• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu är jag extremt långt ifrån att vara potentiell kund till dessa bilar då det för mig är lika avlägset att köpa denna typ av bil som att kunna hoppa till månen, MEN det skulle ju kännas ganska surt att vara spekulant på en bil av denna dignitet/prisklass och då veta att försäljaren inte ens vet hur den fungerar. Nu har de säkerligen många superbilar att sätta sig in i men ska man sälja den typen av bilar kan i varje fall jag tycka att man ska ha kunskap nog att visa alla små gadgets osv.

Men jag vet inte, jag kanske bara är gnällig :)

Ja faktiskt, men till deras försvar så har de säkert lärt sig. Bilen var helt ny och de hade inte hunnit läsa in sig. Men visst, jag hann ju göra det och jag säljer inte bilar :)

Senast ändrad:
Tack för era svar, verkligen. Jag är lost utan denna tråd. :) Detta är det som ska utföras enligt "volvoverkstan":
Skärmavbild 2018-02-09 kl. 08.22.53.png
Det finns ingenting i den där servicen som inte en fristående verkstad kan göra. Mjukvaruuppdateringar i all ära men i verkligheten uppdateras nästan ingenting när bilen varit ute ett par år på marknaden. Däremot så kan man kanske inte hoppas på att en annan kedja ska vara så revolutionerande billigare. Mekonomen siktar på att vara 15% billigare ungefär, inte mycket mer.

Det finns ingenting i den där servicen som inte en fristående verkstad kan göra. Mjukvaruuppdateringar i all ära men i verkligheten uppdateras nästan ingenting när bilen varit ute ett par år på marknaden. Däremot så kan man kanske inte hoppas på att en annan kedja ska vara så revolutionerande billigare. Mekonomen siktar på att vara 15% billigare ungefär, inte mycket mer.
Låter bra, tack för hjälpen! Ska kolla med Mekonomen vad de ska ha.

När du säger "inte snabbare på pappret" menar du då 0-200km/h eller ban-tider?
Det största problemet är med 570 är att den har på tok för smala däck. McL ville att bilen skulle vara "livlig" eftersom de gamla bilarna hade fått kritik för att vara allt för sterila i sin körupplevelse. Men 570 är en ny bil och delar inget med föregångarna (förutom motorn). Däckdimensionerna är 285 bak och 225 fram. Bara att byta till 295 och 235 skapar en hel ny bil.
En annan sak som en del kommenterar, är turbo lagg. Bilen har i princip inget lagg, men det förväxlas med strypning av motoreffekt och antispinn. Det är nämligen så att det finns flera lägen för hjälpmedel, liknande Ferraris Manettino. Inte att förväxla med "Powertrain" och "Handling" rattarna som naturligtvis ska stå i Track/Track. Esc Dyn ska man ha inställt (det fins 3-lägen). McL har valt att som default ha inställningen att om du svänger i en kurva och på utgången trycker fullt, så känns det som det tar någon sekunder innan turbotrycket byggs upp och det skjuter på med full effekt. Men sanningen är att styrsystemet begränsar effekten. Om inte hjulen står rakt så stryper systemet effekten. Lägg i läge 2 "Esc-dyn" och du har noll fördröjning.
Konstigt nog vet nästan ingen om detta i Sverige, inkl handlarna. Du anar inte hur mycket grejer jag har berättat för Autoropa om funktioner som de inte kände till om bilen :) De amerikanska forumen är guld värda!
Till exempel visste de inte om att vissa bilar kunde användas helt nyckellöst, typ "Key les go". Sensorn för att öppna bilen är helt dold. Det är bara ett område på karossen som man ska toucha. Det finns ingen, och då menar jag ingen, markering som antyder detta. Det är en helt slät karossyta. Handlaren höjde på ögonbrynen en aning när jag visade funktionen :)

Oj! Extremt smala däck bade fram och bak, även 295/235 är ju förhållandevis smalt I förhållande till effekt. För övrigt tycker jag 570 är den MCL som stammer bäst I proportioner osv. Fantastisk bil

