• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Behöver lite input. I maj köpte jag en bil med följande däcksdimensioner: 215/55 R17. Lyckades efter tjat få med ett par begagnade vinterhjul med dimensionerna 205/55 R16. Påtalade för säljaren att dessa hjul är ganska mycket mindre och borde ha en högre profil. Säljaren bedyrar att dessa var ok och att däckkillarna intygat detta.

Nu har jag kört några dagar med vinterhjulen, och visst fan. Trippmätaren visar fel, hastighetsmätaren och bränsleförbrukningen i färddator lika så. Dessutom upplever jag en orimligt stor ökning i bränsleförbrukning (själva mätaren, inte datorn). Tänker gå tillbaka till handlaren i morgon och kräva däck med rätt (enligt tillverkaren) dimensioner alltså 215/60 på R16. Det är väl ändå rimligt att handlaren skickar med däck med rätt dimensioner till en bil för 260k? Vad hade ni gjort?
Så här kan det vara:
Om däcken du nu kör på inte ingår i din bils helbilsgodkännande, dvs typning, och det sker en olycka, så betalar ditt försäkringsbolag ingen ersättning.

Själv är jag övernitisk med detta, jag sålde min bils vinterdäck då fälgarna de satt på hade pyttelite fel offset (eller vad det nu heter). Jag köpte beg originalfälgar till billig penning.

Pratar du helbilsgodkännande och laglighet så bör du nog gå till något forum för paragrafryttare.
snork snark... :rolleyes:

Kan vara intressant vad gäller försäkringar, inkl invaliditetsersättningar, etc. Försäkringsbolag är experter på att hitta outs.

Sedan ÄR det olagligt, jag tänker inte moralisera kring detta, men det kan vara bra för alla att få reda på det.

Så här kan det vara:
Om däcken du nu kör på inte ingår i din bils helbilsgodkännande, dvs typning, och det sker en olycka, så betalar ditt försäkringsbolag ingen ersättning.

Själv är jag övernitisk med detta, jag sålde min bils vinterdäck då fälgarna de satt på hade pyttelite fel offset (eller vad det nu heter). Jag köpte beg originalfälgar till billig penning.
Nej försäkringsbolagen måste ha en rimlighet i sin tillämpning av villkoren enlgt försäkringslagen, dvs att eventuell nedsättning baseras på att just däcken orsakade olyckan. De kan inte bara hitta något som avviker och sedan ”näpp, du får ingen ersättning”. Samma med fortkörning vid olycka. Endast om den i sig orsakade olyckan får den användas för nedsättning av ersättning.

Nej försäkringsbolagen måste ha en rimlighet i sin tillämpning av villkoren enlgt försäkringslagen, dvs att eventuell nedsättning baseras på att just däcken orsakade olyckan. De kan inte bara hitta något som avviker och sedan ”näpp, du får ingen ersättning”. Samma med fortkörning vid olycka. Endast om den i sig orsakade olyckan får den användas för nedsättning av ersättning.
Ja, men ungefär halva året är det ju halt och däcken lämpliga att skylla på vid allehanda olyckor? Skulle vara kul att höra hur ofta försäkringsbolagen använder detta.

Stämmer att man mer eller mindre inte kan ändra ett skvatt på nyare bilar utan att dom förlorar ett typgodkännande.
Enda gången det faktiskt spelar någon roll i realiteten är dock bara om du av någon anledning skulle åka på registreringsbesiktning.
Försäkringsbolaget kan skulle hellre aldrig neka dig ersättning för att du inte kör med typgodkända däck.
faktum är att jag vet fall då personer kraschat och skrotat sin bil för att dom haft blankslitna däck, och FB har ändå ersatt bilen till fullo.
Det är väldigt väldigt svårt för ett försäkringsbolag att slingra sig ur sin ersättningsplikt för en bil med vagnskadeförsäkring.
Och förutom det så skulle dom nog förlora mycket potentiella kunder om dom smutsar ner sitt rykte för skitsaker.

Jag fick regbesiktning på min RS6a i vintras p.g.a diverse anledningar/modifieringar.
jag återställde det mest uppenbara inför regbesiktningen, men spacers och sänkning (mjukvara) var kvar, och det var inget dom påpekade.

