• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@POO @Tripeiro. har ni testat den?

Har ändå svårt att se att Maserati släpper igenom en motor i en storsäljande modell som bara är kass. Men jag avvaktar nog med köp av denna, verkar som många i tråden är rörande överens :)

Nej, det är säkert ingen jättedålig bil som så men vill man "maxa" vägen till jobbet finns det nog bättre bilar och det samma gäller om man vill vara förnuftigt praktisk. Håller man sig till Maserati får man ju exempelvis en Gran Turismo för pengarna. För att återgå till liknelsen om slott och radhus luktar den nog både mögel och det regnar in men den är ju oerhört trevlig att både titta och lyssna på och smäller i min bok flera dB högre än en Ghibli på kul på till vägen till jobbet mätaren. I budgeten trycker man ju också lätt in en Aston Martin, vem vill inte vara Bond på väg till gruvan liksom? Rätt mycket roligare än dieseldoris. Förnuftigt? Nä. Men då köper man ju inte en diesel-Maserati heller.

Nej, det är säkert ingen jättedålig bil som så men vill man "maxa" vägen till jobbet finns det nog bättre bilar och det samma gäller om man vill vara förnuftigt praktisk. Håller man sig till Maserati får man ju exempelvis en Gran Turismo för pengarna. För att återgå till liknelsen om slott och radhus luktar den nog både mögel och det regnar in men den är ju oerhört trevlig att både titta och lyssna på och smäller i min bok flera dB högre än en Ghibli på kul på till vägen till jobbet mätaren. I budgeten trycker man ju också lätt in en Aston Martin, vem vill inte vara Bond på väg till gruvan liksom? Rätt mycket roligare än dieseldoris. Förnuftigt? Nä. Men då köper man ju inte en diesel-Maserati heller.

Vill man "maxa" väggen till jobbet köper man en Nisan Skyline eller en Supra med över 1000hk som går på raket bränsle!! Då kan vi snacka om maxa! Och de är både finnare att titta på och smäller högre än någon annan bil!!

Tror just du kom något på spåren där. Inte ens tänkt på Aston Martin och vågar inte googla, lite som att öppna Pandoras ask :)

Inte mycket att hänga i granen
Men det är fortfarande fina bilar, och de flesta bryr sig inte speciellt mycket om motor och drivlina, jag läste någonstans att majoriteten av BMW:s kunder inte vet om bilen driver fram eller bak, och att det därför inte gjorde så mycket att några modeller var framhjulsdriva.

Och det är fina bilar, även med lilla motorn.

Sålde igår min bmw 320 och ser mig nu efter en mindre och mer ekomisk bil att köra främst kortare sträckor här i Göteborg. Har en maxbudget på 100k men vill försöka pressa ner det ytterligare några tusenlappar pga lägenhetsköp. Har sneglat på Kia Rio, Renault Clio samt Hyundai i20. Det lutar just nu åt Kia Rio då den har 7 års nybilsgaranti och har fått en del fina omdömen. Någon som har någon av dessa bilar här och som kan putta mig åt rätt riktning? Har även annars funderat på att leasa en bil men jag känner ändå att en bil för runt, låt säga 80 till 100 k inte lär tappa mycket om den har gått ca 3 till 4 tusen mil?

Sålde igår min bmw 320 och ser mig nu efter en mindre och mer ekomisk bil att köra främst kortare sträckor här i Göteborg. Har en maxbudget på 100k men vill försöka pressa ner det ytterligare några tusenlappar pga lägenhetsköp. Har sneglat på Kia Rio, Renault Clio samt Hyundai i20. Det lutar just nu åt Kia Rio då den har 7 års nybilsgaranti och har fått en del fina omdömen. Någon som har någon av dessa bilar här och som kan putta mig åt rätt riktning? Har även annars funderat på att leasa en bil men jag känner ändå att en bil för runt, låt säga 80 till 100 k inte lär tappa mycket om den har gått ca 3 till 4 tusen mil?
Bilar kommer alltid vara skit affärer hur du än gör! så räkna med minst 10-20k minus per år beroende på hur mycket du kör! Men personligen skulle jag köra på Kia, inte ens jag fick pappas kia ceed dricka mer än 0,8l milen och då vill jag säga att i vanliga fall så drar min BMW ifrån -94 (sommar bil) 3-4l När någon annan kör den så drar den 1,2l milen. Plus så är kia väldigt billigt att serverar och behöver inte service så ofta.

