• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

F150 förvisso. Men har du kollat på pickupar under 500? Fruktansvärt tråkiga arbetsfordon. I den prisklassen hade jag köpt SUV.
Amarok finns under 500’, den är närapå personbilslik på många sätt. En väldigt, väldigt trevlig bil. Men visst, en SUV för samma pengar är nog lättare att leva med som bruksbil.

Finns momsfördelar vid leasing. Inte alltid momsen är avdragsgill på en pickup: https://www.accountor.se/sv/nyheter/2017/avdragsratt-vid-inkop-av-bil-till-foretaget
Så är det. Kikar lite på M2 efter tips i tråden och den går att dra på företaget om den är köpt innan 1 juli. Efter det är det 11 500kr skatt, bara M2 Competition med högre nypris => Förmånsvärde från helvetet :D

Det är svårt att motivera köp av rent nöjesfordon med logiska argument. En ärlig kalkyl landar på ca 85k per år för ett helgnöje samt lite bansmiskande.

Tydligen blir det vinter i år också.
Jag ger mig inte på några avancerade manövrar idag.
Tur det är gles trafik på morgonen.

66DFCA93-F097-4195-AD8A-C2EFA7CA43B1.jpeg
6365BDA9-3D41-4FA4-BC55-EEC6CA66DDA6.jpeg

Inga problem att fixa en Amarok under 400' men då pratar vi inte V6 modellen med lite lull-lull. Det är ju den man vill ha ;-)
Sant, men även en basic är ganska trevlig, sport/komfortstolarna är riktigt, riktigt sköna men i övrigt vet jag inte om man behöver så värst många tillbehör. Och alla har den fina V6:an numera vill jag minnas.

De flesta andra pickisar i den klassen är ju ännu mer råa med få tillgängliga tillbehör.

Sant, men även en basic är ganska trevlig, sport/komfortstolarna är riktigt, riktigt sköna men i övrigt vet jag inte om man behöver så värst många tillbehör. Och alla har den fina V6:an numera vill jag minnas.

De flesta andra pickisar i den klassen är ju ännu mer råa med få tillgängliga tillbehör.
Håller med. Men det är ju Aventuran man vill ha om man ska använda den som ”vanlig” bil. ;)
4D2C1C96-5D40-471A-89E4-89FEA31CD195.jpeg

För kunna ställa undan Ng 9-5:an under vintermånaderna och på så sätt benåda den från både salt och stenskott.

Blev en 9-3 delvis för att dem är roliga att köra och går på E85, rätt skönt att tanka för 10kr/L. :watching:

Å andra sidan drar den ju 1,2 på etanol så det går ju jämt ut? :D Hade en 2.0 biopower för några år sedan med samma tanke men att den drog mer och tätare serviceintervaller åt upp den billigare etanolen.

Å andra sidan drar den ju 1,2 på etanol så det går ju jämt ut? :D Hade en 2.0 biopower för några år sedan med samma tanke men att den drog mer och tätare serviceintervaller åt upp den billigare etanolen.
12/16=0.75lit/mil det drar inte bensinvarianten direkt så just nu är det rejält billigare med etanol. Men om priserna sjunker till mer "normala" nivåer runt 14kr så är det mycket tveksamt att det lönar sig just pga tätare service. Dock så är det rätt vettigt att serva sin gamla saab varje år oavsett körsträcka eftersom de har varit så drabbade av kamkedjeproblem.

Hur kör du , min drar 1L/mil vid blandad körning, det i kombination med 17kr/L för diesel och 1100kr i årsskatt så blir det allt billigare

12/16=0.75lit/mil det drar inte bensinvarianten direkt så just nu är det rejält billigare med etanol. Men om priserna sjunker till mer "normala" nivåer runt 14kr så är det mycket tveksamt att det lönar sig just pga tätare service. Dock så är det rätt vettigt att serva sin gamla saab varje år oavsett körsträcka eftersom de har varit så drabbade av kamkedjeproblem.

Kameldjur har väl ändock inte varit ett överhängande problem hos Saab, förutom på andra generationens 9-5or då.

