Vi har en Transporter nu med.
Dock en 18kubikare, så den går inte riktigt att jämföra med.
Jag håller helt med dig. Adaptiv farthållare medför komfort vid långa sträckor och köbildningar, men framförallt säkerhet.
Extraljus är ett alternativ till dåligt halvljus. Men alla som kört mycket nätter och landsväg i olika väderlag vet hur förödande det kan vara med dåliga halogenlyktor på natten när man har möte (Och inte kan använda extraljusen) så led-ljus är ett stort plus.
Egentligen vore det bra med en 5-dörrars Transporter, komforten blir helt annorlunda när föraren kan dra bak sätet ordentligt, och att kunna ta en powernap i baksätet istället för att sova sittandes om det skulle krävas. Men om man har ett baksäte så försvinner ju så otroligt mycket lastutrymme.
Kan vore en "modifierad" minibuss (Med urtagna säten) något?
Men det hade väl inte heller funkat. Framstammen är ju ett måste om man kör lite större gods.
Prestande/Pris/Förbrukning är alltid ett klurigt val.
Det beror så mycket på vem som kör bilen.
Mer effekt kan ju resultera i lägre förbrukning, och lite högre effekt är även bra att ha om man drar en tung släpkärra.
Men om en chaufför sitter och håller fullgas halva vägen hem på natten så blir förbrukningen enorm.
Crafter hade varit ett alternativ om den inte hade dragit så förbaskat mycket soppa.
Alla Crafters & Sprinters jag äger och har ägt drar så oerhört mycket mer bränsle än t.e.x transporter & Vito
En Transporter drar 0,65 - 1L/mil beroende på vem som kör.
En Sprinter drar ifrån 1,2 - 1,8L/Mil beroende på vem som kör.
Är det bara vindmotståndet som gör det? Eller har det med utväxlingen att göra?
Vi har haft flertalet VW transporter, dom är väldigt schyssta.
Har ju kommit mycket nya bilar som ser fina ut, typ Ford ser jag många av.
Men just VW transporter kan jag rekommendera, där vi servrar är det även fri lånebil vilket är ett stort plus i kanten.
Saker jag skulle kolla på iaf.
1. Adaptiv farthållare
2. bra ljus på halvljus ( extraljus kan man ju förbättra genom extraljus )
3. automat
4. Komfortmellanvägg så man kan dra bak stolen mer, om man är längre än 170 behövs det
5. fördel med Transportern är också att du kan få värmeväxlare till skåpet, bra på vintern att spruta in lite värme där bak om du inte vill ha iskalla paket.