• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tips på bra försäkringsbolag för helförsäkring på min Subaru Legacy? Finns säkert kunskap här om bra/billiga mer eller mindre kända bolag. Är helkund hos Folksam men tänkte jag måste kolla runt lite innan.
Kolla med alla. Det går inte att ge generella råd, det är så mycket faktorer som varierar.
För mig råkar Aktsam vara billiagst på i princip allt jag tittar på, behöver inte betyda att det blir så för dig tyvärr.
 
Kolla med alla. Det går inte att ge generella råd, det är så mycket faktorer som varierar.
För mig råkar Aktsam vara billiagst på i princip allt jag tittar på, behöver inte betyda att det blir så för dig tyvärr.
Tack!
Ja, det är helt sjukt vad det skiljer mellan olika bolag. Jag kollar vidare men hittills är Folksam billigast för mig.
 
Jo, utanför WRX STI så.
Eller så väljer man Forester XT :) Inte lika stor som Passat eller Outback men med 240 hk blir den hyggligt pigg. Dessutom ordentligt utrustad från start.
Men WRX STI är ju såklart vassare, men någon familjebil är det inte :D Sålde min för en månad sedan och det är ju inte utan att man saknar den.
 
Jag har haft flera subbor. Och helt ärligt är det ganska tråkiga bruksbilar ända tills underlaget blir dåligt, då är de hur roliga som helst (kommentaren avser inte WRX STI).

Precis. Blir lätt att åka omvägar hem när första snön fallit med en Subaru.
Hade jag haft tid över hade jag nog haft en CG8 STI Type-R V5 i garaget. Men barnen börjar bli större så snart kanske tiden finns :D
 
Det där med försäkringar är helt galet. När jag skulle försäkra R8an så var Folksam 3ggr dyrare än Trygg Hansa. Trots att jag har allt annat via Folksam.
Helt galet. Det sjukaste är att det kan skilja så himla mycket på en riktig gubbil. Skillnaden mellan två olika välrenommerade bolag på min Legacy är ca 8.000:-/år.
 
Efter noggrannt övervägande att testa andra märken, faller jag tillbaka på pendlarbilen, mitt märke VW.

Senaste Golfen är helt otroligt bra, alltid älskat Golf men den senaste är bara helt bisarrt bra.
p. värmare fjärrstyd, rattvärme, bekväma 16" hjul, TSI 125 motorn går helt magiskt bra, bensinsnål o når snabbt temperatur, 2 zons klima samt givetvis allt annat som är standard till ett kanonpris. Hur kan man inte gilla en Golf, oavsett motorstryrka?
Tyvärr mötte inte kalkylen önskemålet med elbil, jag tycker helt enkelt de är för dyra hittils. Renault Zoe tilltalade mig inte alls. BMW I3 för dyr, Golf E för dyr, Tesla för dyr.
Jag hör hur gubbig man låter (är) tur att man kompenserar det sommartid.
 
Efter noggrannt övervägande att testa andra märken, faller jag tillbaka på pendlarbilen, mitt märke VW.

Senaste Golfen är helt otroligt bra, alltid älskat Golf men den senaste är bara helt bisarrt bra.
p. värmare fjärrstyd, rattvärme, bekväma 16" hjul, TSI 125 motorn går helt magiskt bra, bensinsnål o når snabbt temperatur, 2 zons klima samt givetvis allt annat som är standard till ett kanonpris. Hur kan man inte gilla en Golf, oavsett motorstryrka?
Tyvärr mötte inte kalkylen önskemålet med elbil, jag tycker helt enkelt de är för dyra hittils. Renault Zoe tilltalade mig inte alls. BMW I3 för dyr, Golf E för dyr, Tesla för dyr.
Jag hör hur gubbig man låter (är) tur att man kompenserar det sommartid.
Golf säljer bra av en anledning. Vad är bättre som helhet i samma klass? Ingenting. 1-serie är roligare att köra men trängre och dyrare. A-klass? Hahaha, sämre på allt. Astra - inte bättre på nåt och sämre totalekonomi. A3, inte bättre på något egentligen men kanske snyggare. Man kan fortsätta länge. Finns absolut de som är bättre på 1 aspekt men inte alla samtidigt vill jag påstå.
 
Efter noggrannt övervägande att testa andra märken, faller jag tillbaka på pendlarbilen, mitt märke VW.

