• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag personligen skulle tycka att det kändes konstigt att ändå vara skyldig någon något när avbetalning är "klar" - även om man nu har bilen som säkerhet för det. Kanske funkar om man vet att man vill byta bil t.ex. var tredje år och vill få ner månadskostnaden på lånet. Restvärdet blir väl som ett "garanterat inbytespris" för bilen av handlaren så att säga.
Tänker du köpa bilen för att ha den kvar under en längre tid hade jag nog valt längre avbetalningstid men att den är just avbetald när man betalat färdigt.
Kommer med största sannolikhet byta inom två år. Har inte plats i budgeten att betala av på så kort tid, jag brukar lägga amorteringen så jag ligger "plus" på värdeminskningen.
Månadskostnaden samt kreditkostnaden blir som sagt mer eller mindre exakt samma.
Könns precis som du säger lite märkligt att inte "planera" att betala klart.
Det är ekonomiskt ingen som helst skillnad. Man gör så för att få tillbaka dig till hallen efter 36 månader, med förhoppningen att kunna sälja en ny bil till dig istället för att du löser restskulden. Månadskostnaden för en 36 mån med 50% restvärde och en 60mån med 0 restvärde brukar bli nästan exakt lika mycket. Alla konsumentkrediter måste kunna förtidslösas. Jag hade valt den senare för att slippa "tvånget" att jiddra med försäljaren igen.
Jag gillar ju min försäljare. Vi är "släkt med släkt" och han har (såklart) Breitling.
Kommer som med största sannolikhet byta bil inom två år.

Och, nej, jag köper inte "ny-ny" bil hela tiden. Har aldrig köpt en ny bil.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
49503003_10156332400813495_3818050274866495488_n.jpg
 
Bortsett ifrån att nya Continental GTn påminner om en Audi rätt mycket (Av förklarliga skäl) så är jag helt förälskad.
Jag har alltid tyckt att Bentley är för "seniorer" :D men dom har fått till den riktigt grymt. Och Bentaygan likaså..

Kvinnan i mitt liv står fast vid sin åsikt dock.... "Gubb-bil" :eek::eek::eek:

 
Fråga till panelen:
Jag är lite sugen på att byta bil.
Alla på KS utom jag får ju en bil av företaget, eller cashar den, men jag som är knegare behöver lägga en del på abis. Tidigare har jag lagt upp det som ska läggas upp på en "klassisk" avbetalning, med ett "slutdatum". Försäljarmannen tyckte nu att jag skulle lägga upp det på en kortare tid med ett restvärde då abisen var klar.
Fördelar/nackdelar med det, förutom the obvious att det blit lite dyrare om värdet då jag byter nästa gång motsvarar det uppskattade restvärdet? Månadskostnaden blir typ det samma.

Inga problem med restvärde på en leasing eller avbet.
Men snåla inte för att få absolut lägst månadskostnad.

Det finns många som skriver upp värdet på bilköpet för att slippa lägga någon kontantinsats alls.
Sedan har dom en restskuld på 60 och t.o.m 70% i få fall.

Lägg restvärdet på en nivå som du VET att bilen kommer vara värd efter kredittiden (t.e.x 36 mån) gärna med lite marginal.
 
Ja, Audis gillar jag. Den går ihop med helheten.
Men, om nu elbilar verkligen blir the shit. Hur länge tror ni det tar innan vi alla skrattar och tänker "Hur fan kunde jag tycka det var snyggt"?
Grillens tid kommer ju vara helt över?

Jag tror även elbilar kommer ha grill av designskäl, åtminstone en lång tid framöver.
Volvo Polestar 2 kommer ha det garanterat tex :) även om den kommer se "Spejsad" ut.

 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag tror även elbilar kommer ha grill av designskäl, åtminstone en lång tid framöver.
Volvo Polestar 2 kommer ha det garanterat tex :) även om den kommer se "Spejsad" ut.

Jeep? Tänkte också i den banan, att det blir lite som med alla falska avgaspipor etc.
Samtidigt känns det lite som att det Idag börjar gå mot funktion före form och jag Gissar på att det är snudd på omöjligt att få en grill att vara effektivare mot luftflödet än utan?
Iofs försvinner ju mkt delar från "motorrummet" så det kanske går att leda luften därgenom på ett lika effektivt sätt. På bekostnad av utrymme visserligen?

Snillet spekulerar. :rolleyes:
 
Jeep? Tänkte också i den banan, att det blir lite som med alla falska avgaspipor etc.
Samtidigt känns det lite som att det Idag börjar gå mot funktion före form och jag Gissar på att det är snudd på omöjligt att få en grill att vara effektivare mot luftflödet än utan?
Iofs försvinner ju mkt delar från "motorrummet" så det kanske går att leda luften därgenom på ett lika effektivt sätt. På bekostnad av utrymme visserligen?

Snillet spekulerar. :rolleyes:

Extra kylning av bromsar igenom luftkanaler ifrån fronten.
Mer downforce om man kan leda igenom luften med.

Tveksamt om det gäller på en Toyota Corolla El-bil i framtiden dock ;)
 

Tapiren

Cartier
Jeep? Tänkte också i den banan, att det blir lite som med alla falska avgaspipor etc.
Samtidigt känns det lite som att det Idag börjar gå mot funktion före form och jag Gissar på att det är snudd på omöjligt att få en grill att vara effektivare mot luftflödet än utan?
Iofs försvinner ju mkt delar från "motorrummet" så det kanske går att leda luften därgenom på ett lika effektivt sätt. På bekostnad av utrymme visserligen?

Snillet spekulerar. :rolleyes:
Jaguar I-pace har väl en sådan lösning;
636471369360766207HM.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ja rena linjer is a thing of the past, tyvärr.
Och likaså Audis avsaknad av linjer och det är ju bara att tacka och ta emot i de flesta fall. Kan ju inte annat än hoppas att BMW skärper till sig och går tillbaka till rena och strama linjer.

Edit: Ska tillägga att jag inte tog Audin som ett exempel på hur det ska se ut utan det var en jämförelse i utseende...fullt så snäll var jag inte :)
 
Senast ändrad:

Fredde76

Omega
Och likaså Audis avsaknad av linjer och det är ju bara att tacka och ta emot i de flesta fall. Kan ju inte annat än hoppas att BMW skärper till sig och går tillbaka till rena och strama linjer.

Edit: Ska tillägga att jag inte tog Audin som ett exempel på hur det ska se ut utan det var en jämförelse i utseende...

Har alltid gillat Bonds 750 från Tomorrow Never Dies
08james-bond-cars5.jpg
 

Fredde76

Omega
Nja, karossen är alldeles för högt över julen!
Hade sett bättre ut med kortare fjädrar :)
Fö skulle en BMW 850 eller en gammal 635 sitta fint :)
AAE533EC-7D79-4D2E-B40E-BB23FFDA2810.jpeg
1A0D06D2-C5D0-430F-96E4-409E61B1724F.jpeg

Hade en bekant som körde Alpinatrimmad 850, hej vad den gick!
Den försvann i samband med att killen brann inne, tror kronkalle tog den...

Hör vad du säger men kan man köra den från baksätet med en Ericsson-mobil? :D
 
Topp