• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja motorn är verkligen underbar!
Varvräknaren är minst sagt en smaksak, jag har alltid gillat 80-talets futuristiska design så för min del är den fräck! Historian bakom varvräknaren är också lite kul. ;)

Vet inte säkert men misstänker att det är en blinkning åt 80-tals Mclaren F1or. Typ Sennas M4 eller vad dom kunde tänkas heta...

Jag tänker dock mest på:

71dBYZYXywL._SX355_.jpg


:)
 
Jag tänkte beställa en ny tjänstebil till hösten.
Vad är förmånsvärdet baserat på egentligen?
Är det bara fordonets nypris och utrustnigsvärde? Eller baseras det även på motoreffekt m.m?

Jag hade tidigare en familjeracer på firman, och förmånsvärdet på över 200 bananer om året ger en lite dålig smak i munnen. Speciellt när man vet vart pengarna går...


Finns det några "Roliga" bilar med acceptabla förmånsvärden?
Kommer köra ett par tusen mil om året, så den får gärna vara komfortabel med.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag tänkte beställa en ny tjänstebil till hösten.
Vad är förmånsvärdet baserat på egentligen?
Är det bara fordonets nypris och utrustnigsvärde? Eller baseras det även på motoreffekt m.m?

Jag hade tidigare en familjeracer på firman, och förmånsvärdet på över 200 bananer om året ger en lite dålig smak i munnen. Speciellt när man vet vart pengarna går...


Finns det några "Roliga" bilar med acceptabla förmånsvärden?
Kommer köra ett par tusen mil om året, så den får gärna vara komfortabel med.
Inte alls i paritet med rs6 men jag kör passat gtr som tjänstebil på firman. Ok putt och ekonomi. V60 T6 kanske?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte beställa en ny tjänstebil till hösten.
Vad är förmånsvärdet baserat på egentligen?
Är det bara fordonets nypris och utrustnigsvärde? Eller baseras det även på motoreffekt m.m?

Jag hade tidigare en familjeracer på firman, och förmånsvärdet på över 200 bananer om året ger en lite dålig smak i munnen. Speciellt när man vet vart pengarna går...


Finns det några "Roliga" bilar med acceptabla förmånsvärden?
Kommer köra ett par tusen mil om året, så den får gärna vara komfortabel med.
Bilpris och fordonsskatt styr. Numera slår man ihop dessa för att skapa förmånsvärdet: https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Skattetekniskt är det sällan som förmånsbil lönar sig över säg 500k, bättre köpa privat då. Förutom Tesla och lite andra avarter.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Det var inte jag.... Och inte min bil heller, hoppas jag:nailbiting:
Där ser man! Har faktiskt trott att jag har sett din bil en gång tidigare, då på Tyresövägen. Även då fick jag en konstig blick från tjejen när jag utbrast "den där bilen tillhör en på klocksnack!!!" Och pekade som en galning:rolleyes:
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Snart dags att beställa vinterdäck..
Vad rekommenderar ni?
Odubbat gvs.

Kikat en del på Conti, någon med erfarenheter där?
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Kan ha varit jag. Åker där ofta
Jag med, dagligen. Om en svart Audi blinkar åt dig någon gång så vet du att det är en ks-broder:D

Nog med OT nu, någon som har någon åsikt ang fälgförseglingssprayer? Gör det någon större skillnad mot typ bromsdamm?

Jag har beställt en ny bil som är planerad att levereras i December, så jag tänkte spraya sommardäcken ordentligt, på båda sidorna, eftersom dom inte kommer sitta på bilen vid leverans.
Det är btw såna här trevliga 19-tummare:
FA73DFFA-A7FC-439A-9DE9-B5ECBBDF91B9.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det beror väl på var/hur man kör och vad det är för bil. Själv skulle jag aldrig köra odubbat.
Det är ju sant, kanske svårt att generalisera! men tänkte bara om det fanns något givet däck som är bättre på alla punkter!
Nokian verkar ju få bra recensioner på många ställen :)

Dubbdäck är överkurs när man bor nere i söder;)
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köp Cquartz dlux och lägg på.

Jag med, dagligen. Om en svart Audi blinkar åt dig någon gång så vet du att det är en ks-broder:D

Nog med OT nu, någon som har någon åsikt ang fälgförseglingssprayer? Gör det någon större skillnad mot typ bromsdamm?

Jag har beställt en ny bil som är planerad att levereras i December, så jag tänkte spraya sommardäcken ordentligt, på båda sidorna, eftersom dom inte kommer sitta på bilen vid leverans.
Det är btw såna här trevliga 19-tummare:
FA73DFFA-A7FC-439A-9DE9-B5ECBBDF91B9.jpeg
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Jag tänkte beställa en ny tjänstebil till hösten.
Vad är förmånsvärdet baserat på egentligen?
Är det bara fordonets nypris och utrustnigsvärde? Eller baseras det även på motoreffekt m.m?

Jag hade tidigare en familjeracer på firman, och förmånsvärdet på över 200 bananer om året ger en lite dålig smak i munnen. Speciellt när man vet vart pengarna går...


