Tack! Beställde den i slutet av oktober.STORT GRATTIS!
När beställde du den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Beställde den i slutet av oktober.STORT GRATTIS!
När beställde du den?
Tack! Beställde den i slutet av oktober.![]()
Bytte till vinterdäck förr veckan (nya dubbdäck, punkteringsria) och upplevde att det vibrerade eller ”vobblande” i hastigheter över typ 80. Lämnade in på balansering men problemet kvarstår om än inte lika mycket.
Vad göra?
Byta till vanliga däck.
Punkteringsfria vibrerar i princip alltid.
Hur lyckades du få den så fort?
Var inne hos Porsche igår. Skulle jag beställa en bakhjulsdriven skulle jag få den i aug 2018 och en fyrhjulsdriven skulle jag inte ens få levererad under 2018.
Har letat en bra begagnad 17-18 med max 500 mil sedan i somras och var inne på en ny nu till slut, men är tillbaka på ruta 1 nu igen.![]()
Prova byt till ett par MPS eller liknande ”prestandadäck” så kommer du märka skillnad,jag lovar dig!Inget jag märkt på mina två BMW, båda med punkteringsfria sommar- och vinterdäck. Inte en antydan till vibration.
Prova byt till ett par MPS eller liknande ”prestandadäck” så kommer du märka skillnad,jag lovar dig!
La för övrigt på mina RFT vinterdäck (bridgestone) på 235an, sjukt vad dålig väghållning jag fick! Över 110 knyck så går bilen på hela vägen, minsta rörelse i ratten får bilen att gunga som ett ett fartyg.
Visst har vinterdäck sämre väghållningsegenskaper än sommardäck men aldrig varit med om något liknande!
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!Varit med om en liknande sak när jag bytte däck.
Slutade med att jag åkte tillbaka till däckverkstaden, och dom ordnade faktiskt nya däck och krängde om dom utan extra kostnad.
Vad har du för profil på vintersulorna?
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!
Sommar kör jag 225/35/19” fram och 265/35/19” bak
Är inte helt 100 men har för mig det är 225/40/18” runt om!
Sommar kör jag 225/35/19” fram och 265/35/19” bak
Har inte riktigt lika häftiga dimensioner till min 4-serie Gran Coupé, men kör Pirelli P7 225/45 18" på sommaren och Nokian R2 225/50 17" på vintern. Jag säger inte emot, men däremot har jag aldrig upplevt några vibrationer eller att bilen skulle kännas ostadig på vägen, oavsett hastighet.
Däremot bullrar sommardäcken något förjävligt på grov asfalt. En ren fröjd att få sätta på vinterdäcken ...![]()
Bmw M235iSidnot: Jag har lärde mig för något år sedan att profilsiffrorna (Vad dom nu må vara) inte är mm eller liknande utan procentsatsen av däckets storlek.
Men till "problemet" 40 känns ju inte som så mycket profil att dom borde upplevas så svajiga.
Är bilen väldigt styv i chassit så känns det ju dock mer i bilen (Däcken som får ta upp ojämnheterna och g-krafterna)
Vad är det för kärra? Sportchassi? Krängningshämmare?
Haha, normalt sett brukar det ju vara tvärtomDäremot bullrar sommardäcken något förjävligt på grov asfalt. En ren fröjd att få sätta på vinterdäcken ...![]()
Haha, normalt sett brukar det ju vara tvärtom![]()
Bmw M235i
original drivlina, dvs m-sport dämpare
Haha, normalt sett brukar det ju vara tvärtom![]()
Obalans?
Är en djungel det där med däck!Förklarar nog saken.
Bilen jag ha de som var smått okörbar med vinterdäck var en M3a.
Men det finns olika vinteredäck med olika hårdheter i gummit.
Inte något jag vet mycket om, men läs på innan de är dags för byte nästa gång![]()
Inget jag märkt på mina två BMW, båda med punkteringsfria sommar- och vinterdäck. Inte en antydan till vibration.
Varför är däck punkteringsfria?
Jo för dom har klegg i sig som kleggar igen eventuella hål.
Vad gör detta klegg när bilen står still?
Jo, de samlas i botten på däcket.
Därav vibrationer
Inget av det där stämmer för RFT. De har förstärkta sidor för att klara att köra utan luft och i kombination med särskilda fälgar så kränger de inte av. RFT är inte mer punkteringssäkra mer än vilket däck som helst, det handlar bara om att kunna köra vidare en bit efteråt.Varför är däck punkteringsfria?
Jo för dom har klegg i sig som kleggar igen eventuella hål.
Vad gör detta klegg när bilen står still?
Jo, de samlas i botten på däcket.
Därav vibrationer
Jag har Hakka8. Har en eländigt brant backe upp till huset. För ett par dagar sedan när det var underkylt regn så kunde jag inte gå upp för backen. Det spann inte ens när jag tog bilen upp...Sjukt splittrad i vinterdäcksfrågan.. Nokian R2 är underbart tysta, och förvånansvärt bra i stan, men inte jättekul i landsvägsfart då antispinnen går in för minsta lilla. Isgreppet är, föga förvånande, helt skrattretande dåligt. Frosthalka är ju trots allt rätt vanligt, och kan vara förrädiskt.
Dubbdäck är nog bättre på allt, men ljudet alltså. M2 är ju inte någon tyst bil från början..
Däckgubben skulle jaga Nokian i alla fall, så får vi se vad dom säger. Contis nya dubbdäck verkar vara en hit annars, i det jag sett av tester hittills.
Jag har Hakka8. Har en eländigt brant backe upp till huset. För ett par dagar sedan när det var underkylt regn så kunde jag inte gå upp för backen. Det spann inte ens när jag tog bilen upp...
Hur lyckades du få den så fort?
Var inne hos Porsche igår. Skulle jag beställa en bakhjulsdriven skulle jag få den i aug 2018 och en fyrhjulsdriven skulle jag inte ens få levererad under 2018.
Har letat en bra begagnad 17-18 med max 500 mil sedan i somras och var inne på en ny nu till slut, men är tillbaka på ruta 1 nu igen.![]()
Bra fråga, säljaren frågade när jag ville ha den och sa att April inte skulle vara några problem, så det är det jag räknar med. Om jag fattat allt rätt så blir varje handlare tilldelade ett visst antal slots med ett antal olika modeller. Får man fråga vilket center du var inne på?
I tester verkar de ligga bra till men inte bäst bullermässigt bland dubbdäck. Bullrigare än friktion absolut dock.Hur ligger dom bullermässigt
Inget av det där stämmer för RFT. De har förstärkta sidor för att klara att köra utan luft och i kombination med särskilda fälgar så kränger de inte av. RFT är inte mer punkteringssäkra mer än vilket däck som helst, det handlar bara om att kunna köra vidare en bit efteråt.
Åk till konkurrent och be dem följa med i bilen och fråga vad de rekommenderar för åtgärd.Bytte till vinterdäck förr veckan (nya dubbdäck, punkteringsria) och upplevde att det vibrerade eller ”vobblande” i hastigheter över typ 80. Lämnade in på balansering men problemet kvarstår om än inte lika mycket.
Vad göra?
Aldrig funnits klägg i RFT däck. Det är helt vanlig punkasprej i så fall. Och ja, då vibrerar det rejält när man är ute och körAha.
Jag har inte kört sådana däck sedan dom hade klegget i sig då det sög