Ford Ranger Wildtrak.
Nån med input? Daily driver?
ford-ranger-wildtrak-4x4-dcb-tdci-S3580946-1.jpg

Kör en Ranger XLT på jobbet och tycker den går riktigt bra, mycket bättre och bekvämare än Hilux, L200, D max och Amarok. Dock så är det med 2,2l motorn och skulle gärna haft 3,2 istället så den rullar på lite bättre. Drar just över en liter per mil oavsett körning på området eller landsväg.

Jag provkörde en nya XC60 i helgen.
Av någon oförklarlig anledning så får jag genast ryggont när jag kör bilen?
Samma historia var det med XC70 (2013 årsmodell)

Hört och läst så mycket gott om Volvos stolar, jag fattar det inte...
Jag sitter bättre (Komfortmässigt för ryggen) i en Caddy än vad jag gör i en XC60, inte klokt.... (?!)

Jag provkörde en nya XC60 i helgen.
Av någon oförklarlig anledning så får jag genast ryggont när jag kör bilen?
Samma historia var det med XC70 (2013 årsmodell)

Hört och läst så mycket gott om Volvos stolar, jag fattar det inte...
Jag sitter bättre (Komfortmässigt för ryggen) i en Caddy än vad jag gör i en XC60, inte klokt.... (?!)

Ja, Volvo har av någon underlig anledning fått sina stolar höjda till skyarna av de flesta motorjournalister i Skandinavien.
Tydligen är det så att min kropp inte är skandinavisk eller så är det så att min kropp inte är en journalistkropp.
Jag har hört folk prata positivt om SAAB-stolar, BMW-stolar, AUDI-stolar, VW-stolar och alla möjliga stolar. Dock har jag aldrig hört någon säga något positivt om en Volvostol.
De få gånger jag har hört Volvo i kombination med stol, så har set varit klagomål. Och jag instämmer i den kören.
Dock börjar Volvo få till det något. Nu kan man väl justera svankstödet utan att genomföra en titthålsoperation mellan sidan av ryggstödet och konsolen i mitten av bilen.

Vinterskorna är på!
Skall plocka bort vindskydden på alla fönster vid tillfälle, sitter med någon form av dubbelhäftande tejp.
Tänkte värma och köra med fiskelina för att få bort men behöver förslag på medel för att få bort tejprester.
Någon form av alhohol? Laphoraig Selected? :cigar:

_20181029_163656.JPG

Vinterskorna är på!
Skall plocka bort vindskydden på alla fönster vid tillfälle, sitter med någon form av dubbelhäftande tejp.
Tänkte värma och köra med fiskelina för att få bort men behöver förslag på medel för att få bort tejprester.
Någon form av alhohol? Laphoraig Selected? :cigar:

_20181029_163656.JPG
Beror helt på vad det är för lim, men jag skulle som du hintar mot rekommendera någon form av organiskt lösningsmedel. Själv brukar jag allt som oftast nyttja stora mängder aceton för att lösa upp limrester och annat skit. Sannolikheten är ju dock stor att det är någon form av tvåkomponentslim/epoxilim så då bör det gå bra att mjuka upp limmet med aceton och sedan torka bort det. Om du lyckas få reda på vad det är exakt får du gärna säga till, för då bör det blir mycket enklare att ge en specifik rekommendation. :)

Beror helt på vad det är för lim, men jag skulle som du hintar mot rekommendera någon form av organiskt lösningsmedel. Själv brukar jag allt som oftast nyttja stora mängder aceton för att lösa upp limrester och annat skit. Sannolikheten är ju dock stor att det är någon form av tvåkomponentslim/epoxilim så då bör det gå bra att mjuka upp limmet med aceton och sedan torka bort det. Om du lyckas få reda på vad det är exakt får du gärna säga till, för då bör det blir mycket enklare att ge en specifik rekommendation. :)

Tror det kan handla om någon form av vanlig tejp bara då det även är fästen som man hakar i spåret för rutan.
Men då är aceton eller typ isopropanol safe mot lacken?
Tack!

Tillbaka
Topp