• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Känns som att det finns några med erfarenheter av dubbfritt här. Kör på Hakka R2 nu, första gången jag testat dubbfritt. Funkar helt okej i stan och så, kan trycka på förvånansvärt hårt utan att antispinnen blinkar. Men i landsvägs/motorvägsfart.. fan, minsta lilla gaspådrag vid segdragning så får den där lampan frispel och effekten stryps. Kickdown är bara att fetglömma!

Bara 50 mil in i däcken, max. Blir dom bättre, eller är det bara att åka och reklamera skiten och satsa på dubbdäck och Peltor-kåpor?

Tokyo Motor Show 2017

Postar några bilder från årets mässa.

Mercedes-AMG Project One

3460AB39-98C2-4580-AB27-F5BF24AF8F2A.jpeg

BMW 8 serie

E58B2012-7F79-407E-B1C2-61031F2E93F3.jpeg

Lexus LS+ Concept

A6980E44-EA78-483C-AE48-1F11C89233CF.jpeg

Subaru S208

89AEF829-0EC2-4DF1-A5D7-06BD08FD9458.jpeg

///Eerik

Min analys är att mest roligt i "gubbtråkigt-segmentet" är Passat GTR eller Superb 280 tsi. Detta är dock stora bilar. Golf Variant R kanske?
Sidospår jämfört med citatet men noterar efter att ha tittat på specarna lite att Superben fortfarande har kvar den gamla 6-vxl DSG lådan medans Passat har den nyare 7-vxl DSG lådan i TSI280. Skillnaden är ganska märkbar faktiskt.

För den som tittar på andra motoralternativ ser jag också att TDI 190 4M numera även den har 7-vxl DSG (byttes vid modellårsskiftet) i både Superb och Passat. Tidigare 6-vxl DSG i båda.

Sidospår jämfört med citatet men noterar efter att ha tittat på specarna lite att Superben fortfarande har kvar den gamla 6-vxl DSG lådan medans Passat har den nyare 7-vxl DSG lådan i TSI280. Skillnaden är ganska märkbar faktiskt.

För den som tittar på andra motoralternativ ser jag också att TDI 190 4M numera även den har 7-vxl DSG (byttes vid modellårsskiftet) i både Superb och Passat. Tidigare 6-vxl DSG i båda.

Min senaste offert:
Volkswagen 2018 VW PASSAT SC TSI 280 DSG6 GTR (3G54PR)
Alltså DSG6.

Såg samma sak.
För mig som kör "vanlig" automat idag är klivet upp till DSG6 tillräckligt :D
Det beror nog lite på vad du är van vid och hur du kör men om du är mycket köer och stadstrafik vet jag inte om DSG blir ett så jättestort steg upp, vi har förvisso DSG7 i vår bil men jag tycker inte om den. Vår bil har förvisso gått en bit men det är mycket ryck vid kökörning, gummisnoddskänsla vid acceleration och växlar som hänger kvar på ett märkligt sätt. Däremot är Passaten som helhet inte dum alls, så jag tror du blir väldigt nöjd med en sådan ändå.

Det där kan jag skriva under på. Förvisso har jag bara en Polo med 85 vilda ponnysar men just start och stop kan vara riktigt ryckigt. Inte som en traditionell automat eller de man hittar i BMW, getrag H8 eller va de kallas.

Det där kan jag skriva under på. Förvisso har jag bara en Polo med 85 vilda ponnysar men just start och stop kan vara riktigt ryckigt. Inte som en traditionell automat eller de man hittar i BMW, getrag H8 eller va de kallas.
Getrag tillverkar (tillverkade?) manuella lådor till BMW, automaterna kommer från ZF och återfinns i bland annat Kia, Hyundai men även mer exklusiva bilar som Rolls Royce, Bentley och Maserati. Väldigt bra växellådor, utan tvekan.

Jag har aldrig förstått varför DSG är populär, ja, den växlar snabbt som attan (för det mesta) men hur ofta är det ett problem i moderna växellådor av konventionell typ? Jag tycker inte man känner någon skillnad på hastigheten i DSG jämfört vanliga lådor om man inte till äventyrs verkligen sitter och känner efter, i vardaglig körning märker man bara nackdelarna (som trots allt inte är enorma, men de finns där)

Getrag tillverkar (tillverkade?) manuella lådor till BMW, automaterna kommer från ZF och återfinns i bland annat Kia, Hyundai men även mer exklusiva bilar som Rolls Royce, Bentley och Maserati. Väldigt bra växellådor, utan tvekan.

ZF H8 är det då. Satt och försökte Google man kammade noll så chansade och hade fel..

Jag har aldrig förstått varför DSG är populär, ja, den växlar snabbt som attan (för det mesta) men hur ofta är det ett problem i moderna växellådor av konventionell typ? Jag tycker inte man känner någon skillnad på hastigheten i DSG jämfört vanliga lådor om man inte till äventyrs verkligen sitter och känner efter, i vardaglig körning märker man bara nackdelarna (som trots allt inte är enorma, men de finns där)
När DSG kom så var en stor grej att de inte drog upp förbrukningen lika mycket som konventionella automater. Dessa kunde ofta höja förbrukningen 20-30%. Nu har det gått 10 år och konventionella automater har utvecklats främst genom fler växlar och bättre lockup till att inte dra upp förbrukningen alls lika mycket. Numera skulle jag säga poängen är ganska liten i "vanliga" bilar. För sportbilar finns fortfarande fördelar med dubbelkopplingslådor i och med växlingshastigheten.

