• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kända för fantastiskt bra stolar....av skandinaviska journalister.
Det fina är att vi har alla olika preferenser!
Men att säga att Volvo bara har skandinaviska journalister med sig är att sitta med skygglappar på! De har vunnit otaliga priser för sina stolar år efter år, internationellt och nationellt, komfort samt säkerhetsmässigt.
Att Volvos stolar inte passar alla är såklart förståeligt. För mig funkar inte Audis stolar då dessa är som att sitta på en träbänk.

Problemet med Volvos stolar är att det är så fruktansvärt mjuka. Får en försmak av livet som 80-åring efter längre färd i många utav Volvos bilmodeller.
Men visst har man inte en känslig rygg så är de säkert kanon.
Läs mitt svar ovan..
Däremot tror jag att jag har känsligare rygg än de flesta då jag brutit den och för mig funkar Volvos stolar bättre än de flesta andras, inte för att de är mjuka utan för att de är utvecklade att ge stöd där det behövs vilket få tillverkare lyckas med.

Problemet med Volvos stolar är att det är så fruktansvärt mjuka. Får en försmak av livet som 80-åring efter längre färd i många utav Volvos bilmodeller.
Men visst har man inte en känslig rygg så är de säkert kanon.
Det är nog väldigt individuellt, jag har tyvärr ganska stora problem med ryggen och uppskattar därför specifikt Volvos stolar, som ger bra stöd för hela kroppen. Jag är ganska lång, strax över 190, och gillar verkligen att stolarna är så väl tilltagna att de ger stöd även fram mot knävecket.

Jag har fortfarande inte suttit i någon stol som varit så skön som den i V70/XC70, XC60:n vi har nu är nästan lika bra men förvånande nog inte riktigt i samma klass. Mercedes har också sköna stolar, men annars tycker jag det är få som ens kommer i närheten, i synnerhet i standardutförande, väljer man till komfortstolar och allt vad som finns blir det ju bättre men jag uppskattar att Volvo bjuder på sköna stolar redan i basutförande.

Och brittiska! ;)

”Volvo has a fine reputation for the comfort of its seats and the V90 shows why.

Adjustable for cushion length, beautifully smooth in their leather finish and soft yet supportive in all the right areas, the V90’s seats are beyond reproach.”

Jag tycker att dom är degiga.
Hade en V70 tidigare då barnvagn skulle in där bak.
Jag har faktiskt aldrig haft sämre stolar än i volvon (på mina modernare bilar). Noll support om man inte väger en bit över 100kg.
BMW’s comfortstolar är ljusår bättre. Förstår inte hur någon kan prata om Volvos stolar.
Porschen har även den långt mycket bättre stolar.

Volvon har jag inga problem med på kortare sträckor. När det dock börjar bli en del mil, så känns det att dessa stolar saknar support.

Nu ska jag säga att det var 2004 det sist begav sig och saker kan ha ändrats.
Dom har som sagt t.o.m förstått att en liten inklämd ratt för att justera svankstödet inte ska sitta placerad på ett oerhörd korkad plats.

Kanske det finns några sportstolar som fungerar

Visst gör Volvo bra stolar. Min fru har en V50 som jag sitter mycket bra i, även på långa resor. Däremot är det ju som flera påpekat högst personligt hur man upplever en bilstol. Jag åkte dit på ett diskbråck för ca 15 år sedan och kunde knappt sitta på två år. Har därefter en mycket känslig rygg så en bra bilstol är ett måste för mig. Av dom bilar jag haft sedan dess har jag uppskattat mina två BMW med sportstolar mest, dels för stadgan utan att bli för hårda, dels för inställningsmöjligheterna. Utöver dom vanliga justeringarna kan sittdynan förlängas manuellt och ryggstödets sidostöd justeras elektriskt. Adderade även till elinställning av stol samt svankstöd som kan justeras elektriskt i höjd och "tjocklek".

