Kommer med största sannolikhet byta inom två år. Har inte plats i budgeten att betala av på så kort tid, jag brukar lägga amorteringen så jag ligger "plus" på värdeminskningen.Jag personligen skulle tycka att det kändes konstigt att ändå vara skyldig någon något när avbetalning är "klar" - även om man nu har bilen som säkerhet för det. Kanske funkar om man vet att man vill byta bil t.ex. var tredje år och vill få ner månadskostnaden på lånet. Restvärdet blir väl som ett "garanterat inbytespris" för bilen av handlaren så att säga.
Tänker du köpa bilen för att ha den kvar under en längre tid hade jag nog valt längre avbetalningstid men att den är just avbetald när man betalat färdigt.
Månadskostnaden samt kreditkostnaden blir som sagt mer eller mindre exakt samma.
Könns precis som du säger lite märkligt att inte "planera" att betala klart.
Jag gillar ju min försäljare. Vi är "släkt med släkt" och han har (såklart) Breitling.Det är ekonomiskt ingen som helst skillnad. Man gör så för att få tillbaka dig till hallen efter 36 månader, med förhoppningen att kunna sälja en ny bil till dig istället för att du löser restskulden. Månadskostnaden för en 36 mån med 50% restvärde och en 60mån med 0 restvärde brukar bli nästan exakt lika mycket. Alla konsumentkrediter måste kunna förtidslösas. Jag hade valt den senare för att slippa "tvånget" att jiddra med försäljaren igen.
Kommer som med största sannolikhet byta bil inom två år.
Och, nej, jag köper inte "ny-ny" bil hela tiden. Har aldrig köpt en ny bil.