Det beror nog lite på vad du är van vid och hur du kör men om du är mycket köer och stadstrafik vet jag inte om DSG blir ett så jättestort steg upp, vi har förvisso DSG7 i vår bil men jag tycker inte om den. Vår bil har förvisso gått en bit men det är mycket ryck vid kökörning, gummisnoddskänsla vid acceleration och växlar som hänger kvar på ett märkligt sätt. Däremot är Passaten som helhet inte dum alls, så jag tror du blir väldigt nöjd med en sådan ändå.
Ska bara få tag i en bil. Pallar inte vänta till årsskiftet.
Kör väldigt lite i stadstrafik så jag tror det är lugnt. Men tack för input

Känns som att det finns några med erfarenheter av dubbfritt här. Kör på Hakka R2 nu, första gången jag testat dubbfritt. Funkar helt okej i stan och så, kan trycka på förvånansvärt hårt utan att antispinnen blinkar. Men i landsvägs/motorvägsfart.. fan, minsta lilla gaspådrag vid segdragning så får den där lampan frispel och effekten stryps. Kickdown är bara att fetglömma!

Bara 50 mil in i däcken, max. Blir dom bättre, eller är det bara att åka och reklamera skiten och satsa på dubbdäck och Peltor-kåpor?
Är det en BMW? De har så hårt satt antispinn att flexandet i nordiska dubbfria får antispinn att gå in. Lösning antingen att byta till dubb (som har hårdare gummi) eller att koppla ur antispinn. Själva däcken spinner alltså inte egentligen.

Ute efter en ”billig liten elbil” tesla model 3 för långt borta och för dyr.
Vad säger panelen kring renault Zoe? När man kör max 5km varje riktning tycker jag det verkar vettigt!
40 mil på pappret och 30 mil i verkligheten, ca pris 270k.
Om ngn äger en vore kul med input.
Vet att det finns golf e-brukare här, som är nöjda!? @Norrlänningen ?

Vad säger panelen kring renault Zoe? När man kör max 5km varje riktning tycker jag det verkar vettigt!
Varför elbil? Med den korta körningen kan ju inte ekonomi vara anledningen. Vad jag kan läsa av tester verkar Zoe i princip vara lika komfortabel som en mopedbil. Men som sagt, brasklapp för att inte ha testat själv.

BMW i3.
Har fått mycket bra recensioner. Jag var och provkörde en själv och jag gillade den skarpt, lite nytänkande design (på ett bra sätt) inne i den.

Är det en BMW? De har så hårt satt antispinn att flexandet i nordiska dubbfria får antispinn att gå in. Lösning antingen att byta till dubb (som har hårdare gummi) eller att koppla ur antispinn. Själva däcken spinner alltså inte egentligen.

Har Hakka R2 till min BMW 420 GC som jag tog ut i början på mars i år. Har kört dubbfritt i många år, främst på Michelin Maxi Ice/X-Ice, men dom här bättre. Säljaren muttrade också något om att antispinnen kunde gå in på mjuka nordiska friktionsdäck med det är inget jag märkt av. Riktigt nöjd med däcken men ska väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte kört dom i värsta vinterväglaget än. Har ju inte varit mycket till vinter i Östergötland dom senaste åren, vilket vi tackar för ... :)

demondave kör ju M2. ;)
Känns lite som att vad du än monterar kommer det att blinka en del. Men kan man inte sätta på "mellanläget" av antisinnen? Om man bara trycker en gång å knappen och inte håller den inne har jag för mig att Bmw har nått mellanläge som tillåter liite sin.

Sjukt nöjd med E-Golfen, lär bli en i3s nu i vår när leasingen går ut.
Kommer aldrig att köra fossilt som bruksbil efter detta. Bara tystnaden i sig är värt allt när jag åker till och från jobbet.

En lite annorlunda fråga kanske men finns ju en del entusiaster här så gör ett försök!

Är sugen på att framöver renovera en bil, då ja är relativt kass på mekande överlag (olje- och däckbyte är väl nivån typ) är detta alltså en ganska omfattande utmaning. Anledningen är att jag dels är intresserad av bilar så klart men också att jag på ett personligt plan vill bevisa för mig själv att jag kan och inte är så kass som man intalar sig (hoppas man ju i varje fall). Men nu till frågan, vad ska man satsa på för bil, och på vilken nivå ska man lägga sig på objektet? jag vill inte lägga flera hundra tusen på det men inser ju att pengar kommer det alltid att gå men säg en ett inköpspris på max 60-70 och sedan en totalkostnad på 150.

Önskan är ju då också att stå med en bil som faktiskt är värd i varje fall dessa 150 och gärna mer så klart :)
Tips??

Jag tror DSG är billig att tillverka jämfört med vanlig automat, och så fungerar den bra i början med snabba växlingar och låg förbrukning innan den går sönder.

Tillbaka
Topp