Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. ante_77

ante_77 Titan

Ja, överbefolkning skapar en hel del miljöproblem och så även jag, med min blotta existens.
    Dubbla världens befolkning och så kan du samtidigt dubbla varenda kylskåp, cykel, biogasförbrukning, bilkaross o.s.v
    Om man överhuvudtaget kör bil eller åker tåg i Sverige har en väldigt minimal effekt på klimatet.
    Ett litet vulkanutbrott på island är värre ur miljösynpunkt.

Nu vekar det som att nyfrälsta miljötalibaner tror att elbil och ickefossila saker är som en ren vitamininjektion för miljön. Det är det knappast.
    Men man kan lura sig själv så att man kan slå sig för bröstet och sova gott.

Skatt är dessutom politikernas lösning på miljön.
    Skulle Yellowstone explodera, så löser vi det problemet med skatt...eller slutar äta kött.

Godhetsknarkeri utan dess like är vad det är.

Nu väntar vi på rapporten efter gruvnäringens ödeläggelse i jakt på material till batterier. Under tiden kan vi fundera över vilket godhetsknark vi ska missbruka i framtiden.

daniel svensson och Roxen gillar detta.
  2. Roxen

Roxen Tantal

Från:
    Danderyd
    Att ha två bilar varav den ena enkom är ämnad för fritidsbruk är ett oerhört tunt argument, både ur miljö - och kostnadssynpunkt.

NickL, daniel svensson och zzaphod gillar detta.
  3. MaziK

MaziK Silver

4. k0ltrasten

k0ltrasten The Bird Admin Moderator Premium

Lite komiskt att de öppnade upp för hela Europa direkt typ. Oberoende av hur länge man köat osv. Ställde mig i kö dag 1, hörde om folk som ställt sig i kö igår och fick konfigurera direkt.

Litet slag i ansiktet efter sådär 900dagar kö (eller vad det blir!?) men avbokade min plats. :)

Anders Forsberg och Götlaborg gillar detta.
  5. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
  6. zeke_varg

zeke_varg Titan

Från:
    Stockholm
    800 med all utrustning på.

7. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Fått så fin hjälp här och hoppas någon kan förbarma sig över ännu en bilnoobfråga.

Micklar med ljuset och har 3 lägen varav inget är klockers. Enligt skiss:

1 = Normalstarkt framljus / Inget bakljus
    2 = Extremt svagt framljus / Bra bakljus
    3 = Svinstarkt framljus / Bra bakljus

5768EDEA-5678-4369-A179-32676FC8E9E0.

Är det i läge 2 man bör köra och mickla med ljusstyrkan fram på nåt vis?

Chuck gillar detta.
  8. LI0N

LI0N Tantal Premium

3 är det du skall använda!

DiscoPapa gillar detta.
  9. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Trodde det var dimljus och att man bländade mötande då! Jävla pipande om man inte drar till position 1 när man kliver ur. Hade de inte löst den grejen auto 2012?

10. Norrlänningen

Norrlänningen Brons

Ursäkta men :D :D :D

jarrebarre99 gillar detta.
  11. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Haha jag är rudis på bilar. Tog körkort när jag var 18. Dröjde tills jag blev 36 innan jag körde bil. Köpte första bilen förra året, XC60 och där bara funkar allt :p

Richie och Norrlänningen gillar detta.
  12. LS

LS Tantal

Haha, lite kul men ärligt att fråga :)

Kolla instruktionsboken men oftast är det något sådant här:
    Läge 1 är vanligt halvljus (eller daytime running lights i dagsljus på nyare bilar) men helljuset går inte att aktivera, endast som ljustuta. (Eller är det här endast DRL och inte halvljus på vissa bilar? Osäker.) Ljuset stängs automatiskt av när tändningen slås av.
    Läge 2 är parkerings (positions?)-ljus vilket fortsätter vara tänt även om du slår av tändningen. Använd om du stannar tillfälligt någonstans i mörker tex.
    Läge 3 är som läge 1 men helljuset går att aktivera. Kanske även ändrar DRLs beteende?

Dimljus får ej användas i kombination med halvljus. På vissa bilar måste du alltså köra i läge 2 ihop med dimljus men då komma ihåg att stänga av manuellt vid parkering.