Senaste Golfen är helt otroligt bra, alltid älskat Golf men den senaste är bara helt bisarrt bra.
p. värmare fjärrstyd, rattvärme, bekväma 16" hjul, TSI 125 motorn går helt magiskt bra, bensinsnål o når snabbt temperatur, 2 zons klima samt givetvis allt annat som är standard till ett kanonpris. Hur kan man inte gilla en Golf, oavsett motorstryrka?
Tyvärr mötte inte kalkylen önskemålet med elbil, jag tycker helt enkelt de är för dyra hittils. Renault Zoe tilltalade mig inte alls. BMW I3 för dyr, Golf E för dyr, Tesla för dyr.
Jag hör hur gubbig man låter (är) tur att man kompenserar det sommartid.

Är stört nöjd med min Alltrack också.

Inte så kul så klart - och man vill ju åka RS6a egentligen, men Golf är 'förnuftigare'.
 
20171123_220615.jpg
Rattar en Passat GTR, kom från en BMW 3 serie och får med handen på hjärtat säga att jag är positivt överraskad med i stort sett allt.
 
Samma här sedan två veckor/200 mil.
Här du haft din länge?
Plocka ut den i mitten av Januari ungefär, ca 2000mil hittils. Hur upplever du ljudnivån? Jag tycker personligen att den är lite väl bullrig i motorvägsfart men det blir väl en vanesak. Väldigt tacksam för att jag inte valde till panorama taket då det med största sannolikhet hade bidragit ännu mer till ljudnivån.
 
Plocka ut den i mitten av Januari ungefär, ca 2000mil hittils. Hur upplever du ljudnivån? Jag tycker personligen att den är lite väl bullrig i motorvägsfart men det blir väl en vanesak. Väldigt tacksam för att jag inte valde till panorama taket då det med största sannolikhet hade bidragit ännu mer till ljudnivån.
Har som sagt kört 200 mil men jag tycker det är rätt ok. Dock har jag knappt kört under några normala förhållanden.
Första 150 milen va i halka på sommardäck, senaste 50 milen på nya 18 vinterhjul i spöregn :)
Har senaste året kört en nära 10 år gammal bil så det är klart att bara lite bättre räcker. Har inte heller panorama. Har du 19" sommarhjul? Hör hört att det skiljer rätt mycket mellan 18-19" när det kommer till ljudnivå. Jag la på vinterdäck på 18" originalfälg och tanken var att köpa 19 till sommaren men ska nog fundera en gång till.
 
Plocka ut den i mitten av Januari ungefär, ca 2000mil hittils. Hur upplever du ljudnivån? Jag tycker personligen att den är lite väl bullrig i motorvägsfart men det blir väl en vanesak. Väldigt tacksam för att jag inte valde till panorama taket då det med största sannolikhet hade bidragit ännu mer till ljudnivån.
Jag har panoramataket och upplever ingen skillnad mellan min bil och kollegans utan. Om man inte kör med det öppet då...

Däremot har jag en Alltrack och märker rött stor skillnad beroende på hjul. Lade precis på vinterdäcken på 17", friktion, och de är märkbart tystare än sommarsulorna på 18".
 
Har som sagt kört 200 mil men jag tycker det är rätt ok. Dock har jag knappt kört under några normala förhållanden.
Första 150 milen va i halka på sommardäck, senaste 50 milen på nya 18 vinterhjul i spöregn :)
Har senaste året kört en nära 10 år gammal bil så det är klart att bara lite bättre räcker. Har inte heller panorama. Har du 19" sommarhjul? Hör hört att det skiljer rätt mycket mellan 18-19" när det kommer till ljudnivå. Jag la på vinterdäck på 18" originalfälg och tanken var att köpa 19 till sommaren men ska nog fundera en gång till.
Alright, yes jag kör med 19" på sommaren och det fungerar men är allmänt missnöjd med ljudet i högre farter. Likaså med min kollega som har 18" på sommarsulorna.


Jag har panoramataket och upplever ingen skillnad mellan min bil och kollegans utan. Om man inte kör med det öppet då...

Däremot har jag en Alltrack och märker rött stor skillnad beroende på hjul. Lade precis på vinterdäcken på 17", friktion, och de är märkbart tystare än sommarsulorna på 18".

Jag har också en kollega som i sin tur har en Alltrack med panoramataket och det tycker jag är katastrofalt när vi kör, vägljudet fortplantar sig på ett helt annat sätt med det tunna glastaket. Men det ju bara att säga grattis till dina dövöron.

Vinterhjulen är dubbade på bådas så där är det oljud oavsett fart.
 
Alright, yes jag kör med 19" på sommaren och det fungerar men är allmänt missnöjd med ljudet i högre farter. Likaså med min kollega som har 18" på sommarsulorna.