Senast ändrad:
har ni testat den?

Har ändå svårt att se att Maserati släpper igenom en motor i en storsäljande modell som bara är kass. Men jag avvaktar nog med köp av denna, verkar som många i tråden är rörande överens :)
Summerar Maserati ganska bra.
Att glida maserati är lyxigt påstår vissa och jämför det med att bo i ett slott. Ja tills man inser att knapparna är samma som i en vanlig Chrysler...

Litar på dina råd som vanligt.
Har ingen erfarenhet av denna dieselmotor, det närmsta jag kommer är Audis 3.0D som är mkt trevliga.

Designen tycker jag dock är trevligare än genomsnittstysk. Lite kul också att Ghibili ändå rör sig i instegssegmentet typ (Cayman, M235) runt 500k.

Men det verkar som det inte finns ngn gratis lunch, får spara lite till så det inte känns som en kompromiss :)

Jag tycker du ska kolla på Jaguar, kanske inte riktigt i samma nivå som tyskarna när det gäller driftsäkerheten men förbaskat kul bil med några trevliga finesser som man annars brukar få bocka i som tillval. Jaguar XF 3,0D har jag själv kört och upplevde den som en kul bil samtidigt som den sticker ut mycket från alla dussintyskar, om man nu tycker det är viktigt att sticka ut. Dock körde jag den när den nya XF var nyligen släppt kring 2010, så vet inte hur 2018s modell står sig mot tyskarna.

Senast ändrad:
Dear diary; I want one!

498C6A3E-A383-4C41-A083-D90197CA59EF.jpeg

Tycker att dessa är sjukt feta.
För nästan alla är detta en sunkig 80-talsmerca likt den deras morfar/farfar hade. Men de som vet, de vet.
Instämmer!
Ska man ändå ha eftermarknadshjul sitter Carlsson cr 1/12 inte så dåligt
9B625F29-9BFD-4FA5-A848-E22A8DF8967C.jpeg

Maserati med diesel låter lika spännande som 4cyl EcoBoost i en Mustang, eller en V6 i en Camaro, eller en BMW med 4:a..
Vem köper ens det?

Haha, hyrde en Mustang cab med Ecoboost i Florida tidigare i veckan. Din kommentar är så spot on, fy tusan så fel det blir och fy tusan vilken avtändande bil det blev utan V8. Utan för mycket motor som distraherar hann man verkligen fundera över bilens andra.. hrm, kvalitéer. Visst, ett par tusen mil som hyrkärra hjälpte nog knappast, men ändå. Huvva!

Till saken ska i alla fall nämnas att BMW:s fyror kan vara riktigt trevliga, om man väljer bensin. Diesel är som alltid fel val :D

Summerar Maserati ganska bra.
Att glida maserati är lyxigt påstår vissa och jämför det med att bo i ett slott. Ja tills man inser att knapparna är samma som i en vanlig Chrysler...

Jag tycker du ska kolla på Jaguar, kanske inte riktigt i samma nivå som tyskarna när det gäller driftsäkerheten men förbaskat kul bil med några trevliga finesser som man annars brukar få bocka i som tillval. Jaguar XF 3,0D har jag själv kört och upplevde den som en kul bil samtidigt som den sticker ut mycket från alla dussintyskar, om man nu tycker det är viktigt att sticka ut. Dock körde jag den när den nya XF var nyligen släppt kring 2010, så vet inte hur 2018s modell står sig mot tyskarna.

Jo, men nästan alla lågseriebilar delar knappar och infotainment med billigare produkter, Bentley har en hel del VW-knappar i sig, Lamborginis inredningar var i alla fall för några år sedan i princip identiska med Audi, Ferrari har Fiat-knappar osv.

