskonto men ha huset kvar.

EDIT: Dock vill jag gärna ha 4 hjulsdrift fortsättningsvis. Då försvann både Kian och Passaten.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kian känns av någon anledning mest intressant, däremot är jag lite avigt inställd till det här med laddkabel...
Jag får åka och provköra.

SUV är absolut inget krav, det viktigaste nu är att allt blir billigare så att jag fortfarande kan ha ett skapligt nöjeskonto men ha huset kvar.

EDIT: Dock vill jag gärna ha 4 hjulsdrift fortsättningsvis. Då försvann både Kian och Passaten.
Grattis till din nya Passat TDI 190 4M! ;)
(Letar du diesel, fyrhjulsdrift och automat finns inget mer prisvärt just nu. Skulle vara Skoda Superb då)
 

Brunleif

Panerai
Förresten, någon som testat nya Mazda CX-5? 3700kr i förmånsvärde med all utrustning... Estetiskt gillar jag den, men Mazdas kvalitetsrykte är kanske inte så mycket att gå igång på
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Förresten, någon som testat nya Mazda CX-5? 3700kr i förmånsvärde med all utrustning... Estetiskt gillar jag den, men Mazdas kvalitetsrykte är kanske inte så mycket att gå igång på
Inte?
Spontant så hade jag sagt att Mazda har ett rätt gott rykte vad gäller kvaliteten. Visst, de har haft en del rost på senare år - men bortsett från detta så står de väl fortfarande för "Japansk kvalitet"?
Personligen så tycker jag dock att det är en rejält tråkig modell.
 

Brunleif

Panerai
Inte?
Spontant så hade jag sagt att Mazda har ett rätt gott rykte vad gäller kvaliteten. Visst, de har haft en del rost på senare år - men bortsett från detta så står de väl fortfarande för "Japansk kvalitet"?
Personligen så tycker jag dock att det är en rejält tråkig modell.
Var rosten jag avsåg.
Ja men jag har kommit överens med mig själv om att jag får acceptera livet med en tråkig bil. Det verkar snudd på omöjligt att få en "rolig" bil för de här pengarna :D
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Plockade som sagt en ny bil i lördags, hur ska jag ställa mig till lackskydd osv?
Inte roligaste årstiden för ny bil men som jag längtat efter fjärrvärmare :D
 

Tapiren

Cartier
Nytt jobb & pendlar 11 mil nu dagligen. Har en stor bil så kollar på en liten snål bil. Provat 116 & 118 diesel med automat. Gillade 116 mer då den inte rycker lika mycket eller låter som en fiskebåt. Dock kommer suget givetvis när man tittar på en 120d istället som har x-drive och massa extra utrustning "på köpet".
Jag vet att mitt svar är helt ovidkommande då det inte alls är vad du söker (och det har jag full respekt för, så egentligen borde jag bara hålla tyst), men jag måste ändå slå ett slag för en tjock gammal lyxbil, jag pendlade också mina 11 mil (enkel resa) några år och slog då till på ett sånt här gammalt monster;

mercedes_w220-1.jpg
MERCEDESBENZS-KlasseW220-1668_2.jpg


Det var en 2002:a eller något liknande och det är några år sedan, men redan då kostade den nästintill ingenting och även om service och kostnaden för bensin blev lite tyngre var värdeminskningen noll och jag klarade mig helt undan större reparationer. Det var ytterst trevligt att gunga runt i den gamla tjockisen, och totalkostnaden var nog om inte svårslagen så i alla fall inte speciellt avskräckande.

Nu ska jag vara tyst!
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Grattis!

Den här årstiden är perfekt för att lägga på lacksskydd :D. Blir en hel del enklare att underhålla, rekommenderar att du fixar det asap, om du nu vill fixa försegling.

Plockade som sagt en ny bil i lördags, hur ska jag ställa mig till lackskydd osv?
Inte roligaste årstiden för ny bil men som jag längtat efter fjärrvärmare :D
 

Florre

Omega
2-Faktor
Grattis! Vad blev de för specc?
Tack!

Iom att bilen kommer används som daily driver så valde jag PDK bland annat.
Sen är ju GTSn väldigt utrustad från början, så inte speciellt mycket man behöver lägga till, standard är ju chrono, centrumbultfälgar, sportavgas, alcantarainredning, tonade bakljus, kjolpaket, PASM etc.

Det jag valde till var parkeringssensorer, bordeauxröda bälten, pdk, power steering plus, multiratt med värme, stolsvärme och golvmattor. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack!

Iom att bilen kommer används som daily driver så valde jag PDK bland annat.
Sen är ju GTSn väldigt utrustad från början, så inte speciellt mycket man behöver lägga till, standard är ju chrono, centrumbultfälgar, sportavgas, alcantarainredning, tonade bakljus, kjolpaket, PASM etc.

Det jag valde till var parkeringssensorer, bordeauxröda bälten, pdk, power steering plus, multiratt med värme, stolsvärme och golvmattor. :)

Boom!

GTS känns helrätt. PDK så klart en smaksak men den lär ju vara fantastisk så kommer ändå vara riktigt kul när man vill stå på...

Låter som nästa sommar kommer att bli rolig! :)
 
Topp