• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Några spontana tankar om nya Audi Q3? Lite sugen på den då vår Polo ska lämnas igen i januari. Körde A4 Allroad före Polon så jag jublar av att snart bli av med den iaf.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1MjMzOTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4ZjRmZjUyODk4YjM1MTljMDJjNGNiNjUyMzViMzc4MTYwNTdjMmM3Ijt9
Skulle bli förvånad om bilen är allt annat än utmärkt på de flesta fronter. Säkerligen en smula trängre och dyrare än perfekt dock. Det enda jag tycker är tråkigt är att för att bilen ska se någorlunda fräck ut i fronten krävs Evolutionspaket för 30kakor. De andra lamporna ser inte alls lika bra ut. Själv tänkte jag försöka knipa en om 2 år när jag är klar efter nästa beställda bil som är en A4. Rabatterna på A4 nu är helt sanslösa.
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skulle bli förvånad om bilen är allt annat än utmärkt på de flesta fronter. Säkerligen en smula trängre och dyrare än perfekt dock. Det enda jag tycker är tråkigt är att för att bilen ska se någorlunda fräck ut i fronten krävs Evolutionspaket för 30kakor. De andra lamporna ser inte alls lika bra ut. Själv tänkte jag försöka knipa en om 2 år när jag är klar efter nästa beställda bil som är en A4. Rabatterna på A4 nu är helt sanslösa.
Några speciella rabatter?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Kan bara hålla med dig @Aurum !
Breda däck är ett kostsamt gissel!
Vanliga familjebilar behöver inte ha större fälj än 16”.
Bromsar kan göras bredare inte bara med större diameter.
Dom breda däcken med låg profil sliter hårt på alla länkar och bussningar i chassit.
Ett smalare hjul med högre profil överför inte allt till bilens chassidelar.
Dessutom, vintertid bör hjulet vara så smalt som möjligt för att öka friktionen!
Förlåt men sista stycket... kan du förklara för en som inte förstår.
1) Ju smalare däck desto mer friktion. Hur/ varför då? Högre tryck mot underlaget eller? Spelar inte mönster (dubb) och gummiblandning in minst lika mycket?
2) vintertid...? Vill man inte alltid ha bra friktion mellan däck och väg?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Förlåt men sista stycket... kan du förklara för en som inte förstår.
1) Ju smalare däck desto mer friktion. Hur/ varför då? Högre tryck mot underlaget eller? Spelar inte mönster (dubb) och gummiblandning in minst lika mycket?
2) vintertid...? Vill man inte alltid ha bra friktion mellan däck och väg?
Smalare däck på vintern medför att däcken skär genom snö bättre.
Samt breda däck blir som pulkor. Speciellt om det är bredare bak vilket gör att spåren framdäcken gör inte räcker för bakdäcken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I mitt inlägg som du citerade så nämnde jag inte snö. Läskunnighet kanske borde vara ett ämne?
Du blandar friskt här. Blött underlag är inte bra för breda däck. Beror iofs på hur blött. Jag vattenplanade väldigt mycket på mina bredare. Med en svag motor vinner du inget på bredare eller med lägre profil vid vardagskörning. Det jag kommenterade.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Du blandar friskt här. Blött underlag är inte bra för breda däck. Beror iofs på hur blött. Jag vattenplanade väldigt mycket på mina bredare. Med en svag motor vinner du inget på bredare eller med lägre profil vid vardagskörning. Det jag kommenterade.
Märkligt hur F1 bilar klarar att köra i 200+ i regn med 470mm däck. Måste vara magi..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Du tycker illa om breda däck, jag föredrar dem (oavsett motor). Det handlar även om säkerhet där bredare däck vinner både på torrt och vått underlag.
Skojjar ni eller? Det är inte ens gymnasiefysik.
Jag vill inte ens veta var du tror att du lärde dig fysik!
"På grund av den breda löpytan måste däcket förskjuta mycket mer vatten på våta vägar. Detta leder till att de stora däcken också är mycket mer benägna att “flyta”. Risken för vattenplaning ökar därför betydligt med ett brett däck." https://www.dack-online.com/blog/allman-information/breda-och-smala-dack-detta-ar-skillnaden
"Ju bredare däcket är desto mer mottagligt är det för att råka ut för en vattenplaning. Det beror på att fordonets vikt fördelas över en större yta. Om du har tunna däck, så skär de av vattnet snabbare och effektivare." https://www.abswheels.se/blog/hur-undviker-du-bast-risken-for-vattenplaning/
"Bredare däck är mer mottagliga för vattenplaning, eftersom fordonets vikt fördelas över en större yta. Tunnare däck skär lager av vatten snabbare och mer effektivt."
https://www.tirendo.se/vattenplaning#t2
 

Husse

Patek
Här är grabbar som behöver bra grepp på vintern på riktigt och som kör på optimala däck, med lagom bredd, för vinterväglag:

6DF93003-30AD-4F52-8438-4F4935FC6B67.jpeg


Inte så breda. Trots fysiken (som i teorin borde stödja din tes).
Favoriten bland rallyåkarna verkar vara 145/155mm bredd med typ 380 dubb! :)
Snabbaste vinterbil jag har haft var en -84 Golf cl med 75hk och Kumo 155or! :cool:
Rastade polarnas GSI och 205 GTI, på riktigt vinterföre. På sommaren var jag ju rökt! :banghead:
 

falten

Cartier
Bra tryck i den, dock kasst väder så våga inte köra launchcontroll, gör 0-100 på 5.2 sec. Bra ljud vid nedväxling, burplar fint :) styrningen vid suv o 4wd känns lite mer svajigt än min cupra st fwd, så känslan känns fortfarande bättre i min. Dock känns denna mer ljudisolerad och uppdaterad. Ateca = tiguanstorlek om man funderar storleksmässigt
 
Topp