• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack för input, lutar med mer åt X3 och XC60 och av de två mer mot X3. Då budgeten är satt till 300k får det nog bli ”gamla” modellen tyvärr. Är det något man ska hålla koll på? Motoralternativ, utrustningsnivå etc?

Jag har svårt att svara på den frågan.
Sportstolar. Stora navin (om det finns två olika till X3).
Jag har bara haft en BMW och då mer eller mindre maxad med utrustning.
Elstolar är dock inte så viktigt tycker jag. Jävligt långsam inställning på de flesta bilar. Dock brukar inställningsmöjligheterna vara fler med el.
Motoralternativ är väl även det något som folk prioriterar olika.
Frågar du mig så är det så stor som möjligt och bensin, men du hittar nog fler 2.0l diesel.
Oftast så brukar fetare motorer betyda fetare utrustning.

Edit i farten:
Tog en sväng in på blocket.
Det ser bedrövligt tråkigt ut med en X3 för 300.000kr.
I det fallet så får jag ändra mitt svar och gå på XC60.
T.ex denna
4E33A29B-CF21-43E4-AD32-AC6E79B25DE5.png
 

Yfront

Omega
Tack för input, lutar med mer åt X3 och XC60 och av de två mer mot X3. Då budgeten är satt till 300k får det nog bli ”gamla” modellen tyvärr. Är det något man ska hålla koll på? Motoralternativ, utrustningsnivå etc?

Ska man jämföra motorer rätt så blir det väl BMW 2.0 d och D4. Volvo on call med värmare är ju fint.. kom det något liknande till face liften av X3, osäker på det.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Jag har svårt att svara på den frågan.
Sportstolar. Stora navin (om det finns två olika till X3).
Jag har bara haft en BMW och då mer eller mindre maxad med utrustning.
Elstolar är dock inte så viktigt tycker jag. Jävligt långsam inställning på de flesta bilar. Dock brukar inställningsmöjligheterna vara fler med el.
Motoralternativ är väl även det något som folk prioriterar olika.
Frågar du mig så är det så stor som möjligt och bensin, men du hittar nog fler 2.0l diesel.
Oftast så brukar fetare motorer betyda fetare utrustning.

Edit i farten:
Tog en sväng in på blocket.
Det ser bedrövligt tråkigt ut med en X3 för 300.000kr.
I det fallet så får jag ändra mitt svar och gå på XC60.
T.ex denna
4E33A29B-CF21-43E4-AD32-AC6E79B25DE5.png
Glöm bensinare under 300’ nyare än 2014 som inte rullat 10k. Gäller i stort allt tyskt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska man jämföra motorer rätt så blir det väl BMW 2.0 d och D4. Volvo on call med värmare är ju fint.. kom det något liknande till face liften av X3, osäker på det.
I princip inga X3or har dieselvärmare. Svindyrt tillval. Stor skillnad mot XC60 där 99.5% har det. Vill man ha det är X3 ett utmanade val så att säga.

D4 kan vara både 2l motor och 2.4l där den senare sitter i bilar med 4wd.
 

demondave

Rolex
Nu är det dags för nytt men kan inte bestämma mig. Familjen består av 2 kids och 2 vuxna. Valet står mellan;
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Audi Q3

Vill inte lägga mer än 300K så det blir begagnat

Tips uppskattas

Hatar SUV:ar utom typ Geländewagen och Landcruiser typ, så flikar in ett svar bara för att. Hade senaste generationen X1, den med tvärställd motor, som lånebil en dag. Imponerade stort! Tidiga sådana borde väl rymmas inom budget. Körde en X3 sist, av nya gerationen som verkligen inte kommer inom budget. Vilket jäkla slagskepp. Säkert jättebra, men satt mest förundrat och tänkte på varför man vill ha en så stor bil. Så tipset är att ta en titt på en nyare generationens X1 för att se om den är stor nog. Är den det skulle iaf jag allvarligt överväga en i din sits, om budgeten räcker till en trevlig en.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu är det dags för nytt men kan inte bestämma mig. Familjen består av 2 kids och 2 vuxna. Valet står mellan;
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Audi Q3

Vill inte lägga mer än 300K så det blir begagnat

Tips uppskattas

Kan säga direkt att Q3 är sämst.
Inte nog för att den är liten, den är också plastigare än en 90 tals jänkare.
Oduglig att köra är den.
Ful är den med.
Kass helt enkelt.

X1 är OK om man gillar sådan bil. Enligt mig som är ung och inte har problem att sätta sig i en bil så är den helt onödig. Den fyller inte riktigt någon funktion som SUV.

