• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D8E6C918-957C-4979-A674-908D2C52AC8D.jpeg

Nya X5an är helrätt. Jag kan garantera att den nya X6an med 45-hybrid drivlinan kommer att bli en klassledare och jag har redan nu bokat provkörning av X5an.

IOM att jag bara åker själv så är X6an perfekt, så provkörningen är bara för skojs skull. Den har luftfjädring som standard, och garanterat massvis med generös standardutrustning!

Riktigt fin! Avskyr dock de blåa detaljerna, ser lite billigt ut. I övrigt vansinnigt snygg.

D8E6C918-957C-4979-A674-908D2C52AC8D.jpeg

Nya X5an är helrätt. Jag kan garantera att den nya X6an med 45-hybrid drivlinan kommer att bli en klassledare och jag har redan nu bokat provkörning av X5an.

IOM att jag bara åker själv så är X6an perfekt, så provkörningen är bara för skojs skull. Den har luftfjädring som standard, och garanterat massvis med generös standardutrustning!
Jag kör nuvarande X5, en 2017 ladd-hybrid. Tycker den är helt ultimat som familjebil. Antaget att man gillar SUV. Denna nya tycker tyvärr inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Håller med. Saknar tiderna då man såg skillnad på BMW 5 och 7 serien.

En gammal E65/E66 är grejer det.
Grotesk, på rätt sätt. Inte blyg någonstans. Vacker? Nej.
Cool? Nja...
Vill ha? Ja!

Tycker nya 5 serien börjar se pampig ut igen. E60 ser faktiskt ganska pampig och stor ut och sedan kom ju F10 som ser ledigt blyg ut, ser ut som en 3 serie. Nu känns det som att dom börjar se lyxiga ut igen.

Jag va och kollade på en Macan GTS idag. Blev helt såld men är det någon som kört en Macan ett tag som kan komma med ett utlåtande?

Jag va och kollade på en Macan GTS idag. Blev helt såld men är det någon som kört en Macan ett tag som kan komma med ett utlåtande?
Jag har haft Macan S Diesel och har för tillfället en Macan GTS. Helt fantastiska bilar båda två, superhärligt ljud i GTS. Kombinationen av motorljud/effekt och att du ändå kan åka väldigt bekvämt och mjukt är oslagbar. Kan inte jämföra med så mycket annat i samma klass men skulle nog säga att Macan står sig väldigt bra. Enda nackdelen med Macan GTS skulle vara den ojämna bensinförbrukingen, den pendlar väldigt mellan 1-2 liter milen, tror dock det kan jämna ut sig med tiden, min har än så länge endast gått 60 mil.

Bytte bort denna mot en Macan GTS och ångrar mig inte en sekund.

L1440149.jpg

Jag har haft Macan S Diesel och har för tillfället en Macan GTS. Helt fantastiska bilar båda två, superhärligt ljud i GTS. Kombinationen av motorljud/effekt och att du ändå kan åka väldigt bekvämt och mjukt är oslagbar. Kan inte jämföra med så mycket annat i samma klass men skulle nog säga att Macan står sig väldigt bra. Enda nackdelen med Macan GTS skulle vara den ojämna bensinförbrukingen, den pendlar väldigt mellan 1-2 liter milen, tror dock det kan jämna ut sig med tiden, min har än så länge endast gått 60 mil.

L1440149.jpg
Vad vinner du i en Macan jämför med en vanlig bil utan styltor?

Jag kör en Turbo.
Jag får nog svårt att byta märke. Det är nog få bilar som kan mäta sig med Porsche om jag ska vara helt ärlig.
Jag var väldigt anti-Porsche tidigare, men har fått krypa till korset på den punkten.

Du lär inte ångra dig vid ett köp.

En ren slump men jag fotade nyss detta sammandrag till en kompis som också går i Macan-tankar, kanske kan det bidra med något;
D0AFA618-09A0-4E69-9C4E-74DC230272E5.jpeg

Intressant. Skulle lätt ta Alfan över tråktyskarna, men ännu hellre ta en vanlig bil framför en minisuv. Det måste ju vara mer drag i en bil som inte väger nästan 2 ton.

Drag är ju lätt att konstatera.
Bara titta på siffrorna, så kan du välja.

Alfan är nog rolig...så länge den inte rasar. Det är ju en italienare, så spänningen är stor vid längre färder.

Drag är ju lätt att konstatera.
Bara titta på siffrorna, så kan du välja.

