• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

IOM att den varit klassledare sedan 70-talet sä känns det så ja... :)
Nya 3:an var väl dock ingen revolution direkt, hybriderna kommer längre fram och designen känns mer som en facelift än en ny modell, och varför ser den ut som en Lexus? Liiiite besviken är jag ändå, jag hade väntat mig mer "wow", den kommer säkert ha klassledande egenskaper inom många områden men av det som är känt nu är det inte mycket man blir sådär värst imponerad av.

Nya 3:an var väl dock ingen revolution direkt, hybriderna kommer längre fram och designen känns mer som en facelift än en ny modell, och varför ser den ut som en Lexus? Liiiite besviken är jag ändå, jag hade väntat mig mer "wow", den kommer säkert ha klassledande egenskaper inom många områden men av det som är känt nu är det inte mycket man blir sådär värst imponerad av.
Håller med, de fegas överallt numera kolla A6 tex. Nä de va tider när Bangle kötta

Jag tycker nog fortfarande att E38 är den hetaste av dem alla, så diskret och elegant men ändå lite kaxig.

bmw-7er-e38-04-55afadeec345b.jpg

Håller med. Saknar tiderna då man såg skillnad på BMW 5 och 7 serien.
Tycker det är stor skillnad även idag mellan 7 serien och 5 serien
A6 och A8 däremot, det brukar vara svårt, även Merca S klass och E klass kan vara svårt.

used-2016-bmw-7_series-740iwithmsportpackage-13417-16044011-2-1024.jpg

bmw-5-series-saloon-exterior-blue-back.jpg

Men visst är dom också¨lika o formspråket och jag håller med om att det var roliga innan, när det skiljde mer mellan modellerna.

Jag är också ett stort fan av E38.

Var där men såg tyvärr ingen avåkning. Dock blev jag glatt överraskad av hur folk pressade sina Ferrari till det yttersta. Äldre som nyare.

Andra varvet för mig i A-grupp.
Kalla däck, en cup-bil i röven och horn som växte ut lite för mycket :D

Precis innan kurva 10. (Kurvan efter den som bilen lyfter i över krönet)
Släppte om bilen bakom, körde brett och försökte gå in tillbaka i mitt spår, men kände hur jag tappade fäste. Så drog på ännu mer för att snurra istället för att riskera att glida bort ända till räcket på gräset.

Men det är helt otroligt hur svårt det är att få stopp med kalla däck, kall asfalt och lite fuktigt gräs.

Kolla bara den vita 488an som fick släpp i högerböjen på krönet efter rakan.
Han gled uppskattningsvis 100m innan han fick stopp. Och lyckades mirakulöst undvika både bilar och räcke.
Han klarade sig med en skavd fälg och en repa på bakre kofångaren...

Frugan som åkte shotgun var föga imponerad :D:D:D:D
43056078_244762609534957_6401480031192743936_n.jpg

Från ett till ett annat.
Jag skall införskaffa en till transportbil (Skåp) (Typ Vito, Transporter) eller dylikt.
Vad kör ni och vad kan ni rekommendera?

Bilen kommer användas för transporter av smågods över hela norden (En kartong/pall eller dylikt) som skall transporteras en lång sträcka.
Bränsleekonomi, tillförlitlighet är ett plus.. Komforten skall vara ok, inte den vräkigaste Viton och ingen Berlingo.

Från ett till ett annat.
Jag skall införskaffa en till transportbil (Skåp) (Typ Vito, Transporter) eller dylikt.
Vad kör ni och vad kan ni rekommendera?

Bilen kommer användas för transporter av smågods över hela norden (En kartong/pall eller dylikt) som skall transporteras en lång sträcka.
Bränsleekonomi, tillförlitlighet är ett plus.. Komforten skall vara ok, inte den vräkigaste Viton och ingen Berlingo.
Vi har haft flertalet VW transporter, dom är väldigt schyssta.

Har ju kommit mycket nya bilar som ser fina ut, typ Ford ser jag många av.
Men just VW transporter kan jag rekommendera, där vi servrar är det även fri lånebil vilket är ett stort plus i kanten.

Saker jag skulle kolla på iaf.

1. Adaptiv farthållare
2. bra ljus på halvljus ( extraljus kan man ju förbättra genom extraljus )
3. automat
4. Komfortmellanvägg så man kan dra bak stolen mer, om man är längre än 170 behövs det
5. fördel med Transportern är också att du kan få värmeväxlare till skåpet, bra på vintern att spruta in lite värme där bak om du inte vill ha iskalla paket.

Vi har en Transporter nu med.
Dock en 18kubikare, så den går inte riktigt att jämföra med.

Jag håller helt med dig. Adaptiv farthållare medför komfort vid långa sträckor och köbildningar, men framförallt säkerhet.
Extraljus är ett alternativ till dåligt halvljus. Men alla som kört mycket nätter och landsväg i olika väderlag vet hur förödande det kan vara med dåliga halogenlyktor på natten när man har möte (Och inte kan använda extraljusen) så led-ljus är ett stort plus.

Egentligen vore det bra med en 5-dörrars Transporter, komforten blir helt annorlunda när föraren kan dra bak sätet ordentligt, och att kunna ta en powernap i baksätet istället för att sova sittandes om det skulle krävas. Men om man har ett baksäte så försvinner ju så otroligt mycket lastutrymme.
Kan vore en "modifierad" minibuss (Med urtagna säten) något? :)
Men det hade väl inte heller funkat. Framstammen är ju ett måste om man kör lite större gods.

