• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pistol_Pete

Panerai
Tesla är riktigt najs :) Grannen har en vit Model S och man slänger alltid en blick på den när man går förbi :) Synd att dom bara ska vara så dyra. I Norge är det billigare har jag förstått och där ligger en Model S i samma prisnivå som en bmw 520d tror jag.

Tar du ut den som en förmånsbil hamnar du nog i samma prisklass som en BMW 520 i månadskostnad, tack vara det låga förmånsvärdet och miljöbilslättnaderna. Totalkostnad runt 7-8 tusen netto per månad fick jag det till efter efter en snabb överslagsräkning.
Vårt besök slutade med att en kollega beställde bilen och vi två som var med går och suger på karamellen och funderar på saken.

Min plus-minuslista ser ut så här:

+ Ingen servicekostnad
+ Ingen drivmedelskostnad
+ Skattelättnaderna
+ En av de skönaste bilarna jag har kört
- Hög initialkostnad
- Man måste planera sin förbrukning
- Kort räckvidd och meckigt att ladda om man inte har Supercharger (trefas el)
- Stor och bred bil, vilket kommer göra att min dam får det ännu svårare att parkera i garaget :(
 

Asplund

Patek
2-Faktor
1310922679-jpg.113723
 

Ponlarsson

Panerai
Kör något (för de flesta) så osexigt som en Saab 9-3 Linear Sport. För min del har jag dock ända sen andra generationens 9-3:a kom kastat långa blickar efter dem, och när jag köpte en i höstas blev jag därmed mycket nöjd.

Nästa bil blir en Audi A4, Sedan.
 

Ketan

Cartier
Tar du ut den som en förmånsbil hamnar du nog i samma prisklass som en BMW 520 i månadskostnad, tack vara det låga förmånsvärdet och miljöbilslättnaderna. Totalkostnad runt 7-8 tusen netto per månad fick jag det till efter efter en snabb överslagsräkning.
Vårt besök slutade med att en kollega beställde bilen och vi två som var med går och suger på karamellen och funderar på saken.

Min plus-minuslista ser ut så här:

+ Ingen servicekostnad
+ Ingen drivmedelskostnad
+ Skattelättnaderna
+ En av de skönaste bilarna jag har kört
- Hög initialkostnad
- Man måste planera sin förbrukning
- Kort räckvidd och meckigt att ladda om man inte har Supercharger (trefas el)
- Stor och bred bil, vilket kommer göra att min dam får det ännu svårare att parkera i garaget :(


Nu vet jag inte om du kör mycket men 48 mil per laddning verkar bra tycker jag :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tar du ut den som en förmånsbil hamnar du nog i samma prisklass som en BMW 520 i månadskostnad, tack vara det låga förmånsvärdet och miljöbilslättnaderna. Totalkostnad runt 7-8 tusen netto per månad fick jag det till efter efter en snabb överslagsräkning.
Vårt besök slutade med att en kollega beställde bilen och vi två som var med går och suger på karamellen och funderar på saken.

Min plus-minuslista ser ut så här:

+ Ingen servicekostnad
+ Ingen drivmedelskostnad
+ Skattelättnaderna
+ En av de skönaste bilarna jag har kört
- Hög initialkostnad
- Man måste planera sin förbrukning
- Kort räckvidd och meckigt att ladda om man inte har Supercharger (trefas el)
- Stor och bred bil, vilket kommer göra att min dam får det ännu svårare att parkera i garaget :(


Förmånsvärdet är ju en sak, men du måste ju i princip vara egenföretagare/partner el dyl för att kunna välja en som tjänstebil ändå. Värdeminskningen/leasingkostnaden är brutal.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kör numer den här besten.... Får prioritera husbygget i ett år till. Inte så kul med mer eller mindre dubbla boendekostnader i ett år (minst) och när det exv tillkommer kostnader på en rolle eller två beroende på lite avvikande val /oförutsedda kostnader..... Vet ännu inte om vi behöver spränga exv

Om världsekonomin/vår ekonomi inte har kraschat/vi inte har ett tredje världskrig så blir det någon roligt när allt är klart. Med över 200- högskolepoäng och ett nästan sjukligt bilintresse så ingick inte vulvan i bilplanerna haha.

.... Jävla i-landsproblem :)



image003.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?
 

Rookien

Panerai
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?

Av de du listat hade jag gått på en XC60 D4 AWD.
Snyggast, får in rätt mycket utrustning för relativt liten peng, den högre höjden, komforten, mm mm.
Dock ej D3, det blir alldeles för klent.
Är inne på min andra XC60 och kommer säkerligen köpa en tredje, väldigt bra bil!

BMW´s automatlåda är doch grym! Tusen ggr bättre än Volvos.

Ytterligare ett plus för XC60 D4 AWD:
Senare (när nya MY börjas släppas) kan du alltid lägga till Polestar till XC60´n, och för en väldigt liten peng få en bra motor också.
 

Pistol_Pete

Panerai
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?
Jag slänger in alternativet BMW 320 GT.
Grym bil, snygg, bränslesnål och väl tilltaget lastutrymme.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?


Nya Passat är överlägset mest för pengarna i den gruppen. Helt ny modell, stabilt andrahandsvärde, sticker inte i ögonen, bra på allt. En Schwezisk armékniv på hjul.

Men själv skulle jag nog ändå köpa 520d. Jag kan offra lite utrymme mot att få lite mer förfining i detaljerna.
 
Topp