• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bally

Cartier
image1.jpeg
Ouch
 
Ta inte med en bil du inte har råd att trackdaya på en trackday.

Håller inte med där.
Men om man inte har råd att laga den så kanske man borde köra väldigt lugnt, eller i en långsammare grupp.

Även om man tjänar 7 siffrigt så är det inte roligt att hosta upp över en miljon på att reparera sin bil.

Jag känner inte ägaren personligen, men han körde ifrån banan och ringde bärgare vid en busskur.
Så troligtvis försöker han hävda att olyckan skedde i trafiken.. (Bara en gissning från min sida.)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller inte med där.
Men om man inte har råd att laga den så kanske man borde köra väldigt lugnt, eller i en långsammare grupp.

Även om man tjänar 7 siffrigt så är det inte roligt att hosta upp över en miljon på att reparera sin bil.

Jag känner inte ägaren personligen, men han körde ifrån banan och ringde bärgare vid en busskur.
Så troligtvis försöker han hävda att olyckan skedde i trafiken.. (Bara en gissning från min sida.)
Hyfsat försäkringsbedrägeri i så fall. Ägaren är nog också inte överlycklig att andra lägger upp bilder på bilen från banan då. (Men om det är så tycker jag han får skylla sig själv så låt bilderna ligga. Mina premier ska inte betala hans skador.)
 
Hyfsat försäkringsbedrägeri i så fall. Ägaren är nog också inte överlycklig att andra lägger upp bilder på bilen från banan då. (Men om det är så tycker jag han får skylla sig själv så låt bilderna ligga. Mina premier ska inte betala hans skador.)

Jag har fler bilder med regnr m.m och givetvis laddar jag inte upp dom.
Men det florerar redan gott om bilder på bilen. Och hundratals ögonvittnen till vad som hände på eventet. Så ingen hemlighet precis.

F.ö vet jag inte om han försöker hävda försäkringsskada, det kan lika gärna vara så att han körde dit för att han skämdes och ville slippa alla "fans" runtom bilen som tog kort, ställde frågor m.m.
 

POO

Panerai
Håller inte med där.
Men om man inte har råd att laga den så kanske man borde köra väldigt lugnt, eller i en långsammare grupp.

Även om man tjänar 7 siffrigt så är det inte roligt att hosta upp över en miljon på att reparera sin bil.

Jag känner inte ägaren personligen, men han körde ifrån banan och ringde bärgare vid en busskur.
Så troligtvis försöker han hävda att olyckan skedde i trafiken.. (Bara en gissning från min sida.)

Vad är där att inte hålla med om?

Har man inte råd att köra sin McLaren på bana är det bara att köpa en Miata eller Mini. Lika kul förmodligen men mycket billigare.
 
Det var tyvärr även andra bilar som blev skadade på banan.
En 488 som sladdade av, nästan inga skador dock. Och en annan 488 som blev påkörd bakifrån.

Riktigt tråkigt att det blev så, förra året så var det inga olyckor mig veterligen.
Men det var betydligt kallare ut i år, och mer pulver under huvarna än tidigare år.
 
Vad är där att inte hålla med om?

Jag håller inte med om att man inte skall använda sin bil på bana om man inte har råd att laga den vid en potentiell krasch.
Definitionen av att ha råd är väldigt bred dessutom. Det finns flera bilar för 10mjkr och mer som kör på banan, och givetvis har ägarna råd att laga dom. Men till vilket pris?

En trackday handlar inte bara om att pressa sin bil till den yttersta gränsen.
Det handlar om att få testa vad sin bil går för, under ordnade former.

På många sätt är en trackday betydligt mer säkert än att köra bilen på gatan (I lagligt tempo)
Det är därför det finns olika grupper man kan välja mellan på trackdays, baserat på erfarenhet, körvana m.m
 

SenorE

Omega
Håller inte med där.
Men om man inte har råd att laga den så kanske man borde köra väldigt lugnt, eller i en långsammare grupp.

Även om man tjänar 7 siffrigt så är det inte roligt att hosta upp över en miljon på att reparera sin bil.

Jag känner inte ägaren personligen, men han körde ifrån banan och ringde bärgare vid en busskur.
Så troligtvis försöker han hävda att olyckan skedde i trafiken.. (Bara en gissning från min sida.)

