• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hear, hear.
Jag är 184 men har inga direkta platsproblem i Passaten med Panorama. Kan tänka mig att jag har ca 8-9 cm luft kvar men då sitter jag å andra sidan med stolen i botten och långt tillbakalutad.

Ja dom där 8-9 cm passerat och lite till med mina 197. Det är ju riktigt Sjysst med panorama men det funkar bara inte för mig. Har kört det en hel del då många bilar på Sixt hade det när jag jobbade dör och vart lika förbannad på dom jämt när man slog huvudet i ”kanten”..

Ja dom där 8-9 cm passerat och lite till med mina 197. Det är ju riktigt Sjysst med panorama men det funkar bara inte för mig. Har kört det en hel del då många bilar på Sixt hade det när jag jobbade dör och vart lika förbannad på dom jämt när man slog huvudet i ”kanten”..
Har du all extralängd i ryggen? Du är 13 cm längre än mig och har rimligen längre ben :)

På tal om gangsta lean osv, använder ni nackstöden i bilen? Har märkt att många inte gör det? Tycker det är stor komfortvinst att göra det.

På tal om gangsta lean osv, använder ni nackstöden i bilen? Har märkt att många inte gör det? Tycker det är stor komfortvinst att göra det.
Tycker det ofta är omöjligt att få fram nackstöden så långt som jag skulle behöva för att kunna göra det. Men på de bilar där det går är det ofta bekvämt! Sedan är det ju väldigt viktigt ur en säkerhetssynvinkel också att nackstöden är mycket nära.

Absolut.
De bilar som erbjuder tillräckliga justeringsmöjligheter i djupled sitter jag grymt mycket bättre i. T ex Audi A6 och Passat har det medan jag tror att det fortfarande saknas i Volvo?

Absolut.
De bilar som erbjuder tillräckliga justeringsmöjligheter i djupled sitter jag grymt mycket bättre i. T ex Audi A6 och Passat har det medan jag tror att det fortfarande saknas i Volvo?
Jag tror att även Golf har det, vår Tiguan har det i alla fall (man kan välja på lägena "för långt framskjutet" och "alldeles för långt framskjutet"). Ingen Volvo har dock den funktionen, även om de trots detta är väldigt sköna att sitta i.

Men med det sagt satt jag bättre i XC70 än nya XC60 och XC90.

Absolut.

I passat så sitter jag oskönt längre sträckor men nackstöden är kanon. I min BMW sitter jag som en kung men saknar ordentliga nackstöd...

I passat så sitter jag oskönt längre sträckor men nackstöden är kanon. I min BMW sitter jag som en kung men saknar ordentliga nackstöd...
Tror det finns tre varianter på stolar till Passat B8. Rätt stor skillnad. För mig gör det mycket att armstödet är ordentligt reglerbart, förarsätet har utdragbart lårstöd och tiltbar framkant samt nackstöden då, som faktiskt går att använda till det de är döpta.
Men kan tänka mig att lite skillnad i kroppslängd gör stor skillnad i hur man upplever komforten. Jag körde ner till Rom i somras på två dagar utan nämnvärd träsmak i baken.

Dear diary; I want one!

498C6A3E-A383-4C41-A083-D90197CA59EF.jpeg

Tycker att dessa är sjukt feta.
För nästan alla är detta en sunkig 80-talsmerca likt den deras morfar/farfar hade. Men de som vet, de vet.

Finns det något som heter en gratis lunch?

Tycker bara man får enormt mkt för pengen i form av Maserati.

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000
Verkar ligga runt 500k. Gvs dyrare service etc. men bör ju inte vara helt omöjligt att ro i land för en normalavlönad i innerstan.

Tankar från ngn som har erfarenhet av Maserati?

Tycker dock att bakljusen borde faceliftas. Inte lika snygga som fronten.

https://bilweb.se/stockholms-lan/maserati-ghibli-diesel-3-0-v6-1-agare-race-2015-sedan-5081155

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000
Verkar ligga runt 500k. Gvs dyrare service etc. men bör ju inte vara helt omöjligt för en normalavlönad i innerstan.

https://bilweb.se/stockholms-lan/maserati-ghibli-diesel-3-0-v6-1-agare-race-2015-sedan-5081155
Har hört att kvaliten på Maseratis och italienska bilar överlag är rätt så dålig. Inte så mycket teknik och lyx i interiören heller. Annars är det ju en snygg bil som säkert är rolig att köra, däremot kanske inte att äga.

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000
Verkar ligga runt 500k. Gvs dyrare service etc. men bör ju inte vara helt omöjligt att ro i land för en normalavlönad i innerstan.

