• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är väl inte superknasigt att man inte har full koll påmljusreglaget om man bara kört bilar med automatik?

Det man borde lära folk är att automatiken inte alltid lirar... Hur många bilar har man inte kommit ikapp i dimma som inte har några bakljus, utan bara DRL framåt.
För att automatiken är för dum för att känna av att det förvisso är ljust, men inte så bra sikt ändå.
De flesta bilar med automatik talar trots allt om i mätarklustret, om det lyser som det ska eller ej.
Gör det inte det så får man väl för fan skippa automatiken just då.

Tänker mer att man borde veta hur symbolen för halvljus ser ut...

Läskig historia... Sådant folk bör inte vara i trafiken.
Det är en del av teorin och uppkörningen att kunna dessa vitala delar som dessutom är extremt basic.
 

Urarta

Cartier
40F78FB7-111E-4EB5-8CFF-DBA3E812B38C.jpeg
Längtar tills man får börja ratta denna. Måste bara få lös lite mer tid till garaget :(
C14856FC-50C0-4C66-AAE3-A398DF353D32.jpeg
 

Urarta

Cartier

Bilagor

  • 134641B7-B048-4F4F-8D3D-931A8AE5E0DF.jpeg
    134641B7-B048-4F4F-8D3D-931A8AE5E0DF.jpeg
    142.1 KB · Visningar: 2
  • CD2F9C7D-8502-4E44-9FD5-793C43C6C084.jpeg
    CD2F9C7D-8502-4E44-9FD5-793C43C6C084.jpeg
    188.6 KB · Visningar: 2
  • 68079B27-5778-48EB-B1CA-1384ACB542BB.jpeg
    68079B27-5778-48EB-B1CA-1384ACB542BB.jpeg
    240.8 KB · Visningar: 2
  • 0009F467-83C1-4AC6-856A-A51D9F647F95.jpeg
    0009F467-83C1-4AC6-856A-A51D9F647F95.jpeg
    340.5 KB · Visningar: 2
  • 705A50B2-FBCF-4AA9-89C4-75B797567D2A.jpeg
    705A50B2-FBCF-4AA9-89C4-75B797567D2A.jpeg
    133.6 KB · Visningar: 2

zzaphod

Cartier
Jo jag siktade på att få ihop den till förra sommaren men då ploppade de ut en unge till. Då stannade de av helt. Men de är inplanerat att göra färdigt den vinter 2019/2020. Väntar man på nånting gott så är de ju bara härligt :)
Jag tror en del av receptet för ett lyckat bygge är att det får ta lite extra tid så man hinner klura fram dom där riktigt personliga smakerna på lösningar och finlir :)
Antar att det blir lite extra ork i motorn med?
Snyggt bygge iaf!
 

Urarta

Cartier
Jag tror en del av receptet för ett lyckat bygge är att det får ta lite extra tid så man hinner klura fram dom där riktigt personliga smakerna på lösningar och finlir :)
Antar att det blir lite extra ork i motorn med?
Snyggt bygge iaf!
Jo de sitter en typ 2 som är uppborrad och med smidda grejer. Levererar 165hk och bilen vägen ca 850kg :) så de borde röra på sig så de räcker.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
F88F39B6-B92F-4444-B143-D77A1B6AAACE.jpeg

Dagens projekt här blev att renovera en planetväxel på traktorn så den drar ordentligt nu när snöplogandet börjar. Fick med en av bilarna på bild också
Jag vill också kunna köra in en traktor i garaget!!!

Verktygsskåpen ser ut som den kombo som Verktygsboden säljer - är det vettiga grejer? Funderar på att köpa dem själv.
 

zzaphod

Cartier
Jag vill också kunna köra in en traktor i garaget!!!

Verktygsskåpen ser ut som den kombo som Verktygsboden säljer - är det vettiga grejer? Funderar på att köpa dem själv.
Ja, det är väldigt praktiskt men mitt råd är att bygga dubbelt så stort som du tänkt.. Tyckte jag tog i men det är fullt redan ;)
Jo, både skåpen och lyften kommer därifrån, tycker dom är riktigt bra faktiskt!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Dags att beställa mycke fokus på säkerhets system denna gång. Reser en del sena kvällar i Sverige och upplever förnimmer?! att jag ser vilt i skogarna, det glittrar så kallat
Erfarenheter av night vision och adaptiva LED från senaste femman någon? Nåt jag missat i säkerhetsväg?



6D270391-DBD0-4F9F-98DA-6D2CF9253B92.jpeg


8D56C72F-06E8-40EC-8263-63D70C4722D6.jpeg
 

Divemaster

Cartier
Dags att beställa mycke fokus på säkerhets system denna gång. Reser en del sena kvällar i Sverige och upplever förnimmer?! att jag ser vilt i skogarna, det glittrar så kallat
Erfarenheter av night vision och adaptiva LED från senaste femman någon? Nåt jag missat i säkerhetsväg?



