• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tack! Beställde den i slutet av oktober. :)

Hur lyckades du få den så fort?

Var inne hos Porsche igår. Skulle jag beställa en bakhjulsdriven skulle jag få den i aug 2018 och en fyrhjulsdriven skulle jag inte ens få levererad under 2018.

Har letat en bra begagnad 17-18 med max 500 mil sedan i somras och var inne på en ny nu till slut, men är tillbaka på ruta 1 nu igen. :happyhappy:
 
Hur lyckades du få den så fort?

Var inne hos Porsche igår. Skulle jag beställa en bakhjulsdriven skulle jag få den i aug 2018 och en fyrhjulsdriven skulle jag inte ens få levererad under 2018.

Har letat en bra begagnad 17-18 med max 500 mil sedan i somras och var inne på en ny nu till slut, men är tillbaka på ruta 1 nu igen. :happyhappy:

Jag tror det främst gäller dom manuella utan PDK, men jag kan ha fel.
Angående väntetider.... 911 GT2an, herregud....
Polare fick turen att beställa en av dom första.. Så jag får väl nöja mig att åka shotgun och fingra lite på den när han inte ser :D
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Inget jag märkt på mina två BMW, båda med punkteringsfria sommar- och vinterdäck. Inte en antydan till vibration.
Prova byt till ett par MPS eller liknande ”prestandadäck” så kommer du märka skillnad,jag lovar dig!

La för övrigt på mina RFT vinterdäck (bridgestone) på 235an, sjukt vad dålig väghållning jag fick! Över 110 knyck så går bilen på hela vägen, minsta rörelse i ratten får bilen att gunga som ett ett fartyg.

Visst har vinterdäck sämre väghållningsegenskaper än sommardäck men aldrig varit med om något liknande!
 
Prova byt till ett par MPS eller liknande ”prestandadäck” så kommer du märka skillnad,jag lovar dig!

La för övrigt på mina RFT vinterdäck (bridgestone) på 235an, sjukt vad dålig väghållning jag fick! Över 110 knyck så går bilen på hela vägen, minsta rörelse i ratten får bilen att gunga som ett ett fartyg.

Visst har vinterdäck sämre väghållningsegenskaper än sommardäck men aldrig varit med om något liknande!

Varit med om en liknande sak när jag bytte däck.
Slutade med att jag åkte tillbaka till däckverkstaden, och dom ordnade faktiskt nya däck och krängde om dom utan extra kostnad.
Vad har du för profil på vintersulorna?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Varit med om en liknande sak när jag bytte däck.
Slutade med att jag åkte tillbaka till däckverkstaden, och dom ordnade faktiskt nya däck och krängde om dom utan extra kostnad.
Vad har du för profil på vintersulorna?
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!
Sommar kör jag 225/35/19” fram och 265/35/19” bak
 
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!
Sommar kör jag 225/35/19” fram och 265/35/19” bak

Sidnot: Jag har lärde mig för något år sedan att profilsiffrorna (Vad dom nu må vara) inte är mm eller liknande utan procentsatsen av däckets storlek.

Men till "problemet" 40 känns ju inte som så mycket profil att dom borde upplevas så svajiga.
Är bilen väldigt styv i chassit så känns det ju dock mer i bilen (Däcken som får ta upp ojämnheterna och g-krafterna)
Vad är det för kärra? Sportchassi? Krängningshämmare?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!
Sommar kör jag 225/35/19” fram och 265/35/19” bak

Har inte riktigt lika häftiga dimensioner till min 4-serie Gran Coupé, men kör Pirelli P7 225/45 18" på sommaren och Nokian R2 225/50 17" på vintern. Jag säger inte emot, men däremot har jag aldrig upplevt några vibrationer eller att bilen skulle kännas ostadig på vägen, oavsett hastighet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har inte riktigt lika häftiga dimensioner till min 4-serie Gran Coupé, men kör Pirelli P7 225/45 18" på sommaren och Nokian R2 225/50 17" på vintern. Jag säger inte emot, men däremot har jag aldrig upplevt några vibrationer eller att bilen skulle kännas ostadig på vägen, oavsett hastighet.

Däremot bullrar sommardäcken något förjävligt på grov asfalt. En ren fröjd att få sätta på vinterdäcken ... :D
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Sidnot: Jag har lärde mig för något år sedan att profilsiffrorna (Vad dom nu må vara) inte är mm eller liknande utan procentsatsen av däckets storlek.

