• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är Carlf klockintresserad?!
Lite. Är du?
Är lite nyfiken. Köper inte folk sina bilar kontant nu längre? Verkar som 90% av alla nyinköp är leasing/tjänstebil/lån/avbetalning.
Jag köper kontant, när det är andrabil/dagissläde som ska inhandlas. Varför inte liksom.
Fan det måste vara skönt att vara så lyckad som du
Ja, snart kan jag kanske unna mig en Ford.
Har inga BB alls. Arbetar med M&A. Även om jag arbetar med förvärv så gör jag sällan "platsbesök" utan får helt enkelt nöja mig med att titta i böckerna.. Sällan kundmöten utanför huvudstaden också.

Personligen förknippar jag tjänstebilar med typ ambulerande säljare av olika slag. Vore kul att veta vilken typ av jobb ni har som har tjänstebil.

För övrigt är det intressant hur den här tråden till 80% handlar om en Passat Alltrack, som vi nu alla kan konstatera är:
1) Bra
2) Fullutrustad
3) Körs av en ägare som är störst bäst och vackrast.
Glad att kunnat skänka dig lite insikt.
Men som svar på frågan om vad man jobbar med när man har tjänstebil - vadsomhelst där det blir en del av löneförhandlingen. Men generellt kan man väl säga att det för de flesta är en beskattningsbar förmån och knappast ett arbetsverktyg. Jag är väldigt långt ifrån en resande säljare, och hade väl egentligen klarat mig fint utan bil i tjänsten. Jobbar en del med M&A-frågor och eftersom jag är störst, bäst och vackrast var det ju aldrig tal om annat än att salta mitt erbjudande med bilar och annat godis. ;)
Kanske rent av en fin klocka?
Nej det får vänta lite till. Men man vet aldrig. Av vissa posthistorikarkeologer verkar det vara ett hemskt viktigt kriterium för att få diskutera i Lifestyleavdelningen. Ledsen att göra er besvikna.

Lite. Är du?

Jag köper kontant, när det är andrabil/dagissläde som ska inhandlas. Varför inte liksom.

Ja, snart kan jag kanske unna mig en Ford.

Glad att kunnat skänka dig lite insikt.
Men som svar på frågan om vad man jobbar med när man har tjänstebil - vadsomhelst där det blir en del av löneförhandlingen. Men generellt kan man väl säga att det för de flesta är en beskattningsbar förmån och knappast ett arbetsverktyg. Jag är väldigt långt ifrån en resande säljare, och hade väl egentligen klarat mig fint utan bil i tjänsten. Jobbar en del med M&A-frågor och eftersom jag är störst, bäst och vackrast var det ju aldrig tal om annat än att salta mitt erbjudande med bilar och annat godis. ;)

Nej det får vänta lite till. Men man vet aldrig. Av vissa posthistorikarkeologer verkar det vara ett hemskt viktigt kriterium för att få diskutera i Lifestyleavdelningen. Ledsen att göra er besvikna.
Trodde du körde mkt verksamhetsutveckling nära CEO/CFO?
Tack för du upplyste mig om tjänstebilsfrågan, hade som sagt dålig koll. På min byrå är det egentligen bara någon enstaka revisor som har tjänstebil. Ingen på M&A har det, och partners etc kör ju privat. Tror de skiter rätt hårt i BB och sådant.

Ang ”störst, bäst och vackrast” träffar jag många sådana i min vardag så ta inte illa upp av det jag skrev.

Men det har aldrig slagit dig hur du ”uppfattas”?

Tror inte det heller.

Verkar spara (hur går nu ordspråket ... som en kyrkråtta) till ekonomiskt oberoende. Så tolkar jag hans poster iaf.

No offence not hans Longines som nämnts. Jättebra instegsklockor och mkt bang for buck.
Skulle inte kalla vår livsstil för stram eller kyrkråtteliknande direkt, du övertolkar nog mina poster där jag menat att det är tämligen onödigt att bränna 99% av inkomsten för att få grannen lite avis.

Vi har dock en burn rate som en vanlig svenssonfamilj vilket är alldeles för högt för ett ekonomiintresserat hushåll egentligen, men då har vi en rätt stor villa, tre kidz, två bilar och en förkärlek för vin och resor. Men vi avstår medvetet från Porschar, sommarhus i Nice och annan dekadens eftersom vi faktiskt gillar frihet också.