Resten kan jag inte uttala mig om.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Om XC60, vad bör man hålla utkik efter då?
D3? D4? Momentum? AWD? Summum?
Så mycket utrustning som möjligt så får du en trevligare bil som är lättare att sälja sen. R-design, Summum, stora stereon, läder, VOC, AWD. D5-motorn är lite traktorlik men en pärla kvalitetsmässigt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hatar SUV:ar utom typ Geländewagen och Landcruiser typ, så flikar in ett svar bara för att. Hade senaste generationen X1, den med tvärställd motor, som lånebil en dag. Imponerade stort! Tidiga sådana borde väl rymmas inom budget. Körde en X3 sist, av nya gerationen som verkligen inte kommer inom budget. Vilket jäkla slagskepp. Säkert jättebra, men satt mest förundrat och tänkte på varför man vill ha en så stor bil. Så tipset är att ta en titt på en nyare generationens X1 för att se om den är stor nog. Är den det skulle iaf jag allvarligt överväga en i din sits, om budgeten räcker till en trevlig en.
X3.. Stor? Wtf ..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om XC60, vad bör man hålla utkik efter då?
D3? D4? Momentum? AWD? Summum?
Vad vill du ha själv? I såna här trådar dyker det alltid upp en massa "du måste ha minst x, y z, annars är bilen VÄRDELÖS!!!" men det är liksom inte riktigt så sanningsenligt.
Nästan alla XC60 från facelift och framåt är vettigt utrustade eftersom de såldes mestadels som färdigpackade kampanjbilar. Skulle säga att den genomsnittliga XC60in har betydligt mer utrustning i snitt än X3orna som var klart dyrare att utrusta. Xenonljus, dieselvärmare, halvskinn, sitter i alla.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Trodde först att jag hade fått en X5..

Stor på något onödigt vis, utan att det gav nåt annat än otymplighet. Kör ju 22 meter lång lastbil, men tycker att M2:an är på gränsen till onödigt stor. Jag är lite knepig ;)
Så klart beroende på förutsättningarna och användningsområde men tänk bilsemester/ fjällresa/ till och från landet/ båten etc så finner jag, med fru och två kids, inget onödigt med en större bil (vilket jag f.ö har svårt att se att varken X3 eller XC60 skulle räknas som i Sverige av gemene man).
Solo tar jag mig dagligen oftast fram på annat vis.
Men det är klart med en 22m lastbil som 2:a bil blir kanske rekommendationen en annan. ;)
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hatar SUV:ar utom typ Geländewagen och Landcruiser typ, så flikar in ett svar bara för att. Hade senaste generationen X1, den med tvärställd motor, som lånebil en dag. Imponerade stort! Tidiga sådana borde väl rymmas inom budget. Körde en X3 sist, av nya gerationen som verkligen inte kommer inom budget. Vilket jäkla slagskepp. Säkert jättebra, men satt mest förundrat och tänkte på varför man vill ha en så stor bil. Så tipset är att ta en titt på en nyare generationens X1 för att se om den är stor nog. Är den det skulle iaf jag allvarligt överväga en i din sits, om budgeten räcker till en trevlig en.
Har en X1 F48 och är nöjd. Innermåtten är som förra generationens X3 och i mitt tycke fullt tillräckliga. Inredningen når inte upp till nivån i X3, men har ändå en bra känsla. Finns rätt gott om vettigt utrustade X1 inom din budget. När jag köpte den så valde jag mellan förra generationens X3 och X1. Valde X1 pga nyare konstruktion.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Har en X1 F48 och är nöjd. Innermåtten är som förra generationens X3 och i mitt tycke fullt tillräckliga. Inredningen når inte upp till nivån i X3, men har ändå en bra känsla. Finns rätt gott om vettigt utrustade X1 inom din budget. När jag köpte den så valde jag mellan förra generationens X3 och X1. Valde X1 pga nyare konstruktion.
Innermåtten i skuffen är väl ändå mindre på x1an?o_O
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vanlig dag för en BMW förare

27D927F9-A389-4386-8B5A-9E2D1C0E0FED.png


Satan vad det brann
Ser nästan hellre att min felande bil brinner upp än att stå med en VAG kärra där tillverkaren låter kunderna hänga på tork.. Hur många sunkiga motorer har dessa slängt ut sig där kunderna får noll hjälp.. Tfsi motorerna är en klass för sig, sen har vi den härliga 2,4an eller för den delen kamkedjerasen på diesel sexan... Eller dieselgate för den delen...
30w4e51.jpg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor

zeke_varg

Omega
”bara däckstorlekar som är angivna i motorfordonets registreringsbevis är giltiga”

Om de passar att smacka på även om de diffar, vad kan gå fel? Håller för lägre vikt än bilens maxvikt? Fel vid systemens avläsningar av sträcka körd?

Edit: Vi pratar om att använda v60 vinterdäck på v60 cc. 205/16” (jag har inte mer info om däcken förrän jag står hos montör) och reggbeviset säger 215/65 16” förr cc:n.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Ser nästan hellre att min felande bil brinner upp än att stå med en VAG kärra där tillverkaren låter kunderna hänga på tork.. Hur många sunkiga motorer har dessa slängt ut sig där kunderna får noll hjälp.. Tfsi motorerna är en klass för sig, sen har vi den härliga 2,4an eller för den delen kamkedjerasen på diesel sexan... Eller dieselgate för den delen...
30w4e51.jpg

Det är imponerande hur ett företag så stor som VW kan vara så inkompetenta på att bygga motorer. Dom har nog inte släppt 1 enda motor som kan klassas som bra.
Rent skit rakt igenom, till och med Dacia har bättre motorer.
Och det sjukaste i allt är att folk är så jävla dumma i huvudet att VW lyckas lura in att det är fullkomligt normalt att en motor drar 1L olja per 100mil.
Det säger rätt mycket om hur puckade folk är.

Min BMW gör av med cirka 1L olja per 200-300 mil och inget av det genom förbränning. Allt åker ut genom gamla 21k mil packningar.
Oavsett vad någon säger, det är fan inte normalt!
 
Det är imponerande hur ett företag så stor som VW kan vara så inkompetenta på att bygga motorer. Dom har nog inte släppt 1 enda motor som kan klassas som bra.
Rent skit rakt igenom, till och med Dacia har bättre motorer.
Och det sjukaste i allt är att folk är så jävla dumma i huvudet att VW lyckas lura in att det är fullkomligt normalt att en motor drar 1L olja per 100mil.
Det säger rätt mycket om hur puckade folk är.

Min BMW gör av med cirka 1L olja per 200-300 mil och inget av det genom förbränning. Allt åker ut genom gamla 21k mil packningar.
Oavsett vad någon säger, det är fan inte normalt!
Jag har aldrig på 15000 mil fyllt på olja i min VW mellan service-tillfällen.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det är imponerande hur ett företag så stor som VW kan vara så inkompetenta på att bygga motorer. Dom har nog inte släppt 1 enda motor som kan klassas som bra.
Rent skit rakt igenom, till och med Dacia har bättre motorer.
Och det sjukaste i allt är att folk är så jävla dumma i huvudet att VW lyckas lura in att det är fullkomligt normalt att en motor drar 1L olja per 100mil.
Det säger rätt mycket om hur puckade folk är.

Min BMW gör av med cirka 1L olja per 200-300 mil och inget av det genom förbränning. Allt åker ut genom gamla 21k mil packningar.
Oavsett vad någon säger, det är fan inte normalt!
Att de aldrig byggt en bra motor är att ta i från tårna. 1.9 TDI är legendarisk i driftsäkerhet.
 

Edin

Panerai
”bara däckstorlekar som är angivna i motorfordonets registreringsbevis är giltiga”

Om de passar att smacka på även om de diffar, vad kan gå fel? Håller för lägre vikt än bilens maxvikt? Fel vid systemens avläsningar av sträcka körd?

Edit: Vi pratar om att använda v60 vinterdäck på v60 cc. 205/16” (jag har inte mer info om däcken förrän jag står hos montör) och reggbeviset säger 215/65 16” förr cc:n.

Nu kan jag inte V60/V60CC däckstorlekar men utgår från att V60 har ett mindre däck än V6CC. Det går men sen kommer hastighetsmätaren att visa lite fel så du kommer köra saktare än sagd hastighet. Sen kan det se lite knasigt ut om det är stor skilnad. lättaste är att knappa in de däckdimensioner du har på sommardäcken och de dom tilltänkta vinterdäcken har på www.willtheyfit.com
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Att de aldrig byggt en bra motor är att ta i från tårna. 1.9 TDI är legendarisk i driftsäkerhet.

Problemet jag menar på är att man anser att det är helt OK att en motor drar olja som en oljetanker.

Samt att man ej kan bygga en kamaxeldrivning som fungerar... Och det sjuka är att folk har fått uppfattningen att kedjedrift är dåligt, bara för att VW's kompetenta motorbyggare inte klarar av det....
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Problemet jag menar på är att man anser att det är helt OK att en motor drar olja som en oljetanker.

Samt att man ej kan bygga en kamaxeldrivning som fungerar... Och det sjuka är att folk har fått uppfattningen att kedjedrift är dåligt, bara för att VW's kompetenta motorbyggare inte klarar av det....

Då ska du hälsa på min Range rover-motor. Dricker kylarvätska in absurdum, för att inte tala om olja. (Måste fylla kylarvätska lätt 2-3 ggr per år iaf, kanske tom 4-5).
 
Topp