Det största problemet är med 570 är att den har på tok för smala däck. McL ville att bilen skulle vara "livlig" eftersom de gamla bilarna hade fått kritik för att vara allt för sterila i sin körupplevelse. Men 570 är en ny bil och delar inget med föregångarna (förutom motorn). Däckdimensionerna är 285 bak och 225 fram. Bara att byta till 295 och 235 skapar en hel ny bil.
En annan sak som en del kommenterar, är turbo lagg. Bilen har i princip inget lagg, men det förväxlas med strypning av motoreffekt och antispinn. Det är nämligen så att det finns flera lägen för hjälpmedel, liknande Ferraris Manettino. Inte att förväxla med "Powertrain" och "Handling" rattarna som naturligtvis ska stå i Track/Track. Esc Dyn ska man ha inställt (det fins 3-lägen). McL har valt att som default ha inställningen att om du svänger i en kurva och på utgången trycker fullt, så känns det som det tar någon sekunder innan turbotrycket byggs upp och det skjuter på med full effekt. Men sanningen är att styrsystemet begränsar effekten. Om inte hjulen står rakt så stryper systemet effekten. Lägg i läge 2 "Esc-dyn" och du har noll fördröjning.
Konstigt nog vet nästan ingen om detta i Sverige, inkl handlarna. Du anar inte hur mycket grejer jag har berättat för Autoropa om funktioner som de inte kände till om bilen :) De amerikanska forumen är guld värda!
Till exempel visste de inte om att vissa bilar kunde användas helt nyckellöst, typ "Key les go". Sensorn för att öppna bilen är helt dold. Det är bara ett område på karossen som man ska toucha. Det finns ingen, och då menar jag ingen, markering som antyder detta. Det är en helt slät karossyta. Handlaren höjde på ögonbrynen en aning när jag visade funktionen :)

Oj! Extremt smala däck bade fram och bak, även 295/235 är ju förhållandevis smalt I förhållande till effekt. För övrigt tycker jag 570 är den MCL som stammer bäst I proportioner osv. Fantastisk bil

Flera tillverkare av mittmotorbilar går ju medvetet ner i däckdimensioner, framförallt vill man ju gå ner fram och följer då efter bak, för att inducera understyrning. Mittmotorbilar har ju en tendens att vara ruskigt elaka på gränsen och därför vill man ju att konsumenten aldrig skall hitta den verkliga gränsen utan att den ska ploga innan det börjar bli farligt på riktigt.

Behandlar man bort understyrningen blir det ofta en helt annan, roligare/kompetentare, men lurigare, bil.

Kul @Ingo att höra om dina erfarenheter! Uppskattas! :)

...kollade lite klipp om Senna igår för övrigt. Sjuk bil - helt i min smak! Jäklar vad sugen jag blir på att plöjja bana igen!

Ni som kör nyare Volvo med automatlådan:

- Är ni nöjda?
- Hur står den sig jmf. med andr tillverkare?
- Känner ni av den ”fördröjning” som en del talat om på vissa forum?

Jag har själv bara erfarenhet av DSG7 i nutid och jag tycker den fungerar bra, som riktmärke alltså.

- Är ni nöjda?

Jag har själv bara erfarenhet av DSG7 i nutid och jag tycker den fungerar bra, som riktmärke alltså.
Vilken bil? Volvo kör "gammal" automat i vissa AWD modeller. Den är inte jättekul. Slirar mycket, växlar långsamt och driver upp förbrukningen. Den nya 8-vxl som sitter i bilar kopplad med motorer i VEA generationen är bättre på alla sätt.

- Är ni nöjda?

Har en ny V90 D4 FWD automat. Växlar kanon. Som bilhandlare har jag en del att jämföra med... :)

Vilken bil? Volvo kör "gammal" automat i vissa AWD modeller. Den är inte jättekul. Slirar mycket, växlar långsamt och driver upp förbrukningen. Den nya 8-vxl som sitter i bilar kopplad med motorer i VEA generationen är bättre på alla sätt.
Har en ny V90 D4 FWD automat. Växlar kanon. Som bilhandlare har jag en del att jämföra med... :)

Det är V90CCn jag tittat på. Egentligen är siktet inställt på en bil i V60/BMW 3-serie för jag behöver inte större - men tyvärr har mitt bilköp hamnat i ”glappet” både V60 och 3-serie är föräldrade och ska ju bytas ut snart.