Trodde du körde mkt verksamhetsutveckling nära CEO/CFO?
Tack för du upplyste mig om tjänstebilsfrågan, hade som sagt dålig koll. På min byrå är det egentligen bara någon enstaka revisor som har tjänstebil.

Ang ”störst, bäst och vackrast” träffar jag många sådana i min vardag så ta inte illa upp av det jag skrev.

Men det har aldrig slagit dig hur du ”uppfattas”?
Jag är en mångsysslare. Verksamhetsutveckling kan vara mycket utöver interna frågor, t ex att titta på komplement till portföljen. Där kommer jag in.

Jag skiter högaktningsfullt och med all respekt i hur jag uppfattas eller medvetet feltolkas av forummedlemmar som måste ha minst fyra smileys i ett inlägg för att fatta att det kanske fanns lite ironi med där...

Har inga BB alls. Arbetar med M&A. Även om jag arbetar med förvärv så gör jag sällan "platsbesök" utan får helt enkelt nöja mig med att titta i böckerna.. Sällan kundmöten utanför huvudstaden också.

Personligen förknippar jag tjänstebilar med typ ambulerande säljare av olika slag. Vore kul att veta vilken typ av jobb ni har som har tjänstebil.

För övrigt är det intressant hur den här tråden till 80% handlar om en Passat Alltrack, som vi nu alla kan konstatera är:
1) Bra
2) Fullutrustad
När du ändå frågar så får man väl svara efter några GTs.

Jag jobbar som resande säljare och gör ca 15 besök i veckan (ca 3-4 dagar). Säljer märkning och skyltar till el, vent och VS. Min kära mor och far har kört passat senaste 10 åren och jag har tröttnat på VW över lag. Sitter halvtaskigt och bara krånglar (spelar ingen roll med tjänstebil kanske)

Då sambon pluggar och jag är i mina yngre år har jag inget behov av kombi (trött på att köra skit, jobbade som snickare sedan ett halvår tillbaka). Valet stod emellan C-klass och 3-serie. Blev tillslut en BMW 320d då det var vart jag fick mest för pengen. M-sport, skinn, adaptiv farthållare, stora nav, bättre ljud, och inte minst rattvärme.

Sjukt nöjd idag med mitt val och är glad att jag inte valde passat. Kanske hade fått mer utrustning till billigare peng men hade troligtvis inte fått den körupplevelsen som jag har idag. Absolut inget monster, men bättre väghållning och roligare bil i mitt tycke :)

På fråga nummer tre så svarar jag att jag är glad att jag inte förknippas med dem tröttna passat ägarna som kommer ut från Ica och ska hem och laga mat, byta blöja eller städa för att återgå nästa morgon till ett jobb i en bil dem valde för att få in hela familjen + barnvagn.

Men min tid kommer säkert då jag mer än gärna väljer en passat mig och knör in 100 blöjor i bagaget.

Skulle inte kalla vår livsstil för stram eller kyrkråtteliknande direkt, du övertolkar nog mina poster där jag menat att det är tämligen onödigt att bränna 99% av inkomsten för att få grannen lite avis.

Vi har dock en burn rate som en vanlig svenssonfamilj vilket är alldeles för högt för ett ekonomiintresserat hushåll egentligen, men då har vi en rätt stor villa, tre kidz, två bilar och en förkärlek för vin och resor. Men vi avstår medvetet från Porschar, sommarhus i Nice och annan dekadens eftersom vi faktiskt gillar frihet också.
OK. Förstår hur du menar.
Troligtvis är du mer ekonomiskt lagd än merparten i landet.

Däremot verkar det viktigt för dig ändå att visa att ”du visst hade kunnat...” eller ”kom inte och tro att du är ngt för att du dricker C9DP och har en Audi”.

OK. Förstår hur du menar.
Troligtvis är du mer ekonomiskt lagd än merparten.

Däremot verkar det viktigt för dig ändå att visa att ”du visst hade kunnat...” eller ”kom inte och tro att du är ngt för att du dricker C9DP och har en Audi”.
Återigen, försök att visualisera en jättestor " ;) " lite varstans så kanske det blir mer lättsmält.