Finns det några "Roliga" bilar med acceptabla förmånsvärden?
Kommer köra ett par tusen mil om året, så den får gärna vara komfortabel med.
Slår ett slag för bilen jag själv kör. MINI Countryman PHEV. 4-hjulsdrift och 224hk så den är riktigt kul. Sedan kanske den är för liten för vissa men för min familj funkar den fint. Min är fullutrustad med läderklädsel, glastaklucka, harman/kardon, adaptiv farthållare med stop and go etc och har har ett fm-värde på 2800:- brutto så för mig kostar den alltså 1400:- netto i mån :D
https://www.mini.se/modeller/countryman-plug-in-hybrid/?model=countrymanpluginhybrid
 

par

Patek
2-Faktor
Det är ju sant, kanske svårt att generalisera! men tänkte bara om det fanns något givet däck som är bättre på alla punkter!
Nokian verkar ju få bra recensioner på många ställen :)

Dubbdäck är överkurs när man bor nere i söder;)
Beroende på vart man bor så ska man fundera hur kallt det är. Bor man i södra delarna av Sverige tycker jag ett Europa däck är stabilare än ett nordiskt som ofta blir för mjukt. Hatar känslan av för mjuka vinterdäck:)

Bor man i norra Sverige är det givetvis en annan sak, då föredrar många Nokia om man är däckfacist
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag vet vad för bilar du har/har haft

Men svårslaget är Leon Cupra Kombi, Golf R Kombi. Speciellt Seaten grymt kompetent bil för pengarna.

Jag tänkte beställa en ny tjänstebil till hösten.
Vad är förmånsvärdet baserat på egentligen?
Är det bara fordonets nypris och utrustnigsvärde? Eller baseras det även på motoreffekt m.m?

Jag hade tidigare en familjeracer på firman, och förmånsvärdet på över 200 bananer om året ger en lite dålig smak i munnen. Speciellt när man vet vart pengarna går...


Finns det några "Roliga" bilar med acceptabla förmånsvärden?
Kommer köra ett par tusen mil om året, så den får gärna vara komfortabel med.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Beroende på vart man bor så ska man fundera hur kallt det är. Bor man i södra delarna av Sverige tycker jag ett Europa däck är stabilare än ett nordiskt som ofta blir för mjukt. Hatar känslan av för mjuka vinterdäck:)

Bor man i norra Sverige är det givetvis en annan sak, då föredrar många Nokia om man är däckfacist
Hade några mjuka bridgestone på 235an, var riktigt obehagligt att köra i mer än 100!
Tappade all väghållning och kändes som att köra ett skepp typ..
 

Johanw

Cartier
Beroende på vart man bor så ska man fundera hur kallt det är. Bor man i södra delarna av Sverige tycker jag ett Europa däck är stabilare än ett nordiskt som ofta blir för mjukt. Hatar känslan av för mjuka vinterdäck:)

Bor man i norra Sverige är det givetvis en annan sak, då föredrar många Nokia om man är däckfacist

Skulle aldrig rekommendera Europa däck. Hade det på min BMW i vintras och maken till näradödenupplevelser har jag aldrig haft. Så länge det är torrt eller regn så visst är dom OK men minst snö eller halka så är det Bambi på is direkt, noll & inget grepp.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Fråga till någon med koll på diesel: Kikat lite på MB diesel från 2012-13ish. Grym snittförbrukning och låga ägarkostnader. Nu till frågan - min dagliga resväg till jobbet är ca 1,5 mil. Bör jag sikta på på en bensinare? Jag har aldrig tidigare ägt diesel men har förstått att dessa behöver lite mer tid för att bli varma samt riskerar att sota igen vid upprepade korta sträckor. Lite svårt att uppskatta var gränsen går kanske. Tacksam för svar
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fråga till någon med koll på diesel: Kikat lite på MB diesel från 2012-13ish. Grym snittförbrukning och låga ägarkostnader. Nu till frågan - min dagliga resväg till jobbet är ca 1,5 mil. Bör jag sikta på på en bensinare? Jag har aldrig tidigare ägt diesel men har förstått att dessa behöver lite mer tid för att bli varma samt riskerar att sota igen vid upprepade korta sträckor. Lite svårt att uppskatta var gränsen går kanske. Tacksam för svar
Så länge du kör några längre sträckor per månad så kommer det lösa sig. Men det är i något kortaste laget för att vara optimalt. Många dieslar har dock Webasto eller Ebersprächer parkeringsvärmare så då är det lugnt. Vet inte hur vanligt på Mercedes dock. Vad gäller Mercedes så är det främst rost man behöver hålla koll på även om det blivit bättre sista åren.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Så länge du kör några längre sträckor per månad så kommer det lösa sig. Men det är i något kortaste laget för att vara optimalt. Många dieslar har dock Webasto eller Ebersprächer parkeringsvärmare så då är det lugnt. Vet inte hur vanligt på Mercedes dock. Vad gäller Mercedes så är det främst rost man behöver hålla koll på även om det blivit bättre sista åren.
Snyggt! Tack för svar. Får se över möjligheterna att eftermontera en värmare isåfall, det känns som en förutsättning i detta fall. Trevlig helg!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Snyggt! Tack för svar. Får se över möjligheterna att eftermontera en värmare isåfall, det känns som en förutsättning i detta fall. Trevlig helg!
Jag hade inte varit så orolig för sot i partikelfiltret, däremot behövs en bränslevärmare till en modern diesel om du ska få upp tempen någorlunda på den korta körsträckan.
 
Topp