• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

I förra veckan fick jag hem ett brev från BMW och dem skrev att dem behövde se över styrväxel på alla BMW av modell F2x F3x och detta skulle vara kostnadsfritt för bilägarna så nu har jag en bokad tid hos BMW.

Som vanligt exemplariskt hanterat av BMW.
Lite synd dock att underleverantören av styrväxeln inte har kunnandet att tillhandahålla en tillräckligt hög kvalitet på sina komponenter.
 

Ninen79

Audemars
947880B0-4646-4F7A-8497-8F4BE9E3C609.jpeg
 

Tapiren

Cartier
Hur känner ni ang nya Model 3, Tesla? Farsan ligger långt fram i kön i Sverige och tycker det är ett bra köp pga av billigare driftkostnader etc.

Jag är dock skeptisk. Man vet att Teslas inte riktigt håller samma kvalitet som t.ex tyska bilar i samma prisklass. Dessutom tror jag eventuella reparationer är skyhöga jämfört men vanliga reparationer som görs på vanlig diesel/bensinare.

Försäkringen? Är inte den rätt så jäkla hög också?

Han siktar in sig på "premiumvarianten" som går på $42500 i USA, måste bli närmre 500k i Sverige. För de pengarna kan man ju köpa en V90, 5-serie etc, dessutom kan man köpa en 3-4 år gammal BMW M5 i bra skick för samma peng haha...

Nej jag är skeptiskt mot Teslan.

Vad säger ni?

Nu har de svenska priserna kommit i alla fall;

https://www.svd.se/priserna-klara--se-vad-tesla-model-3-kostar

Tillvalen är ganska dyra också, väljer man till lite godis landar man på 850´+.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jösses, det var långt ifrån utlovade 450k. Varför skulle man köpa den dyrare också när en Model S kostar lika mycket?
 

Tapiren

Cartier
Jösses, det var långt ifrån utlovade 450k. Varför skulle man köpa den dyrare också när en Model S kostar lika mycket?
Dom kommer väl enklare varianter med tiden men just nu känns den inte så superhet, den lilla tilldelningen Sverige verkar få kommer nog balansera ganska bra med intresset, nu när priset blir såpass högt.

Den har verkligen dyra tillval, vit lack kostar 22.000kr, autopilot 55.000kr osv.
 

Tapiren

Cartier
För 800k får man en e-Tron som förutom samma prestanda dessutom är ihopskruvad på rätt sätt.
Eller en Jaguar I-pace (nästan).

Men är detta vad Tesla kunde få fram är jag inte imponerad, inte alls. Visst kommer det billigare varianter framöver men det finns ju redan en del ”billiga” elbilar såsom Kia och VW, och de kommer nog få helt ok prestanda lagom tills att Teslan börjat saluföras som budgetvariant.
 

zzaphod

Cartier
Min kompanjon har åkt runt i en Tesla X de senaste åren och den tycker jag har varit inne på småreparationer väldigt ofta, hjullager som pajat och en massa smågrejer. Hade en S själv över sommaren men jag trivdes inte med att behöva planera mitt åkande i detalj för att inte missa att ladda..
Föredrar flytande bränsle tills laddmöjligheterna blir fler och snabbare.
 

Belfort

Omega
Min kompanjon har åkt runt i en Tesla X de senaste åren och den tycker jag har varit inne på småreparationer väldigt ofta, hjullager som pajat och en massa smågrejer. Hade en S själv över sommaren men jag trivdes inte med att behöva planera mitt åkande i detalj för att inte missa att ladda..
Föredrar flytande bränsle tills laddmöjligheterna blir fler och snabbare.

Eller tills du slutar vara bekväm och inser att man kanske kan förändra sitt leverne?
 
Senast ändrad:

zzaphod

Cartier
Eller tills du slutar vara bekväm och inser att man kanske kan förändra sitt leverne?
Det är betydligt enklare att göra det om det finns realistiska alternativ vilket det tyvärr inte gör i lejonparten av den Svenska glesbygden. Så länge som du inte har en aning om var eller hur jag lever mitt och min familjs liv måste jag säga att din kommentar är ganska plump och onödig. Det funkar inte att flytta in hela Sveriges befolkning till storstadsregionerna som är de enda ställlena det finns fungerande kollektivtrafik, glesbygdens folk måste också få kunna leva vettiga liv och det funkar inte utan bil.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Eller tills du slutar vara bekväm och inser att man kanske kan förändra sitt leverne?
Men faktum är att elfordon fortfarande objektivt sett är en underlägsen teknik, kostnad, prestanda (med få undantag), komfort och enkelhet talar fortfarande till deras nackdel.