När du ändå frågar så får man väl svara efter några GTs.

Jag jobbar som resande säljare och gör ca 15 besök i veckan (ca 3-4 dagar). Säljer märkning och skyltar till el, vent och VS. Min kära mor och far har kört passat senaste 10 åren och jag har tröttnat på VW över lag. Sitter halvtaskigt och bara krånglar (spelar ingen :) med tjänstebil kanske)

Då sambon pluggar och jag är i mina yngre år har jag inget behov av kombi (trött på att köra skit, jobbade som snickare sedan ett halvår tillbaka). Valet stod emellan C-klass och 3-serie. Blev tillslut en BMW 320d då det var vart jag fick mest för pengen. M-sport, skinn, adaptiv farthållare, stora nav, bättre ljud, och inte minst rattvärme.

Sjukt nöjd idag med mitt val och är glad att jag inte valde passat. Kanske hade fått mer utrustning till billigare peng men hade troligtvis inte fått den körupplevelsen som jag har idag. Absolut inget monster, men bättre väghållning och roligare bil i mitt tycke :)

På fråga nummer tre så svarar jag att jag är glad att jag inte förknippas med dem tröttna passat ägarna som kommer ut från Ica och ska hem och laga mat, byta blöja eller städa för att återgå nästa morgon till ett jobb i en bil dem valde för att få in hela familjen + barnvagn.

Men min tid kommer säkert då jag mer än gärna väljer en passat mig och knör in 100 blöjor i bagaget.
HAHAHAHAHAHA!
Spot on.
Har en polare med två barn och en labrador som kör 320.
Han är också glad att inte förknippas med blöjbyten. Jätteglad. Ända tills hela familjen ska åka någonstans... :) ;) ;) :) :)

HAHAHAHAHAHA!
Spot on.
Har en polare med två barn och en labrador som kör 320.
Han är också glad att inte förknippas med blöjbyten. Jätteglad. Ända tills hela familjen ska åka någonstans... :) ;) ;) :) :)

Haha kan tänka mig det. Jag tänkte att om jag tar den bilen så slipper jag ens diskutera ungar närmsta 3 åren ;)

Äh, det gör jag ju fast det blir ju lite mkt #humblebrag ändå. Även om du ironiserar över det så lyser det igenom (?) rätt mkt vad du anser om oss som har ett bilintresse.
Jag har inga problem med snubben som ärvt miljarder och därmed kör illgröna Ferraris, eller med Maziks Mondeo-dödare ( ;) ) eller med någon som är genuint bilintresserad.
Folk som däremot väljer en snik-naken A6:a för att sedan snacka ner grannen med Volvo eller (hu) Passat, är ju dock lite töntiga.

@par har du fått din ååådi?
Har inte tagit så mkt bilder:)

15774816-D118-42A9-93F1-87180A223EF0.jpeg
438B5F67-260E-4E2A-8938-F4E501555557.jpeg

1) Bra
2) Fullutrustad
Men oj.....som Carlf......vad är oddsen....

upload_2018-8-29_20-14-14.gif

Tråden där icke bilintresserade diskuterar det mest förnuftiga valet för att få ihop familjeliv och vardag.

Snälla skjut mig den här dialogen får mig att förlora den lilla livslust jag har kvar, och det är fan så lite ska ni veta!!!!

Det här med att försöka analysera en persons personlighet och vanor baserat på bilval - lägg ner det tramset. Jag har haft 3st 5-serie ett par Audi och nu en Passat. Vad säger det om mig? Tror ni jag totalt ändrar livssyn och beteende bara för att det är en annan logga i ratten? Trams detta.

• Like
Reactions: bvb
Det här med att försöka analysera en persons personlighet och vanor baserat på bilval - lägg ner det tramset. Jag har haft 3st 5-serie ett par Audi och nu en Passat. Vad säger det om mig? Tror ni jag totalt ändrar livssyn och beteende bara för att det är en annan logga i ratten? Trams detta.

Att du har fått barn igen och att barn är dyra? Det är det första jag hade tänkt ;) :D

Tillbaka
Topp