• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Donkii

Boushh
2-Faktor
Mazda 6 Wagon då?
Har inte testat själv men läst fina recensioner av den nya modellen (2015).

Annars är BMW 3-serien touring ett mycket bra val.


Nej aldrig Mazda, den upplevda kvalitén och vägljudet i kupén gör den helt avskriven.

Hade Citroën C5 2,2HDi -14 som jag åker idag funnits med 4wd hade det varit det självklara valet med 204hk, gas hydrauliska fjädringen, fri service 10.000mil, allt man behöver och lite till som standard på business edition och under 310k..

3-serien är riktigt bra, hands down, men utrymmena oroar mig lite.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nya Passat är överlägset mest för pengarna i den gruppen. Helt ny modell, stabilt andrahandsvärde, sticker inte i ögonen, bra på allt. En Schwezisk armékniv på hjul.

Men själv skulle jag nog ändå köpa 520d. Jag kan offra lite utrymme mot att få lite mer förfining i detaljerna.


Jag var sjukt besviken på förra passaten, en riktigt skit bil to be honset.. Men jag ska absolut ge den nya chansen, är faktiskt lite nyfiken på att prova den.

520d x-drive med automat, nav osv tror jag blir svår att få in under 400k.. men den hade för mig också varit det självklara valet egentligen.. Tjejen förespråkar XC60
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ni som tipsar om volvo, tycker ni om att tanka? Jämfört med audi och bmw alltså


Audi är väl inte någon direkt lågförbrukare? Eller har åtminstone inte varit förr?
Volvo med sina nya maskiner har sänkt förbrukningen drastiskt, men om de kan konkurrera med BMW vette tusan, ska hur som helst ge dem båda chansen :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag var sjukt besviken på förra passaten, en riktigt skit bil to be honset.. Men jag ska absolut ge den nya chansen, är faktiskt lite nyfiken på att prova den.

520d x-drive med automat, nav osv tror jag blir svår att få in under 400k.. men den hade för mig också varit det självklara valet egentligen.. Tjejen förespråkar XC60

Nya Passat är något helt annat. Sedan hur den håller i längden är svårt att sia om.
 

morrism

Audemars
Audi är väl inte någon direkt lågförbrukare? Eller har åtminstone inte varit förr?
Volvo med sina nya maskiner har sänkt förbrukningen drastiskt, men om de kan konkurrera med BMW vette tusan, ska hur som helst ge dem båda chansen :)

Om vi säger såhär då, Audi har drygt 40 modeller (inklusive en SUV) ända från 2009 som klarat en 0-100 tid under 6 sekunder och en förbrukning under 0,7. Volvo har 2, V60 och S60 från 2014.

Tycker helt klart BMW och Audi leder det racet med prestanda/bränsle. Om man inte räknar hybrider.
 

Rookien

Panerai
Hmm, kör du nya eller äldre motorn?

Har nya (VEA), tyvärr finns ju inte VEA motorerna med AWD ännu.
Skall du ha AWD blir det gamla motorn.

Va så sugen på nya motorn att jag skippade AWD på denna - big mistake!
Hade D3 AWD med Polestar på förra - den var riktigt bra!

Utan AWD är totalt värdelöst när man en gång vant sig, jag ångrar mig varje dag jag sätter mig i bilen faktiskt.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Om vi säger såhär då, Audi har drygt 40 modeller (inklusive en SUV) ända från 2009 som klarat en 0-100 tid under 6 sekunder och en förbrukning under 0,7. Volvo har 2, V60 och S60 från 2014.

Tycker helt klart BMW och Audi leder det racet med prestanda/bränsle. Om man inte räknar hybrider.
Stämmer in i kören. Volvos förbrukning är vad den är. Kör idag V60 D4 awd MY15. Jättenöjded bilen i övrigt dock är förbrukningen ett skämt gentemot prestanda och tyskarna. 0,74 ligger jag i snitt blandad körning alltid. Dock betalar företaget bränslet och jag bara beskattas per mil så mig gör det inte så mycket.
Men hade jag köpt en likadan för privata medel hade jag varit duktigt missnöjd med förbrukningen. I övrigt jättehärlig bil dock!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ny firma, nya möjligheter.. Dags för ny bil alltså. Kör 5000mil per år och har privatpersoner som kundgrupp, det får alltså inte vara en bil som sticker i ögonen på folk. Kombi, 4WD & Automat är ett måste. Vill helst inte kliva över 400k. Möjligen skulle en pickup kunna funka men inget
V8 monster tyvärr.