Prestande/Pris/Förbrukning är alltid ett klurigt val.
Det beror så mycket på vem som kör bilen.

Mer effekt kan ju resultera i lägre förbrukning, och lite högre effekt är även bra att ha om man drar en tung släpkärra.
Men om en chaufför sitter och håller fullgas halva vägen hem på natten så blir förbrukningen enorm.

Crafter hade varit ett alternativ om den inte hade dragit så förbaskat mycket soppa.
Alla Crafters & Sprinters jag äger och har ägt drar så oerhört mycket mer bränsle än t.e.x transporter & Vito

En Transporter drar 0,65 - 1L/mil beroende på vem som kör.
En Sprinter drar ifrån 1,2 - 1,8L/Mil beroende på vem som kör.

Är det bara vindmotståndet som gör det? Eller har det med utväxlingen att göra?

Vi har haft flertalet VW transporter, dom är väldigt schyssta.

Har ju kommit mycket nya bilar som ser fina ut, typ Ford ser jag många av.
Men just VW transporter kan jag rekommendera, där vi servrar är det även fri lånebil vilket är ett stort plus i kanten.

Saker jag skulle kolla på iaf.

1. Adaptiv farthållare
2. bra ljus på halvljus ( extraljus kan man ju förbättra genom extraljus )
3. automat
4. Komfortmellanvägg så man kan dra bak stolen mer, om man är längre än 170 behövs det
5. fördel med Transportern är också att du kan få värmeväxlare till skåpet, bra på vintern att spruta in lite värme där bak om du inte vill ha iskalla paket.

Egentligen vore det bra med en 5-dörrars Transporter, komforten blir helt annorlunda när föraren kan dra bak sätet ordentligt, och att kunna ta en powernap i baksätet istället för att sova sittandes om det skulle krävas. Men om man har ett baksäte så försvinner ju så otroligt mycket lastutrymme.
Kan vore en "modifierad" minibuss (Med urtagna säten) något? :)
Men det hade väl inte heller funkat. Framstammen är ju ett måste om man kör lite större gods.

Ja, jag menar att halvljuset inte går att ersätta med extraljus, endast helljuset :)
Så ett bra halvljus är viktigt.

Komfortmellanvägg är ett måste ja.

Har man en soffa istället för 2 säten fram så kan man ju ligga där, om man inte är för stor, kanske ionte bekvämt men ska bilen vara en sådan som ska vara ute på vägen konstant krävs ju sovhytt som många utländska bilar har.

Transporter och sprinter är ju inte jämförbara, är ju Crafter vs Sprinter , / Transporter vs Vito.

D8E6C918-957C-4979-A674-908D2C52AC8D.jpeg

Nya X5an är helrätt. Jag kan garantera att den nya X6an med 45-hybrid drivlinan kommer att bli en klassledare och jag har redan nu bokat provkörning av X5an.

IOM att jag bara åker själv så är X6an perfekt, så provkörningen är bara för skojs skull. Den har luftfjädring som standard, och garanterat massvis med generös standardutrustning!

Senast ändrad:
Ja, jag menar att halvljuset inte går att ersätta med extraljus, endast helljuset :)
Så ett bra halvljus är viktigt.

Komfortmellanvägg är ett måste ja.

Har man en soffa istället för 2 säten fram så kan man ju ligga där, om man inte är för stor, kanske ionte bekvämt men ska bilen vara en sådan som ska vara ute på vägen konstant krävs ju sovhytt som många utländska bilar har.

Transporter och sprinter är ju inte jämförbara, är ju Crafter vs Sprinter , / Transporter vs Vito.

Mitt fel.
Jag jämför Transporter och Vito emot t.e.x Sprinter & Crafter.
Dom två sistnämnda är ju större bilar. Men det försvarar inte den enorma ökningen i bränsleförbrukning tycker jag (Tomvikt)

Fan, BMW gör inte så många snygga bilar nuförtiden :( De är ofta för mycket bara. Tillkrånglade linjer och knepiga designelement. Där BMW har blivit sämre har Audi blivit bättre. De har skärpt sig de senaste åren och har tagit sig fram till strama linjer och distinkta, raka midjelinjer.

Nya X5an är helrätt. Jag kan garantera att den nya X6an med 45-hybrid drivlinan kommer att bli en klassledare och jag har redan nu bokat provkörning av X5an.

IOM att jag bara åker själv så är X6an perfekt, så provkörningen är bara för skojs skull. Den har luftfjädring som standard, och garanterat massvis med generös tillvalsutrustning!

Generöst hade väl varit om utrustningen ingick som standard? BMW måste ha en skicklig marknadsföringsavdelning :D

IOM att jag bara åker själv så är X6an perfekt, så provkörningen är bara för skojs skull. Den har luftfjädring som standard, och garanterat massvis med generös standardutrustning!

Inte mycket rätt med den fronten, bara en massa konstiga plastdetaljer med noll designkänsla och symmetri.

Nja, den såg inte rolig ut. Då tycker jag att Volvos XC90 är mycket mer harmonisk i designen, detsamma gäller även Range Rover Sport. Det vore kul om BMW klämde till med en riktig dräpare i hybridform men jag är tveksam, mest med tanke på att den ack så viktiga 3-serien inte fick några alternativ alls som var speciellt imponerande.

Tillbaka
Topp