• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tack. Då återstår bara frågan vad kalaset kostar.
Det stod på deras hemsida tidigare, men det verkar saknas nu, jag hittade denna lite snåriga lista på Tesla-klubbens forum;

Model S fyrhjulsdrift 5900 7700 5100 9100 5900 7700 5100 9100 5900 7700 Tot: 69200
Model X fyrhjulsdrift 6700 8800 5900 10400 6700 8800 5900 10400 6700 8800 Tot: 79100

Priserna avser som jag förstår den årliga servicen, så från 6000kr upp mot en bit över 10.000kr om jag fattat rätt.

Möjligt att denna blir min nya förmånsbil .. Tjejen inte lika övertygad dock.. Trots mitt tugg om det praktiska . En bebis och två hundar, finns inte direkt en personbil som klarar den problematiken..
IMG_20181018_120931.jpg

Borde det inte finnas en ny V-klass i pipen hos Mercedes?

Skall åka och kika på en Porsche Cayman S från 08 imorgon. Är på jakt efter något barnsligt kul med bra klipp. Senaste bilen var en R8 men den såldes för ca 2 år sedan.
Någon här som haft en Cayman S och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Tack på förhand!

Skall åka och kika på en Porsche Cayman S från 08 imorgon. Är på jakt efter något barnsligt kul med bra klipp. Senaste bilen var en R8 men den såldes för ca 2 år sedan.
Tack på förhand!
Äger ingen Cayman S men provkörde en -17 i somras och är själv intresserad av en Cayman S. Kan dock inte bestämma mig för om det ska bli 997.2, Cayman s -14 eller Cayman -s nyare typ 17-18..

Jag tycker dock att S-modellen med 295hp dvs den årsmodell du kikar på är relativt slö.. Hade satsat på en med PDK-låda och nyare motorn dvs 320hp'n från 09 och framåt (tror de kom 09?) :)

Tack på förhand!

Jag har kört den en del.
R8 är förvisso väldigt mycket sportbil för pengarna. Även om underhållet kan bli dyrt, speciellt V8an med S (?) - tronic lådan.

Vad har du tänkt använda bilen till?
Bruksbil på sommaren? Helgglidare? bomba trackdays?

Tack på förhand!

Hade en -09a tidigare, då var det precis som @joca skriver, 320 hk, sedan hade jag ett bra sportavgassystem på också. Den är absolut inte slö -08an, duger gott tycker jag. Gillar verkligen Cayman, både de tidiga och de senaste årsmodellerna. Har dock inga åsikter i övrigt om kvalité eller liknande, tyckte min var bra på alla sätt. Kändes snabb! Rolig bil, hoppas det blir affär!

Hade en -09a tidigare, då var det precis som @joca skriver, 320 hk, sedan hade jag ett bra sportavgassystem på också. Den är absolut inte slö -08an, duger gott tycker jag. Gillar verkligen Cayman, både de tidiga och de senaste årsmodellerna. Har dock inga åsikter i övrigt om kvalité eller liknande, tyckte min var bra på alla sätt. Kändes snabb! Rolig bil, hoppas det blir affär!
Nej den går bra.
Och kollar man GT4an så drar ju den det mesta på svenska banor.

Det stod på deras hemsida tidigare, men det verkar saknas nu, jag hittade denna lite snåriga lista på Tesla-klubbens forum;

Model S fyrhjulsdrift 5900 7700 5100 9100 5900 7700 5100 9100 5900 7700 Tot: 69200
Model X fyrhjulsdrift 6700 8800 5900 10400 6700 8800 5900 10400 6700 8800 Tot: 79100

Priserna avser som jag förstår den årliga servicen, så från 6000kr upp mot en bit över 10.000kr om jag fattat rätt.
De var sannerligen inte blyga att ta betalt. De där punkterna brukar ingå i vanlig service som kostar 4500-6000kr inklusive olja+filter på ”vanliga” bilar.

Tack på förhand!

Det känns lite som att gå från Bentley till Lada...
Om du är som jag, som älskar fart och kraft, så har jag ytterst svårt att tro att du klarar dig med 300hk i en frisör bil. Innan ni hatar mig så ja, Cayman är en bra bil. Men den är lite väl mycket frisör-salong...
Ställ dig själv verkligen frågan om det är något för dig...

Om du är som jag, som älskar fart och kraft, så har jag ytterst svårt att tro att du klarar dig med 300hk i en frisör bil. Innan ni hatar mig så ja, Cayman är en bra bil. Men den är lite väl mycket frisör-salong...

