• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

FB5CA49A-F777-42B8-8272-123029CE0720.jpeg

Sharan diesel 180 hk med 4-hjulsdrift. En våt dröm för småbarnsföräldrar som mig själv, särskilt när man har 4 barn som jag! Integrerade bilbarnstolar och annat mumma. Min andra, denna gång fick barnen välja färg... Med största Thuleboxen också när vi är på semester...

FB5CA49A-F777-42B8-8272-123029CE0720.jpeg

Sharan diesel 180 hk med 4-hjulsdrift. En våt dröm för småbarnsföräldrar som mig själv, särskilt när man har 4 barn som jag! Integrerade bilbarnstolar och annat mumma. Min andra, denna gång fick barnen välja färg... Med största Thuleboxen också när vi är på semester...
Så fort man bara släpper man prestigen inser man att minibussar är fullständigt överlägsna när det kommer till utrymme och flexibilitet. Varför sitta och trängas i onödan?

Blir lite avundsjuk, ändå. Att köra BMW är inte bra för nerverna. Blir lika glad varje gång bilen står kvar där jag lämnade den.. rena bingon om den dessutom både har ratt, navi och strålkastarna på plats.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag köpte Bmw igen, jag funderar starkt på att redan sälja min faktiskt.
Är sjukt nojjig sedan de tog min förra, att tjuvpacket dessutom börjat härja häromkring igen gör inte saken bättre

Larm hjälper inte ett skit tbh..
Försäkringar är jättebra enda tills man behöver nyttja dem och bolaget ska betala ut :)
Har du låst din bil och den är larmad har väl försäkringen inte mycket att tjafsa emot? Dessutom är det väl relativt sällsynt de snor själva bilen (ty dagens bilar är väldigt nerlåsta) men istället typ fälgar och displayer osv?

Har du låst din bil och den är larmad har väl försäkringen inte mycket att tjafsa emot? Dessutom är det väl relativt sällsynt de snor själva bilen (ty dagens bilar är väldigt nerlåsta) men istället typ fälgar och displayer osv?
Haha du skulle bara visst!
Det första de antar är ju att det är ett bedrägeri, helt plötsligt så är det man själv som är boven..
Och jo, det är rätt vanligt de tar hela bilar, framförallt bmw.

Haha du skulle bara visst!
Det första de antar är ju att det är ett bedrägeri, helt plötsligt så är det man själv som är boven..
Och jo, det är rätt vanligt de tar hela bilar, framförallt bmw.
Intressant, har du själv blivit anklagad för bedrägeri av din försäkring? Låter vansinnigt!

Hur snor dom själva bilen? De flesta kör ju någon form av kodlås idag, såvida de inte kan förstärka signalen från din nyckel torde det vara väldigt svårt.

Intressant, har du själv blivit anklagad för bedrägeri av din försäkring? Låter vansinnigt!

Hur snor dom själva bilen? De flesta kör ju någon form av kodlås idag, såvida de inte kan förstärka signalen från din nyckel torde det vara väldigt svårt.

De har utrustning för att scanna av nyckeln fast den är inne i huset. Sen överför de informationen till en annan manick som agerar nyckel. Har rullat runt en video på FB i dagarna om just detta.

Nja inte anklagad, men de ställde väldigt många frågor där de försökte påvisa att jag gjort något fel, vi kunde dessutom inte ta diskussionen över telefon utan var tvungna att bestämma ett möte för att deras ”utredningsinspektör” skulle komma hem till mig, se vad jag var för en,vad jag jobbade med, hur jag bodde osv(standardrutin kanske,vad vet jag?) kändes mycket lustigt iaf.

Var ju dessvärre det sistnämnda, keyless-go är djävulens påfund!

De har utrustning för att scanna av nyckeln fast den är inne i huset. Sen överför de informationen till en annan manick som agerar nyckel. Har rullat runt en video på FB i dagarna om just detta.
Det tror jag inte är vad de gör, för om de kan scanna av nyckeln och sen återspela det har dom knäckt den kryptografi som används och således knäckt hela låset. Resultatet av detta hade varit betydligt fler bilstölder.