Stämmer att man mer eller mindre inte kan ändra ett skvatt på nyare bilar utan att dom förlorar ett typgodkännande.
Enda gången det faktiskt spelar någon roll i realiteten är dock bara om du av någon anledning skulle åka på registreringsbesiktning.
Försäkringsbolaget kan skulle hellre aldrig neka dig ersättning för att du inte kör med typgodkända däck.
faktum är att jag vet fall då personer kraschat och skrotat sin bil för att dom haft blankslitna däck, och FB har ändå ersatt bilen till fullo.
Det är väldigt väldigt svårt för ett försäkringsbolag att slingra sig ur sin ersättningsplikt för en bil med vagnskadeförsäkring.
Och förutom det så skulle dom nog förlora mycket potentiella kunder om dom smutsar ner sitt rykte för skitsaker.

Jag fick regbesiktning på min RS6a i vintras p.g.a diverse anledningar/modifieringar.
jag återställde det mest uppenbara inför regbesiktningen, men spacers och sänkning (mjukvara) var kvar, och det var inget dom påpekade.
Jag tycker försäkringsbolagen borde fokusera på att inte betala ut pengar i onödan, och sänka sina avgifter. Men som du beskriver verkar folk vilja ha höga avgifter och slapp efterlevnad.

Nekad försäkringsersättning pga däck
I Teknikens Värld nummer 8 finns en artikel om en bilist som inte fick ersättning från försäkringsbolaget vid en redig dikeskörning pga däcken som satt på inte var "riktiga" vinterdäck utan M+S (mud & snow) som inte var vinterdäck
kopfkratz2.gif
. Normalt betyder ju M+S = vinterdäck men inte alltid.

Nu är frågan, om ett däck inte är e-märkt men uppfyller lagens krav på däcksmönster och mönsterdjup och det sitter på en äldre ej helbilsgodkänd bil, kan försäkringsbolagen strula trots att det om jag fattat det rätt är lagligt? Känns som om vi kanske har en läbbig slamkrypare här...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2804&view=previous&sid=94f5f60b9079d1f838822e36d556beab

Helbilsgodkännande

För bilar från och med 1997 gäller något som heter helbilsgodkännande
Bland annat måste bilen vara utrustad med däck som minst klarar bilens teoretiska toppfart.
Vid användning av vinterdäck behöver emellertid bilen inte vara utrustad med avsedd hastighetsklass.
Vilken hastighetsklass som gäller framgår av registreringsbevisets tilläggsblad.

MEN OBSERVERA
De flesta kompletta paket och större fälgar och däck som säljs omfattas inte av helbilsgodkännandet. Detta anges i våra affärsvillkor som kunden anses acceptera då han handlar ifrån oss.

Försäkringsbolagen accepterar normalt avvikelser utan inskränkningar vid eventuell olycka då bil framförts med icke typgodkända däck, förutsatt att de uppfyller trafiksäkerhetskraven såsom bilprovningen bedömmer dvs att:

- Däcken har lagligt mönsterdjup
- Har rätt rullomkrets, eller inom accepterade avvikelser +/- 5%
- Däcken inte sticker ut utanför skärmkanterna
- Däcken inte tar i
- Däcken har rätt hastighets och belastningindex

infosite.se/Facts

Jo fast det är ju ett rätt tydligt fall.
Om han har kört med däck som inte ens är godkända för vinterväglag/snö så har givetvis försäkringsbolaget all rätt att neka ersättning.
Givetvis är en sänkt försäkringspremie det alla hade önskat. Men jag tror absolut inte att den skulle påverkas baserat på vilket rullmotstånd folk har på sina däck eller om dom har eftermonterad vinge på bagageluckan ;-) men jag förstår din poäng.

Majoriteten av alla olyckor är singelolyckor där folk kört ner i diket eller dylikt.
Vad det beror på varierar nog kraftigt. Men fortkörning och hastighet kontra väglag och sikt är gissningsvis en stor orsak.

