Eh...nej!Du tycker illa om breda däck, jag föredrar dem (oavsett motor). Det handlar även om säkerhet där bredare däck vinner både på torrt och vått underlag.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eh...nej!Du tycker illa om breda däck, jag föredrar dem (oavsett motor). Det handlar även om säkerhet där bredare däck vinner både på torrt och vått underlag.
Skulle bli förvånad om bilen är allt annat än utmärkt på de flesta fronter. Säkerligen en smula trängre och dyrare än perfekt dock. Det enda jag tycker är tråkigt är att för att bilen ska se någorlunda fräck ut i fronten krävs Evolutionspaket för 30kakor. De andra lamporna ser inte alls lika bra ut. Själv tänkte jag försöka knipa en om 2 år när jag är klar efter nästa beställda bil som är en A4. Rabatterna på A4 nu är helt sanslösa.Några spontana tankar om nya Audi Q3? Lite sugen på den då vår Polo ska lämnas igen i januari. Körde A4 Allroad före Polon så jag jublar av att snart bli av med den iaf.
Några speciella rabatter?Skulle bli förvånad om bilen är allt annat än utmärkt på de flesta fronter. Säkerligen en smula trängre och dyrare än perfekt dock. Det enda jag tycker är tråkigt är att för att bilen ska se någorlunda fräck ut i fronten krävs Evolutionspaket för 30kakor. De andra lamporna ser inte alls lika bra ut. Själv tänkte jag försöka knipa en om 2 år när jag är klar efter nästa beställda bil som är en A4. Rabatterna på A4 nu är helt sanslösa.
För företag finns Proline Edition med typ 70k i rabatt på vissa modeller och sedan ramavtal på det. Är man privatperson finns istället Stockholm Open EditionNågra speciella rabatter?
Förlåt men sista stycket... kan du förklara för en som inte förstår.Kan bara hålla med dig @Aurum !
Breda däck är ett kostsamt gissel!
Vanliga familjebilar behöver inte ha större fälj än 16”.
Bromsar kan göras bredare inte bara med större diameter.
Dom breda däcken med låg profil sliter hårt på alla länkar och bussningar i chassit.
Ett smalare hjul med högre profil överför inte allt till bilens chassidelar.
Dessutom, vintertid bör hjulet vara så smalt som möjligt för att öka friktionen!
Smalare däck på vintern medför att däcken skär genom snö bättre.Förlåt men sista stycket... kan du förklara för en som inte förstår.
1) Ju smalare däck desto mer friktion. Hur/ varför då? Högre tryck mot underlaget eller? Spelar inte mönster (dubb) och gummiblandning in minst lika mycket?
2) vintertid...? Vill man inte alltid ha bra friktion mellan däck och väg?
Va? Nej och nej.
Skojjar ni eller? Det är inte ens gymnasiefysik.Eh...nej!
Se svar ovan. Beror såklart på vad det är för underlag du kör på men var du närvarande i gymnasiet?Skojjar ni eller? Det är inte ens gymnasiefysik.
I mitt inlägg som du citerade så nämnde jag inte snö. Läskunnighet kanske borde vara ett ämne?Se svar ovan. Beror såklart på vad det är för underlag du kör på men var du närvarande i gymnasiet?
Skojjar ni eller? Det är inte ens gymnasiefysik.
Du blandar friskt här. Blött underlag är inte bra för breda däck. Beror iofs på hur blött. Jag vattenplanade väldigt mycket på mina bredare. Med en svag motor vinner du inget på bredare eller med lägre profil vid vardagskörning. Det jag kommenterade.I mitt inlägg som du citerade så nämnde jag inte snö. Läskunnighet kanske borde vara ett ämne?
Märkligt hur F1 bilar klarar att köra i 200+ i regn med 470mm däck. Måste vara magi..Du blandar friskt här. Blött underlag är inte bra för breda däck. Beror iofs på hur blött. Jag vattenplanade väldigt mycket på mina bredare. Med en svag motor vinner du inget på bredare eller med lägre profil vid vardagskörning. Det jag kommenterade.
Fundera lite på underlag, vridmoment, hållbarhet och vattenmängd.Märkligt hur F1 bilar klarar att köra i 200+ i regn med 470mm däck. Måste vara magi..
Du tycker illa om breda däck, jag föredrar dem (oavsett motor). Det handlar även om säkerhet där bredare däck vinner både på torrt och vått underlag.
Jag vill inte ens veta var du tror att du lärde dig fysik!Skojjar ni eller? Det är inte ens gymnasiefysik.
Favoriten bland rallyåkarna verkar vara 145/155mm bredd med typ 380 dubb!Här är grabbar som behöver bra grepp på vintern på riktigt och som kör på optimala däck, med lagom bredd, för vinterväglag:
Inte så breda. Trots fysiken (som i teorin borde stödja din tes).
Vad tyckte du?Premiär för nya cupra märket idag och ateca, trevlig bil och trevlig personal hos Olofsson i Haninge!
Bra tryck i den, dock kasst väder så våga inte köra launchcontroll, gör 0-100 på 5.2 sec. Bra ljud vid nedväxling, burplar fint styrningen vid suv o 4wd känns lite mer svajigt än min cupra st fwd, så känslan känns fortfarande bättre i min. Dock känns denna mer ljudisolerad och uppdaterad. Ateca = tiguanstorlek om man funderar storleksmässigtVad tyckte du?
Är där inte quattro på den dära?Då va det dags att natta för vintern. Ovanligt lång säsong i år.
Då va det dags att natta för vintern. Ovanligt lång säsong i år.
Det bästa, äkta pipor en hälsning till vw/audi/volvo/Mercedes
Fan det är väl bara att köra året runt, perfekt bil för det.Då va det dags att natta för vintern. Ovanligt lång säsong i år.
Tanken är god. Men det faller lite på barn, hund och fru. .Fan det är väl bara att köra året runt, perfekt bil för det.
Be like Larry
Tanken är god. Men det faller lite på barn, hund och fru. .
Knappt inkörd
Scania som identifierar som Porsche