Jag har också en kollega som i sin tur har en Alltrack med panoramataket och det tycker jag är katastrofalt när vi kör, vägljudet fortplantar sig på ett helt annat sätt med det tunna glastaket. Men det ju bara att säga grattis till dina dövöron.

Vinterhjulen är dubbade på bådas så där är det oljud oavsett fart.
Jag har 18" utan panoramatak. Bilen är _mycket_ bullrigare än min förra 5-serie. Det sitter inte i taket. Ljudet kommer från däcken och det påverkas inte av taket.
 
Alright, yes jag kör med 19" på sommaren och det fungerar men är allmänt missnöjd med ljudet i högre farter. Likaså med min kollega som har 18" på sommarsulorna.

Jag har också en kollega som i sin tur har en Alltrack med panoramataket och det tycker jag är katastrofalt när vi kör, vägljudet fortplantar sig på ett helt annat sätt med det tunna glastaket. Men det ju bara att säga grattis till dina dövöron.

Vinterhjulen är dubbade på bådas så där är det oljud oavsett fart.
Nu har jag nog inga dövöron utan märker ju att det finns tystare bilar. Men skulle knappast klassa Passat B8 med laminerade rutor och gubbdäck för en bullrig bil. Däremot om man kör snikversionen och langar på pizzaräserfälgar så är det klart att det låter...
 
I vilka däck? Vilka som helst eller är just originaldäcken ljudliga?
Passat släpper in mer däcksljud än flera av sina konkurrenter helt enkelt. Jag har 18" Continental 6 som levererades med bilen. 19 tummarna är ännu värre. Tror inte det finns några däck som är väsentligt bättre i i premiumklassen jämfört med andra. Däremot finns det alltid ännu sämre däck...

När jag köpte bilen provkörde jag A4, Passat och Superb på exakt samma vägsträcka under samma dag. Audin är väsentligt tystare från däcken. Superben är ännu sämre, dock hade den 19" jämfört med 18" på VW och Audin. Superben dessutom bullrigare från motorn vid stillastående och låg fart.
 
Som motpol till alla som kör supersportbilar och familjeräsers likt Audi RS6 så får jag jobba på status quo här på forumet då jag rattar detta fartvidunder..

Powlow.jpg


VW polo 1.4 med DSG låda. Brutalt svårkontrollerat vid omkörningar och påfarter till motorvägar när man ger full pelle och inget händer med sina 85 vilda hästar. Nu är den dock lackförseglad samt vaxad så luftmotståndet har nog blivit mindre och det måste ju ge minst 10 hästar. Är den kvar till i vår åker det på sänkfjädrar och nya fälgar så man åtminstone har någon så när Stance. :D
 
Sådär!!!

bil är beställd, höll på att bli tokig. Jag har på riktigt problem med beslutsångest(samt mycket funderingar/tankar), dock så är det mycket bättre nu jämfört med förr.
Har velat fram och tillbaka mellan Camaro, Mustang och M2. Om det inte varit det ena så har det varit det andra.

M2:
Har 2 års nybilsgaranti
3 års vagnskadegaranti = försäkring kring 700kr/månad på mig
Service: Fri service

Kan få en "bra" deal (om en bil någosin kan förknippas med orden bra och deal) på en 2017.
Det är en riktigt grym bil både till utseende/prestanda med troligtvis bra andrahandsvärde.
Tyvärr så har det kommit en LCI(facelift, en smärre uppdatering), lite ändrade lampor, uppdaterad infotainment samt digital instrumentkluster.
Som sagt om jag känner mig själv rätt så hade funnit någon tanke på att jag inte köpte det nyaste när den ändå finns att tillgå.
Det som blev tråkigt med M2 är att den lanserades 2015 men dröjde på sig, knappt innan den kommit ut så finns en facelift. Vet inte hur mycket en 2017 kommer stå sig mot en 2018 efter två år, troligtvis inte så stor påverkan.

En anledning till, den största till varför jag inte valde M2 är hur den får mig att känna mig. Som sagt grymt kompetent bil, men allt är inte siffror utan det är helhetsupplevelsen.
Om vi jämför med övriga två bara vridet och ljudet är i sig två saker som är väldigt svårt att matcha. Sedan tycker jag att utseendet på övriga två känns mer speciella.
De är out of the ordinary. M2 framifrån och vissa vinklar snett bakifrån är dock magisk.

Mustangen:
Har 5 års nybilsgaranti
3 års vagnskadegaranti = försäkring kring 700kr/månad på mig
Service: 3500/4500/3500/....