Jag tycker försäkringsbolagen borde fokusera på att inte betala ut pengar i onödan, och sänka sina avgifter. Men som du beskriver verkar folk vilja ha höga avgifter och slapp efterlevnad.

I Teknikens Värld nummer 8 finns en artikel om en bilist som inte fick ersättning från försäkringsbolaget vid en redig dikeskörning pga däcken som satt på inte var "riktiga" vinterdäck utan M+S (mud & snow) som inte var vinterdäck
kopfkratz2.gif

Nu är frågan, om ett däck inte är e-märkt men uppfyller lagens krav på däcksmönster och mönsterdjup och det sitter på en äldre ej helbilsgodkänd bil, kan försäkringsbolagen strula trots att det om jag fattat det rätt är lagligt? Känns som om vi kanske har en läbbig slamkrypare här...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2804&view=previous&sid=94f5f60b9079d1f838822e36d556beab

Helbilsgodkännande

Bland annat måste bilen vara utrustad med däck som minst klarar bilens teoretiska toppfart.
Vid användning av vinterdäck behöver emellertid bilen inte vara utrustad med avsedd hastighetsklass.
Vilken hastighetsklass som gäller framgår av registreringsbevisets tilläggsblad.

MEN OBSERVERA
De flesta kompletta paket och större fälgar och däck som säljs omfattas inte av helbilsgodkännandet. Detta anges i våra affärsvillkor som kunden anses acceptera då han handlar ifrån oss.

Försäkringsbolagen accepterar normalt avvikelser utan inskränkningar vid eventuell olycka då bil framförts med icke typgodkända däck, förutsatt att de uppfyller trafiksäkerhetskraven såsom bilprovningen bedömmer dvs att:

- Däcken inte tar i

infosite.se/Facts

Jo fast det är ju ett rätt tydligt fall.
Om han har kört med däck som inte ens är godkända för vinterväglag/snö så har givetvis försäkringsbolaget all rätt att neka ersättning.
Givetvis är en sänkt försäkringspremie det alla hade önskat. Men jag tror absolut inte att den skulle påverkas baserat på vilket rullmotstånd folk har på sina däck eller om dom har eftermonterad vinge på bagageluckan ;-) men jag förstår din poäng.

Majoriteten av alla olyckor är singelolyckor där folk kört ner i diket eller dylikt.
Vad det beror på varierar nog kraftigt. Men fortkörning och hastighet kontra väglag och sikt är gissningsvis en stor orsak.
Jag tror sömnighet / somna är en mycket vanlig olycksorsak.

Jag tror sömnighet / somna är en mycket vanlig olycksorsak.

Ja usch. Skrämmande tanke när man läser statistiken över hur många som kör i odugligt skick.
Trötthet är en sak, men även alkohol/droger m.m....

Jag läste en jämförelse som löd ungefär såhär:
"Varje gång du möter en buss på en väg utanför en stad så möter du en rattfyllerist"

Någon som räknat ut sannolikheten att möta en buss eller rattfyllerist helt enkelt.
Knappast någon exakt vetenskap, men det ger ett hum om hur många rattfyllerister man möter i trafiken (Varje dag)

Ja usch. Skrämmande tanke när man läser statistiken över hur många som kör i odugligt skick.
Trötthet är en sak, men även alkohol/droger m.m....

Jag läste en jämförelse som löd ungefär såhär:
"Varje gång du möter en buss på en väg utanför en stad så möter du en rattfyllerist"

Någon som räknat ut sannolikheten att möta en buss eller rattfyllerist helt enkelt.
Knappast någon exakt vetenskap, men det ger ett hum om hur många rattfyllerister man möter i trafiken (Varje dag)
Nu vet man ju inte hur pass trovärdiga deras tester är, men i ett gammalt avsnitt av Mythbusters så testade dom just det här med att köra bil berusad och köra bil trött.
Resultaten var skrämmande lika, faktiskt.

kopfkratz2.gif

Helbilsgodkännande

MEN OBSERVERA

- Däcken inte tar i

infosite.se/Facts

M+S betyder aldrig Mud and snow om där inte är en bergstopp med snöflinga bredvid. Då betyder det istället Mud and Sand.

