• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fast du sa att Mustang är bättre i princip på alla punkter. Känns som att det kanske vore värt att utveckla det för att få lite förtroende för ditt påstående.

Din läsförståelse lär du inte få något Nobelpris för, kan jag lugnt konstatera.
Hittar du något om planeternas inverkan på köttfärsen och en konspirationsteori om Astrid Lindgrens försök till världsherravälde, så skulle jag inte bli förvånad.
Be din grannes barn läsa för dig och förklara, så slipper vi missförstånd i fortsättningen.

Edit:
Annars får jag hjälpa dig på traven att det var någon annan som kom med påståendet om att mussen är bättre på alla punkter.

Hittar du något om planeternas inverkan på köttfärsen och en konspirationsteori om Astrid Lindgrens försök till världsherravälde, så skulle jag inte bli förvånad.
Be din grannes barn läsa för dig och förklara, så slipper vi missförstånd i fortsättningen.

Edit:
Annars får jag hjälpa dig på traven att det var någon annan som kom med påståendet om att mussen är bättre på alla punkter.
Beröm för att du orkar.. det var inte dig jag skulle citera, utan badkarspiraten.

Edit:

Hur går det för dig? Är du arg på världen?

Hello folks!

Lite generella tips/råd om en grej mottas tacksamt.
Brorsan kommer väldigt sent omsider (snart 40 bast) om några veckor att få sitt körkort. Han plockar ut ny kärra via företaget, så tänk 7,5 pbb (341 250 kr) eller strax över. Bilen ska funka för honom och sexårig dotter. Kommer bli en hel del körningar 100 mil t/r (någon gång i månaden) så inte fel om kärran är komfortabel på motorväg.. Han kommer vilja ha det mesta i lull-lull-väg vad gäller säkerhetsfeatures/"körassistans".
Han har landat i att han vill ha en mellan-SUV.

Karoq TDI DSG är den som för närvarande ligger närmast till hands. Andra kandidater kan väl vara Tiguan? Seat Ateca? Mazda CX-5 ska väl vara rolig? Vad mer? Hur hade ni tänkt?
Bidde till sist nya V60 T6, extra allt. Det där med 7,5 Pbb släppte han rätt fort, liksom mellan-Suv.
En vecka in i ägandet och brorsan har dessutom redan beställt tid för Polestar-uppgradering :D

@dream_theater_ @ante_77

Mustangen (2018 )
Har bättre chassi
- exv magnetic ride
- mer dynamisk, även om Forden inte är någon sportbil så är den det i jämförelse med challengern som är mer en muscle car
Är ganska så mycket lättare(trots att forden är tung) tror det är 200kg skillnad
Motorn, högvarvig i jämförelse med mopar-motorn --> 7400rpm. Subjektivt men roligare karaktär då den fortsätter leverera nästan upp till varvstopp
automatlådan är en 10-stegad(vid hård körning så ligger den på bra i "powerband")
Större nätverk av verkstäder och handlare (i sverige)
5-års nybilsgaranti(vet inte vad Dodge har på sina bilar i sverige)

Sen är det en hel del subjektiva aspekter....
Personligen gillar jag mustangens linjer och utseende bättre
Gillar motorljudet mer på Mustangen
Jag gillar inredningen mer, ser bättre ut och känns bättre
- (dock så lär challengern ha mer utrymme)
Finns grymt mycket på eftermaknaden för Mustang

Different strokes for different folks...

Senast ändrad:
@dream_theater_ @ante_77

Mustangen (201:cool:
Har bättre chassi
- exv magnetic ride
- mer dynamisk, även om Forden inte är någon sportbil så är den det i jämförelse med challengern som är mer en muscle car
Är ganska så mycket lättare(trots att forden är tung) tror det är 200kg skillnad
Motorn, högvarvig i jämförelse med mopar-motorn --> 7400rpm. Subjektivt men roligare karaktär då den fortsätter leverera nästan upp till varvstopp
automatlådan är en 10-stegad(vid hård körning så ligger den på bra i "powerband")
Större nätverk av verkstäder och handlare (i sverige)
5-års nybilsgaranti(vet inte vad Dodge har på sina bilar i sverige)

Sen är det en hel del subjektiva aspekter....
Personligen gillar jag mustangens linjer och utseende bättre
Gillar motorljudet mer på Mustangen
Jag gillar inredningen mer, ser bättre ut och känns bättre
- (dock så lär challengern ha mer utrymme)
Finns grymt mycket på eftermaknaden för Mustang

Different strokes for different folks...

Nu är jag lite mer åt muskelbilshållet.
Det jag kan hålla med om är att Mustangen inte är ett klassiskt yxbygge som Challengern är.
Håller man sig til basmodellerna av V8:eek:rna så är Mustangen kvickare rakt fram och säkert även i svängarna.
Dock så har man fler alternativ bland motorerna med Challengern.

Ett alternativ är ju även Camaro

För min del så är det det klassiska i någorlunda modern tappning som gör att jag kan tänka mig någon av dessa bilar.
Just på den punkten så känns inte Mustangen lika "klassisk" i formen som varesig Cameron eller Challengern.

Som bil så är nog säkert Mustangen det vettigaste alternativet och kanske Camaro. Challengern känns fortfarande som en 60/70-talare i jämförelse med Mustangen.

Men själv hade jag valt Challengern om jag fick välja mellan den och Mussen. Det är då bara ett beslut med känslor och inte med hjärna.
Lite hypotetiskt, då jag inte har för avsikt att köpa någon av dessa.......just nu i alla fall.

@MaziK, @ante_77

Nu är ju muskelbilar mer min grej också. Jag ska iväg på onsdag och provköra sketn och känna efter lite. Sen är det bara den eviga frågan - privat eller på företaget..

Där kan inte jag ge någon input, mer än att det kanske blir några momsregler och eventuella förmånsbeskattningar.
Då du gillar muskelbilar så hade jag nog provat en Camaro i samma släng, för att eventuellt sitta och snegla på sådana efter inköp.

Är det inte nog med muskler så finns det alltid några bolt-on kits som går att köpa.

Provkör och kom gärna tillbaka med feed back på den. Alltid kul att höra personliga meningar och cons and pros.

Vi går i samma tankar, att skicka den gamle o köpa något nyare, får se i vår vad det blir.
Kanske en engelsman eller en tysk??
Resized_20170929_170613.jpeg

När brukar ni i Stockholmsområdet byta till vinterdäck? Är sugen på att få på mina dubbdäck tidigare än förra året när snön kom som en chock :)

Fin Sonett! Det mesta verkar försvinna på export. Svensken uppskattar inte klassiker bland vanliga märken tyvärr.
Vi kommer ångra oss sen, Holländare, Tyskar, o Belgare finkammar vårat land på fina orginalbilar, o andra sidan är det inge knussel, pengar sätts in på konto, för att ett par dagar senare kommer en transport o hämtar, smidigt men lite synd.

Tillbaka
Topp