• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bilexperter letar bil 150-175.000 till frugan, automat 4 hjulsdrift, bensin. Någon som skulle kunna ge några råd har funderat på dessa:
Audi Q3
Subaru
Passat alltrack
Honda
?

Vill ha en bil som har hög kvalite, behöver inte var superkomfort då den körs korta sträckor
Alltrack - finns extremt få bensinare att köpa. Hittar du en - köp. Håll koll på att växellådan är mjuk, smidig och inte rasslar. Kolla också lacken noggrant.

Subaru - Antar att du syftar på Outback med 2.5 motorn. Slö och törstig är den största kritiken, annars är bilen bra på det mesta. Invändigt kvalitet dock i nivå med en bil från 1995. Oerhört gammal stil på knappar och liknande invändigt. Men det funkar. Se upp för xenonljus som bränner sönder sig själva inifrån (typfel).

Honda - dålig koll. Mekaniskt verkar de väl hålla allihop utmärkt.

Q3 - samma "problem" som Alltrack. Du kommer nog inte hitta någon bensinare att köpa. Har uteslutande sålts som diesel.

En dimplad bil får lägre luftmotstånd eftersom luften inte "suger fast" på samma sätt tydligen. Men det finns säkert både vikt och produktionsmässiga skäl till varför det inte slagit igenom.
Ser snarare ut som någon flygare.

Tror du? Tycker att den liknar nån MARK-referens mer faktiskt.

Va? Det låter inte rätt. Allt jag läst om aero/hydro-dynamik tyder på ojämn yta. Undra om det inte finns annan anledning till vaxade F1.

Finns en anledning till varför en golfboll ser ut som den gör.

Hade jag kommit ihåg detaljerna ifrån termodynamiken som jag läste för 13 år sedan så hade jag gärna förklart haha

Handlar främst om turbulensen bakom en kropp i rörelse. Det är dock sjukt komplext att optimera något aerodynamiskt.

Alltrack - finns extremt få bensinare att köpa. Hittar du en - köp. Håll koll på att växellådan är mjuk, smidig och inte rasslar. Kolla också lacken noggrant.

Subaru - Antar att du syftar på Outback med 2.5 motorn. Slö och törstig är den största kritiken, annars är bilen bra på det mesta. Invändigt kvalitet dock i nivå med en bil från 1995. Oerhört gammal stil på knappar och liknande invändigt. Men det funkar. Se upp för xenonljus som bränner sönder sig själva inifrån (typfel).

Q3 - samma "problem" som Alltrack. Du kommer nog inte hitta någon bensinare att köpa. Har uteslutande sålts som diesel.

Tv

Tack för att du tog dig tid ! Bra råd

Ang bilvård.
Ser ut att kunna bli bra. Tack för tipset
Resized_20171130_170828_4633.jpeg

Okej, en fråga till bilexperterna: Har en gammal (08:a) Vectra som vid start och avstängning av motorn stinker bensin.
Har haft den hissad och kollat efter läckage med det är helt snustorrt i hela motorrummet.
Motorn är en 2.0t vilket väl är samma som i SAAB.
Var ska jag leta innan jag biter i det sura äpplet och lämnar in till verkstad?
Lukten försvinner när man kört en liten stund och kommer med både varm och kall motor.

Va? Det låter inte rätt. Allt jag läst om aero/hydro-dynamik tyder på ojämn yta. Undra om det inte finns annan anledning till vaxade F1.
F1 är ju till 100% marknadsföring, rena bilar säljer ju de produkter man gör reklam för bättre! Dessutom är ju frågan hur stor effekten verkligen är, skitig vs ren, kanske saknar det praktiskt betydelse.

Turbulensen bakom i kombination med litet krön/plan undersida kan ju ställa till det ibland med...
Är det den fastställda orsaken? Jag funderade på om att en allt för tät slipstream gjorde att bilen tappade downforce och därför gick "rakt fram" när nedförsbacken kom?

Okej, en fråga till bilexperterna: Har en gammal (08:a) Vectra som vid start och avstängning av motorn stinker bensin.
Har haft den hissad och kollat efter läckage med det är helt snustorrt i hela motorrummet.
Lukten försvinner när man kört en liten stund och kommer med både varm och kall motor.

Nästa gång du startar bilen så drar du ner samtliga rutor innan för att slippa bensindoften. Sedan åker du raka spåret till en bilhall nära dig. Där parkerar du Opeln, låter nycklarna sitta kvar och går in och köper en ny bil. Titta inte bakåt på väg in i bilhallen.

Lycka till! ;)

Lite mer konstruktiva förslag än Denke och Norrlänningen trots att jag håller med dom gällande Konsum bilen.. ;)

Misstänker att tanken sitter under baksätet (men på andra sidan själva plåten) så slit loss det och kolla så det inte ligger bensin vid pumpen på andra sidan inspektionsluckan. Kan vara nån packning där som är dålig. Sen har du ju ett tanklock och från det går det ju ett rör ner i själva tanken, om det går inne i bilen kan du ju kolla så det är helt och inte har något hål där lukten kommer in i kupén.

Lite mer konstruktiva förslag än Denke och Norrlänningen trots att jag håller med dom gällande Konsum bilen.. ;)

Misstänker att tanken sitter under baksätet (men på andra sidan själva plåten) så slit loss det och kolla så det inte ligger bensin vid pumpen på andra sidan inspektionsluckan. Kan vara nån packning där som är dålig. Sen har du ju ett tanklock och från det går det ju ett rör ner i själva tanken, om det går inne i bilen kan du ju kolla så det är helt och inte har något hål där lukten kommer in i kupén.
Se på fan, ett konstruktivt förslag om än med visst mått av hån, tack!:D

Tillbaka
Topp