Svart är ju bra.

Foliera om du tröttnar? Du borde typ ändå gå plus på det om den är 35' billigare. Eller?

Svart är alltid grymt, men jobbigt att hålla reda på :D. Oklart hur mycket ett modellår gör. 10-15k kanske?
Det är inte just att jag tröttnar på färgen är mer om alla små repor/swirls som kommer bli

Hur länge ska du behålla bilen? För om du tänkt byta in den om inte allt för många år så kommer ju den årsmodellsskillnaden ge utslag i inbytesvärderingen och besparingen behöver inte bli 35k riktigt.
Jag siktar på 3 år. Sen får vi se.

Svart är alltid grymt, men jobbigt att hålla reda på :D. Oklart hur mycket ett modellår gör. 10-15k kanske?
Det är inte just att jag tröttnar på färgen är mer om alla små repor/swirls som kommer bli

I know. Svart är snyggt men jobbigt.

Silver är den ultimata färgen ur det perspektivet, tycker silver är svintråkigt men har haft två stycken silverfärgade. En som i princip bara gick på bana - man behövde knappt torka bort bromsdammet. Perfekt! :p

Uppdatering: provkörde cx-5 idag.
Vill så gärna tycka om den men det är ingen finish på inredning, sjukt högt motorljud i kupén, alldeles för tung bil för motorn, lite rapplig i styrningen.
Ska testa passat till veckan tänkte jag...

Vill så gärna tycka om den men det är ingen finish på inredning, sjukt högt motorljud i kupén, alldeles för tung bil för motorn, lite rapplig i styrningen.

Mazda låter tyvärr väldigt mkt i kupén. Kvalitets känslan är som på andra asiatiska bilar.
Köpt tyskt. Eller Volvo.

Told you!
Då tror jag inte du sparar några egentliga pengar annat än kapitalkostnaden på att välja den äldre.

Helt rätt och det behöver inte ens vara en LS. Hade en IS250 i knappt 6 år med extra allt inbakat i priset. Utöver service bytte jag en lampa och fick skrammel i innerbackspegeln fixat. Såg ut som ny när jag bytte in den. Ej originalfälg på vinterdäcken nedan:

Lexus IS 250 - front.jpg

Lexus IS 250 - sida.jpg

Lexus IS 250 - insida 1.jpg

Lexus IS 250 - insida 2.jpg

Lexus IS 250 - insida 3.jpg
Inget ont om bilen, men knappar och reglage ser ut, och känns, fortfarnde mycket sämre än motsvarande tyska konkurrent. Titta på blinkersspak och rattknappar - samma som Toyota Auris.

Inget ont om bilen, men knappar och reglage ser ut, och känns, fortfarnde mycket sämre än motsvarande tyska konkurrent. Titta på blinkersspak och rattknappar - samma som Toyota Auris.

Är inne på min andra BMW nu, som båda har varit lika bra som Lexusen. Tycker däremot inte att känslan i knappar och spakar skiljer sig. Är det gott nog åt Lexus är det kanske gott nog åt en Auris också ... :D

Är inne på min andra BMW nu, som båda har varit lika bra som Lexusen. Tycker däremot inte att känslan i knappar och spakar skiljer sig. Är det gott nog åt Lexus är det kanske gott nog åt en Auris också ... :D
Skall man köpa beg familjebil nu så ligger ju RX bra till; Volvo och Tyskarna har ju nästan bara sålt diesel de senaste åren. Återigen visar Japan vägen (nästan), de har länge internt i sitt land varit mycket skeptiska till diesel. Tyvärr verkar de fallit till föga på senare år... Kanske för de behövde lära sig motortekniken för exportmarknaderna?

http://www.nytimes.com/2006/03/03/business/worldbusiness/diesels-may-return-to-japan-roads.html

https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-12-20/in-japan-diesel-cars-get-a-second-chance

Bytte till vinterdäck förr veckan (nya dubbdäck, punkteringsria) och upplevde att det vibrerade eller ”vobblande” i hastigheter över typ 80. Lämnade in på balansering men problemet kvarstår om än inte lika mycket.
Vad göra?

Tillbaka
Topp