• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nej, tänkte mer vad en sån skulle kostade vid leasing.
Det är nog företagsleasad eller?
Förmånsvärdet lär ej vara att leka med (18-22k säkert)
Leasingavgiften är beroende på uppläggningstiden restvärde och den första förhöjda avgiften.

Men billigt lär det ej vara....
 
Senast ändrad:

Ninen79

Audemars
Det är nog företagsleasad eller?
Förmånsvärdet lär ej vara att leka med.
Leasingavgiften är beroende på uppläggningstiden restvärde och den första förhöjda avgiften.

Men billigt lär det ej vara....
Det stod bara leasing när jag kollade upp på biluppgifter.se. Oavsett leasing eller inte så har personen som har bilen bra med deg.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
D66E1EE2-F973-4C95-9DDA-4CCB9F19B493.jpeg

Stötte på den andra idag:)
:D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Som jag förstått det så kör man väl på och hoppas på att SKV går på förklaringen att bilen inte använts privat.
Det finns ju de som driver bolag och skattefuskar på annat sätt.
Nästa steg blir väl att stjäla bilen.
Inte mycket att hurra över.
 
  • Like
Reactions: Zed

Isodor

Audemars
Som jag förstått det så kör man väl på och hoppas på att SKV går på förklaringen att bilen inte använts privat.
Fungerar ett tag.. Sedan får du återbetala fulla värdet samt förmodligen en mindre straffavgift också.

Att även revisorer på bolag skulle gå med på det känns bara oseriöst.
Men precis som du säger, så förekommer det..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Fungerar ett tag.. Sedan får du återbetala fulla värdet samt förmodligen en mindre straffavgift också.

Att även revisorer på bolag skulle gå med på det känns bara oseriöst.
Men precis som du säger, så förekommer det..
Ägaren till min gamla SL 65 ägde den i bolaget men hade samtidigt monterat en ABAX-sändare. Känns väl som den enda möjligheten att bevisa lagligheten i det.
 

Roxen

Cartier
Fungerar ett tag.. Sedan får du återbetala fulla värdet samt förmodligen en mindre straffavgift också.

Att även revisorer på bolag skulle gå med på det känns bara oseriöst.
Men precis som du säger, så förekommer det..

Strafftillägg på 40% vill jag minnas. Har alltid haft privat bil trots egenföretagare och kört körjournal. Inte alls krångligt längre med de nya, elektroniska ”liggarna”.

Edit: dvs att jag då plockar ut milersättning.
 

Isodor

Audemars
Ägaren till min gamla SL 65 ägde den i bolaget men hade samtidigt monterat en ABAX-sändare. Känns väl som den enda möjligheten att bevisa lagligheten i det.

Generellt går skatteverket på presumtiv konsumtionsrätt (undrar om detta var rätt begrepp?) gentemot företag, dvs, att ägare, delägare, folk i ledande position, även styrelse & familjemedlemmar, om någon av dessa har möjlighet att nyttja bilen kan du tvingas till att förmånsbeskatta.
Har själv råkat ut för detta i bolaget jag jobbar för. VD förde körlogg för sin firmabil (en mindre enkel bil), samt körde privat till jobbet med sin finare bil. Blev tvungen att förmånsbeskatta iaf för firmabilen. Dock ingen baktaxering. Gvs sålde han sin privata bil och kör nu ett schysstare tjänstebil istället.
Man slutar aldrig att förvånas. Även revisorn var frågande, men SKV tog beslut på det och sa det som gäller.

Detta var 4 år sedan, kanske praxis har ändrats iom teknik etc.
 
  • Like
Reactions: Zed

zeke_varg

Omega
Verkar grym, synd bara på 900´ där jag inte ens är nära nånstans. Får hoppas på bra värdeminskning efter typ 3-4 år.
Tycker den ser riktigt nice ut! Problemet med elbilarna är att de tyvärr är för dyra/osäkra kort efter 3 års leasing o kommer ut mot privatmarknaden. För att de ska slå igenom brett behöver de komma ner under 250’ kr som 3årig beggad bil. Iaf min gissning.

Tycker det ör oerhört synd att det inte finns billigare alternativ från start utan är uberpremium som standard... men det är så det ser ut på marknaden.

Vi håller tummarna att det kommer ut en drös elbilar i nypriser mellan 200’-400’ inom några få år med >40mil räckvidd.
 
Blir då ca 2 k inklusive moms. Låter prisvärt! Leveranstiden är 6-10 dagar enligtvderas sida.
My car i Täby skrev i mail att jag kunde lämna bilen en måndag förmiddag och hämta bilen dagen efter.
Lite dyrare än Intera men jag får tillbaka bilen mycket snabbare och det ligger inte alltför långt ifrån där jag bor:)

@Ninen79 Hur gick det med det här - Lämnade du in bilen till My Car? :)
 
Topp