:D

Det är en grym bil att svänga med. Och om man ska vara helt ärlig så kan ju alla köra fort rakt fram med en stor motor. Inte jättecoolt faktiskt. Till och med Texas-Johnny, 73 år gammal och 120 pannor kan lägga fina siffror på strippen med en trimmad big-block. Hans customhoj med flakelack har ett jäkla vrid också, den kan verkligen sätta sprutt på hans hydda. En häftig hoj enligt hans vänner. Men @Aelgen är säkert en herre med finess och en känsla för sann kördynamik, så en lätt bil med varvvillig motor skulle nog passa honom fint.

Senast ändrad:

Jag gillar senaste Caymanen. Det jag däremot tycker är att den saknar en "Turbo" i programmet.
Det är ju inte riktigt en Miata, MX-5 eller sådan frisörbil, men jag håller med om att det verkar som att det saknas något under huven.
GTS närmar sig riktigt ok siffror för den lilla bilen.

Som banbil så är den nog helt ok och det är den nog även på landsväg.
Men jag tycker att den bör få sig en turbo i modellprogrammet för att utskåpa allt motstånd.
Dom skulle kunna pressa in 2.9:an från nya Macan. Fast det kanske blir för tungt och trångt.
Sedan kanske inte Porsche vill att den ska kanibalisera på 911:ans prestanda

Nu blir det tråkbilar riktigt (förlåt @Norrlänningen ), men vad tror panelen om elbilspriserna på begagnatmarknaden nu när det kommer "intressanta" modeller från typ alla asiaterna?
Är sjukt sugen på elbil, och man kan räkna hem en hel del flis på pendlingen.

Egentligen - och det ska man väl kunna erkänna - är jag sugen på en Tesla, och räknar på en beggad S. Det stora abret för en fattiglapp som mig är om skiten blir värd nada om ett par år, när det börjar komma ut beggade Niro, Kona och så vidare, alltså bilar som har en rimlig räckvidd.
Självklart tappar alla bilar i värde, och det är inget konstigt med det.
Och lika självklart kan ingen se in i framtiden, men lite spekulationer och gissningar är väl det man har forum till?
Snälla jag verkligen avråder dig från att ens överväga köp av Tesla, jag är ingen expert men jobbar med bilar hela dagarna och dör bland annat Tesla. Och kvalitén samt hur "bilarna" börjar se ut och strula efter 1-2 år på nacken blir jag bara mörkrädd.
Jag själv skulle vilja åka elbil men hade kanske inte siktat på helel utan kanske KIA optimal eller liknande.
Men som sagt jag skulle starkt rekommendera att du skippar Tesla... dom e bara sorgliga.

Jag gillar senaste Caymanen. Det jag däremot tycker är att den saknar en "Turbo" i programmet.
Det är ju inte riktigt en Miata, MX-5 eller sådan frisörbil, men jag håller med om att det verkar som att det saknas något under huven.
GTS närmar sig riktigt ok siffror för den lilla bilen.

Som banbil så är den nog helt ok och det är den nog även på landsväg.
Men jag tycker att den bör få sig en turbo i modellprogrammet för att utskåpa allt motstånd.
Dom skulle kunna pressa in 2.9:an från nya Macan. Fast det kanske blir för tungt och trångt.
Sedan kanske inte Porsche vill att den ska kanibalisera på 911:ans prestanda

Jag kan dock tänka mig att Cayman är sjukt rolig på bana. Bra bil rakt igenom för track Day.
Men på gatan vill iallafall jag ha mer pulver under huven då det är enbart acceleration man kör på gata ändå.
Det lilla hårda man kör på gata är en lite snabbt genom en rondell typ...

Jag kan dock tänka mig att Cayman är sjukt rolig på bana. Bra bil rakt igenom för track Day.
Men på gatan vill iallafall jag ha mer pulver under huven då det är enbart acceleration man kör på gata ändå.
Det lilla hårda man kör på gata är en lite snabbt genom en rondell typ...

Ja, det är även min uppfattning. Det är ju inte så att man tar några skarpa kurvor i villakvarteret där man bor.
Som sagt så saknas en Turbo i modellprogrammet. Just en turbo skulle plocka bort frisörkänslan från bilen.
Cayman har bra förutsättningar att gå som ett skollat troll. En större och tyngre motor kan behövas.
Man skulle förlora lite i "handling", men då man inte kör på bana så har det ingen större betydelse.

Min gissning är att Porsche inte vill att den ska inkräkta på 911:ans revir

Ja, det är även min uppfattning. Det är ju inte så att man tar några skarpa kurvor i villakvarteret där man bor.
Som sagt så saknas en Turbo i modellprogrammet. Just en turbo skulle plocka bort frisörkänslan från bilen.
Cayman har bra förutsättningar att gå som ett skollat troll. En större och tyngre motor kan behövas.
Man skulle förlora lite i "handling", men då man inte kör på bana så har det ingen större betydelse.

Min gissning är att Porsche inte vill att den ska inkräkta på 911:ans revir
Vad menar ni med turbo? Det är ju precis vad som finns i senaste generationens Cayman.