Det är V90CCn jag tittat på. Egentligen är siktet inställt på en bil i V60/BMW 3-serie för jag behöver inte större - men tyvärr har mitt bilköp hamnat i ”glappet” både V60 och 3-serie är föräldrade och ska ju bytas ut snart.
Den lådan är väl så modern som hos konkurrenterna.
Bättre än DSG i många avseenden vill jag påstå.

Roligt med någon som vet lite mer om sina bilar. Jag är precis likadan.
I sanningens namn så vet jag inte dom exakta siffrorna för bilen. Jag hade bara hört tidigare att McLaren (Även 570n) var en "tråkigare" bil än 458an.

Jag har mest kört 570Sn en på gatan.. I höstas fick jag "passa" den åt en bekant när han var bortrest över helgen.. Och jag vet inte hur jag skall beskriva det, men jag var som ett barn på nytt.. Jag satt och skrattade när jag tryckte på gasen. Och "cockpiten" bakom ratten känns så otroligt mycket mer race än vad den gör i åtminstone 458an.

Turbolagg är något framförallt Ferrari & Porche fanboys håller på och tjatar mycket om.
Senast nere på Autoropa's event på Knutstorp i somras så satt jag och talade med diverse Ferrariägare som pratade om hur 488 var en så tråkig bil p.g.a sin turbo.
Uppenbarligen har dom aldrig kört en 488, Hurracan eller 570s.

Turbolagget är ju ingenting som märks för en vanlig förare, jag har själv tävlat i olika gokart serier, och kört en hel del bana med sportbilar. Både i och utanför Sverige. Jag kan känna att jag föredrar ljudet i en icke turbomatad bil, men turbon är varmt välkommen.

458an är snabb som skam upp till drygt 150. Sedan tappar den rejält. Och därav mitt intresse för 488an.. Jag vill helt enkelt ha mer pulver ner på rakan, även på dom högra växlarna.

Angående 570s och däckbredd..
Hur funkar det med TC, Effektstrypning osv när man byter däck? Ferrari har ju en tendens att balla ut rejält när rullomkretsen blir annorlunda.
Kör du din 570 setup stock förövrigt? (Camber, toe osv) lite mycket tekniksnack nu, men låter som om du har erfarenhet ifrån trackdays du med.

Lustigt det du berättade om Autoropa, jag får hålla med föregående talare om att det blir lite komiskt när inte ens säljaren känner till funktionen som key-less.
Att säljaren inte kan beskriva traction & driver assist systemet grundligt och hur det fungerar, det köper jag men....

Hur upplever du bilen på gatan förövrigt? Infotainment, 12-volts uttag osv :D:D
Nu sitter man förvisso inte i regel och lyssnar på musik i bilarna ändå. Men jag kör mina bilar mycket (2000 mil ish på 458an i år) och stör mig något fruktansvärt på alla små "missar" som att 12-volts uttaget är feldimensionerat, att 458an inte kommer med bluetooth osv osv.

Fan vad dumt att behöva lägga en fiktiv fördröjning på kraften.
Konsumenter är idioter :D

Får hålla med Ingo där. Tur att det finns.
På banan så kör dom flesta sina Ferrari's med Manettinoratten (Känsligheten för traction controll, abs osv) på "ESC OFF" vilket mer eller mindre betyder att allting är avstängt....

Jag vet inte hur många som laddade för hårt in i kurvor, gick på för mycket gas och för tidigt osv...
458an har redan original ett djävulskt grepp, även med gatdäck... Så på en bana med varma däck så får man pressa rejält innan man sätter av bilen.

Då kan du tänka dig dessa ägarna/förarna på en småfuktig sommarkväll ;-)

Fick lite goda nyheter idag. Kommer eventuellt snart ut på bana igen. Ska delta i en förarantagning på LTH i deras Formula Studentteam och förhoppningsvis går det i lås..har nog goda chanser iallafall. Som utflyttad student har jag inte ens tillgång till bil längre så abstinensen är total :nailbiting::(

Fick lite goda nyheter idag. Kommer eventuellt snart ut på bana igen. Ska delta i en förarantagning på LTH i deras Formula Studentteam och förhoppningsvis går det i lås..har nog goda chanser iallafall. Som utflyttad student har jag inte ens tillgång till bil längre så abstinensen är total :nailbiting::(

Vad heter serien dom kör? Någon gren i Timeattack?
Såg din profilbild nu med.
Jag har kört en hel del Rotax mini, max och KZ2 tidigare (B.l.a för Team 13) vart håller du hus?