Men absolut, Maserati är nog inte speciellt bra bilar. Men jag vill ha en ändå!

Kia och i20 är ju same same. Clio har jag aldrig kört men hade nog valt Kia av de alternativ du listat. Ett alternativ skulle kunna vara en Mini One 2014-2015

Min absoluta favvo-Maserati är 3200 GT med bananbaklyset. De snidade om den 2002 med resultatet fulare baklyktor om jag inte minns fel.
Ingenting som skrivits på nätet har någonsin varit mer rätt! ;)
Nåja. Vet inte om 3200GT är min absoluta favorit, men helvete vad mycket tråkigare den blev 4200.

Har inte följt med i tråden helt, men om någon funderar på att köpa en Ghibli Diesel... Gör det inte!
Kan inte på något sätt hitta något som skulle vara bättre än att istället välja tysk diesel.

Om man ska ha treudd i fronten så bör det vara bensindrivet och helst inte heta Ghibli alls (undantaget 70-talarna, givetvis).

Mina 2c.

Instämmer!
Ska man ändå ha eftermarknadshjul sitter Carlsson cr 1/12 inte så dåligt
9B625F29-9BFD-4FA5-A848-E22A8DF8967C.jpeg

Jag är ju originalnörd så jag diggade väl inte heller de kromade OZ-fälgarna helt.
Men. "I'll allow it!"

Ingenting som skrivits på nätet har någonsin varit mer rätt! ;)
Nåja. Vet inte om 3200GT är min absoluta favorit, men helvete vad mycket tråkigare den blev 4200.

Har inte följt med i tråden helt, men om någon funderar på att köpa en Ghibli Diesel... Gör det inte!
Kan inte på något sätt hitta något som skulle vara bättre än att istället välja tysk diesel.

Om man ska ha treudd i fronten så bör det vara bensindrivet och helst inte heta Ghibli alls (undantaget 70-talarna, givetvis).

Mina 2c.

Jag är ju originalnörd så jag diggade väl inte heller de kromade OZ-fälgarna helt.
Men. "I'll allow it!"

Enligt rykte i svenska Maseratiklubben där jag var medlem så tog man bort bananlyktorna och dubbleturbo då det inte uppskattads på den amerikanska marknaden......det blev Toyotalykor en en sjukt tråkig sugmotor istället.......glimrande....

Lite offtopic kanske...

Autoropa var i vanlig ordning sena med att skicka ut inbjudningarna till årets ARD på Knutstorp Ring.
Hotell Riviera strand är fullbokat, och deras alternativa hotell (Hotell Hjorten) imponerar inte.
Kikade med Hotell Skansen om dom hade lediga rum, men fullbokat även där.

Ingen som har kontakter på Riviera Strand eller hotell Skansen och kan lösa något Fre-Sön nästa helg? (d.v.s 31/8-2/9)

Evigt tacksam för hjälp, löser det sig inte så stannar jag hellre hemma.

'
ARD.jpg

Dom är grymma.. Man borde skaffa en och stoppa i en M156. Orginalspisen är i dagens mått lite tam med sina 326hk. Kompisen hade en samtidigt som jag halkade runt i en 190 2.3-16. Den hade inte vart fel idag heller.
Jag har en men väljer nog att behålla original och i så fall köpa en m156 c63 om jag vill ha sug-V8 med mycket köra med;)
När man sitter i bilen känns det faktiskt som att öset är fullt tillräckligt, blir liksom inte riktigt samma behov eller känsla som en modern bil. Och m119 har ändå lite trevligt klipp på toppen till skillnad från tex m117.

Riktigt nöjd med denna:
sketch-1535210811818.png

Jag har en men väljer nog att behålla original och i så fall köpa en m156 c63 om jag vill ha sug-V8 med mycket köra med;)
När man sitter i bilen känns det faktiskt som att öset är fullt tillräckligt, blir liksom inte riktigt samma behov eller känsla som en modern bil. Och m119 har ändå lite trevligt klipp på toppen till skillnad från tex m117.

Tillbaka
Topp