Kul att frågan dök upp. Satt precis och kikade på en häromdagen men det är väl helt omöjligt att motivera när man bor innanför tullarna, 2.5km från jobbet? Helt fordonslös just nu och något att glida med på helgerna och smiska bana när andan faller på vore kul. Priset per mil blir väl inget vidare dock :D

Vad menar ni med turbo? Det är ju precis vad som finns i senaste generationens Cayman.

Kul att frågan dök upp. Satt precis och kikade på en häromdagen men det är väl helt omöjligt att motivera när man bor innanför tullarna, 2.5km från jobbet? Helt fordonslös just nu och något att glida med på helgerna och smiska bana när andan faller på vore kul. Priset per mil blir väl inget vidare dock :D

Att den har turbo betyder inte att det är en ”Turbo”.
Enkelt förklarat. Macan S har turbo, Macan Turbo har turbo.
Modellen ”Turbo” är en viktig faktor här.

Snälla jag verkligen avråder dig från att ens överväga köp av Tesla, jag är ingen expert men jobbar med bilar hela dagarna och dör bland annat Tesla. Och kvalitén samt hur "bilarna" börjar se ut och strula efter 1-2 år på nacken blir jag bara mörkrädd.
Jag själv skulle vilja åka elbil men hade kanske inte siktat på helel utan kanske KIA optimal eller liknande.
Men som sagt jag skulle starkt rekommendera att du skippar Tesla... dom e bara sorgliga.
Tack för input!
Jag håller som sagt på och jämför olika alternativ, och en hybridlösning kan absolut vara intressant också, fast helel känns mer spännande.
Idag (ändrar mig fort) känns bästa lösningen att skaffa en ator bil med låg skatt (tips mottages!) och en liten pendlar-elbil. 10 mil, men helst 15, räcker.
Beggad Leaf kanske.
Jag tänker i alla fall vänta till våren med att göra någonting, vill se vad som händer med priserna när det kommer en massa nya elmodeller under vintern.

Då jag ofta huserar i Stavanger och åker en del taxi, så har jag lite åsikter om Tesla.
Tidigare var det Teslor överallt. Idag ser man inte så många av dessa. Orsaken vet jag inte.
Första gången jag åkte Tesla så fick jag ett väldigt plastigt intryck. Stolen var placerad på en plastlåda, bilen kändes inte ihopskruvad ordentligt och en del andra saker.
Min senaste tur i en Tesla gav mig mer ”kvalitetsintryck”. Inredningen var bortnött. Skinnet på dörrhandtag och övriga detaljer var mer eller mindre borta. Plasten var synlig alltså. Såg ut som ett par moderna jeans

Då jag ofta huserar i Stavanger och åker en del taxi, så har jag lite åsikter om Tesla.
Tidigare var det Teslor överallt. Idag ser man inte så många av dessa. Orsaken vet jag inte.
Första gången jag åkte Tesla så fick jag ett väldigt plastigt intryck. Stolen var placerad på en plastlåda, bilen kändes inte ihopskruvad ordentligt och en del andra saker.
Min senaste tur i en Tesla gav mig mer ”kvalitetsintryck”. Inredningen var bortnött. Skinnet på dörrhandtag och övriga detaljer var mer eller mindre borta. Plasten var synlig alltså. Såg ut som ett par moderna jeans
Ja de är precis detta jag upplever varje dag när jag skruvar i dessa "leksaker" allt känns tråkigt å slarvigt ihopsatt med dålig känsla på kvalitet.
Jag personligen skulle välja hybrid i dagsläget eller så skulle jag vänta några år för att se hur utbudet med helel ser ut. Tror många märken har bra alternativ men håller på dom för att inte det är marknad riktigt än.

Ja de är precis detta jag upplever varje dag när jag skruvar i dessa "leksaker" allt känns tråkigt å slarvigt ihopsatt med dålig känsla på kvalitet.
Jag personligen skulle välja hybrid i dagsläget eller så skulle jag vänta några år för att se hur utbudet med helel ser ut. Tror många märken har bra alternativ men håller på dom för att inte det är marknad riktigt än.
Varför inte hel-el?

Varför inte hel-el?
Min uppfattning är att bilar med helel inte har kommit så långt fram i tekniken för att det ska vara rätt i tid om du förstår hur jag menar.
Om dessa hade varit i samma prisklasser som vanlig bensinbilar tror jag marknaden hade sett annorlunda ut men just nu är hybriderna så pass bra att helel är inte ett alternativ när det kommer till vad man får lägga för pengar.
Men de är bara min tro och uppfattning såklart:)
Har så mycket sorgliga exempel på Tesla där jag inte ens finner ord för hur dåligt dom byggt dessa så kallade "bilar"

Tillbaka
Topp