Hoppas för hans skull att han inte försöker hävda att bilen skadades någon annan stans, chansen att han kommer undan med det är lika med noll. Försäkringsbolagen undersöker dessa typer av skador väldigt noga.
 
Hoppas för hans skull att han inte försöker hävda att bilen skadades någon annan stans, chansen att han kommer undan med det är lika med noll. Försäkringsbolagen undersöker dessa typer av skador väldigt noga.

Yes, förhoppningsvis är det inte så.
Att ringa bärgare 1km ifrån Ring Knutstorp samma dag som ett av sveriges största årliga trackday event känns inte så trovärdigt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Håller inte med där.
Men om man inte har råd att laga den så kanske man borde köra väldigt lugnt, eller i en långsammare grupp.

Även om man tjänar 7 siffrigt så är det inte roligt att hosta upp över en miljon på att reparera sin bil.

Jag känner inte ägaren personligen, men han körde ifrån banan och ringde bärgare vid en busskur.
Så troligtvis försöker han hävda att olyckan skedde i trafiken.. (Bara en gissning från min sida.)

Har sett precis samma (försök) till lösning på banddagar jag kört på. Bilar som gått i muren och bogserats till ett dike utanför området.

Lite osmakligt faktiskt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lyckligtvis är försäkringsbolagen inte korkade. Person som bor långt från Mantorp och krockar precis utanför samtidigt som en trackday är inget direkt trovärdigt scenario. Skulle inte förvåna mig heller om FB har samarbete med bärgarna. De äger ju Larmtjänst.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Körde om, och blev omkörd av, ett gäng Vipers på väg mot Rättvik igår så jag anade att det var något event på gång.

Jajamensan.
Vi körde det årliga "Race your snake" I Mora. Blött och jävligt så snabbaste bilen var en Nissan GTR... Tror snabbaste Vipern var typ en 3e plats efter en 1000hk någonting Supra, Dahlbäcks gamla RS8 osv.
Sedan fest i Mora Johans garage. Så jävla coolt!
IMG_20180909_113731.jpg
 

Tapiren

Cartier
Snyggt! Kanske ska ge mig på mina misshandlade fälgar... Vad för produkter använde du? Någon bra guide tillgänglig? Tack
Jag googlade lite snabbt men hittade ingen jättebra guide, men det finns ju såklart på nätet någonstans.

Jag slipade ned de värsta skadorna med riktigt grovt sandpapper, spacklade med Biltemas material (det enda jag hade hemma, även om jag generellt rekommenderar att man köper något av högre kvalitet), slipade och spacklade fram och tillbaka några gånger och avslutade med en vända sprutspackel som jag mattade ned innan jag la på den silver-lacken. Sen slipade jag igen med riktigt fint sandpapper, typ 2000-3000, innan jag klarlackerade.

Nu gjorde jag jobbet på vintern så jag hade all tid i världen att låta spacklet/lacken torka i garaget, men effektiv arbetstid var nog bara en timme.

Ett tips är att låta allt torka ordentligt innan man är på och pillar, jag är själv alltid för ivrig men det blir aldrig bra, låt spacklet torka någon dag eller två innan du går till attack (i synnerhet viktigt med Biltemas material har jag märkt, det sjunker lite när det torkar, och det är ju lite dumt om man då redan lagt på sista lagret klarlack).

Jag köpte färg på ett företag jag vill minnas hette Uppsala bilfärg, vi provade oss fram med färgkarta och det blev perfekt. Till vissa bilar kan man dock hitta den rätta färgkoden på nätet, och det är förstås bäst.

Jag tittade på två Jaguar XJR för några veckor sedan och de hade båda fått fälgarna lackade på Intera, de blev riktigt, riktigt bra men inte 110% perfekt, framförallt insidan av ekrarna var lite äggskalsbetonad. Inget man någonsin skulle notera om man inte verkligen letade, men ändå.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,

Bosse inte Bilmeck här, någon som har ideer på vad som kan tänkas läcka? Luktar nada, smakar nada och viskositeten som vatten. Min slutsats är att det är vatten :)

Vattenpump hört är vanligt fel?

Bilen är en
20180910_141241.jpg
20180910_141229.jpg
E91 325xi
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte det först, men säkert 2dl iaf och det har aldrig hänt förut, inte en droppe. Låter det ändå troligt? Har ingen aning själv, smutt om det är så! :)

Tack för svaren!
 
Senast ändrad:
Topp