Högra ratten ser ut att justera instrumenteringens ljusstyrka till vänster och lyktornas höjdjustering till höger. Lämna i standardläget om du inte har släp som lägger för stor vikt på dragkroken.

DiscoPapa gillar detta.
  13. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Började bläddra i manualen men somnade ju halvvägs. Sen kom jag på att det här kan ju grabbarna på forumet lösa på 1 minut :D

Huvudverk och LS gillar detta.
  14. LS

LS Tantal

Haha bra där. Själv är jag så skadad att jag faktiskt tycker om att läsa instruktionsboken när jag köpt ny bil :)

demondave och DiscoPapa gillar detta.
  15. Norrlänningen

Norrlänningen Brons

Ha vredet i läge 3, sen har du den vänstra spaken vid ratten - för den framåt eller bakåt så får du ännu mer eller mindre starkt ljus.

Nygren, LS och DiscoPapa gillar detta.
  16. LS

LS Tantal

@DiscoPapa Det finns även en hemlig funktion på den vänstra spaken väldigt få människor känner till. Genom att dra den uppåt eller neråt så tänds en gul blinkande lampa utanpå bilen och andra trafikanter kan se vart du tänker köra!! :bookworm:

alex_c och Strindberg gillar detta.
  17. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    När det är dagsljus ska du köra läge 1 och när det är mörkt ska du köra läge 3. Läge 2 är bara för parkering. Men vad är det för skön Audi du lyckats hitta utan auto-läge? Har ju funnits sedan 2007 på alla med xenon/led-ljus.

Reostaten vid ??? reglerar enbart instrumentbelysningen.

DiscoPapa gillar detta.
  18. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Är någon Volkswagen Golf tdi 2012 automat 7 växlad yada yada. Bara högg en. Fruns jobbpendlarbil.

19. MaziK

MaziK Silver

Chuck, krämbulle och joca gillar detta.
  20. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    Om du har halogenljus på bilen kör konstant i läge 3 åtminstone under vintern. Lampor är billigt.

21. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    Teslas lågstadiematematik att de drar av ”besparingar” på kontantpriset är bara så j-a fånigt

22. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Mer än jag trodde. Hur är storleken? Jämförbar med typ en Audi a5?

23. Tapiren

Tapiren Tantal

Något kortare, men i princip samma storlek som jag tolkar det.

Vad tycker ni som sett den i verkligheten? Jag har bara sett den ute i trafiken i USA, men jah mig upplevde den som en ganska konstig bil, väldigt hög och lite märkliga proportioner

24. MaziK

MaziK Silver

Som 3-serie, A4?

25. Richie

Richie Silver

Skulle inte denna modellen vara en "normaldyr" bil? snackades väl om 3-400k?
    Det där var ju snuskigt dyrt imo..

sneJe och TobiasD gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Uhm.. Inget illa menat men har du verkligen körkort?

27. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

Scrolla upp lite. Inte kört på nästan 20 år och tog lappen med ytinlärning deluxe :)

M.L. gillar detta.
  28. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Fruktansvärt!

29. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Det är väl inte superknasigt att man inte har full koll påmljusreglaget om man bara kört bilar med automatik?

Det man borde lära folk är att automatiken inte alltid lirar... Hur många bilar har man inte kommit ikapp i dimma som inte har några bakljus, utan bara DRL framåt.
    För att automatiken är för dum för att känna av att det förvisso är ljust, men inte så bra sikt ändå.
    De flesta bilar med automatik talar trots allt om i mätarklustret, om det lyser som det ska eller ej.
    Gör det inte det så får man väl för fan skippa automatiken just då.

CaptainOats gillar detta.
  30. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    De bilar som åker med mörka ljus bak saknar oftast automatik eller är inställd i läge 0. Tro't eller ej, men det säljs massor av japanska bilar fortfarande utan auto-läge.

Ännu mer försvårande för dessa personer är att de oftast 1) saknar bilintresse och kunskap helt 2) inte vet hur ett ljusreglage funkar 3) instrumentbelysningen är påslagen även i 0-läge så de fattar inte att de kör utan ljus överhuvudtaget.

Jag blev lite irriterad på en mamma på min dotters skola som ALLTID åker med släckta lampor i sin Mitsubishi Outlander. Hennes reaktion "Vadå, ljusreglage vart sitter det?" :banghead:

Anders Forsberg och DiscoPapa gillar detta.