Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. Kul att BMW verkar ha hittat rätt med M4 CS, det är fanemig på tiden!

Sen beror det väl på vad man är ute efter för typ av bil - jag själv hade defintivt tagit en 911 GTS över en M4 CS men jag föredrar också en mer förtroendeingivande bil över en bil som skrämmer en.

80s gillar detta.
  2. Johe

Johe Titan

Tror det sitter sånt i min M235i också, trots rak sexa. Gör mig inte så mycket ändå, inte så att jag tänker på det när jag kör direkt.

3. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Ok är bara att ta fram skämskudden och fråga. :oops:

Hur funkar motorvärmare/kupévärmare för VW Golf 2012? Jag har en sådan här anslutning på grillen:

D86BBCC6-A9C2-4A0C-BCBB-EE9BF4DA2E38.

Går värmaren på auto så fort lämplig kabel är inpluggad så man kan sätta timer alt fjärrstyra elpluggen? o_O

4. krämbulle

krämbulle Guld

Normalt sett (på alla bilar jag haft med den uppsättningen) så går ju värmaren igång, och kupévärmar-uttaget blir strömsatt, så fort det kommer ström i pluggen du visar på bild - man brukar ju ha timer på den kabeln för att få bilen varm när man vill.

Senast ändrad: 3 december 2018
    DiscoPapa gillar detta.
  5. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Det roliga är att C 63 Black Series har fejkpipor integrerade i stötfångaren.

6. Tapiren

Tapiren Tantal

Den går på "auto", men värmaren är inte speciellt begåvad, det är bara en värmeslinga som sitter någonstans i anslutning till motorn (finns olika typer, de som värmer oljetråget, kylvattnet direkt i motorn eller på någon av slangarna) så den går på max hela tiden.

Styrningen brukar sitta i motorvärmaruttaget om du har ett sådant, annars fungerar det utmärkt med ett vanligt uttag med timer eller fjärrstyrning. Tänk på att den måste gå lång tid för att ge resultat, en halvtimme räcker absolut inte utan kör någon eller några timmar.

Din kontakt är trasig, byt! Den ska ha ett litet lock som tätar mot väder och vind. Inte ovanligt med kortslutning i de där = brandrisk.

Kör du med kupéfläkt gör inte som kollegan, som la den i handskfacket tillsamman med en sprayburk.

DiscoPapa gillar detta.
  7. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    +1 på allt men med tillägget att det finns elektriska motorvärmare med både timer och app-styrning numera. Om det är en sådan så krävs förutom att stoppa i sladden också att timern är aktiverad. Då bör det sitta nånting i stil med nedan synligt i bilen

DiscoPapa och Tapiren gillar detta.
  8. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...

96D5A603-F521-4148-8675-8793154B824D.
    @Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?

9. Knypplarn

Knypplarn Tantal

Från:
    Stockholm
    Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.

10. Nygren

Nygren Tantal

Tydligen en felkod som används för många olika fel, och man bör kanske inte spekulera. Men det sagt :), EGR-ventil? Tydligen inte helt ovanligt. Och BMW har haft åtrkallelser på det. Min X1 har blivit åtgärdad på garantin.

Knypplarn gillar detta.
  11. Nygren

Nygren Tantal

Tydligen en felkod som används för många olika fel, och man bör kanske inte spekulera. Men det sagt :), EGR-ventil? Tydligen inte helt ovanligt. Och BMW har haft åtrkallelser på det. Min X1 har blivit åtgärdad på garantin.

12. Knypplarn

Knypplarn Tantal

Från:
    Stockholm
    En ventil låter ju bättre än motorras i varje fall. Tycker det var mest märkligt att varningen försvann och inte finns i check control.

13. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-IP44/36-4284 typ nåt sånt kommer man ändå långt med

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/vintertillbehor/universella-motorvarmare/locksats-pa8976sv

DiscoPapa gillar detta.
  14. Simon.x

Simon.x Brons

Från:
    Sverige
    Luckan kan mekonomen byta om resten är helt.

Om du kan lite om el så är detta en del saker du behöver att starta den (med fjärren) Se bild.
    IMG_1166.JPG
    Nu så finns inte spliterboxen eller batteri laddaren med i bilden. (samtliga saker monterar man fast i bilen) DEFA.
    Relät kommer från Cargard som i dag är upp köpt av DEFA sedan länge.
    Den gamla skolan :)

//Simon

DiscoPapa gillar detta.
  15. Tapiren

Tapiren Tantal

Om du inte lyckas byta bara luckan utan själva kontakten är skadad så är den hyggligt lätt att byta, borde inte ta mer än en halvtimme om du har tillgång till lite verktyg och tålamod.

DiscoPapa gillar detta.
  16. MrJazze

MrJazze Tantal

Ingen som spanat in nya S60?
    Kan bli nått..

17. par

par Diamant

Fredde76 gillar detta.
  18. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver Premium

Den är trevlig. Bekväm och skön att köra. Personligen tycker jag R-design är ett måste

19. MrJazze

MrJazze Tantal

Ja en T8 R skulle väl inte vara fel:)
    Är det fortfarande Haldex i volvosarna tro?

20. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver Premium

Det skall det vara om jag inte missminner mig:)

21. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    648BCDE8-A497-463B-8785-BE97A18841B2.
    Soon to come....

Richie och par gillar detta.
  22. Knypplarn

Knypplarn Tantal

Från:
    Stockholm
    :D
    Kör bensinare så tror jag är skonad.

Davvan gillar detta.
  23. par gillar detta.
  24. Empa

Empa Brons

Inga fejk utblås här, dock fejkljud i kupén.

0D7E19F8-BF0F-41C0-9E3A-2EF01CE1F49E.

falten gillar detta.
  25. par

par Diamant

Spot on:)

(men jag hade rätt i sak:))

26. Kanske du hade, men i längden tycker iaf jag att sånt blir lite tramsigt, oavsett om det är du eller vår BMW fanboy. :)

Anders Forsberg gillar detta.
  27. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    De där bakljusen är verkligen ett genidrag!
    Fejkljudet... Well...

falten och joca gillar detta.
  28. blackcoffee

blackcoffee Titan

En kompis köpte en fjong ny Mini för ett drygt år sen och jag måste säga att den var förbaskat skoj att köra. Sen några år är min primära bil en SLK av första generationen (R170) och där sitter man ju som "man ska" - i en liten bil, nära marken och med en i mitt tycke rätt bra vägkänsla. Skoj att gasa ur en kurva på tvåans växel helt enkelt.

Den nästan 20 år nyare Minin gav samma gocartkänsla, och mer när man tryckte på lite på en lagom kurvig väg. Om jag skulle köpa en åretruntbil i dag så skulle Mini vara ett hett alternativ.

29. Empa

Empa Brons

Ja de är läckra, man märker inte fejkljudet så mycket ändå. Det puffar och låter på utsidan också, kanske inte så högt som de tycker att det ska låta i kupén därav fejkljudet.
    Här är en original S med automat som jag har.

30. Ninen79

Ninen79 Silver

Från:
    Stockholm
    I förra veckan fick jag hem ett brev från BMW och dem skrev att dem behövde se över styrväxel på alla BMW av modell F2x F3x och detta skulle vara kostnadsfritt för bilägarna så nu har jag en bokad tid hos BMW.

TobiasD och Knypplarn gillar detta.