Visst gör Volvo bra stolar. Min fru har en V50 som jag sitter mycket bra i, även på långa resor. Däremot är det ju som flera påpekat högst personligt hur man upplever en bilstol. Jag åkte dit på ett diskbråck för ca 15 år sedan och kunde knappt sitta på två år. Har därefter en mycket känslig rygg så en bra bilstol är ett måste för mig. Av dom bilar jag haft sedan dess har jag uppskattat mina två BMW med sportstolar mest, dels för stadgan utan att bli för hårda, dels för inställningsmöjligheterna. Utöver dom vanliga justeringarna kan sittdynan förlängas manuellt och ryggstödets sidostöd justeras elektriskt. Adderade även till elinställning av stol samt svankstöd som kan justeras elektriskt i höjd och "tjocklek".

Ja, inställningsmöjligheter är viktiga.
Är man dessutom fler än en som kör, så är det ännu viktigare.
BMW’s comfortstolar är grymma på inställningarna. Jag gillar dom faktiskt bättre än Porsches 18-vägare.
MB har jag inte riktigt kommit överens med. Fast då har jag mestadels suttit i deras tråkstolar som är fruktansvärt tråkiga.

BMW’s comfortstolar är grymma på inställningarna. Jag gillar dom faktiskt bättre än Porsches 18-vägare.
MB har jag inte riktigt kommit överens med. Fast då har jag mestadels suttit i deras tråkstolar som är fruktansvärt tråkiga.
Jag blir så störd när det finns många inställningar. Blir aldrig nöjd sitter o pillar hela tiden.

Läs mitt svar ovan..
Däremot tror jag att jag har känsligare rygg än de flesta då jag brutit den och för mig funkar Volvos stolar bättre än de flesta andras, inte för att de är mjuka utan för att de är utvecklade att ge stöd där det behövs vilket få tillverkare lyckas med.

Har du brutit ryggen så kan jag verkligen tänka mig att det finns väldigt specifika stolar som funkar. Tänker att det är väldigt varierande upplevelser också om du är lång eller kort också. Är själv 190cm och i många av deras modeller saknas stöd för både ben och rygg.

Porsches stolar är dock inte speciellt sköna, en kollega har en Panamera med värstingstolarna men de är inte speciellt sköna att sitta i tycker jag. Visst sitter man bra om man jämför med "vanliga" bilar men de sticker inte ut om man jämför med MB, Volvo etc.

Men; vi kan väl konstatera att detta med stolar är väldigt, väldigt individuellt. Volvo brukar dock generellt sett få bra kritik, även internationellt, det är inte världens bästa bilar alla kategorier men vad gäller stolarna har man en ganska lång tradition av att få bra betyg.

Det är nog väldigt individuellt, jag har tyvärr ganska stora problem med ryggen och uppskattar därför specifikt Volvos stolar, som ger bra stöd för hela kroppen. Jag är ganska lång, strax över 190, och gillar verkligen att stolarna är så väl tilltagna att de ger stöd även fram mot knävecket.

Jag har fortfarande inte suttit i någon stol som varit så skön som den i V70/XC70, XC60:n vi har nu är nästan lika bra men förvånande nog inte riktigt i samma klass. Mercedes har också sköna stolar, men annars tycker jag det är få som ens kommer i närheten, i synnerhet i standardutförande, väljer man till komfortstolar och allt vad som finns blir det ju bättre men jag uppskattar att Volvo bjuder på sköna stolar redan i basutförande.

Även jag är 190, något som jag aldrig känt varit en fördel när man kört/åkt Volvo då det saknas stöd för låren samt ryggen då stolen känns helt opassande för någon över 180.

Dem är definitivt bättre på att erbjuda bra standardstolar än många andra märken, men vem köper en basutrustad bil?

Tycker för övrigt att audis Sportstolar i tyg (hade det i min förra bil, en A5 från -16) är en utav de bekvämaste stolarna jag suttit i, goda inställningsmöjligheter samt inte alltför mjuka.

I min Ng 9-5:a sitter jag också grymt bra. Stolarna tillgodoser både längd och mycket inställningar.

Porsches stolar är dock inte speciellt sköna, en kollega har en Panamera med värstingstolarna men de är inte speciellt sköna att sitta i tycker jag. Visst sitter man bra om man jämför med "vanliga" bilar men de sticker inte ut om man jämför med MB, Volvo etc.

Men; vi kan väl konstatera att detta med stolar är väldigt, väldigt individuellt. Volvo brukar dock generellt sett få bra kritik, även internationellt, det är inte världens bästa bilar alla kategorier men vad gäller stolarna har man en ganska lång tradition av att få bra betyg.