Nja! Tycker personligen inte att den ser så tilltalande ut och känns som de är väldigt enkla och saknar väldigt mycket ny teknik.
Sen säger jag som talaren innan har inte hört ett bra ord om kvalitén på italienska bilar sen kan du köpa en helt ny BMW 530 med ungefär samma hk som har gått under 1000 mil för samma pris, det känns som en bättre deal.
https://www.blocket.se/ostergotland...M_Sport_Innovation_Edi_79956109.htm?ca=14&w=1

Senast ändrad:

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000

KBK!!

Haft en Ghibli Cup från......1996 :)
Satan vilken kärra det var........kanske inte hjälper dig direkt.......men den dag det finns en slant över blir det en till Masse!!!

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000

Ghibli diesel känns bara som ett märkligt val. Grejen med Maserati är ju motorn och chassit tillsammans. Dieselmotorn har fått oerhört dålig kritik för sin prestanda och gångkultur och då blir det i min värld inte så mycket Maserati kvar så att säga. Bilen i övrigt är bara sämre på alla punkter än vilken genomsnittstysk som helst förutom designen(?) då kanske.

- Riktigt bra körglädje
- Ny modell, ca 2016
- Låga mil, runt 6000

Det finns förstås bättre bilar, men bara möjligheten att få säga "jag tar Maseratin till jobbet idag", vilken känsla, man lever bara en gång och jag kan omöjligen tänka mig att någon ligger på sin dödsbädd och mumlar, "Jag ångrar verkligen att jag köpte den där Maseratin".

Att jämföra den med BMW 5-serie (det går typ 500 5-serier på varje Maserati) känns lite som att jämföra detta boende;
Smaa-Stockholm-Kalvesta-Sorgardsangen-Exterior-Radhus-Gata.jpg

Med detta;
vackrasteslott1.jpg

Ja, det sistnämnda alternativet kommer kosta mer i uppvärmning och ändå vara kallare på vintern, det regnar säkert in, luktar mögel... Men i slutet av dagen är det ändå ungefär hundra miljoner gånger roligare att bo i ett slott än ett radhus.

Ghibli diesel känns bara som ett märkligt val. Grejen med Maserati är ju motorn och chassit tillsammans. Dieselmotorn har fått oerhört dålig kritik för sin prestanda och gångkultur och då blir det i min värld inte så mycket Maserati kvar så att säga. Bilen i övrigt är bara sämre på alla punkter än vilken genomsnittstysk som helst förutom designen(?) då kanske.
Håller med överlag, att köpa en Maserati på diesel ska mkt till... Däremot besitter bensinarna mitt absolut favorita motorljud....

Det finns förstås bättre bilar, men bara möjligheten att få säga "jag tar Maseratin till jobbet idag", vilken känsla, man lever bara en gång och jag kan omöjligen tänka mig att någon ligger på sin dödsbädd och mumlar, "Jag ångrar verkligen att jag köpte den där Maseratin".

Att jämföra den med BMW 5-serie (det går typ 500 5-serier på varje Maserati) känns lite som att jämföra detta boende;

Med detta;
vackrasteslott1.jpg

Ja, det sistnämnda alternativet kommer kosta mer i uppvärmning och ändå vara kallare på vintern, det regnar säkert in, luktar mögel... Men i slutet av dagen är det ändå ungefär hundra miljoner gånger roligare att bo i ett slott än ett radhus.

Är man typen som går på alternativ 2 är ju inte en ny dieselmaserati svaret. Den passar snarare in på alternativ 1.

Med detta;
vackrasteslott1.jpg

Jaa självklart är det roligare att bo i ett slott eller iallafall tills man behöver städa....

Med detta;
vackrasteslott1.jpg

Men... Vi pratar om en Maserati diesel här.

Litar på dina råd som vanligt.
Har ingen erfarenhet av denna dieselmotor, det närmsta jag kommer är Audis 3.0D som är mkt trevliga.

Designen tycker jag dock är trevligare än genomsnittstysk. Lite kul också att Ghibili ändå rör sig i instegssegmentet typ (Cayman, M235) runt 500k.

Men det verkar som det inte finns ngn gratis lunch, får spara lite till så det inte känns som en kompromiss :)

@POO @Tripeiro. har ni testat den?

Har ändå svårt att se att Maserati släpper igenom en motor i en storsäljande modell som bara är kass. Men jag avvaktar nog med köp av denna, verkar som många i tråden är rörande överens :)

Tillbaka
Topp