Men till "problemet" 40 känns ju inte som så mycket profil att dom borde upplevas så svajiga.
Är bilen väldigt styv i chassit så känns det ju dock mer i bilen (Däcken som får ta upp ojämnheterna och g-krafterna)
Vad är det för kärra? Sportchassi? Krängningshämmare?
Bmw M235i
original drivlina, dvs m-sport dämpare :)

Däremot bullrar sommardäcken något förjävligt på grov asfalt. En ren fröjd att få sätta på vinterdäcken ... :D
Haha, normalt sett brukar det ju vara tvärtom :)
 
Klart man skall ha dubbdäck! ;-)

IMG_0337.JPG IMG_0348.JPG
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Förklarar nog saken.
Bilen jag ha de som var smått okörbar med vinterdäck var en M3a.
Men det finns olika vinteredäck med olika hårdheter i gummit.
Inte något jag vet mycket om, men läs på innan de är dags för byte nästa gång :D
Är en djungel det där med däck!
Dessa är ”original” och följde med när jag köpte bilen, endast rullat ett par mil så tar emot att byta ut dem redan.. får försöka vänja mig :D
 

demondave

Rolex
Varför är däck punkteringsfria?
Jo för dom har klegg i sig som kleggar igen eventuella hål.
Vad gör detta klegg när bilen står still?
Jo, de samlas i botten på däcket.
Därav vibrationer

RFT är väl mest förstärkta sidor, så att man (iaf i teorin) kan linka sig till däckverkstad utan lufttryck. Förstärkningarna gör däcken tunga och allmänt osympatiska.
 
  • Like
Reactions: par

demondave

Rolex
Sjukt splittrad i vinterdäcksfrågan.. Nokian R2 är underbart tysta, och förvånansvärt bra i stan, men inte jättekul i landsvägsfart då antispinnen går in för minsta lilla. Isgreppet är, föga förvånande, helt skrattretande dåligt. Frosthalka är ju trots allt rätt vanligt, och kan vara förrädiskt.

Dubbdäck är nog bättre på allt, men ljudet alltså. M2 är ju inte någon tyst bil från början..

Däckgubben skulle jaga Nokian i alla fall, så får vi se vad dom säger. Contis nya dubbdäck verkar vara en hit annars, i det jag sett av tester hittills.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför är däck punkteringsfria?
Jo för dom har klegg i sig som kleggar igen eventuella hål.
Vad gör detta klegg när bilen står still?
Jo, de samlas i botten på däcket.
Därav vibrationer
Inget av det där stämmer för RFT. De har förstärkta sidor för att klara att köra utan luft och i kombination med särskilda fälgar så kränger de inte av. RFT är inte mer punkteringssäkra mer än vilket däck som helst, det handlar bara om att kunna köra vidare en bit efteråt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sjukt splittrad i vinterdäcksfrågan.. Nokian R2 är underbart tysta, och förvånansvärt bra i stan, men inte jättekul i landsvägsfart då antispinnen går in för minsta lilla. Isgreppet är, föga förvånande, helt skrattretande dåligt. Frosthalka är ju trots allt rätt vanligt, och kan vara förrädiskt.

Dubbdäck är nog bättre på allt, men ljudet alltså. M2 är ju inte någon tyst bil från början..

Däckgubben skulle jaga Nokian i alla fall, så får vi se vad dom säger. Contis nya dubbdäck verkar vara en hit annars, i det jag sett av tester hittills.
Jag har Hakka8. Har en eländigt brant backe upp till huset. För ett par dagar sedan när det var underkylt regn så kunde jag inte gå upp för backen. Det spann inte ens när jag tog bilen upp...
 

Florre

Omega
2-Faktor
Hur lyckades du få den så fort?

Var inne hos Porsche igår. Skulle jag beställa en bakhjulsdriven skulle jag få den i aug 2018 och en fyrhjulsdriven skulle jag inte ens få levererad under 2018.

Har letat en bra begagnad 17-18 med max 500 mil sedan i somras och var inne på en ny nu till slut, men är tillbaka på ruta 1 nu igen. :happyhappy:

Bra fråga, säljaren frågade när jag ville ha den och sa att April inte skulle vara några problem, så det är det jag räknar med. Om jag fattat allt rätt så blir varje handlare tilldelade ett visst antal slots med ett antal olika modeller. Får man fråga vilket center du var inne på?
 
Bra fråga, säljaren frågade när jag ville ha den och sa att April inte skulle vara några problem, så det är det jag räknar med. Om jag fattat allt rätt så blir varje handlare tilldelade ett visst antal slots med ett antal olika modeller. Får man fråga vilket center du var inne på?

Absolut, Jag var inne på Porsche i Segeltorp. Dom får en viss kvot, och den kvoten såg ut i fredags som det jag skrev! :)

Vart gjorde du din beställning? :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Inget av det där stämmer för RFT. De har förstärkta sidor för att klara att köra utan luft och i kombination med särskilda fälgar så kränger de inte av. RFT är inte mer punkteringssäkra mer än vilket däck som helst, det handlar bara om att kunna köra vidare en bit efteråt.

Aha.
Jag har inte kört sådana däck sedan dom hade klegget i sig då det sög
 
Topp