• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Först och främst - tack för att du bekräftar min bil av varför man vill "sitta högt". I ditt fall ett rationellt men för många är det nog inte ryggen som är problemet.

Min morbror har lite samma kravspecifikation som du, minus behov av prestanda. Han blev pensionär nyss och bytte i samband med det bort sin tjänste-XC60 mot en... trumvirvel...
Seat Altea!
Saxat från Vi bilägare:
"Genom att anlita en toppdesigner och bygga på höjden har Seat skapat en bil med snitsigt yttre och voluminöst inre."
Grymt ju.
Tänk vad kosing du kan spara på att skippa Porschen och våga köra spanskt. Som en bonus kommer alla damer utgå från att du är hängd som en elefant.
Vad gemene kvinna har för spekulationer rörande mina genitaliers storlek bryr jag mig föga om. Att du lyfter detta som ett argument säger mera om dig än om mig.

Skulle man tänka helt rationellt skulle man självklart köra KIA eller något annat märke vilket konkurrerar mera med andra värden än vad t.ex. Porsche gör. Även prestanda bör ju vara helt ointressant. Dock råkar det vara av högsta intresse för mig. Jag utgår ifrån att du själv har kört/ägt flertalet prestandabilar och själv insett att det inte värt denna premie. Vilket är fullt accepterat av mig. Man gör sina egna val.
 
I hear you


:D

Körde nästan 1000 mil med den mellan juni-september. Hade sjukt kul med den under den tiden, var nere i Polen och körde bana och brände runt i Europa med vänner. Men när jag började jobba efter sommaren insåg jag att det inte skulle funka att köra runt i stan och jobba med den på det sättet jag gör.
 
Först och främst - tack för att du bekräftar min bil av varför man vill "sitta högt". I ditt fall ett rationellt men för många är det nog inte ryggen som är problemet.

Min morbror har lite samma kravspecifikation som du, minus behov av prestanda. Han blev pensionär nyss och bytte i samband med det bort sin tjänste-XC60 mot en... trumvirvel...
Seat Altea!
Saxat från Vi bilägare:
"Genom att anlita en toppdesigner och bygga på höjden har Seat skapat en bil med snitsigt yttre och voluminöst inre."
Grymt ju.
Tänk vad kosing du kan spara på att skippa Porschen och våga köra spanskt. Som en bonus kommer alla damer utgå från att du är hängd som en elefant.
Fast @Chattras skrev ju:
”Jag vill fortfarande ha lite prestanda och därför sneglar jag på Porsche”

Då är ju knappast Seat något alternativ...
 
Bara jag som diggar SUVar för att dom är stora och vräkiga? Kan inte för mitt liv förstå varför det skulle vara en mindre legitim anledning än någon annan?
Jag gillar "riktiga SUV'ar" för att dom är kapabla och praktiska. och då menar jag inte metrosexuella, plastklädda kombis med flanellskjortekomplex och 18mm ökad markfrigång...;)
Varför vika in sig i en liten, låg och trång bil, om man inte kör på bana?
 
FEBC314F-2AF6-471D-88D6-DB8050D4E455.jpeg
1A515110-66D4-4E69-A1D9-77E3103FC068.jpeg
B86A77CC-2090-4284-AB68-9BEE77C7CDA3.jpeg
B11503DE-9077-4B59-AC85-764ED229A2D5.jpeg
Sorry möjligen lite ot men som Alfa Romeo-fåne tycker jag att den här ändå är rätt originell jämfört med de flesta andra bilklockor. Även om snygg väl är att ta i.
 
Nu blev bilen såld. Lite sorg i hjärtat, men det kommer fler. Jag funderar på att göra som @MaziK (fast en Challenger såklart, ingen liten ponny) och ha en modern muskelbil som familjebil.

Får jag in kärring och barn i en ny Challenger tro?
upload_2018-10-7_19-54-12.png
 
Nu blev bilen såld. Lite sorg i hjärtat, men det kommer fler. Jag funderar på att göra som @MaziK (fast en Challenger såklart, ingen liten ponny) och ha en modern muskelbil som familjebil.