* 320d x-drive
* 520d x-drive
* XC60 D3/D4 AWD
* Passat 2,0TDI 4m
* Audi A4/A6 Quattro
* Skoda Superb

Det är väl dessa ovan som jag initialt har kikat närmare på. Hatade den tidigare Passaten bullernivån, har inte kört nya.
BMW sticker kanske i ögonen men istället går det att försvara då totalkostnaden blir billigare än t.ex. XC60, V70 m.fl...
XC60 bara för att den är lite högre och har en go komfort.
BMW är väl egentligen min favorit sett till upplevd kvalité och körglädje samt att jag rankar dess 4wd till den bästa med möjligen Audis quattro.
Audi går möjligen att komma undan med också då det rullar en hel del av dem på våra
breddgrader :)

Uppstickare, nya Superb, var imponerad över den nuvarande modellen och jag har svårt att tro att den nya skulle vara sämre. Det föll på stolarna förra gången.. Storleksmässigt är Superben oslagbar och därför har den ett visst övertag då jag behöver utrymme :)

Så vad fan köper man?
Du har sjukt bra koll på bilar, jag tror innerst du vet vad du vill ha.
Mitt svar:
A4 karossen är helt på utgående då nya ej kommit än.
Passaten otroligt bra bil. Flyger fullständigt under radarn. Trevlig att köra.
A6 om jag väljer fritt bland ovanstående. Karossen kommer finnas ett bra tag till samt faceliftad nyligen. VÄLDIGT gärna med luftfjädring om det ryms i budget.
lycka till!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du har sjukt bra koll på bilar, jag tror innerst du vet vad du vill ha.
Mitt svar:
A4 karossen är helt på utgående då nya ej kommit än.
Passaten otroligt bra bil. Flyger fullständigt under radarn. Trevlig att köra.
A6 om jag väljer fritt bland ovanstående. Karossen kommer finnas ett bra tag till samt faceliftad nyligen. VÄLDIGT gärna med luftfjädring om det ryms i budget.
lycka till!


Du har nog rätt. Mitt stora problem är att jag velar mellan, kommer det sticka i ögonen eller ska jag köra det jag själv vill. Ska jag köra BMW eller inte är väl egentligen där jag står. Ska jag åka A6 så vill man ju få in 313hk ;) Bland det värsta jag hört i diesel väg, på ett riktigt bra sätt!

Åker du RS fortf. :) ?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Du har nog rätt. Mitt stora problem är att jag velar mellan, kommer det sticka i ögonen eller ska jag köra det jag själv vill. Ska jag köra BMW eller inte är väl egentligen där jag står. Ska jag åka A6 så vill man ju få in 313hk ;) Bland det värsta jag hört i diesel väg, på ett riktigt bra sätt!

Åker du RS
Ditt bilintresse är högt, jag tror du måste köpa det du vill ha. Men kanske välj en färg som sticker mindre i ögonen: vad sägs om att hämta ut en ny Florettsilver a6, sjukt snygg tycker jag.
Även jag har flirtat med mig själv att köpa kia, skoda o andra lägre prissatta bilar, men tror det blir kort ägande isåfall.
Sålde rs'en men kommer en ny ersättare i veckan, ska bli riktigt kul! Hoppas hinna ta denna till nordschleife.
 
  • Like
Reactions: par

Mr G

Friends of KS
Många bra synpunkter om bränsleförbrukning men att Audi skulle vara mycket snålare än Volvo är jag inte säker på. Min A6 Allroad 204 hk uttagen i okt förra året har snittat 0,78 på ca 1 100 mil (uppmätt, inte siffror från färddatorn). Jag hade en XC90 innan så jag är nöjd men undrar om inte BMW 520 går snålare än Audin. (Visserligen mindre motor).
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ditt bilintresse är högt, jag tror du måste köpa det du vill ha. Men kanske välj en färg som sticker mindre i ögonen: vad sägs om att hämta ut en ny Florettsilver a6, sjukt snygg tycker jag.
Även jag har flirtat med mig själv att köpa kia, skoda o andra lägre prissatta bilar, men tror det blir kort ägande isåfall.
Sålde rs'en men kommer en ny ersättare i veckan, ska bli riktigt kul! Hoppas hinna ta denna till nordschleife.


Så är det nog, stolar och kupeljud tillsammans med bränsleförbrukning är nog de tre viktigaste grejerna för mig. Där har vi egentligen tre märken och det är just Bmw, Audi och Volvo. Volvon går bort pga den höga förbrukningen så kvar har vi två märken. Färgen kommer att bli vit då logotyp är antingen röd eller svart :) Annars är silver inte bara snyggt på rätt bil utan jäkligt praktiskt. Har svart idag och det är hemskt.

Nu ska jag sitta med denna bil kommande tre år så man vill ju att det ska bli rätt och som du säger kan de lägre prissatta bilarna förlora på just den upplevda kvalitén.

Vill du hinta om vad som dyker upp :) ?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Så är det nog, stolar och kupeljud tillsammans med bränsleförbrukning är nog de tre viktigaste grejerna för mig. Där har vi egentligen tre märken och det är just Bmw, Audi och Volvo. Volvon går bort pga den höga förbrukningen så kvar har vi två märken. Färgen kommer att bli vit då logotyp är antingen röd eller svart :) Annars är silver inte bara snyggt på rätt bil utan jäkligt praktiskt. Har svart idag och det är hemskt.