MB och Volvo är som sagt något jag har svårt för.
BMW har i mitt tycke de bästa stolarna.
Gillar man pösiga stolar så tycker jag att Cadillac har grymma stolar. Vet dock inte om det är så skönt på längre sträckor. Och 90- och 00 bilarna har grymt bra ”pös”.

Kan vara så att 14-vägsstolarna hos Porsche passar dig bättre.
”Bullarna” som stödjer låren kan för vissa vara ett problem vid urstigning.

Självklart har man olika smak och tycken. Därför verkar det som att anatomin hos motorjournalister verkar vara något dom har gemensamt.

Håller med om att Volvo kan lära sig ett och annat från BMW vad gäller stolar.
Har åkt många långresor i framförallt gamla V60 men även några få i nya XC90 och har aldrig gillat stolarna.
Svågern som kör V90 kommer byta märke vid nästa bilbyte just pga. stolarna. Så vi verkar inte vara ensamma.

Någon med kunskap om hur det har sett ut tidigare vid lansering av ny 911 modell?
Sugen på 991.2 men funderar över hur värdet kommer påverkas av nya 992.

Någon som vet hur det sett ut historiskt?

MB och Volvo är som sagt något jag har svårt för.
BMW har i mitt tycke de bästa stolarna.
Gillar man pösiga stolar så tycker jag att Cadillac har grymma stolar. Vet dock inte om det är så skönt på längre sträckor. Och 90- och 00 bilarna har grymt bra ”pös”.

Kan vara så att 14-vägsstolarna hos Porsche passar dig bättre.
”Bullarna” som stödjer låren kan för vissa vara ett problem vid urstigning.

Självklart har man olika smak och tycken. Därför verkar det som att anatomin hos motorjournalister verkar vara något dom har gemensamt.

Det jag inte gillade var att sätet var kort (trots justerbar längd) och att det inte gick att få till en vettig lutning på dynan, men visst var Porschen skön, självklart. Sitter dock bättre i XC60 eller XC70, utan tvekan.

Även jag är 190, något som jag aldrig känt varit en fördel när man kört/åkt Volvo då det saknas stöd för låren samt ryggen då stolen känns helt opassande för någon över 180.

Dem är definitivt bättre på att erbjuda bra standardstolar än många andra märken, men vem köper en basutrustad bil?

Tycker för övrigt att audis Sportstolar i tyg (hade det i min förra bil, en A5 från -16) är en utav de bekvämaste stolarna jag suttit i, goda inställningsmöjligheter samt inte alltför mjuka.

I min Ng 9-5:a sitter jag också grymt bra. Stolarna tillgodoser både längd och mycket inställningar.
Var saknar du stöd menar du?
Volvo-V90-R-Design-T6-AWD-00018.jpg

Håller med om att Volvo kan lära sig ett och annat från BMW vad gäller stolar.
Har åkt många långresor i framförallt gamla V60 men även några få i nya XC90 och har aldrig gillat stolarna.
Svågern som kör V90 kommer byta märke vid nästa bilbyte just pga. stolarna. Så vi verkar inte vara ensamma.
Vad är problemet med stolen? Åker han momentum och dess standardstol? Vad ska han åka istället som erbjuder en bättre standard stol? Åker själv bmw idag, gillar dess stolar pga hur hårt man kan tilta dom. Men att välja en standard stol från bmw, Audi, VW eller nått annat märke och jämföra med en standard stol från Volvo är det ljusår emellan.

Vad är problemet med stolen? Åker han momentum och dess standardstol? Vad ska han åka istället som erbjuder en bättre standard stol? Åker själv bmw idag, gillar dess stolar pga hur hårt man kan tilta dom. Men att välja en standard stol från bmw, Audi, VW eller nått annat märke och jämföra med en standard stol från Volvo är det ljusår emellan.
Ja, han åker standardstol. Innan körde han sportstol i BMWn.
I V60 hade vi sportstolarna och de var verkligen inget att hänga i granen. Fick ta bensträckare titt som tätt och inga inställningsändringar hjälpte.
Men det är ju så att stolar är personligt, det enda objektiva kritiken man kan ge är ju egentligen om det finns dåligt med inställningsmöjligheter.

Tillbaka
Topp