Får jag in kärring och barn i en ny Challenger tro?
upload_2018-10-7_19-54-12.png

Varför kan inte familjen åka i Challengern för då?
Min fru lever i en illusion att vi ska kunna åka i min kompressor matade T-bird (extremt högljudd) i sommar med en bebis som hon ska trycka ut i vår.
Jag vågar inte spräcka hennes dröm men jag tror inte en bebis riktigt uppskattar rakskurna drev...
Men för att iallafall göra min del av det hela så hämtade jag ett par Volvo S80 stolar som ska in i bilen och ersätta ap-stolarna (racestolar) så den blir lite mer "civiliserad" :)
Samt så håller jag på att sänka huv scoopet från 5" till ca 2.5" :)
 
Varför kan inte familjen åka i Challengern för då?
Min fru lever i en illusion att vi ska kunna åka i min kompressor matade T-bird (extremt högljudd) i sommar med en bebis som hon ska trycka ut i vår.
Jag vågar inte spräcka hennes dröm men jag tror inte en bebis riktigt uppskattar rakskurna drev...
Men för att iallafall göra min del av det hela så hämtade jag ett par Volvo S80 stolar som ska in i bilen och ersätta ap-stolarna (racestolar) så den blir lite mer "civiliserad" :)
Samt så håller jag på att sänka huv scoopet från 5" till ca 2.5" :)
Man ska inte underskatta hur bra skrammel kan söva barn;)
 
Varför kan inte familjen åka i Challengern för då?
Min fru lever i en illusion att vi ska kunna åka i min kompressor matade T-bird (extremt högljudd) i sommar med en bebis som hon ska trycka ut i vår.
Jag vågar inte spräcka hennes dröm men jag tror inte en bebis riktigt uppskattar rakskurna drev...
Men för att iallafall göra min del av det hela så hämtade jag ett par Volvo S80 stolar som ska in i bilen och ersätta ap-stolarna (racestolar) så den blir lite mer "civiliserad" :)
Samt så håller jag på att sänka huv scoopet från 5" till ca 2.5" :)
Tvåpunktsbälte, ingen AC, jag kör den inte i regn. Det är ju ingen praktiskt bil direkt. Vi hade ett par vändor i somras, men jag skäms nästan att säga det, eftersom att bilbarnstolen inte ska monteras med tvåpunktsbälte.

Men en ny Challenger däremot! Ett sjuhelvetes ljud, bra trökk i motorn. Bara barnstolen går in.
 
Tvåpunktsbälte, ingen AC, jag kör den inte i regn. Det är ju ingen praktiskt bil direkt. Vi hade ett par vändor i somras, men jag skäms nästan att säga det, eftersom att bilbarnstolen inte ska monteras med tvåpunktsbälte.

Men en ny Challenger däremot! Ett sjuhelvetes ljud, bra trökk i motorn. Bara barnstolen går in.

Går ju alltid att eftermontera 3 punktsbälte men jag förstår din poäng :)
Tänkte på det också nu eftersom min Tbird har ingen säkerhet alls förutom då bälten...
Jaja i värsta fall får lillen åka Viper. Det kan väl inte vara så hemskt?
 
Släpper du in avgaser i kupén? Vad skulle framkalla huvudvärk?

Nja det är kompressorn. Det är en Procharged så det låter riktigt mycket både utanför och inne i bilen. På det en öppen dumpventil (konstant öppen förutom vid fullgas), bullrigt avgassystem, ingen isolering alls i bilen (skiten vägde ju fan 50kg!) osv :)
Den är dock tät från avgaser in i kupén! Det är inte Vipern...
 
Nja det är kompressorn. Det är en Procharged så det låter riktigt mycket både utanför och inne i bilen. På det en öppen dumpventil (konstant öppen förutom vid fullgas), bullrigt avgassystem, ingen isolering alls i bilen (skiten vägde ju fan 50kg!) osv :)
Den är dock tät från avgaser in i kupén! Det är inte Vipern...
Att få in avgaser är värre än lite bröl! Otäta grenrör?
 
I den nya Challengern får du väl plats med hela förskolan?

Klart du skall köra på det, men jag röstar för att du skall skippa mopar-ligan och join the stang-family :D

Nu blev bilen såld. Lite sorg i hjärtat, men det kommer fler. Jag funderar på att göra som @MaziK (fast en Challenger såklart, ingen liten ponny) och ha en modern muskelbil som familjebil.

Får jag in kärring och barn i en ny Challenger tro?
upload_2018-10-7_19-54-12.png
 
Senast ändrad:
I Tbirden är det ok.
På Vipern tror jag det är ett jävla baksug. Eftersom det kommer bara in med rutorna nere. Inte när dom är uppe.
I den nya Challengern får du väl plats med hela förskolan?

Klart du skall köra på det, men jag röstar för att du skall skippa mopar-ligan och join stang-family :D

Som Ford älskar så säger jag tvärt om. Mustangen är en bättre bil på alla plan.
Men den är ju så himla vanlig! :(
 
Handlat bil. Byter ut röd v60 d5 laddhybrid mot röd v60 cc d3. Inte lika rolig men ser roligare ut iaf..
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp