• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Om det bara är någon form av dubbelhäftande tejp bör det nog definitivt funka med de lösningsmedel du nämner, har framgångsrikt fått bort tejprester från bl.a. trä tidigare på det sättet. Med tanke på att billack brukar vara vattenbaserad nuförtiden borde det enligt vad jag kan om kemi vara lungt, men det är absolut inget jag kan svära på och jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och täcka över med t.ex. en handduk när du bearbetar rutorna. Så lite så!

Någon som rullar 275 breda vintersulor? Känns överkurs men lär väl krävas på en 9” bred fälg.

275 på en SUV är ju inga konstigheter men 275/40r18 på en ny 5-serie som snart lär börja brinna ändå kanske är onödigt..

Senast ändrad:
Tror det kan handla om någon form av vanlig tejp bara då det även är fästen som man hakar i spåret för rutan.
Men då är aceton eller typ isopropanol safe mot lacken?
Tack!

Du ska absolut inte använda aceton. Det förstör/löser upp lacken!
Ren sprit funkar på lack utan att skada.
Jag plockar alltid bort modellbeteckningarna på alla bilar jag köper och det som funkar bäst är att värma på med värmepistol (försiktigt så det inte blir för varmt på lacken bara, alternativt hårtork) och sedan trycker du emellan en plastbit som du bänder upp med lite i kanten. Sen är det bara att hålla lite spänning med plastbiten och samtidigt värma.
Du behöver inte dra i det du ska ta bort. Det släpper av sig självt när det blir tillräckligt varmt. Den dubbelhäftande tejpen sitter till 90% kvar på det du tar bort. Det lilla som blir kvar på bilen tar du enkelt bort med antingen bilvax eller sprit.

Senast ändrad:
Någon som rullar 275 breda vintersulor? Känns överkurs men lär väl krävas på en 9” bred fälg.

275 på en SUV är ju inga konstigheter men 275/40r18 på en ny 5-serie som snart lär börja brinna ändå kanske är onödigt..
Min bror har, och de är ju klart sämre när det är halt men trevligare när det är torrt. Själv kör jag klart smalare på vinter vilket gör att det släpper mycket tidigare när det är blött. Vet inte vad gyllene medelvägen är.

Lika negativt på en suv som en standardbil. Jag har 275 fram och 315 bak. Det funkar men jag hade nog valt ett smalare alternativ. Det är inte bara att du ligger mer ovanpå snön med breda däck. Många precis som mig, har bredare bak än fram och bilen blir då lite mer slingrig eftersom bakdäcken får plöja upp nya spår. Har du lika breda runt om så följer bakdäcken i framhjulens spår.

Jag undrar vilka bilar som ni upplevt som tystast? Jag tänker mer generellt på om det är någon bil ni kört som ni har hajat till på helt spontant. Självklart beror det mycket på däck, vägbana mm.
Jag vart väldigt possitivt överraskad i helgen när jag körde en G30 (530i touring). Jag upplevde den som mycket tystare än F11:an (föregående gen) och min vinterbil X5 40d F15 låter som en traktor. Vindbrus, resonans i kabinen mm. Bentley GT 2017 upplever jag också som bullrigare.
Som sagt, possitivt överraskad!

Ett par fikalängder från bageriet funkar alltid på däckverkstan när man har dålig planeringshorisont. Langar man fram dom lyckas det alltid öppna sig en lucka på något magiskt vis :D

Nu hoppas vi att SMHI har rätt, vill inte känna att jag slängde på dubbdäcken i onödan. Helvete vilket oväsen!

Vinterskorna är på!
Skall plocka bort vindskydden på alla fönster vid tillfälle, sitter med någon form av dubbelhäftande tejp.
Tänkte värma och köra med fiskelina för att få bort men behöver förslag på medel för att få bort tejprester.
Någon form av alhohol? Laphoraig Selected? :cigar:

_20181029_163656.JPG
Har funkat suveränt för mig på allehanda klisterrester, även rätt elaka sådana.
https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xxlarge/2000029987/1
1

Jag har 295 bak och 265 fram. funkar fint
Odubbat antar jag?

Min bror har, och de är ju klart sämre när det är halt men trevligare när det är torrt. Själv kör jag klart smalare på vinter vilket gör att det släpper mycket tidigare när det är blött. Vet inte vad gyllene medelvägen är.
Sant! Plöjer 90 % saltad E45 men när man väl behöver så lär det väl vara ordentligt tyvärr.

Lika negativt på en suv som en standardbil. Jag har 275 fram och 315 bak. Det funkar men jag hade nog valt ett smalare alternativ. Det är inte bara att du ligger mer ovanpå snön med breda däck. Många precis som mig, har bredare bak än fram och bilen blir då lite mer slingrig eftersom bakdäcken får plöja upp nya spår. Har du lika breda runt om så följer bakdäcken i framhjulens spår.
Tack, har inte tänkt på det bekymret med att köra bredare bak.

Jag undrar vilka bilar som ni upplevt som tystast? Jag tänker mer generellt på om det är någon bil ni kört som ni har hajat till på helt spontant. Självklart beror det mycket på däck, vägbana mm.
Jag vart väldigt possitivt överraskad i helgen när jag körde en G30 (530i touring). Jag upplevde den som mycket tystare än F11:an (föregående gen) och min vinterbil X5 40d F15 låter som en traktor. Vindbrus, resonans i kabinen mm. Bentley GT 2017 upplever jag också som bullrigare.
Som sagt, possitivt överraskad!
Har bara hunnit 100 mil i min G30 (sedan) med 19” RFT, men komfort och tystnad är orimligt bara. Går inte ens att jämföra med nya V60 eller S90... Har även haft en G31 (touring) med 18” på långlån och den var i princip lika tyst som sedanen.

Har bara hunnit 100 mil i min G30 (sedan) med 19” RFT, men komfort och tystnad är orimligt bara. Går inte ens att jämföra med nya V60 eller S90... Har även haft en G31 (touring) med 18” på långlån och den var i princip lika tyst som sedanen.

Jag gjorde noggranna undersökningar och bytte ut mina RFT på min G30 mot dom tystaste däcken tillgängliga i samma dimension.

Ljudnivån sjönk från 51 till 47db i 110km/h efter samma sträcka, samma dag.

Det är ett snitt på en sträcka på ca 3 km.

Med dessa däck hör man aldrig däckljudet och bilen är nog såpass tyst att jag har svårt att se hur något ska kunna bli ännu tystare då man nu inte ens kan identifiera vindbrus eller däckljud.

Jag gjorde noggranna undersökningar och bytte ut mina RFT på min G30 mot dom tystaste däcken tillgängliga i samma dimension.

Med dessa däck hör man aldrig däckljudet och bilen är nog såpass tyst att jag har svårt att se hur något ska kunna bli ännu tystare då man nu inte ens kan identifiera vindbrus eller däckljud.

Nörderi! ❤️

M2 med Conti Ice Contact 2 ligger antagligen på typ 120 db i alla hastigheter över 55 km/h

Riktigt bra! 19 eller 18? Klämmer minst 6000 mil per år så jag kör nog slut på mina RFT först.

Ja, Volvo har av någon underlig anledning fått sina stolar höjda till skyarna av de flesta motorjournalister i Skandinavien.
Tydligen är det så att min kropp inte är skandinavisk eller så är det så att min kropp inte är en journalistkropp.
Jag har hört folk prata positivt om SAAB-stolar, BMW-stolar, AUDI-stolar, VW-stolar och alla möjliga stolar. Dock har jag aldrig hört någon säga något positivt om en Volvostol.
De få gånger jag har hört Volvo i kombination med stol, så har set varit klagomål. Och jag instämmer i den kören.
Dock börjar Volvo få till det något. Nu kan man väl justera svankstödet utan att genomföra en titthålsoperation mellan sidan av ryggstödet och konsolen i mitten av bilen.
Öh! Nu har du väl druckit något olämpligt Volvo är och har varit kända i över 20år för fantastiskt bra stolar som väldigt få om ens någon kan mäta sig med och du nämner VW stolar i samma mening, wtf!

Vilka däck kör du på?

Öh! Nu har du väl druckit något olämpligt Volvo är och har varit kända i över 20år för fantastiskt bra stolar som väldigt få om ens någon kan mäta sig med och du nämner VW stolar i samma mening, wtf!
Ja, är det något utöver säkerhet de är kända för är det ju sköna stolar?

Och jag håller med, mina XC70 har haft de absolut bästa stolarna jag någonsin suttit i, nuvarande XC60:n är i förvånande nog något sämre, men ändå bättre än de flesta.

Den enda bil jag haft som kom i närheten av XC70:n är min S-klass, den hade också otroligt bekväma säten.

Problemet med Volvos stolar är att det är så fruktansvärt mjuka. Får en försmak av livet som 80-åring efter längre färd i många utav Volvos bilmodeller.
Men visst har man inte en känslig rygg så är de säkert kanon.

Tillbaka
Topp