Vad heter serien dom kör? Någon gren i Timeattack?
Såg din profilbild nu med.
Jag har kört en hel del Rotax mini, max och KZ2 tidigare (B.l.a för Team 13) vart håller du hus?
Hela serien heter Formula Student om jag förstått allt rätt.

Kul! Körde Yamaha och Rotax Max sista åren, medlem i Järfälla MK! Tyvärr inte kört på några år men karten finns kvar, får se om vi får tid till att köra i sommar, annars säljs den nog tyvärr.

Hela serien heter Formula Student om jag förstått allt rätt.

Kul! Körde Yamaha och Rotax Max sista åren, medlem i Järfälla MK! Tyvärr inte kört på några år men karten finns kvar, får se om vi får tid till att köra i sommar, annars säljs den nog tyvärr.

Blir lätt så. Jag sålde min med, men köpte en KZ2 ifrån Tony Kart i fjol. Skall bara ge den lite översyn och beställa hem en låda däck :D
Men fasiken vad roligt det är när man väl rullar ur depån/fållan

Blir lätt så. Jag sålde min med, men köpte en KZ2 ifrån Tony Kart i fjol. Skall bara ge den lite översyn och beställa hem en låda däck :D
Men fasiken vad roligt det är när man väl rullar ur depån/fållan
Nice! Tony Kart är bra grejer. Kör Kosmic vilket är samma grejer fast andra dekaler. Hehe, låter bra! Precis inkörda däck är en ganska go känsla :)
Ja..verkligen..kollar på lite gamla videor jag har ibland och tårarna väller nästan fram :D Blir inte mycket roligare än att gasa ut på ställ på rakan med tvåtaktsskriket bakom en

Roligt med någon som vet lite mer om sina bilar. Jag är precis likadan.
I sanningens namn så vet jag inte dom exakta siffrorna för bilen. Jag hade bara hört tidigare att McLaren (Även 570n) var en "tråkigare" bil än 458an.

Jag har mest kört 570Sn en på gatan.. I höstas fick jag "passa" den åt en bekant när han var bortrest över helgen.. Och jag vet inte hur jag skall beskriva det, men jag var som ett barn på nytt.. Jag satt och skrattade när jag tryckte på gasen. Och "cockpiten" bakom ratten känns så otroligt mycket mer race än vad den gör i åtminstone 458an.

Turbolagg är något framförallt Ferrari & Porche fanboys håller på och tjatar mycket om.
Senast nere på Autoropa's event på Knutstorp i somras så satt jag och talade med diverse Ferrariägare som pratade om hur 488 var en så tråkig bil p.g.a sin turbo.
Uppenbarligen har dom aldrig kört en 488, Hurracan eller 570s.

Turbolagget är ju ingenting som märks för en vanlig förare, jag har själv tävlat i olika gokart serier, och kört en hel del bana med sportbilar. Både i och utanför Sverige. Jag kan känna att jag föredrar ljudet i en icke turbomatad bil, men turbon är varmt välkommen.

458an är snabb som skam upp till drygt 150. Sedan tappar den rejält. Och därav mitt intresse för 488an.. Jag vill helt enkelt ha mer pulver ner på rakan, även på dom högra växlarna.

Angående 570s och däckbredd..
Hur funkar det med TC, Effektstrypning osv när man byter däck? Ferrari har ju en tendens att balla ut rejält när rullomkretsen blir annorlunda.
Kör du din 570 setup stock förövrigt? (Camber, toe osv) lite mycket tekniksnack nu, men låter som om du har erfarenhet ifrån trackdays du med.

Lustigt det du berättade om Autoropa, jag får hålla med föregående talare om att det blir lite komiskt när inte ens säljaren känner till funktionen som key-less.
Att säljaren inte kan beskriva traction & driver assist systemet grundligt och hur det fungerar, det köper jag men....