Mustangen är facelift med rätt så mycket ändringar under skalet. Motorn är uppdaterad med "vanliga" spridare och direktinsprutning plus annat, den har fått sig en HK och NM-ökning. Eu-modellerna skall lämna 451hk och 529NM. I USA 460 och 569NM (får se om det kommer kunna gå att mappa bilen). Den har även fått en ny 10-stegad automatlåda som är utvecklad tillsammans med Chevrolet, Samma låda sitter i Camaro SS ZL1, den är inte lika snabb som en PDK i den bemärkelse ifrån det att en drar i paddeln tills växeln är i, men låter en den växla själv så verkar den vara riktigt snabb. Även den manuella lådan har fått sig en del uppdateringar, har dock inte kollat på manuella varianter av någon av bilarna då jag skall köra den dagligen året om. Chassit har också fått sig en del uppdateringar, främst så är det Magneride(magnetisk dämpning) som är den stora nyheten, där en del saker har lånats över ifrån GT350Avgassystemet är numera ställbart och låter riktigt av det jag hört. I det tysta läget så låter den som nuvarande 2017-2018 modeller.Interiören har även den fått sig ett lyft med en 12.3" digitalt kluster samt lite mer inklädda paneler.

Även exteriören är ändrad, ifrån a-stolpen och framåt så är det mesta bytt med led-lamport fram, även bakdelen är ändrar där det är fyra blås, baklamporna har ändrat form samt diffusorn är ändrad. Mustangen ligger mellan M2 och Camaro känns det som, även vad gäller utrymmen. Har två småbarn, vilket är därför jag tittar på bilar med baksäte. Hade annars köpt en Cayman utan att tveka.

Nackdelen med Mustangen är vikten den är rätt tung, den kommer väga 1750kg (utan förare) tyvärr är nog detta en av de stora faktorerna som kommer att påverkan körglädjen i bilen. Sedan så har det tidigare varit problem med hur paneler varit ihopsatta, verkar dock se bra ut än så länge med de bilar som hittat ut i USA. Det finns tyvärr inte heller någon möjlighet att testköra bilen än därmed så går det inte heller att uttala sig om hur bilen ser ut i verkligheten.

Mustangen är lite svår att sia om vad gäller andrahandsvärdet. De 2015-2017 som finns till salu ligger relativt lågt i pris men det är för att 2016 lanserades mustangen till ett pris av 390 000 om jag inte missminner mig. Så det är lite svårt att få en vetting prisbild då priserna har ökat varje fram tills nu.

Camaron:
3 års nybilsgaranti
ingen vagnskadegaranti = försäkringen ligger på 1700kr/månad på mig
Service: 4500/7500/4500/....

Generation 6 av Camaron kom 2016 och bygger på ett på helt nytt chassi som är grymt kompetent. Som ren körmaskin är Camaron riktigt svår att överträffa vad gäller dynamik och prestanda(455 hk och 620NM). Bilen har i princip samma prestanda som BMW M4 men med betydligt lägre pris. Camaron likt Mustangen kommer i Sverige rikligt med utrustning, det som går att lägga till är en 8-växlad automat, magnetic ride och ställbart avgas, recaro-stolar, färg, stripes och två olika fälgar. Camaron ser mest speciell ut av de tre bilarna i mitt tycke, den är riktigt aggressiv. Det som är Camarons största negativa sida har just med utseendet att göra. Bilen har många linjer som i princip bara konceptbilar har, rutorna är små och midjorna är uppdragna. Så sikten ur bilen är inte jättebra, men jag tror det är en vanesak. Men att köra runt i den miljön dagligen tror jag för mig som är ratt kort är rätt jobbigt. Sedan så säljs bilarna av två återförsäljare i hela Sverige, vilket gör att det är svårt att få ner priserna. Säljaren i Stockholm, ville inte gå ner något i pris på en nybeställning och inte heller ändra något på räntan som ligger på 3.95%. Kändes nästa lite arrogant som att jag inte kommer köpa en bil och därför var engemanget väldigt lågt ifrån firman. Dock så går det att få bra pris 2017 års bilar som finns kvar i lager men ingen av de har den färgkombination jag är intresserad utav. Sedan gäller att även om 2017-bilar potentiellt går att få billigare än M2 och Mustangen så äts det upp utav den dyrare försäkringen och servicen.

Camaron verkar dock stå sig bra i pris om jag tittar på vad som finns ute på marknanden. Dock så kommer en facelift komma i slutet på 2018, så det är oklat om det kommer påverka priserna.

