• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fast hur kul är en 991gts? Jag är fortfarande rädd för CS medans Porschen känns väldigt mycket mer gubbmissil. Att 911an sen är betydligt vanligare gjorde valet för mig lätt.

Porschecenters trötta bemötande kontra BMWs betydligt mycket trevligare var plus i kanten.


Sevärt :
Kul att BMW verkar ha hittat rätt med M4 CS, det är fanemig på tiden!

Sen beror det väl på vad man är ute efter för typ av bil - jag själv hade defintivt tagit en 911 GTS över en M4 CS men jag föredrar också en mer förtroendeingivande bil över en bil som skrämmer en.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ok är bara att ta fram skämskudden och fråga. :oops:

Hur funkar motorvärmare/kupévärmare för VW Golf 2012? Jag har en sådan här anslutning på grillen:

D86BBCC6-A9C2-4A0C-BCBB-EE9BF4DA2E38.jpeg


Går värmaren på auto så fort lämplig kabel är inpluggad så man kan sätta timer alt fjärrstyra elpluggen? o_O
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ok är bara att ta fram skämskudden och fråga. :oops:

Hur funkar motorvärmare/kupévärmare för VW Golf 2012? Jag har en sådan här anslutning på grillen:

D86BBCC6-A9C2-4A0C-BCBB-EE9BF4DA2E38.jpeg


Går värmaren på auto så fort lämplig kabel är inpluggad så man kan sätta timer alt fjärrstyra elpluggen? o_O

Normalt sett (på alla bilar jag haft med den uppsättningen) så går ju värmaren igång, och kupévärmar-uttaget blir strömsatt, så fort det kommer ström i pluggen du visar på bild - man brukar ju ha timer på den kabeln för att få bilen varm när man vill.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Ok är bara att ta fram skämskudden och fråga. :oops:

Hur funkar motorvärmare/kupévärmare för VW Golf 2012? Jag har en sådan här anslutning på grillen:

D86BBCC6-A9C2-4A0C-BCBB-EE9BF4DA2E38.jpeg
Går värmaren på auto så fort lämplig kabel är inpluggad så man kan sätta timer alt fjärrstyra elpluggen? o_O

Den går på "auto", men värmaren är inte speciellt begåvad, det är bara en värmeslinga som sitter någonstans i anslutning till motorn (finns olika typer, de som värmer oljetråget, kylvattnet direkt i motorn eller på någon av slangarna) så den går på max hela tiden.

Styrningen brukar sitta i motorvärmaruttaget om du har ett sådant, annars fungerar det utmärkt med ett vanligt uttag med timer eller fjärrstyrning. Tänk på att den måste gå lång tid för att ge resultat, en halvtimme räcker absolut inte utan kör någon eller några timmar.

Din kontakt är trasig, byt! Den ska ha ett litet lock som tätar mot väder och vind. Inte ovanligt med kortslutning i de där = brandrisk.

Kör du med kupéfläkt gör inte som kollegan, som la den i handskfacket tillsamman med en sprayburk.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den går på "auto", men värmaren är inte speciellt begåvad, det är bara en värmeslinga som sitter någonstans i anslutning till motorn (finns olika typer, de som värmer oljetråget, kylvattnet direkt i motorn eller på någon av slangarna) så den går på max hela tiden.

Styrningen brukar sitta i motorvärmaruttaget om du har ett sådant, annars fungerar det utmärkt med ett vanligt uttag med timer eller fjärrstyrning. Tänk på att den måste gå lång tid för att ge resultat, en halvtimme räcker absolut inte utan kör någon eller några timmar.

Din kontakt är trasig, byt! Den ska ha ett litet lock som tätar mot väder och vind. Inte ovanligt med kortslutning i de där = brandrisk.

Kör du med kupéfläkt gör inte som kollegan, som la den i handskfacket tillsamman med en sprayburk.

+1 på allt men med tillägget att det finns elektriska motorvärmare med både timer och app-styrning numera. Om det är en sådan så krävs förutom att stoppa i sladden också att timern är aktiverad. Då bör det sitta nånting i stil med nedan synligt i bilen
Image
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
+1 på allt men med tillägget att det finns elektriska motorvärmare med både timer och app-styrning numera. Om det är en sådan så krävs förutom att stoppa i sladden också att timern är aktiverad. Då bör det sitta nånting i stil med nedan synligt i bilen
Image
Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...


