• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

jag HAR ett liv !
tiden räcker inte till allt så Porschen har fått samla damm genom åren

B7EE052E-C988-4358-BD6E-64B17ED8AC11.jpeg
Det finns tvätthallar där andra gör det för dig, du pröjsar bara.;):D

Hur dålig kan den vara jämfört med en Passat?
Ingen aning. Men vad man än tycker om Passat så är det en bil med få svagheter. Inte bäst på nåt men rätt bra på allt faktiskt. Utom att sticka ut eller att impa på grannen.

Och det är klart, att kunna slänga ur sig "joråsåattehhhh jag ska hämta ut min nya jagga på fredag, sen blire en flarra schattånöffdöpapp från vinkällaren och ett dopp i poolen" smäller ju högt på det chinosinfesterade tjänstemannakontoret. Även om jaggan ser ut som en Ford, "vinkällaren" är en garderob i ett sjuttiotalsradhus och "poolen" är en uppblåst ovanmarkblaffa från Rusta.

:)

Absolut, men är det nån gång man kan gå lite utanför boxen är det väl när man plockar ut tjänstebil och slipper oroa sig för värdeminskning och driftskostnader.
Du har en bra poäng. Jag kör en Passat Alltrack med en drös löjliga tillval som jag aldrig hade valt om jag var tvungen att bekymra mig om service eller huruvida det går att sälja en vacker dag.
Gissar att restvärdet på panoramasoltaket och Dynaudio-stereon är nära noll. Men fan så gott att ha en stund.

Ingen aning. Men vad man än tycker om Passat så är det en bil med få svagheter. Inte bäst på nåt men rätt bra på allt faktiskt. Utom att sticka ut eller att impa på grannen.

Och det är klart, att kunna slänga ur sig "joråsåattehhhh jag ska hämta ut min nya jagga på fredag, sen blire en flarra schattånöffdöpapp från vinkällaren och ett dopp i poolen" smäller ju högt på det chinosinfesterade tjänstemannakontoret. Även om jaggan ser ut som en Ford, "vinkällaren" är en garderob i ett sjuttiotalsradhus och "poolen" är en uppblåst ovanmarkblaffa från Rusta.

:)
Man behöver ju inte blåsa upp det riktigt så mycket.
Det går alldeles utmärkt att koka ner det till "rätt mycket roligare att köra en bil som man inte ser tre dussin likadana av bara på väg till dagis med barnen - och då är det bara räknat sådana i samma kulör" ;)

Absolut, men är det nån gång man kan gå lite utanför boxen är det väl när man plockar ut tjänstebil och slipper oroa sig för värdeminskning och driftskostnader.

Precis min tanke. Skulle aldrig köpt den privat men är ju inte mitt problem att sen bli av med den. Om den krånglar får dom oavsett ge mig lånebil så länge. Vi snackar 2018, hur rutten kan en bil vara? När Saab höll på att gå i konken 2009 plockade jag ut en ny 9-5:a. På Volvo kunde dom kanske få in ett paket på mina då 7,5 belopp vi hade. På Saab fick jag all utrustning utom taklucka och kunde köra på då billig etanol. Inte mitt problem med värdeminskningen för det var en tjänstebil.
Förnuftigare att ta en Passat men var är förnuftet när man köper en klocka från 70-talet med hesalitglas som inte är vattentät (Speedmaster) istället för en tålig, billigare, "förnuftigare" klocka? Och inte för att trampa folk på tårna men mer mellanmjölk än en Passat kommer man nog inte.

Precis min tanke. Skulle aldrig köpt den privat men är ju inte mitt problem att sen bli av med den. Om den krånglar får dom oavsett ge mig lånebil så länge. Vi snackar 2018, hur rutten kan en bil vara? När Saab höll på att gå i konken 2009 plockade jag ut en ny 9-5:a. På Volvo kunde dom kanske få in ett paket på mina då 7,5 belopp vi hade. På Saab fick jag all utrustning utom taklucka och kunde köra på då billig etanol. Inte mitt problem med värdeminskningen för det var en tjänstebil.
Förnuftigare att ta en Passat men var är förnuftet när man köper en klocka från 70-talet med hesalitglas som inte är vattentät (Speedmaster) istället för en tålig, billigare, "förnuftigare" klocka? Och inte för att trampa folk på tårna men mer mellanmjölk än en Passat kommer man nog inte.

Kombi är ett måste?
Om inte så borde du kunna skohorna in en Alfa Guilia Veloce i prisramen.
Den känns ju som ett ytterligare avstamp mot Passaten.

Eller så kan man se det på ett annat sätt, måste man nöja sig med en Passat kanske det är dags att rycka tag i karriären? ;)
Har 9 basbelopp samt även möjlighet att växla in förmånsbilen mot en kontantersättning och köra privat. Det handlar inte alltid om att "nöja sig" utan att helt sonika göra rationella val. Jag hade kunnat köra en Porsche till jobbet, även om min arbetsgivares bilpolicy troligen hade stoppat mig vid Audi, Merca eller annan impa-på-radhusgranne-bil. Men det är så mycket roligare att lägga pengar på annat, inklusive ekonomisk frihet.
Med det sagt blir det nog en Passat GTE nästa gång. Ännu mer pengar till annat än att frakta rumpan a-b.

Har man bara 7,5 BB (eller inga alls...) är det dags att rycka tag i karriären ;)
Har inga BB alls. Arbetar med M&A. Även om jag arbetar med förvärv så gör jag sällan "platsbesök" utan får helt enkelt nöja mig med att titta i böckerna.. Sällan kundmöten utanför huvudstaden också.

Personligen förknippar jag tjänstebilar med typ ambulerande säljare av olika slag. Vore kul att veta vilken typ av jobb ni har som har tjänstebil.

För övrigt är det intressant hur den här tråden till 80% handlar om en Passat Alltrack, som vi nu alla kan konstatera är:
1) Bra
2) Fullutrustad
3) Körs av en ägare som är störst bäst och vackrast.

Tillbaka
Topp