Kugghjul
Silver
Så här kan det vara:Behöver lite input. I maj köpte jag en bil med följande däcksdimensioner: 215/55 R17. Lyckades efter tjat få med ett par begagnade vinterhjul med dimensionerna 205/55 R16. Påtalade för säljaren att dessa hjul är ganska mycket mindre och borde ha en högre profil. Säljaren bedyrar att dessa var ok och att däckkillarna intygat detta.
Nu har jag kört några dagar med vinterhjulen, och visst fan. Trippmätaren visar fel, hastighetsmätaren och bränsleförbrukningen i färddator lika så. Dessutom upplever jag en orimligt stor ökning i bränsleförbrukning (själva mätaren, inte datorn). Tänker gå tillbaka till handlaren i morgon och kräva däck med rätt (enligt tillverkaren) dimensioner alltså 215/60 på R16. Det är väl ändå rimligt att handlaren skickar med däck med rätt dimensioner till en bil för 260k? Vad hade ni gjort?
Om däcken du nu kör på inte ingår i din bils helbilsgodkännande, dvs typning, och det sker en olycka, så betalar ditt försäkringsbolag ingen ersättning.
Själv är jag övernitisk med detta, jag sålde min bils vinterdäck då fälgarna de satt på hade pyttelite fel offset (eller vad det nu heter). Jag köpte beg originalfälgar till billig penning.