Främst är väl priset ett problem, det finns väl i princip bara två elbilar på marknaden som är något sånär bensinbilslika, och de kostar närapå sjusiffrigt.

Rätt så ofta säger man ju att teknikerna utveckling gått otroligt fort och det är säkert sant, men just vad gäller elektrifieringen tror jag visioner och drömmar har sprungit ifrån verkligheten.
 

Belfort

Omega
Det är betydligt enklare att göra det om det finns realistiska alternativ vilket det tyvärr inte gör i lejonparten av den Svenska glesbygden. Så länge som du inte har en aning om var eller hur jag lever mitt och min familjs liv måste jag säga att din kommentar är ganska plump och onödig. Det funkar inte att flytta in hela Sveriges befolkning till storstadsregionerna som är de enda ställlena det finns fungerande kollektivtrafik, glesbygdens folk måste också få kunna leva vettiga liv och det funkar inte utan bil.
Oj så mycket text, men du skrev i ursprungsinlägget följande: Hade en S själv över sommaren men jag trivdes inte med att behöva planera mitt åkande i detalj för att inte missa att ladda.

Det lät som ditt problem var att du var bekväm och behöver planera ditt laddande och att det är vad skon klämde? Det stämmer alltså inte? Och ditt riktiga problem är att 30-40mil i räckvidd på en Tesla inte räcker för ditt dagliga åkande?

Sluta själv att vara bekväm och gör av med det transportmedlet du använder dig av.

Cykel och biogas menar du?
 

zzaphod

Cartier
Oj så mycket text, men du skrev i ursprungsinlägget följande: Hade en S själv över sommaren men jag trivdes inte med att behöva planera mitt åkande i detalj för att inte missa att ladda.

Det lät som ditt problem var att du var bekväm och behöver planera ditt laddande och att det är vad skon klämde? Det stämmer alltså inte? Och ditt riktiga problem är att 30-40mil i räckvidd på en Tesla inte räcker för ditt dagliga åkande?



Cykel och biogas menar du?
Nej, det räcker inte riktigt tyvärr. Jobbar som konsult i västsverige och det är lååångt mellan ladduttagen här uppe i skogen, vill inte riskera att det inte stämmer och bli stående. I övrigt var Teslan en trevlig bil. Såg på nyheterna igår att Norge framtogs som ett lysande exempel på hur bra det var med elbil. Där har tyvärr förmånerna blivit lite för bra så numer är bussfilerna i Oslo så fulla med Teslor så bussarna tar sig snart inte fram och köerna till laddstationerna ibland långa ;-)

Är dessutom upp till västra Jämtland i ny och ne och resande norrut funkar väldigt dåligt med elbil.

Skulle jag cykla alla mina resor skulle jag iofs bli extremt vältränad men tiden räckte nog dessvärre inte riktigt till och den enda biogasen här i närheten producerar jag själv på Torsdagar efter ärtsoppan :)
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Oj så mycket text, men du skrev i ursprungsinlägget följande: Hade en S själv över sommaren men jag trivdes inte med att behöva planera mitt åkande i detalj för att inte missa att ladda.

Det lät som ditt problem var att du var bekväm och behöver planera ditt laddande och att det är vad skon klämde? Det stämmer alltså inte? Och ditt riktiga problem är att 30-40mil i räckvidd på en Tesla inte räcker för ditt dagliga åkande?



Cykel och biogas menar du?

Ja, varför inte. Biogasen är bäst oförbränd och det samma med transportmedlet.
Om folk skulle sluta åka bus, tåg och cykla, så skulle miljön vara mycket bättre. Hur mycket energi krävs för att bygga alla jordens tåg, cyklar och andra saker?
 

