• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MrJon

Cartier
Sitter högtalare både in och utvändigt som fejkar V8-ljud. Förstår att Audi gör så, för är det en sak deras motorer inte klarar så är det att låta bra. Där ligger Mercedes långt före. Polarens RS6a med V10:an i låter som en dammsugare...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sitter högtalare både in och utvändigt som fejkar V8-ljud. Förstår att Audi gör så, för är det en sak deras motorer inte klarar så är det att låta bra. Där ligger Mercedes långt före. Polarens RS6a med V10:an i låter som en dammsugare...

Utvändigt också alltså? Det hade jag missat.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skall du ha en A6:a så kör på en allroad isf, vet att erbjudandet höjdes lite IOM facelift men fortfarande bra jämfört med erbjudandet på vanliga A6:an! Apropå förbrukning på så har min dragit 0,57l/mil på 500mil, dock mest landsväg på dessa.
 
  • Like
Reactions: par

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
20k landar naven på.
Jo jag har kört den under lång tid tidigare men då jag sitter i telefon 4-5h om dagen i bil vill jag undvika att behöva nyttja den som nav också.

Jag var till handlaren idag och hamnade på 415k med nav, drag m.m.

Är du nöjd med kärran annars :)? Vad betalar du i förmån varje månad?

Jag är riktigt nöjd faktiskt. Jag sitter väldigt bra i stolarna och bilen är en fröjd att köra. Förmånen ligger på 3200kr.

415 var ju inte allra värst.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag är riktigt nöjd faktiskt. Jag sitter väldigt bra i stolarna och bilen är en fröjd att köra. Förmånen ligger på 3200kr.

415 var ju inte allra värst.


Vi ska se är nu..

520D x-drive
Komfortpaket
Dragpaket
Sportstolar Skinn
Nav
Vinterdäck
Digital instrumentpanel
osv osv osv

421,000kr

Han tyckte dieselvärmaren var kass och att de skulle montera en i efterhand här uppe.. så det blir plus 20k till.. får se hur jag gör med den om det blir affär.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vi ska se är nu..

520D x-drive
Komfortpaket
Dragpaket
Sportstolar Skinn
Nav
Vinterdäck
Digital instrumentpanel
osv osv osv

421,000kr

Han tyckte dieselvärmaren var kass och att de skulle montera en i efterhand här uppe.. så det blir plus 20k till.. får se hur jag gör med den om det blir affär.

Jag tycker att dieselvärmaren fungerar utmärkt. Vad ansåg han var dåligt med den?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag tycker att dieselvärmaren fungerar utmärkt. Vad ansåg han var dåligt med den?

Han menade att den värmer kupén mer än själva motorn och det är också därför den heter kupévärmare hos BMW och inte dieselvärmare.. Med denna lösning BMW har menar han att man egentligen skulle behöva komplettera med en motorvärmare också.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Han menade att den värmer kupén mer än själva motorn och det är också därför den heter kupévärmare hos BMW och inte dieselvärmare.. Med denna lösning BMW har menar han att man egentligen skulle behöva komplettera med en motorvärmare också.

Aha, ja det stämmer säkert. Men kupén blir varm som en bastu i alla fall. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?


Stretcha budgeten till en a6 3.0 allroad med luftfjädring
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Han menade att den värmer kupén mer än själva motorn och det är också därför den heter kupévärmare hos BMW och inte dieselvärmare.. Med denna lösning BMW har menar han att man egentligen skulle behöva komplettera med en motorvärmare också.


Sanning med modifikation dock. Värmaren värmer mycket riktigt bara upp vattnet i det "lilla kretsloppet" som används till kupévärmaren. MEN, när motorn startats pumpas det varma vattnet ut i det vanliga kylvattnet vilket gör att motorn i alla fall blir varm enormt mycket fortare än om värmaren inte finns. Jag hade samma system på min 540 och även om värmaren inte var lika bra som en parkeringsvärmare som värmer allt kylvatten så var det ändå en väldig förbättring. Men är det värt pengarna? Tveksamt, det är ett dyrt tillval...
 

Tapiren

Cartier
Jag är inte säker på att jag köpt en själv men jag har ett wildcard; Opel Insignia, inte dum alls och man kan få en hel del extran som inte ryms i budgeten på de andra. Jag lånade en och körde ned till Skåne för några år sedan, den imponerade faktiskt och jag upplevde att den var lite vassare än den Audi A5 vi körde hem igen med. Den sistnämnds gick förvisso sönder, vilket ju var irriterande, men Insignian hade betydligt trevligare vägegenskaper och styrningen var vassare, även om design och kvalitetskänsla inte var lika snitsigt som på Audi:n.
 

Jaguaren

Omega
Vi är på gång att köpa en Kia Cee'd GT 1,6 med 204 hästar. Vi har hittat en 5 dörrars till ett riktigt bra pris.
Det kanske blir affär redan i helgen. :)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Sitter inbyggt i avgassystemet, sök på "sound actuator" .
Googlar och finner:
BMW M5 generates fake engine noise using stereo
http://www.cnet.com/news/bmw-m5-generates-fake-engine-noise-using-stereo/
Gäller det även audi rs bilarna? Samtliga? Länk?
Förra generationc6, v10 var inte mkt till vrål. C7's ljudkuliss är jag mkt nöjd med. Men visst min väns c63 med borttagen 80%spärr och bytt, lite annat med 600hk, den var riktigt fint ljud i. Killen har ägt måånga bilar med effekt, men han sa -aldrig mer amg..
Donkii: hint:
Kommer det något som ser ut som jon olssons bil, då får jabla KROSSA DEN!
image.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Googlar och finner:
BMW M5 generates fake engine noise using stereo
http://www.cnet.com/news/bmw-m5-generates-fake-engine-noise-using-stereo/
Gäller det även audi rs bilarna? Samtliga? Länk?
Förra generationc6, v10 var inte mkt till vrål. C7's ljudkuliss är jag mkt nöjd med. Men visst min väns c63 med borttagen 80%spärr och bytt, lite annat med 600hk, den var riktigt fint ljud i. Killen har ägt måånga bilar med effekt, men han sa -aldrig mer amg..
Donkii: hint:
Kommer det något som ser ut som jon olssons bil, då får jabla KROSSA DEN!
image.jpg


Men visst var det lite konstigt de sätter Jon i en pre-facelift?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Håller med, men är det helt sponsrat av audi? Eller är det något som har utvecklats genom tiden?

Naturligtvis är det högst troligt att han får spons av Audi, speciellt med tanke på tidigare R8, A7 och att Ultiman också har Audi-drivlina nu för tiden.

Men det verkar ju de facto som att RS6an är hans äldre privata som han på senare tid valt att 'bygga om' bla med hjälp av Stertman.

...jag tycker mest ett DTM-kit på en kombi och att det man verkar framhäva mest är att turbo-fläktarna är guldbelagda gör att det drar ett lite 'Fast & Furious'-skimmer över det hela.

Det är också trist stt den där Ultiman aldrig används som den borde och tillåts försöka sätta lite officiella tider på några banor så man får se om denr så grym som det hävdas.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok missat att ultiman hade audi drivlina numera, vill minnas att det var en Lexus i tidigare? Frågan är väl hur mycket audi är med på att sponsra fullt ut...
 
Topp