• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tjenare grabbar,

Givet ovan diskussion så behöver jag er hjälp. Har en A4 Allroad från -14 som är bestyckad med helt uttjänta sommardäck. Vinterdäck har jag inga. Bor i innerstan och har aldrig behövt, kanske är att svära i kyrkan.

Nu tänkte jag dock köpa nya däck och vill då ha ”allround”-däck, dvs aldrig behöva byta. Säkert skitdåliga men smidigt för mig. Vad skall jag ha för några? Bara att åka in till närmsta gummifirma eller?

Hej på er!

Tjenare grabbar,

Givet ovan diskussion så behöver jag er hjälp. Har en A4 Allroad från -14 som är bestyckad med helt uttjänta sommardäck. Vinterdäck har jag inga. Bor i innerstan och har aldrig behövt, kanske är att svära i kyrkan.

Nu tänkte jag dock köpa nya däck och vill då ha ”allround”-däck, dvs aldrig behöva byta. Säkert skitdåliga men smidigt för mig. Vad skall jag ha för några? Bara att åka in till närmsta gummifirma eller?

Hej på er!

Har ingen egen erfarenhet och jag tänker inte skaffa det heller, men allt jag har läst tyder på att det är en riktigt dålig idé. På vintern är dom marginellt bättre än sommardäck och på sommaren är dom mycket sämre än sommardäck. Gummiblandning och mönster är givetvis en sommar-/vinterkompromiss, vilket gör att däcken inte är bra på något, mer än att du inte behöver byta dom ... ;)

Tjenare grabbar,

Hej på er!
”Alla” i däckbranschen är väl tveksamma till den lösningen pga att kombinationen är svår att få till. Halvdåligt på både sommar och vinter. Men om jag skulle ha det så skulle jag satsa på europeiska vinterdäck. Sämre på riktigt vinterväglag och lite bättre på barmark.

• Like
Reactions: par
Grabbar, behöver lite hjälp..
Köpte en bil för några dagar sen, gick in på nätet och kollade (borde kollat det innan, jag vet)
om fordon har några obetalda skatter/ avgifter, så får jag SMS att AFD*** har obetalda skatter eller avgifter på totalt 1000 kr
varav 2388 kr har överförts till kronofogden...

vad fan ska jag göra !??:rage:

Köpte en bil för några dagar sen, gick in på nätet och kollade (borde kollat det innan, jag vet)
om fordon har några obetalda skatter/ avgifter, så får jag SMS att AFD*** har obetalda skatter eller avgifter på totalt 1000 kr

Vara glad att du förhoppningsvis inte köpt en bil med restskuld också.... ?

Prova att ringa föregående ägare?
Lägger han på luren i örat på dig eller skrattar, ja då är det bara att betala och se det som en läropenning.

Blev varse om detsamma för ett par veckor sen när jag i princip skulle skänka bort en V70 som GDS-bil. När vi sågs ringde köparen till Trafikverket och det låg en obetald p-bot på bilen. Hade inte en tanke på att upplysa honom om detta då jag utgick från att det var "min" bot och den skulle betalas.

Så jag drog av summan från köpesumman som en försäkring till köparen, och sen när allt var betalt och klart och det var registrerat höll han sin del av dealen och betalade tillbaka summan till mig.

Det har tydligen varit så sedan 2014 med anledning av att man inte ska kunna skriva över bilen på en målvakt som skaffar skulder på stora belopp, och sen skriva tillbaka den på sig själv om man tex ska sälja bilen.

Så gör som du redan har fått råd om av @Molgan ....ring köparen, för det är inte säkert att han inser att det är bråttom att betala.

Om det är fordonsskatt så får du betala dessa om du har tänkt att använda bilen. Du får körförbud annars.
P-böter är lugnt så länge det inte överstiger 5000kr. Då kan farbror blå ta bilen för dig.

Äntligen Subaruväder i Värmdö kommun
AFB85334-8D59-4F66-943E-87B3079C4805.jpeg

Är det någon här som har ägt en Audi S3 från 2006-2013 eller senaste modellen av Golf R32 och vet vad man ska kolla efter? Ska man springa åt andra hållet redan från start kanske?
Jag har så jävla sjuk abstinens efter något roligt men även halvpraktiskt då Polon jag rattar nu är lika inspirerande att köra som en sopkvast...