Hur upplever du bilen på gatan förövrigt? Infotainment, 12-volts uttag osv :D:D
Nu sitter man förvisso inte i regel och lyssnar på musik i bilarna ändå. Men jag kör mina bilar mycket (2000 mil ish på 458an i år) och stör mig något fruktansvärt på alla små "missar" som att 12-volts uttaget är feldimensionerat, att 458an inte kommer med bluetooth osv osv.

Vad gäller 0 till 100-200 mm. så är 570 snabbare än det mesta. 458:an har inte en sportmössa att hänga på och 488:an är marginellt snabbare men ändå med 100hk mer. Jag är i grunden en Ferrari älskare och har haft ett flertal, bland annat en 458 (som troligtvis var Sveriges snabbaste 458, då även inräknat Specialen). Jag tycker nog att 458:an är en av de roligaste bilarna jag haft. 458:an är ett precisionsinstrument med en fantastisk väghållning och ett fantastiskt ljud som inte McLaren matchar på långa vägar (baksidan med turbo). Men som allt annat så vill man ha nytt :D

Lite tider:
McLaren 570s (570hk)
0-100 2,8s 0-200 8,5s 0-300 24,7s

Ferrari 458 (570hk)
0-100 3,1s 0-200 9,2s 0-300 32,4s

Porsche Turbo S 991 (580hk)
0-100 2,7s 0-200 9,3s 0-300 29,6s

Huracan 610 (610hk)
0-100 2,8s 0-200 9,0s 0-300 27,6s

Ferrari 488 (670hk)
0-100 2,8s 0-200 8,1s 0-300 23,9s

Man får ge ca en halv miljon mer för en beggad 488 än en McLaren 570 med typ samma prestanda. 570 är ett kap.

Jag har originaldäcken (Pirelli P Zero Corsa) på nu men byter till bredare till våren. Enligt de amerikanska forumen ska det funka utan problem. Jag körde på lite aggresivare setup tidigare, men vid service så ställde de tillbaks till original.

På gatan är den lite för snäll för min smak även i track/track setup:en. Jag gillar hårdare bilar och som man får jobba lite mer med, än vad gemene man gillar har jag förstått. 570s kan man pendla till jobbet med utan problem. Sväljer ojämnheter i vägen som en BMW. Personligen tycker jag det är lite trist.

Vad gäller teknik och infotainment så finns det ingen sportbil som kommer upp i den här nivån. Inga analoga skärmar, bara LCD. Infotaiment är app uppbyggt med möjlighet till google maps, blåtandtelefon, streama musik samt att det är touchskärm som man även swajpar. Typ en iPad mini fast tråkigare layout. Ett antal USB ingångar, backkamera mm.

Min bil har även ett dyrt men häftigt tillval, Track telemetry med laptimer.
Kameror runt hela bilen (Utvändigt fram, utvändigt bak och inne i coupén som spelar in allt på hårddisk inkl. hastighet, varvtal, gasrespons, bromsrespons samt bansträckningen, mellantider mm). Sen tar man ut usb stickan och tittar på hela banköringen på TV:n hemma.

Senast ändrad:
Skulle uppskatta tips om tjänstebil. Har 7.5 basbelopp att röra mig med :) kollegan kör merca C-klass och är nöjd. Jag är ute efter en bil med mycket tillbehör som kommer att rulla mycket motorväg. Tack på förhand!

• Like
Reactions: par
Jag har kikat lite på A6. Kan bli i största laget men annars gillar jag Audi. Har dock hört att när det gäller deras tjänstebilar så blir dem lite underutrustade under 7.5. Kommer jag sakna något? :)
Tvärtom. Audi skänker bort navigationssystem, parkeringsvärmare, elbaklucka nu. Rabatten är i storleksordningen 150.000kr på A6. Det är förstås för att det står en ny modell runt hörnet, det får man leva med.
Gå till din ÅF och begär en offert för exakta detaljer. Slutpriset beror förstås på ramavtalet du har.

Tvärtom. Audi skänker bort navigationssystem, parkeringsvärmare, elbaklucka nu. Rabatten är i storleksordningen 150.000kr på A6. Det är förstås för att det står en ny modell runt hörnet, det får man leva med.
Schysst! Tänkte åka runt och kolla lite i helgen :) men A6 kan absolut vara aktuellt. Kommer alltid att finnas något nyare

Tillbaka
Topp