6D270391-DBD0-4F9F-98DA-6D2CF9253B92.jpeg


8D56C72F-06E8-40EC-8263-63D70C4722D6.jpeg
Night vision är sjukt bra! Ser sånt du inte ser så poppar de upp o varnar i head up displayen:)
 

par

Patek
2-Faktor
Dags att beställa mycke fokus på säkerhets system denna gång. Reser en del sena kvällar i Sverige och upplever förnimmer?! att jag ser vilt i skogarna, det glittrar så kallat
Erfarenheter av night vision och adaptiva LED från senaste femman någon? Nåt jag missat i säkerhetsväg?



6D270391-DBD0-4F9F-98DA-6D2CF9253B92.jpeg


8D56C72F-06E8-40EC-8263-63D70C4722D6.jpeg
Min erfarenhet är att väldigt få verkligen använder night vision. Bättre att satsa på ljuset
 

Edin

Panerai
Chuck, om du kör mycket så kanske komfortstolarna skulle kunna vara en bra grej med. Dom är så mycket bekvämare än sportstolarna. :)
Sen saknar du ju M-sport och 20 tummarna som hör till men det är ju en annan sak. ;)
 

WiktorK

Omega
Skulle uppskatta förslag och input till val av ny tjänstebil. Har en budget på 430 tkr netto ex. vinterhjul att förhålla mig till.
Då bilen ska rymma fru plus dotter på tre månader, plus en Bugaboo Donkey så är kombi självskrivet och jag misstänker att jag måste upp på typ V90-storlek? Har haft en C-klass kombi som iofs rymde oss men krävde att vagnen plockades ner i beståndsdelar för att få plats, vill inte ha detta problem i tre år - Det kommer driva mig till vansinne. o_O

Bilar som jag spontant funderar på är :
Volvo V90 D4
BMW 520D
Audi A6
MB E200 / E220
Volvo V60 - Hur liten / Stor är den egentligen?

Har jag missat några självklara val? Givetvis är Passat ett alternativ, dock haft Passat tidigare och sugen på att testa något nytt.
Vilken av bilarna ger mest "bang for the buck" - Önskar en bil med "business"-nivå gällande utrustning, typ: automat, el-baklucka & keyless , backkamera, roligare fälg etc. Önskelistan kan göras hur lång som helst och skulle gärna se typ M-paket / AMG / S-line också. Men då jag önskar ett förmånsvärde som inte spränger banken så får jag nog skippa detta, vill helst landa någonstans 6.000 till max 6.500 mån / brutto.

Försökt googla mig fram till vilka businessmodeller som finns av resp. modell? V90 har sin SE Advanced och MB har sina fleet ed. Men hur ser det ut för Audi resp. BMW?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Skulle uppskatta förslag och input till val av ny tjänstebil. Har en budget på 430 tkr netto ex. vinterhjul att förhålla mig till.
Då bilen ska rymma fru plus dotter på tre månader, plus en Bugaboo Donkey så är kombi självskrivet och jag misstänker att jag måste upp på typ V90-storlek? Har haft en C-klass kombi som iofs rymde oss men krävde att vagnen plockades ner i beståndsdelar för att få plats, vill inte ha detta problem i tre år - Det kommer driva mig till vansinne. o_O

Bilar som jag spontant funderar på är :
Volvo V90 D4
BMW 520D
Audi A6
MB E200 / E220
Volvo V60 - Hur liten / Stor är den egentligen?

Har jag missat några självklara val? Givetvis är Passat ett alternativ, dock haft Passat tidigare och sugen på att testa något nytt.
Vilken av bilarna ger mest "bang for the buck" - Önskar en bil med "business"-nivå gällande utrustning, typ: automat, el-baklucka & keyless , backkamera, roligare fälg etc. Önskelistan kan göras hur lång som helst och skulle gärna se typ M-paket / AMG / S-line också. Men då jag önskar ett förmånsvärde som inte spränger banken så får jag nog skippa detta, vill helst landa någonstans 6.000 till max 6.500 mån / brutto.

Försökt googla mig fram till vilka businessmodeller som finns av resp. modell? V90 har sin SE Advanced och MB har sina fleet ed. Men hur ser det ut för Audi resp. BMW?
Jag kollade på liknande bilar för ett år sedan (bortsett V60 och A6 som inte fanns då).
Inte riktigt samma behov, ingen barnvagn men väl 3 barn varav ett på bilkudde. Valet föll på Passat, av den enkla anledningen till att jag fick in "GTR-modellen" modellen i kalkylen. Det säger förvisso inte så mycket idag då jag tror den utgått.
Men utifrån den kunskap jag skaffade mig för ett år sedan hade jag valt BMW förutsatt att jag fick in en X-Drive i kalkylen, läget är kanske annorlunda idag med nya A6an men den verkar bli väl dyr?
 