Vilket är exakt vad de gör. Tar 30s för dem att sno en bil.
http://feber.se/bil/art/374510/s_snabbt_stjls_en_ny_bil_med_h/
Ja, så en enkel lösning är att lägga sin nycklar utom räckhåll alternativt i en låda som hindrar signalen från att komma ut.

Nja inte anklagad, men de ställde väldigt många frågor där de försökte påvisa att jag gjort något fel, vi kunde dessutom inte ta diskussionen över telefon utan var tvungna att bestämma ett möte för att deras ”utredningsinspektör” skulle komma hem till mig, se vad jag var för en,vad jag jobbade med, hur jag bodde osv(standardrutin kanske,vad vet jag?) kändes mycket lustigt iaf.

Var ju dessvärre det sistnämnda, keyless-go är djävulens påfund!
Om de inte gjorde så, hur tror du försäkringspremierna skulle vara? Min gissning är nånstans 30-50% högre.

Om de inte gjorde så, hur tror du försäkringspremierna skulle vara? Min gissning är nånstans 30-50% högre.
Precis. Känns ganska rimligt att man måste mötas mellan fyra ögon om man vill claima ersättning för hundratusentals kronor. Men trist om försäkringsgivarens personal har platt attityd.

Precis. Känns ganska rimligt att man måste mötas mellan fyra ögon om man vill claima ersättning för hundratusentals kronor. Men trist om försäkringsgivarens personal har platt attityd.
Fattar att de måste ha rutiner, de har nog mkt problem med bedrägerier tyvärr..

Men är bara en liten del i det hela, behöver inte gå in på fler detaljer mer än att jag inte har fler försäkringar hos det bolaget längre :)

Senast ändrad:
BMW är hopplöst, min fd VD fick sin X5 isärplockad två ggr på natten utanför sitt hus, låst, larm, rörelsesensorer på strålkastare utanför huset osv, inget hjälper eller stoppar dem tyvärr längre ..... en annan arbetskamrat fick sin 5 serie snodd, först snodde det ett bilsläp hos en granne och sedan fick de upp hans bil på släpet utan att någon vaknar ... och då är det ändå villaområden i stockholm och inga jättetomter

Det tror jag inte är vad de gör, för om de kan scanna av nyckeln och sen återspela det har dom knäckt den kryptografi som används och således knäckt hela låset. Resultatet av detta hade varit betydligt fler bilstölder.

Ja, så en enkel lösning är att lägga sin nycklar utom räckhåll alternativt i en låda som hindrar signalen från att komma ut.

Långt ifrån expert på området men som jag förstått det behöver dom inte knäcka koden utan bara förlänga nyckelns räckvidd. Du behöver ju bara nyckeln för att låsa upp och starta bilen inte för att kunna köra iväg bilen. Visst, bilen säger att nyckeln inte är i bilen men du kan fortfarande köra bilen tills du stänger av. Har testat ofrivilligt med både clk500, Nyss ersatta 5-serien, 1-, 3-serien och förra generationens x5. Hur de sen gör sen är en annan fråga men då kan de ju jobba ostört och stölden har redan skett...

Det ör verkligen såå smidigt med Keyles. Fråga tjuvarna...

Fattar att de måste ha rutiner, de har nog mkt problem med bedrägerier tyvärr..

Men är bara en del i det lilla, behöver inte gå in på fler detaljer mer än att jag inte har fler försäkringar hos det bolaget längre :)

Tror att du, som jag, har fått uppleva att det finns bra och dåliga försäkringsbolag..

Någon av er superentusiaster som har en lösning på mitt oväntade backkamera-problem?
Passatens form gör att backkameran blir oanvändbar efter cirka två mils körning i slask, lorten "sugs in" mot mitten på bilen.
Tips på någon form av vindavvisare eller något?
IMG_7853.JPG

Någon av er superentusiaster som har en lösning på mitt oväntade backkamera-problem?
Passatens form gör att backkameran blir oanvändbar efter cirka två mils körning i slask, lorten "sugs in" mot mitten på bilen.
Tips på någon form av vindavvisare eller något?
IMG_7853.JPG

Dra om slangen till bakrutespolningen så att du får backkameraspolning :D

Har samma problem på min, rätt värdelös pryl IMHO.

Tillbaka
Topp