Sådär!!!
bil är beställd, höll på att bli tokig. Jag har på riktigt problem med beslutsångest(samt mycket funderingar/tankar), dock så är det mycket bättre nu jämfört med förr.
Har velat fram och tillbaka mellan Camaro, Mustang och M2. Om det inte varit det ena så har det varit det andra.
M2:
Har 2 års nybilsgaranti
3 års vagnskadegaranti = försäkring kring 700kr/månad på mig
Service: Fri service
Kan få en "bra" deal (om en bil någosin kan förknippas med orden bra och deal) på en 2017.
Det är en riktigt grym bil både till utseende/prestanda med troligtvis bra andrahandsvärde.
Tyvärr så har det kommit en LCI(facelift, en smärre uppdatering), lite ändrade lampor, uppdaterad infotainment samt digital instrumentkluster.
Som sagt om jag känner mig själv rätt så hade funnit någon tanke på att jag inte köpte det nyaste när den ändå finns att tillgå.
Det som blev tråkigt med M2 är att den lanserades 2015 men dröjde på sig, knappt innan den kommit ut så finns en facelift. Vet inte hur mycket en 2017 kommer stå sig mot en 2018 efter två år, troligtvis inte så stor påverkan.
En anledning till, den största till varför jag inte valde M2 är hur den får mig att känna mig. Som sagt grymt kompetent bil, men allt är inte siffror utan det är helhetsupplevelsen.
Om vi jämför med övriga två bara vridet och ljudet är i sig två saker som är väldigt svårt att matcha. Sedan tycker jag att utseendet på övriga två känns mer speciella.
De är out of the ordinary. M2 framifrån och vissa vinklar snett bakifrån är dock magisk.
Mustangen:
Har 5 års nybilsgaranti
3 års vagnskadegaranti = försäkring kring 700kr/månad på mig
Service: 3500/4500/3500/....
Mustangen är facelift med rätt så mycket ändringar under skalet. Motorn är uppdaterad med "vanliga" spridare och direktinsprutning plus annat, den har fått sig en HK och NM-ökning. Eu-modellerna skall lämna 451hk och 529NM. I USA 460 och 569NM (får se om det kommer kunna gå att mappa bilen). Den har även fått en ny 10-stegad automatlåda som är utvecklad tillsammans med Chevrolet, Samma låda sitter i Camaro SS ZL1, den är inte lika snabb som en PDK i den bemärkelse ifrån det att en drar i paddeln tills växeln är i, men låter en den växla själv så verkar den vara riktigt snabb. Även den manuella lådan har fått sig en del uppdateringar, har dock inte kollat på manuella varianter av någon av bilarna då jag skall köra den dagligen året om. Chassit har också fått sig en del uppdateringar, främst så är det Magneride(magnetisk dämpning) som är den stora nyheten, där en del saker har lånats över ifrån GT350Avgassystemet är numera ställbart och låter riktigt av det jag hört. I det tysta läget så låter den som nuvarande 2017-2018 modeller.Interiören har även den fått sig ett lyft med en 12.3" digitalt kluster samt lite mer inklädda paneler.
Även exteriören är ändrad, ifrån a-stolpen och framåt så är det mesta bytt med led-lamport fram, även bakdelen är ändrar där det är fyra blås, baklamporna har ändrat form samt diffusorn är ändrad. Mustangen ligger mellan M2 och Camaro känns det som, även vad gäller utrymmen. Har två småbarn, vilket är därför jag tittar på bilar med baksäte. Hade annars köpt en Cayman utan att tveka.
Nackdelen med Mustangen är vikten den är rätt tung, den kommer väga 1750kg (utan förare) tyvärr är nog detta en av de stora faktorerna som kommer att påverkan körglädjen i bilen. Sedan så har det tidigare varit problem med hur paneler varit ihopsatta, verkar dock se bra ut än så länge med de bilar som hittat ut i USA. Det finns tyvärr inte heller någon möjlighet att testköra bilen än därmed så går det inte heller att uttala sig om hur bilen ser ut i verkligheten.
Mustangen är lite svår att sia om vad gäller andrahandsvärdet. De 2015-2017 som finns till salu ligger relativt lågt i pris men det är för att 2016 lanserades mustangen till ett pris av 390 000 om jag inte missminner mig. Så det är lite svårt att få en vetting prisbild då priserna har ökat varje fram tills nu.
Camaron:
3 års nybilsgaranti
ingen vagnskadegaranti = försäkringen ligger på 1700kr/månad på mig
Service: 4500/7500/4500/....
Generation 6 av Camaron kom 2016 och bygger på ett på helt nytt chassi som är grymt kompetent. Som ren körmaskin är Camaron riktigt svår att överträffa vad gäller dynamik och prestanda(455 hk och 620NM). Bilen har i princip samma prestanda som BMW M4 men med betydligt lägre pris. Camaron likt Mustangen kommer i Sverige rikligt med utrustning, det som går att lägga till är en 8-växlad automat, magnetic ride och ställbart avgas, recaro-stolar, färg, stripes och två olika fälgar. Camaron ser mest speciell ut av de tre bilarna i mitt tycke, den är riktigt aggressiv. Det som är Camarons största negativa sida har just med utseendet att göra. Bilen har många linjer som i princip bara konceptbilar har, rutorna är små och midjorna är uppdragna. Så sikten ur bilen är inte jättebra, men jag tror det är en vanesak. Men att köra runt i den miljön dagligen tror jag för mig som är ratt kort är rätt jobbigt. Sedan så säljs bilarna av två återförsäljare i hela Sverige, vilket gör att det är svårt att få ner priserna. Säljaren i Stockholm, ville inte gå ner något i pris på en nybeställning och inte heller ändra något på räntan som ligger på 3.95%. Kändes nästa lite arrogant som att jag inte kommer köpa en bil och därför var engemanget väldigt lågt ifrån firman. Dock så går det att få bra pris 2017 års bilar som finns kvar i lager men ingen av de har den färgkombination jag är intresserad utav. Sedan gäller att även om 2017-bilar potentiellt går att få billigare än M2 och Mustangen så äts det upp utav den dyrare försäkringen och servicen.
Camaron verkar dock stå sig bra i pris om jag tittar på vad som finns ute på marknanden. Dock så kommer en facelift komma i slutet på 2018, så det är oklat om det kommer påverka priserna.
Så summa summarum, jag blir fortfarande klock på detta. Men jag orkar(på fullt allvar) inte hålla på att dividera mer.
Valet har hamnat på en 2018 Mustang GT, får leverans i April 2018. Detta var ytterligare en fördel. Slipper få bilen under den värsta perioden på året. M2 eller de Camaro jag tittat på nu hade jag fått levererad nu.
En annan viktig aspekt är att få bilen registrerad innan 1:a Juli. FÖr efter det datumet så gäller nya reglerna för bilskatten, för Mustangen och Camaron pratar vi en skatt på runt 21-23 000/år första tre åren.
Så nu gäller det att vänta in våren.