• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skarpt argument, vi kan väl spinna vidare på det? Ja att du och din blotta existens använder onödiga resurser och det hade varit bättre utan dig och alla andra människor på jorden? I slutet av dagen så får man göra en bedömning om vad det är värt att lägga energi på. Ditt påstående faller eftersom du uppenbarligen tycker att även åka buss, tåg och cykel är värdelöst ur din märkliga bedömning, enbart för att jag kritiserade en persons personliga förmåga att inte ändra sitt leverne för att på så vis använda sig av ett transportmedel som är bättre för miljön i helhet än att köpa nya fossilbilar.

Allt eller inget- antingen ska vi bränna runt i fossilbilar eller leva som grottmänniskor - Om ante_77 får bestämma :clown:

Markerade det i inlägget som jag tyckte var det relevanta. Jag förstår om du använder bilen som arbetsredskap så är det svårt att klara sig på en elbil, det enda som framkom ur din ursprungliga text var din personliga inställning om att du inte trivdes med att planera ditt åkande och den personliga inställningen är något man kan förändra och således påpekade jag det. Det är ju bara att ha en elbil för tiden utanför sitt jobb (om man nu måste ha en bil på fritiden) istället sen så kan man försöka kompensera för sin fossildrivna bil på arbetet.

Sen angående cykel eller biogas, jag sa aldrig att det var den mest optimala lösningen för dig. Det var bara svar till en person som uppenbarligen trodde att jag körde bil, i ett försök att sätta dit mig och då tro att mina argument är värdelösa enbart för jag i så fall skulle vara en "lika dålig person".

Ja, överbefolkning skapar en hel del miljöproblem och så även jag, med min blotta existens.
Dubbla världens befolkning och så kan du samtidigt dubbla varenda kylskåp, cykel, biogasförbrukning, bilkaross o.s.v
Om man överhuvudtaget kör bil eller åker tåg i Sverige har en väldigt minimal effekt på klimatet.
Ett litet vulkanutbrott på island är värre ur miljösynpunkt.

Nu vekar det som att nyfrälsta miljötalibaner tror att elbil och ickefossila saker är som en ren vitamininjektion för miljön. Det är det knappast.
Men man kan lura sig själv så att man kan slå sig för bröstet och sova gott.

Skatt är dessutom politikernas lösning på miljön.
Skulle Yellowstone explodera, så löser vi det problemet med skatt...eller slutar äta kött.

Godhetsknarkeri utan dess like är vad det är.

Nu väntar vi på rapporten efter gruvnäringens ödeläggelse i jakt på material till batterier. Under tiden kan vi fundera över vilket godhetsknark vi ska missbruka i framtiden.
 
Skarpt argument, vi kan väl spinna vidare på det? Ja att du och din blotta existens använder onödiga resurser och det hade varit bättre utan dig och alla andra människor på jorden? I slutet av dagen så får man göra en bedömning om vad det är värt att lägga energi på. Ditt påstående faller eftersom du uppenbarligen tycker att även åka buss, tåg och cykel är värdelöst ur din märkliga bedömning, enbart för att jag kritiserade en persons personliga förmåga att inte ändra sitt leverne för att på så vis använda sig av ett transportmedel som är bättre för miljön i helhet än att köpa nya fossilbilar.

Allt eller inget- antingen ska vi bränna runt i fossilbilar eller leva som grottmänniskor - Om ante_77 får bestämma :clown:

Markerade det i inlägget som jag tyckte var det relevanta. Jag förstår om du använder bilen som arbetsredskap så är det svårt att klara sig på en elbil, det enda som framkom ur din ursprungliga text var din personliga inställning om att du inte trivdes med att planera ditt åkande och den personliga inställningen är något man kan förändra och således påpekade jag det. Det är ju bara att ha en elbil för tiden utanför sitt jobb (om man nu måste ha en bil på fritiden) istället sen så kan man försöka kompensera för sin fossildrivna bil på arbetet.

Sen angående cykel eller biogas, jag sa aldrig att det var den mest optimala lösningen för dig. Det var bara svar till en person som uppenbarligen trodde att jag körde bil, i ett försök att sätta dit mig och då tro att mina argument är värdelösa enbart för jag i så fall skulle vara en "lika dålig person".

Att ha två bilar varav den ena enkom är ämnad för fritidsbruk är ett oerhört tunt argument, både ur miljö - och kostnadssynpunkt.
 
Screenshot_20181206-170009_Gmail.jpg
 
Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.jpeg


Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?
 
Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.jpeg


Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?

3 är det du skall använda!
 
Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.jpeg


Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?


Ursäkta men :D :D :D
 
Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.jpeg


Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?
Haha, lite kul men ärligt att fråga :)

Kolla instruktionsboken men oftast är det något sådant här:
Läge 1 är vanligt halvljus (eller daytime running lights i dagsljus på nyare bilar) men helljuset går inte att aktivera, endast som ljustuta. (Eller är det här endast DRL och inte halvljus på vissa bilar? Osäker.) Ljuset stängs automatiskt av när tändningen slås av.
Läge 2 är parkerings (positions?)-ljus vilket fortsätter vara tänt även om du slår av tändningen. Använd om du stannar tillfälligt någonstans i mörker tex.
Läge 3 är som läge 1 men helljuset går att aktivera. Kanske även ändrar DRLs beteende?