Belfort

Omega
Ja, varför inte. Biogasen är bäst oförbränd och det samma med transportmedlet.
Om folk skulle sluta åka bus, tåg och cykla, så skulle miljön vara mycket bättre. Hur mycket energi krävs för att bygga alla jordens tåg, cyklar och andra saker?
Skarpt argument, vi kan väl spinna vidare på det? Ja att du och din blotta existens använder onödiga resurser och det hade varit bättre utan dig och alla andra människor på jorden? I slutet av dagen så får man göra en bedömning om vad det är värt att lägga energi på. Ditt påstående faller eftersom du uppenbarligen tycker att även åka buss, tåg och cykel är värdelöst ur din märkliga bedömning, enbart för att jag kritiserade en persons personliga förmåga att inte ändra sitt leverne för att på så vis använda sig av ett transportmedel som är bättre för miljön i helhet än att köpa nya fossilbilar.

Allt eller inget- antingen ska vi bränna runt i fossilbilar eller leva som grottmänniskor - Om ante_77 får bestämma :clown:
Nej, det räcker inte riktigt tyvärr. Jobbar som konsult i västsverige och det är lååångt mellan ladduttagen här uppe i skogen, vill inte riskera att det inte stämmer och bli stående. I övrigt var Teslan en trevlig bil. Såg på nyheterna igår att Norge framtogs som ett lysande exempel på hur bra det var med elbil. Där har tyvärr förmånerna blivit lite för bra så numer är bussfilerna i Oslo så fulla med Teslor så bussarna tar sig snart inte fram och köerna till laddstationerna ibland långa ;-)

Är dessutom upp till västra Jämtland i ny och ne och resande norrut funkar väldigt dåligt med elbil.

Skulle jag cykla alla mina resor skulle jag iofs bli extremt vältränad men tiden räckte nog dessvärre inte riktigt till och den enda biogasen här i närheten producerar jag själv på Torsdagar efter ärtsoppan :)
Markerade det i inlägget som jag tyckte var det relevanta. Jag förstår om du använder bilen som arbetsredskap så är det svårt att klara sig på en elbil, det enda som framkom ur din ursprungliga text var din personliga inställning om att du inte trivdes med att planera ditt åkande och den personliga inställningen är något man kan förändra och således påpekade jag det. Det är ju bara att ha en elbil för tiden utanför sitt jobb (om man nu måste ha en bil på fritiden) istället sen så kan man försöka kompensera för sin fossildrivna bil på arbetet.

Sen angående cykel eller biogas, jag sa aldrig att det var den mest optimala lösningen för dig. Det var bara svar till en person som uppenbarligen trodde att jag körde bil, i ett försök att sätta dit mig och då tro att mina argument är värdelösa enbart för jag i så fall skulle vara en "lika dålig person".
 

zzaphod

Cartier
Skarpt argument, vi kan väl spinna vidare på det? Ja att du och din blotta existens använder onödiga resurser och det hade varit bättre utan dig och alla andra människor på jorden? I slutet av dagen så får man göra en bedömning om vad det är värt att lägga energi på. Ditt påstående faller eftersom du uppenbarligen tycker att även åka buss, tåg och cykel är värdelöst ur din märkliga bedömning, enbart för att jag kritiserade en persons personliga förmåga att inte ändra sitt leverne för att på så vis använda sig av ett transportmedel som är bättre för miljön i helhet än att köpa nya fossilbilar.

Allt eller inget- antingen ska vi bränna runt i fossilbilar eller ska vi leva som grottmänniskor - Om ante_77 får bestämma :clown:

Markerade det i inlägget som jag tyckte var det relevanta. Jag förstår om du använder bilen som arbetsredskap så är det svårt att klara sig på en elbil, det enda som framkom ur din ursprungliga text var din personliga inställning om att du inte trivdes med att planera ditt åkande och den personliga inställningen är något man kan förändra och således påpekade jag det. Det är ju bara att ha en elbil för tiden utanför sitt jobb (om man nu måste ha en bil på fritiden) istället sen så kan man försöka kompensera för sin fossildrivna bil på arbetet.

Sen angående cykel eller biogas, jag sa aldrig att det var den mest optimala lösningen för dig. Det var bara svar till en person som uppenbarligen trodde att jag körde bil, i ett försök att sätta dit mig och då tro att mina argument är värdelösa enbart för jag i så fall skulle vara en "lika dålig person".

Det kan ju knappast bli någon miljövinst med elbil på fritiden om vi räknar in de utsläpp som genereras vid tillverkningen av elbilen plus alla resurser i form av material som går åt till den. I det fallet måste det ju totalt sett bli miljömässigt bättre att hålla sig till en bil oavsett ändamål?
 
Topp