Nu ska jag sitta med denna bil kommande tre år så man vill ju att det ska bli rätt och som du säger kan de lägre prissatta bilarna förlora på just den upplevda kvalitén.

Vill du hinta om vad som dyker upp :) ?


520d xdrive. Det vet du själv! Men nya Passaten är ruggigt fin faktiskt.
Skippa nav och tattarkrok baktill så kommer du under 400k (med dieselvärmare). :)
 

BOTL

Panerai
Är för evigt bunden till Skoda Superb Kombi då ingen annan bil i samma klass har benutrymme om man sitter bakom mig förutom denna där två pers tamigfan kan sitta i knät på varandra bakom mig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ditt bilintresse är högt, jag tror du måste köpa det du vill ha. Men kanske välj en färg som sticker mindre i ögonen: vad sägs om att hämta ut en ny Florettsilver a6, sjukt snygg tycker jag.
Även jag har flirtat med mig själv att köpa kia, skoda o andra lägre prissatta bilar, men tror det blir kort ägande isåfall.
Sålde rs'en men kommer en ny ersättare i veckan, ska bli riktigt kul! Hoppas hinna ta denna till nordschleife.


Känner samma sak som dig och har också kollat runt på andra märken. Volvo duger men allt under fungerar helt enkelt inte om man har en uns bilintresse.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
520d xdrive. Det vet du själv! Men nya Passaten är ruggigt fin faktiskt.
Skippa nav och tattarkrok baktill så kommer du under 400k (med dieselvärmare). :)

Fast nav är jäkligt gött för då slipper jag ha ännu en grej i rutan. Sitter redan laser/kamera varnare. Trots att jag varit nästan överallt så börjar också jag få problem när kunden bor i Stor-Bakvattnet och förklarar vägen genom att han har en röd gammal ferguson bakom den halvt rasade ladan man ska hålla utkik efter bortanför lapp-jocke, när man får dessa beskrivningar, då vet man ju exakt eller hur ;) Så därför är det skönt med nav och en adress förstås!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fast nav är jäkligt gött för då slipper jag ha ännu en grej i rutan. Sitter redan laser/kamera varnare. Trots att jag varit nästan överallt så börjar också jag få problem när kunden bor i Stor-Bakvattnet och förklarar vägen genom att han har en röd gammal ferguson bakom den halvt rasade ladan man ska hålla utkik efter bortanför lapp-jocke, när man får dessa beskrivningar, då vet man ju exakt eller hur ;) Så därför är det skönt med nav och en adress förstås!


Jag håller med dig angående nav. Ångrar att jag inte har det i min bruksbil. Att köra med iPhonen fungerar men inte mer.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fast nav är jäkligt gött för då slipper jag ha ännu en grej i rutan. Sitter redan laser/kamera varnare. Trots att jag varit nästan överallt så börjar också jag få problem när kunden bor i Stor-Bakvattnet och förklarar vägen genom att han har en röd gammal ferguson bakom den halvt rasade ladan man ska hålla utkik efter bortanför lapp-jocke, när man får dessa beskrivningar, då vet man ju exakt eller hur ;) Så därför är det skönt med nav och en adress förstås!


Nav kostar väl 30k? Navigeringen i Google maps fungerar utmärkt, plus att du får info om vägarbeten och dylikt. Men då ska man nog köra annat än iPhone. De gånger men behöver fungerar telefonen utmärkt tycker jag. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nav kostar väl 30k? Navigeringen i Google maps fungerar utmärkt, plus att du får info om vägarbeten och dylikt. Men då ska man nog köra annat än iPhone. De gånger men behöver fungerar telefonen utmärkt tycker jag. :)

20k landar naven på.
Jo jag har kört den under lång tid tidigare men då jag sitter i telefon 4-5h om dagen i bil vill jag undvika att behöva nyttja den som nav också.

Jag var till handlaren idag och hamnade på 415k med nav, drag m.m.

Är du nöjd med kärran annars :)? Vad betalar du i förmån varje månad?
 

morrism

Audemars
Du har ju glömt en medlem i VW-familjen.

Seat Leon ST
Är sugen på att prova själv, den ska vara riktigt grym för pengarna.
maxresdefault.jpg

Gillar inredningen...
D7K_2969.jpg


Seat sticker nog inte i ögonen
 

MrJon

Cartier
Du har nog rätt. Mitt stora problem är att jag velar mellan, kommer det sticka i ögonen eller ska jag köra det jag själv vill. Ska jag köra BMW eller inte är väl egentligen där jag står. Ska jag åka A6 så vill man ju få in 313hk ;) Bland det värsta jag hört i diesel väg, på ett riktigt bra sätt!

Åker du RS fortf. :) ?


Du vet att ljudet till den motorn är fejkat va? Låter fortfarande helt fantastiskt, men fejk är ju alltid fejk. :/
 
Topp