Sjobedan

Rolex
Skulle uppskatta förslag och input till val av ny tjänstebil. Har en budget på 430 tkr netto ex. vinterhjul att förhålla mig till.
Då bilen ska rymma fru plus dotter på tre månader, plus en Bugaboo Donkey så är kombi självskrivet och jag misstänker att jag måste upp på typ V90-storlek? Har haft en C-klass kombi som iofs rymde oss men krävde att vagnen plockades ner i beståndsdelar för att få plats, vill inte ha detta problem i tre år - Det kommer driva mig till vansinne. o_O

Bilar som jag spontant funderar på är :
Volvo V90 D4
BMW 520D
Audi A6
MB E200 / E220
Volvo V60 - Hur liten / Stor är den egentligen?

Har jag missat några självklara val? Givetvis är Passat ett alternativ, dock haft Passat tidigare och sugen på att testa något nytt.
Vilken av bilarna ger mest "bang for the buck" - Önskar en bil med "business"-nivå gällande utrustning, typ: automat, el-baklucka & keyless , backkamera, roligare fälg etc. Önskelistan kan göras hur lång som helst och skulle gärna se typ M-paket / AMG / S-line också. Men då jag önskar ett förmånsvärde som inte spränger banken så får jag nog skippa detta, vill helst landa någonstans 6.000 till max 6.500 mån / brutto.

Försökt googla mig fram till vilka businessmodeller som finns av resp. modell? V90 har sin SE Advanced och MB har sina fleet ed. Men hur ser det ut för Audi resp. BMW?
Jag valde V90 D4 SE advanced med lite extra utrustning. Blir väl levererad i början av februari :)
 

Simon.x

Rolex
Vill ha appstyrd wifi utomhustimer till motorvärmaren. Tips?

Hej
Nu vet jag inte om du har konstant ström där du parkerar samt hur långt du har till bilen från hus /legenhet.
Men det som sitter i din bil just nu så kommer du att behöva byta en hel del saker.

Fjärkontroll ca 20-30m räckvid + spliter boxen sedan ett relä Cargard/Defa men du behöver lämna in bilen för montering av detta.
Se mitt tidigare in lägg (på bilden finns det du behöver Men dessa monteras fast i bilen. (Ej wifi)

Jag har Defas underhålls laddare samt splitter boxen Timer för start (timer med sensor) rälet är programerat att gå 120 min, samt en diod som visar att den är aktiv. Men detta måste monteras. (då kan man använda det som du redan har i din bil)


//Simon
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hej
Nu vet jag inte om du har konstant ström där du parkerar samt hur långt du har till bilen från hus /legenhet.
Men det som sitter i din bil just nu så kommer du att behöva byta en hel del saker.

Fjärkontroll ca 20-30m räckvid + spliter boxen sedan ett relä Cargard/Defa men du behöver lämna in bilen för montering av detta.
Se mitt tidigare in lägg (på bilden finns det du behöver Men dessa monteras fast i bilen. (Ej wifi)

Jag har Defas underhålls laddare samt splitter boxen Timer för start (timer med sensor) rälet är programerat att gå 120 min, samt en diod som visar att den är aktiv. Men detta måste monteras. (då kan man använda det som du redan har i din bil)


//Simon
Tack för svar! Löste mitt behov precis med Philips Hue Brygga och Osrams Outdoor plugg. Verkar lira perfekt. Testade precis ett litet schema med Hue-appen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle uppskatta förslag och input till val av ny tjänstebil. Har en budget på 430 tkr netto ex. vinterhjul att förhålla mig till.
Då bilen ska rymma fru plus dotter på tre månader, plus en Bugaboo Donkey så är kombi självskrivet och jag misstänker att jag måste upp på typ V90-storlek? Har haft en C-klass kombi som iofs rymde oss men krävde att vagnen plockades ner i beståndsdelar för att få plats, vill inte ha detta problem i tre år - Det kommer driva mig till vansinne. o_O

Bilar som jag spontant funderar på är :
Volvo V90 D4
BMW 520D
Audi A6
MB E200 / E220
Volvo V60 - Hur liten / Stor är den egentligen?

Har jag missat några självklara val? Givetvis är Passat ett alternativ, dock haft Passat tidigare och sugen på att testa något nytt.
Vilken av bilarna ger mest "bang for the buck" - Önskar en bil med "business"-nivå gällande utrustning, typ: automat, el-baklucka & keyless , backkamera, roligare fälg etc. Önskelistan kan göras hur lång som helst och skulle gärna se typ M-paket / AMG / S-line också. Men då jag önskar ett förmånsvärde som inte spränger banken så får jag nog skippa detta, vill helst landa någonstans 6.000 till max 6.500 mån / brutto.

Försökt googla mig fram till vilka businessmodeller som finns av resp. modell? V90 har sin SE Advanced och MB har sina fleet ed. Men hur ser det ut för Audi resp. BMW?
Utöka listan med Audi A4. Sjukt prisvärd just nu. 341' business edition istället för 445' och dessutom S-Line på köpet samt 9900kr för parkeringsvärmare+dragkrok. Har beställt en själv. https://www.audi.se/se/web/sv/customer-area/tjanstebil.html
zks6ep.jpeg
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Topp