Dimljus får ej användas i kombination med halvljus. På vissa bilar måste du alltså köra i läge 2 ihop med dimljus men då komma ihåg att stänga av manuellt vid parkering.

Högra ratten ser ut att justera instrumenteringens ljusstyrka till vänster och lyktornas höjdjustering till höger. Lämna i standardläget om du inte har släp som lägger för stor vikt på dragkroken.
 
Haha, lite kul men ärligt att fråga :)

Kolla instruktionsboken men oftast är det något sådant här:
Läge 1 är vanligt halvljus (eller daytime running lights i dagsljus på nyare bilar) men helljuset går inte att aktivera, endast som ljustuta. (Eller är det här endast DRL och inte halvljus på vissa bilar? Osäker.) Ljuset stängs automatiskt av när tändningen slås av.
Läge 2 är parkerings (positions?)-ljus vilket fortsätter vara tänt även om du slår av tändningen. Använd om du stannar tillfälligt någonstans i mörker tex.
Läge 3 är som läge 1 men helljuset går att aktivera. Kanske även ändrar DRLs beteende?

Dimljus får ej användas i kombination med halvljus. På vissa bilar måste du alltså köra i läge 2 ihop med dimljus men då komma ihåg att stänga av manuellt vid parkering.

Högra ratten ser ut att justera instrumenteringens ljusstyrka till vänster och lyktornas höjdjustering till höger. Lämna i standardläget om du inte har släp som lägger för stor vikt på dragkroken.
Började bläddra i manualen men somnade ju halvvägs. Sen kom jag på att det här kan ju grabbarna på forumet lösa på 1 minut :D
 
Ha vredet i läge 3, sen har du den vänstra spaken vid ratten - för den framåt eller bakåt så får du ännu mer eller mindre starkt ljus.
@DiscoPapa Det finns även en hemlig funktion på den vänstra spaken väldigt få människor känner till. Genom att dra den uppåt eller neråt så tänds en gul blinkande lampa utanpå bilen och andra trafikanter kan se vart du tänker köra!! :bookworm:
 
Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.jpeg


Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?
När det är dagsljus ska du köra läge 1 och när det är mörkt ska du köra läge 3. Läge 2 är bara för parkering. Men vad är det för skön Audi du lyckats hitta utan auto-läge? Har ju funnits sedan 2007 på alla med xenon/led-ljus.

Reostaten vid ??? reglerar enbart instrumentbelysningen.
 
När det är dagsljus ska du köra läge 1 och när det är mörkt ska du köra läge 3. Läge 2 är bara för parkering. Men vad är det för skön Audi du lyckats hitta utan auto-läge? Har ju funnits sedan 2007 på alla med xenon/led-ljus.

Reostaten vid ??? reglerar enbart instrumentbelysningen.
Är någon Volkswagen Golf tdi 2012 automat 7 växlad yada yada. Bara högg en. Fruns jobbpendlarbil.
 
Mer än jag trodde. Hur är storleken? Jämförbar med typ en Audi a5?
Något kortare, men i princip samma storlek som jag tolkar det.

Vad tycker ni som sett den i verkligheten? Jag har bara sett den ute i trafiken i USA, men jah mig upplevde den som en ganska konstig bil, väldigt hög och lite märkliga proportioner
 
Uhm.. Inget illa menat men har du verkligen körkort?
Det är väl inte superknasigt att man inte har full koll påmljusreglaget om man bara kört bilar med automatik?

Det man borde lära folk är att automatiken inte alltid lirar... Hur många bilar har man inte kommit ikapp i dimma som inte har några bakljus, utan bara DRL framåt.
För att automatiken är för dum för att känna av att det förvisso är ljust, men inte så bra sikt ändå.
De flesta bilar med automatik talar trots allt om i mätarklustret, om det lyser som det ska eller ej.
Gör det inte det så får man väl för fan skippa automatiken just då.
 
Det är väl inte superknasigt att man inte har full koll påmljusreglaget om man bara kört bilar med automatik?

Det man borde lära folk är att automatiken inte alltid lirar... Hur många bilar har man inte kommit ikapp i dimma som inte har några bakljus, utan bara DRL framåt.
För att automatiken är för dum för att känna av att det förvisso är ljust, men inte så bra sikt ändå.
De flesta bilar med automatik talar trots allt om i mätarklustret, om det lyser som det ska eller ej.
Gör det inte det så får man väl för fan skippa automatiken just då.
De bilar som åker med mörka ljus bak saknar oftast automatik eller är inställd i läge 0. Tro't eller ej, men det säljs massor av japanska bilar fortfarande utan auto-läge.

Ännu mer försvårande för dessa personer är att de oftast 1) saknar bilintresse och kunskap helt 2) inte vet hur ett ljusreglage funkar 3) instrumentbelysningen är påslagen även i 0-läge så de fattar inte att de kör utan ljus överhuvudtaget.

Jag blev lite irriterad på en mamma på min dotters skola som ALLTID åker med släckta lampor i sin Mitsubishi Outlander. Hennes reaktion "Vadå, ljusreglage vart sitter det?" :banghead:
 
Tillbaka
Topp