• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sen är väl iofs inte en V8 gratis idag heller. Vad är det för årlig skatt idag, 4000kr?
3600-någonting på nuvarande musse

"
promemorian föreslås ett förhöjt koldioxidbelopp på totalt 77 kronor
(inklusive 22 kronor genom den ordinarie fordonsskatten) under bilens
tre första år för bensin- och dieseldrivna lätta fordon med utsläpp över 95
men under 140 gram koldioxid per kilometer. För bensin- och
dieseldrivna lätta fordon med koldioxidutsläpp över 140 gram per
kilometer förslås ett tillkommande koldioxidbelopp om 23 kronor per
gram för de gram som överstiger 140 gram koldioxid per kilometer. Det
maximala koldioxidbeloppet utgår därmed till 100 kronor per gram.
Bränslefaktorn föreslås även omformuleras och bli en del av ett
bränsletillägg som endast påverkar den ordinarie fordonsskatten. Detta
skiljer sig i vissa delar från utredningens huvudförslag.
Utredningen föreslog ett förhöjt koldioxidbelopp på 80 kronor under
tre år som skulle tas ut för fordon med koldioxidutsläpp utöver 95 gram
per kilometer. För nya bensin- och dieseldrivna fordon innebär alltså
förslagen i promemorian förändringar gentemot utredningens
betänkande. För nya fordon som kan drivas med etanol eller gas annan än
gasol innebär förslagen i promemorian däremot inga förändringar
gentemot utredningens förslag. Inte heller fordon med koldioxidutsläpp
per kilometer på 95 gram eller lägre påverkas i denna del av de
föreslagna förändringarna i promemorian (dieseldrivna lätta fordon
påverkas dock av att bränslefaktorn omarbetas till ett bränsletillägg i
systemet för koldioxidbaserad fordonsskat"

märks ganska tydligt att förslaget är att tvinga bolag att köpa miljövänligare bilar. Då majoriteten av nybilar säljs till bolag och läggs ofta upp på 3 år.

Japp de tre första åren.
Körs inte bilen året om så blir det lite billigare då den kan stå avställd.

Ja det är som innan man hade en på-ställningsavgift på 60 pix. då kunde man ju ställa av och på för att få ner försäkringen om man hade en "glassätarbil".

Blev ju skitbra med den keramiska behandlingen!
Jag hade tänkt att göra det men insåg att bilen hade en hel del tvättrepor och jag har inte nån maskin (eller el i garaget) så vart lite svårt att få det bra. Det fick bli 3 lager Carlack sealer och sen på det ett lager Colonite vax. Lär funka ett tag i alla fall. :)

Vad fick dig att välja just 21an? Jag funderar på den mindre maskinen med mindre kast för att polaren har en 21. Snackade med polaren om det med just för att vi då kan ha tillgång till båda (en för stora ytor och en för mindre).

märks ganska tydligt att förslaget är att tving bolag att köpa miljövänligare bilar. Då majoriteten av nybilar säljs till bolag och läggs ofta upp på 3 år.

Synd för oss bil intresserade som köper privat och det kommer nog kunna ge genomslag på begagnatmarknaden när bilarna blir tre år.. (Även om jag inte har råd med något roligare just nu)

Vet inte om jag förstått allt korrekt, men dieselskatten kommer alltså ENBART gälla bilar reggade efter 1/7 -2018? Vad jag förstår blir också denna rätt rejäl på vissa bilar? Tur man kör en halvrutten Allroad från -14. Nya bilen får väl bli en japansk plastbil med eldrift...

Vet inte om jag förstått allt korrekt, men dieselskatten kommer alltså ENBART gälla bilar reggade efter 1/7 -2018? Vad jag förstår blir också denna rätt rejäl på vissa bilar? Tur man kör en halvrutten Allroad från -14. Nya bilen får väl bli en japansk plastbil med eldrift...
På en ”normal” bil är höjningen i storleksordningen 1500kr per år. Samtidigt sjunker bilen 150.000kr i värde på 3 år. Mygg och kameler osv...

Anledningen till att jag gick med 21:an är att jag kommer köpa en maskin som är mindre också, har kollat på 75:an. 21 bearbetar mycket yta så det går snabbare. Inte för att jag driver en firma och måste köra igenom bilar så snabbt som möjligt...

Ja det är som innan man hade en på-ställningsavgift på 60 pix. då kunde man ju ställa av och på för att få ner försäkringen om man hade en "glassätarbil".

Blev ju skitbra med den keramiska behandlingen!
Jag hade tänkt att göra det men insåg att bilen hade en hel del tvättrepor och jag har inte nån maskin (eller el i garaget) så vart lite svårt att få det bra. Det fick bli 3 lager Carlack sealer och sen på det ett lager Colonite vax. Lär funka ett tag i alla fall. :)

Vad fick dig att välja just 21an? Jag funderar på den mindre maskinen med mindre kast för att polaren har en 21. Snackade med polaren om det med just för att vi då kan ha tillgång till båda (en för stora ytor och en för mindre).

Jo det är ju det som är fördelen med just 21an. Dock är ju det även en nackdel när man kommer till backspeglar och trängre ytor. :)
Tänkte du köra på typ Rupes Duetto av någon modell då?

Pärlar sig rätt fint på taket av fartmonstret!
74C66110-83A3-4CE1-B3E0-2BFFAF384B11.jpeg

Som motpol till alla som kör supersportbilar och familjeräsers likt Audi RS6 så får jag jobba på status quo här på forumet då jag rattar detta fartvidunder..

Powlow.jpg

VW polo 1.4 med DSG låda. Brutalt svårkontrollerat vid omkörningar och påfarter till motorvägar när man ger full pelle och inget händer med sina 85 vilda hästar. Nu är den dock lackförseglad samt vaxad så luftmotståndet har nog blivit mindre och det måste ju ge minst 10 hästar. Är den kvar till i vår åker det på sänkfjädrar och nya fälgar så man åtminstone har någon så när Stance. :D
Det är omtvistat om ren eller skitig bil har lägst luftmotstånd.

Finns en anledning till varför en golfboll ser ut som den gör.

Hade jag kommit ihåg detaljerna ifrån termodynamiken som jag läste för 13 år sedan så hade jag gärna förklart haha

Bilexperter letar bil 150-175.000 till frugan, automat 4 hjulsdrift, bensin. Någon som skulle kunna ge några råd har funderat på dessa:
Audi Q3
Subaru
Passat alltrack
Honda
?

Vill ha en bil som har hög kvalite, behöver inte var superkomfort då den körs korta sträckor

Finns en anledning till varför en golfboll ser ut som den gör.

Hade jag kommit ihåg detaljerna ifrån termodynamiken som jag läste för 13 år sedan så hade jag gärna förklart haha
Handlar främst om turbulensen bakom en kropp i rörelse. Det är dock sjukt komplext att optimera något aerodynamiskt.

Har säkert fel (som så många gånger annars) men jag hävdar lika envist som en sur gammal gubbe som vet allt och lite till för han har minsann levt att en ren och vaxad bil är bättre än en skitig bil aerodynamiskt. :)

Sen är en skitig bil bättre om man åker i tullarna för är den tillräckligt skitig får ju inte kamerorna något regnummer att läsa av. :D

Handlar främst om turbulensen bakom en kropp i rörelse. Det är dock sjukt komplext att optimera något aerodynamiskt.

Turbulensen bakom i kombination med litet krön/plan undersida kan ju ställa till det ibland med...

Tillbaka
Topp