Alfan är nog rolig...så länge den inte rasar. Det är ju en italienare, så spänningen är stor vid längre färder.
Kanske skulle lagt till "med samma motor". Tvivlar inte på att samtliga är kul att köra, jag bara finner sportig-suv segmentet obegripligt, men det är ju bra att det finns något för alla.
Hade själv en 156 Sportwagon ett par år, blev aldrig strandsatt men visst var det saker som gick sönder och den var obegripligt dyr att reparera med tanke på kvaliteten på delarna som var skrämmande dålig. Förhoppningsvis är det bättre nuförtiden ( jag hade en -04)

L1440149.jpg
Både Cayman och Macan hör till mina favoriter när det gäller Porsche.
Men en diesel-Porsche... det borde bryta mot någon lag. ;)

Kanske skulle lagt till "med samma motor". Tvivlar inte på att samtliga är kul att köra, jag bara finner sportig-suv segmentet obegripligt, men det är ju bra att det finns något för alla.
Hade själv en 156 Sportwagon ett par år, blev aldrig strandsatt men visst var det saker som gick sönder och den var obegripligt dyr att reparera med tanke på kvaliteten på delarna som var skrämmande dålig. Förhoppningsvis är det bättre nuförtiden ( jag hade en -04)

Om man vill ha en SUV så behöver det ju inte betyda att man ska köra med 1.3l diesel.
Någon av de ovannämnda SUVarna kör väl ifrån de flesta Svensson bilar även på bana

Intressant. Skulle lätt ta Alfan över tråktyskarna, men ännu hellre ta en vanlig bil framför en minisuv. Det måste ju vara mer drag i en bil som inte väger nästan 2 ton.
Jag hade nog också valt Alfan, mest för att den känns roligare och snyggare, dock är de förvånande plastiga invändigt. Det är en besvikelse, men det beror väl på att den i grunden inte är jättedyr, basversionen kostar från 400-ish.

Kört Macan S diesel.
Rätt bekväm, men interiören levde inte upp till mina förväntningar. Där är min E klass bättre..
Panamera däremot.. fin på alla punkter.

Something is wrong with you :D

L1440149.jpg

Kört Macan S diesel.
Rätt bekväm, men interiören levde inte upp till mina förväntningar. Där är min E klass bättre..
Panamera däremot.. fin på alla punkter.

Är det placeringen av reglagen det är fel på, eller antal reglage ich knappar?
Inredningen kan du väl konfigurera exakt hur du vill annars.

Kul attityd, vad sägs om att du antingen kommer vettiga argument eller låter bli att svara.

En bra attityd, skulle jag påstå.
En rätt korkad fråga får ett rätt korkat svar.
Man köper inte en SUV för att få någon go-kart prestanda eller 1/4mile bil.

Kan man inte ha 3 bilar, så kanske man kan samla ihop allt i en SUV. Givetvis med kompromisser.

Det är inte så att prestandan är nr1, så hade man köpt en annan bil.

Ska jag försöka rita en förklarande bild, eller måste jag göra en film om det?

Dessutom skulle en Toyota Avensis vara kvickare om den var lättare

• Like
Reactions: SGB

Kan man inte ha 3 bilar, så kanske man kan samla ihop allt i en SUV. Givetvis med kompromisser.

Nu var det ju ingen fråga utan en reflektion.
Men tack för att du tog dig tid att ge ett uttömmande svar, jag har inget mer att tillägga i ämnet.

Det va väldans vad mycket känslor som revs upp av en enkel fråga om en bilmodell :).

För mig så är SUV ett bra alternativ för bruksbil då min rygg är helt kass och det är rätt skönt att kliva in och ut or en SUV. Jag har även hund med mig dagligen så kombi eller SUV är att föredra. Hade jag inte haft hunden så hade jag kanske köpt en skön coupe men nu är inte det fallet.

Jag vill fortfarande ha lite prestanda och därför sneglar jag på Porsche. Har även kollat på GLC 63 och liknande.

Av de jag kollat på verkar Porsche vara det bästa alternativet. Vill inte ha en jättestor bil, är en av anledningarna till att jag vill byta bort min X5. Alfan verkar kanon men är lite för feg när det kommer till 2:a-handsvärdet för att vilja köpa en. Det samma gäller för Levante. Där har ni mina åsikter.

Det va väldans vad mycket känslor som revs upp av en enkel fråga om en bilmodell :).

För mig så är SUV ett bra alternativ för bruksbil då min rygg är helt kass och det är rätt skönt att kliva in och ut or en SUV. Jag har även hund med mig dagligen så kombi eller SUV är att föredra. Hade jag inte haft hunden så hade jag kanske köpt en skön coupe men nu är inte det fallet.

Jag vill fortfarande ha lite prestanda och därför sneglar jag på Porsche. Har även kollat på GLC 63 och liknande.

Av de jag kollat på verkar Porsche vara det bästa alternativet. Vill inte ha en jättestor bil, är en av anledningarna till att jag vill byta bort min X5. Alfan verkar kanon men är lite för feg när det kommer till 2:a-handsvärdet för att vilja köpa en. Det samma gäller för Levante. Där har ni mina åsikter.
Först och främst - tack för att du bekräftar min bil av varför man vill "sitta högt". I ditt fall ett rationellt men för många är det nog inte ryggen som är problemet.

Min morbror har lite samma kravspecifikation som du, minus behov av prestanda. Han blev pensionär nyss och bytte i samband med det bort sin tjänste-XC60 mot en... trumvirvel...
Seat Altea!
Saxat från Vi bilägare:
"Genom att anlita en toppdesigner och bygga på höjden har Seat skapat en bil med snitsigt yttre och voluminöst inre."
Grymt ju.
Tänk vad kosing du kan spara på att skippa Porschen och våga köra spanskt. Som en bonus kommer alla damer utgå från att du är hängd som en elefant.

Tillbaka
Topp