Så summa summarum, jag blir fortfarande klock på detta. Men jag orkar(på fullt allvar) inte hålla på att dividera mer.
Valet har hamnat på en 2018 Mustang GT, får leverans i April 2018. Detta var ytterligare en fördel. Slipper få bilen under den värsta perioden på året. M2 eller de Camaro jag tittat på nu hade jag fått levererad nu.
En annan viktig aspekt är att få bilen registrerad innan 1:a Juli. FÖr efter det datumet så gäller nya reglerna för bilskatten, för Mustangen och Camaron pratar vi en skatt på runt 21-23 000/år första tre åren.

Så nu gäller det att vänta in våren.
 
Senast ändrad:
Sådär!!!

bil är beställd, höll på att bli tokig. Jag har på riktigt problem med beslutsångest(samt mycket funderingar/tankar), dock så är det mycket bättre nu jämfört med förr.
Har velat fram och tillbaka mellan Camaro, Mustang och M2. Om det inte varit det ena så har det varit det andra.

...

Så summa summarum, jag blir fortfarande klock på detta. Men jag orkar(på fullt allvar) inte hålla på att dividera mer.
Valet har hamnat på en 2018 Mustang GT, får leverans i April 2018. Detta var ytterligare en fördel. Slipper få bilen under den värsta perioden på året. M2 eller de Camaro jag tittat på nu hade jag fått levererad nu.
En annan viktig aspekt är att få bilen registrerad innan 1:a Juli. FÖr efter det datumet så gäller nya reglerna för bilskatten, för Mustangen och Camaron pratar vi en skatt på runt 21-23 000/år första tre åren.

Så nu gäller det att vänta in våren.

Stort grattis!

Det där med att det verkligen blir en skatteändring hade jag lagt lite i bakhuvudet som "det kommer aldrig ske" men helt missat att så blir fallet. Det är ju fan helt jävla sjukt!!! Baseras det på utsläpp eller vikt? Vägrar fan köra/köpa elbil innan jag absolut blir tvungen att köra det...
 
Stort grattis!

Det där med att det verkligen blir en skatteändring hade jag lagt lite i bakhuvudet som "det kommer aldrig ske" men helt missat att så blir fallet. Det är ju fan helt jävla sjukt!!! Baseras det på utsläpp eller vikt? Vägrar fan köra/köpa elbil innan jag absolut blir tvungen att köra det...

Tack! Det är baserat på utsläpp.
 
Stort grattis!

Det där med att det verkligen blir en skatteändring hade jag lagt lite i bakhuvudet som "det kommer aldrig ske" men helt missat att så blir fallet. Det är ju fan helt jävla sjukt!!! Baseras det på utsläpp eller vikt? Vägrar fan köra/köpa elbil innan jag absolut blir tvungen att köra det...
Baseras till 100% på CO2
 
Körde en runda med keramisk försegling på Golfen i helgen. Oklart hur länge det kommer stå sig eller om jag gjort helt rätt. Time will tell :D
Det tog bra med tid den här gången, för jag ville att underarbetet skulle vara så bra som möjligt då det keramiska inte går att ta bort så lätt.

*Körde en omgång med tjärlösare och avspolning
*Körde en omgång med foamlance med Articlean Foam Clean Traffic Film Remover och avspolning Schamponering med svamp och avspolning
*Körde en omgång med IronX för att få bort metallrester i lacken och avspolning
*Körde över bilen med lera och avspolning
*Torkning med duk och tryckluft
*Körde över bilen med nya polermaskinen (Rupes LHR21MK II), fyfan vilken grym masking :D. Det var mest lite korrigering jag körde för att få bort tidigare swirls och avtorkning
*Körde över bilen med Eraser för att få bort rester av oljor och polermedel och avtorkning
*Körde över bilen med ett lager Cquartz CQUK och avtorkning (körde i sektioner och torkade av relativt fort). Hade lite svårt för att veta när man jobbat in det tillräckligt.
*Körde sedan över bilen Reload och avtorkning. Reload är silikonbaserad och lägger ett skyddande lager över det keramiska för att förhindra att det blir vattenfläckar i det keramiska innan det härdat. Reloadappliceringen måste härda i minst 12h innan bilen kommer i kontakt med vatten. Jag lät den stå i 15 timmar, givetvis så regnade det så fort jag rullade ut bilen ur garaget :D.

Tog allt som allt närmare 12 timmar(+15h)......

Hoppas det håller sig länge och att det är bra.

20171127_070708.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp