• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Roxen

Cartier
Fråga till någon med koll på diesel: Kikat lite på MB diesel från 2012-13ish. Grym snittförbrukning och låga ägarkostnader. Nu till frågan - min dagliga resväg till jobbet är ca 1,5 mil. Bör jag sikta på på en bensinare? Jag har aldrig tidigare ägt diesel men har förstått att dessa behöver lite mer tid för att bli varma samt riskerar att sota igen vid upprepade korta sträckor. Lite svårt att uppskatta var gränsen går kanske. Tacksam för svar

Har haft flertalet diesel-mercor och aldrig haft problem med partikelfiltret. Räcker med att du kör automatlådan manuellt nån gång i månaden och kör på höga varv så bränner du ur filtret. Vilken modell kikar du på? :)
 
Tack för alla svar!
Passar på att ställa en till fråga.

Någon som har tips på bra biltransportfirma?
Behöver köra ner en bil på biltransport ifrån Gbg - Skåne.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har kirrat Hakka R2 till min, ingen aning om hur det kommer funka
Blir säkert kanon! :)

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdack-dubbfria-odubbade.html#BiT

Saxat:
"Det finns två dubbfria vinterdäck (Nordiska friktionsdäck) som slås om förstaplatsen i däcktesterna just nu. Beroende på vem som testar däcken och vilka egenskaper de sätter främst (broms, väg, säkerhet, miljö, buller etc) så byter dessa plats på prispallen. Striden är hård mellan Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6.
I de senaste årens tester har Nokians dubbfria vinterdäck Hakkapeliitta R2 dock utmärkt sig lite extra. Det klättrar stadigt och blir ofta vinnare i tidningarnas däcktester. Detta friktionsdäck är därför bäst just nu men marginalen till största konkurrenten är liten."
 

Oron

Panerai
F2EB0722-28EE-4E87-B302-9838D0C91FBD.jpeg
Lastat & klart! Skulle ju vara kul i skala 1:1.........
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Har haft flertalet diesel-mercor och aldrig haft problem med partikelfiltret. Räcker med att du kör automatlådan manuellt nån gång i månaden och kör på höga varv så bränner du ur filtret. Vilken modell kikar du på? :)
Skönt att höra! Ska inte låta mig avskräckas då :)

Till en början c350 2012 men efter studieplaner lutar det åt c220 cdi och sen chippa. 0,48 snittförbrukning och låg årsskatt. Någon erfarenhet av dessa?
 

par

Patek
2-Faktor
Blir säkert kanon! :)

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdack-dubbfria-odubbade.html#BiT

Saxat:
"Det finns två dubbfria vinterdäck (Nordiska friktionsdäck) som slås om förstaplatsen i däcktesterna just nu. Beroende på vem som testar däcken och vilka egenskaper de sätter främst (broms, väg, säkerhet, miljö, buller etc) så byter dessa plats på prispallen. Striden är hård mellan Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6.
I de senaste årens tester har Nokians dubbfria vinterdäck Hakkapeliitta R2 dock utmärkt sig lite extra. Det klättrar stadigt och blir ofta vinnare i tidningarnas däcktester. Detta friktionsdäck är därför bäst just nu men marginalen till största konkurrenten är liten."
Finns även R3 nu
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja hoppas de funkar bra
Läste en hel del tester innan.

Dock ganska stor dimensionsskillnad mot mina sommardäck (295or), R2 och R3 finns "bara" i 255 i 19".

Blir säkert kanon! :)

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdack-dubbfria-odubbade.html#BiT

Saxat:
"Det finns två dubbfria vinterdäck (Nordiska friktionsdäck) som slås om förstaplatsen i däcktesterna just nu. Beroende på vem som testar däcken och vilka egenskaper de sätter främst (broms, väg, säkerhet, miljö, buller etc) så byter dessa plats på prispallen. Striden är hård mellan Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6.
I de senaste årens tester har Nokians dubbfria vinterdäck Hakkapeliitta R2 dock utmärkt sig lite extra. Det klättrar stadigt och blir ofta vinnare i tidningarnas däcktester. Detta friktionsdäck är därför bäst just nu men marginalen till största konkurrenten är liten."
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Ja hoppas de funkar bra
Läste en hel del tester innan.

Dock ganska stor dimensionsskillnad mot mina sommardäck (295or), R2 och R3 finns "bara" i 255 i 19".
Fast vill man ha bredare vintersulor än så egentligen? :D
Hade 255 vinterdäck på min 335i och tyckte det var alldeles för brett..
edit: alltså inte utseende-mässigt, men om man tänker rent ur ett praktiskt perspektiv
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fast vill man ha bredare vintersulor än så egentligen? :D
Hade 255 vinterdäck på min 335i och tyckte det var alldeles för brett..
edit: alltså inte utseende-mässigt, men om man tänker rent ur ett praktiskt perspektiv
Äsch, praktiskt...
Har 285 i vinterdäck på min pickis. V8, ingen vikt bak och inget antispinn bäddar för roliga vintrar.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Äsch, praktiskt...
Har 285 i vinterdäck på min pickis. V8, ingen vikt bak och inget antispinn bäddar för roliga vintrar.
Visst kan det vara kul ibland :)
Mindre kul när man ska försöka smita ut lite kvickt i en korsning och inte kommer någonstans utan står och tuggar/sladdar runt nånstans mitt i korsningen och blir en trafikfara..
 
Topp