96D5A603-F521-4148-8675-8793154B824D.jpeg

@Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?
 

Knypplarn

Cartier
Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.
Tydligen en felkod som används för många olika fel, och man bör kanske inte spekulera. Men det sagt :), EGR-ventil? Tydligen inte helt ovanligt. Och BMW har haft åtrkallelser på det. Min X1 har blivit åtgärdad på garantin.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.
Tydligen en felkod som används för många olika fel, och man bör kanske inte spekulera. Men det sagt :), EGR-ventil? Tydligen inte helt ovanligt. Och BMW har haft åtrkallelser på det. Min X1 har blivit åtgärdad på garantin.
 

Knypplarn

Cartier
Tydligen en felkod som används för många olika fel, och man bör kanske inte spekulera. Men det sagt :), EGR-ventil? Tydligen inte helt ovanligt. Och BMW har haft åtrkallelser på det. Min X1 har blivit åtgärdad på garantin.
En ventil låter ju bättre än motorras i varje fall. Tycker det var mest märkligt att varningen försvann och inte finns i check control.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...


96D5A603-F521-4148-8675-8793154B824D.jpeg

@Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?
Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...
https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-IP44/36-4284 typ nåt sånt kommer man ändå långt med

@Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/vintertillbehor/universella-motorvarmare/locksats-pa8976sv
 

Simon.x

Rolex
Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...

96D5A603-F521-4148-8675-8793154B824D.jpeg

@Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?

Luckan kan mekonomen byta om resten är helt.

Om du kan lite om el så är detta en del saker du behöver att starta den (med fjärren) Se bild.
IMG_1166.JPG

Nu så finns inte spliterboxen eller batteri laddaren med i bilden. (samtliga saker monterar man fast i bilen) DEFA.
Relät kommer från Cargard som i dag är upp köpt av DEFA sedan länge.
Den gamla skolan :)

//Simon
 

Tapiren

Cartier
Hitta ingen sådan. Enbart en klassisk on/off switch. Hade varit underbart med appstyrt...


96D5A603-F521-4148-8675-8793154B824D.jpeg

@Tapiren det här med kontakten. Är det något exempelvis mekonomen kan lösa på en kvart tror du eller är det bokning hos VW-verkstad som gäller?
Om du inte lyckas byta bara luckan utan själva kontakten är skadad så är den hyggligt lätt att byta, borde inte ta mer än en halvtimme om du har tillgång till lite verktyg och tålamod.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
648BCDE8-A497-463B-8785-BE97A18841B2.jpeg
Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.
Soon to come....
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En kompis köpte en fjong ny Mini för ett drygt år sen och jag måste säga att den var förbaskat skoj att köra. Sen några år är min primära bil en SLK av första generationen (R170) och där sitter man ju som "man ska" - i en liten bil, nära marken och med en i mitt tycke rätt bra vägkänsla. Skoj att gasa ur en kurva på tvåans växel helt enkelt.

Den nästan 20 år nyare Minin gav samma gocartkänsla, och mer när man tryckte på lite på en lagom kurvig väg. Om jag skulle köpa en åretruntbil i dag så skulle Mini vara ett hett alternativ.
 

Ninen79

Audemars
Fick "Drivlina varning" och en gul lampa på min BMW 1 serie idag. Det stod att det gick att fortsätta köra med nedsatt prestanda men att jag skulle kontakta verkstad.

Startade om bilen 3 gånger utan att varningen dök upp och tycker bilen betedde sig som vanligt därefter. Inga oljud, problem med växlar eller turbo.

Kommer naturligtvis kontakta verkstad imorgon men någon som vet vad detta kan vara? Tycker "Drivlina" var aningen diffust. Bilen är 3 år, har gått 4000 mil och har automatlåda.
I förra veckan fick jag hem ett brev från BMW och dem skrev att dem behövde se över styrväxel på alla BMW av modell F2x F3x och detta skulle vara kostnadsfritt för bilägarna så nu har jag en bokad tid hos BMW.
 
Topp