Är det någon här som har ägt en Audi S3 från 2006-2013 eller senaste modellen av Golf R32 och vet vad man ska kolla efter? Ska man springa åt andra hållet redan från start kanske?
Jag har så jävla sjuk abstinens efter något roligt men även halvpraktiskt då Polon jag rattar nu är lika inspirerande att köra som en sopkvast...
När det gäller R32 så är det stora grejerna rost och DSG lådan. Motorn håller (och låter fantastiskt jämfört med S3)

Bättre med lägre (4-5k) miltal jämfört med högre (10-15k) gällande DSG lådan och dess strul? Tänker främst på Golf R mk6. Eller är det lika bra att gå på en mk7 direkt?
Lådan håller bättre ju senare utgåva. Men känns som att R32 och R inte riktigt är samma sak. Allt är "bättre" på R men motorn....nä, hela poängen med R32 är motorn.
Bryr man sig inte om det finns bara fördelar ju senare bil man köper.

@alfgren och @snoozarn
DSG är helt borträknat. Ska vara manuell. Helst skulle jag vilja ha en r32 med skalstolarna med men de är extremt få tyvärr..
S3 beror mest på att den sägs dra lite mindre och det verkar finnas fler fina exemplar än r32. Tänkte även en sväng på A3 med 3.2 quattro meln de ligger närmast på samma försäkringskostnad...

Senast ändrad:
@alfgren och @snoozarn
DSG är helt borträknat. Ska vara manuell. Helst skulle jag vilja ha en r32 med skalstolarna med men de är extremt få tyvärr..
S3 beror mest på att den sägs dra lite mindre och det verkar finnas fler fina exemplar än r32. Tänkte även en sväng på A3 med 3.2 quattro meln de ligger närmast på samma försäkringskostnad...
3.2 motorn är törstig. Tycker man inte att det är värt det finns mycket att vinna på turbo 4an istället. Letar man efter en manuell, rostfri, R32 med skalstolar ja då får man leta ett tag tyvärr. Har själv varit på jakt efter modellen och skicket lämnar för mycket att önska för mig numera. Allt för många har rostskador i skärmarna och på dörrarna. Jag åker helt enkelt inte i en rostig bil.

3.2 motorn är törstig. Tycker man inte att det är värt det finns mycket att vinna på turbo 4an istället. Letar man efter en manuell, rostfri, R32 med skalstolar ja då får man leta ett tag tyvärr. Har själv varit på jakt efter modellen och skicket lämnar för mycket att önska för mig numera. Allt för många har rostskador i skärmarna och på dörrarna. Jag åker helt enkelt inte i en rostig bil.

Är av samma åsikt angående rost och tror att S3an kan vara lite enklare där.
Sist jag köpte egen bil och hittade lite lite rost i inre skärmkanten slutade det med rostlagning och sen hellack. Hatar i-landsproblemet "inte vilja betala as och ändå köra rolig/fräsch bil". Mycket vill ha mer just nu... :(

Ja fy faen vad jag saknar min subba när det är halkigt. Har en Passat Alltrack men den är ju inte riktigt samma sak som permanent 50/50 AWD
Har också haft en Outback innan min Passat 4M men jag upplever den största skillnaden i transmissionen. Helt enkelt är inte DSGn tillräckligt mjuk eller möjlig att krypköra med som en "vanlig" eller som i Subarufallet en CVT låda. Däremot märker jag sällan nån märkbar fördröjning innan bakhjulen kopplas in.

Har också haft en Outback innan min Passat 4M men jag upplever den största skillnaden i transmissionen. Helt enkelt är inte DSGn tillräckligt mjuk eller möjlig att krypköra med som en "vanlig" eller som i Subarufallet en CVT låda. Däremot märker jag sällan nån märkbar fördröjning innan bakhjulen kopplas in.
Jo, jag märker även rätt stor skillnad i högre hastighet där subban var fantastiskt enkel att hantera, mer kontroll över både nos och bak än de flesta jämförbara bilar.
Passaten känns som en framhjulsdriven bil ända tills det blir halkigt på riktigt.

Jo, jag märker även rätt stor skillnad i högre hastighet där subban var fantastiskt enkel att hantera, mer kontroll över både nos och bak än de flesta jämförbara bilar.
Passaten känns som en framhjulsdriven bil ända tills det blir halkigt på riktigt.
Jag är beredd att hålla med om det, dock känns motorn i Subaru rätt sömning jämfört med alla Passats varianter.

Tips på bra försäkringsbolag för helförsäkring på min Subaru Legacy? Finns säkert kunskap här om bra/billiga mer eller mindre kända bolag. Är helkund hos Folksam men tänkte jag måste kolla runt lite innan.

Tillbaka
Topp